زمان : 24 Aban 1389 - 21:22
شناسه : 27602
بازدید : 3575
پاسخی به مطلب : برای سلامت کارکنان باید خرج کرد:  بايد چشم ها را شست و جور ديگر ديد و بايد زبان‌ها و قلم‌ها را هم... پاسخی به مطلب : برای سلامت کارکنان باید خرج کرد: بايد چشم ها را شست و جور ديگر ديد و بايد زبان‌ها و قلم‌ها را هم...

پاسخی به مطلب : برای سلامت کارکنان باید خرج کرد:

بايد چشم ها را شست و جور ديگر ديد و بايد زبان‌ها و قلم‌ها را هم...

سیاوش راستی:مدتي قبل يزدفردا مطلبي را در مورد مجتمع اداري ميدان امام حسين(ع) در سايت خبري خود درج نمود كه با واكنش سريع و ملايم مديرعامل محترم به شكل پاسخ تلفني رو به رو شد. البته پاسخ سخنان ايشان را نوشته و احتمالا اگر آن را مستقیما به آقای مدیر عامل ندهم، در وبلاگ قرار می دهم.

پس از آن فردي به نام «شهاب خانجانخاني» مطلبي در آن سايت قرار داد تحت عنوان «مقوم همان مقوم است» كه در آن به ويژگي‌هاي مثبت اخلاقي مديرعامل اشاره كرده بود.

تا اينجاي موضوع مشكلي نيست اما اخيراً همكار محترم، آقاي امامي ظاهراً براي تنوير افكار اما در جهت تبرئه‌ي عملكرد شركت مخابرات استان و هيئت وي‍ژه‌ي خريد ميز و صندلي!! مطالبي را اعلام نموده و در سايت مذكور درج شده است كه لازم مي دانم من هم جهت تنوير افكار!! آن چه را مي دانم بنويسم:

در متن آقاي امامي به حق تأكيد و توجه به «حفظ کرامت کارکنان و خدمتگزاران و تامین نیازهای سلامت آنان» شده است اما سئوال من از ايشان اينست كه آيا حفظ كرامت كاركنان با خريد ميز و صندلي تأمين مي شود؟ خريدي كه بيش از آن كه براي حفظ كرامت كاركنان باشد براي ايجاد تناسب ظاهري بين ساختمان جديد و اثاثيه اداري است. اگر كرامت كاركنان با خريد ميز و صندلي نو تأمين مي‌شود چرا تاكنون به اين كرامت هيچ توجهي نشده است؟ و چرا ميز و صندلي هاي مستعمل را مي‌خواهند به شهرستان هاي تابعه بفرستند؟ آيا شما نبايد در باره‌ي‌ حفظ كرامت انساني كاركنان در شهرستان ها چيزي بنويسيد؟ حتماً تفاوت نوع ميز و صندلي كارشناسان، مسئولين و مديران و حتي تفاوت در تعداد گلدان‌هاي مورد استفاده در اتاق آن‌ها نيز نشانه‌ي تكريم كاركنان و حفظ كرامت آنان است!! آيا ما حق داريم به هر حشيشي متوسل شويم تا عملكرد خودمان را توجيه كنيم؟ آيا وضعيت تشخص مديريتي و مديرگرايي به جاي ارزش مداري از ديد شما حفظ كرامت كاركنان است؟ آيا تفاوت فاحش بين دريافتي‌هاي كاركنان، بين استفاده از امكاناتي مانند وام، نمايشگاه ها و سفرهاي اسماً آموزشي و رسماً گردشي مغايرتي با توجه به كرامت انساني كاركنان ندارد؟ آيا بهتر نيست به جاي نسخه پيچي براي بشريت، اندكي هم به فكر روشن نمودن اطراف خود باشيم؟ چرا يك كلام در اين زمينه‌ها مطلبي نمي نويسيد؟

فرموده‌ايد كه «رعایت استانداردهای سلامت و تامین نیازهای سلامت و شغل و بهینه سازی محیط و فضای کاری آنان و در اختیار داشتن امکانات و وسایل مورد نیاز»، آيا فضاي مورد استفاده‌ در مجتمع اداري استاندارد است؟ شما كه مي دانيد نيست، چرا نمي نويسيد؟ بله رعايت استاندارد، تأمين سلامت جسم و روان كاركنان، همه و همه كلمات حقي هستند كه در توجيه يك عمل غير صحيح بيان شده‌اند. كجاي كدام استاندارد گفته كه ميز و صندلي‌هاي حتي بعضاً نو بايد در ساختمان نو، نوتر شود؟ چوب استاندارد و ارگونومي را بر فرق انتقاد كنندگان نكوبيد.

فرموده ايد كه اين تغيير اثاثيه، باعث افزایش سود و افزايش ايمني شغلي مي‌شود. شنيده‌ بودم كه مركز زمين را نشان دادند اما براي اثبات آن، سائل را به متر نمودن دور زمين فراخواندند اما نديده بودم. اگر بنا بر اين چنين استدلال كردن است، ديگران نيز ممكن است بگويند اين تغيير اثاثيه باعث كاهش سود و ميل كاركنان به تجمل گرايي و فاصله گرفتن آن ها از سخت‌كوشي و تلاش در انجام وظايف مي گردد. كاش بعضي از اين نتایج پژوهش‌ها را نيز در مطلب خود ذكر مي نموديد.

سخن حقي فرموده ايد كه «لذا برای سلامت کارکنان و سازمان باید اهمیت قائل شد» و بر مبناي آن سخن حق، به منتقدان گفته‌ايد كه «نگاه تک بعدی» نبايد به مسائل داشت و اين روش عاقلانه نیست. من هم عرض مي‌كنم نه من و نه شما حق نداريم به اسم «نگاه چند بعدي» و «تصميمات عاقلانه» پولي را كه متعلق به بيت المال و سهامداران شركت مي‌باشد، صرف نوسازي وسايلي بكنيم كه فقط هنگام افتتاح آقاي الف يا ب بيايند و بگويند: به به چه ساختماني! چه ميز و صندلي هايي! و چه هماهنگي بين ساختمان و ميز و صندلي!! فكر مي كنيد معاويه از كجا شروع كرد تا به كاخ سبز رسيد. به آن جايي كه وقتي مورد انتقاد خليفه‌ي وقت قرار گرفت، در توجيه گفت: براي حفظ آبرو و شوكت اسلام در برابر ابرقدرت‌هاي ايران و روم چنين كردم...

در مطلبتان از بها قائل نشدن برای کارکنان و نیازهای آنان گفته بوديد و من چون براي شما احترام و ارزش قائل هستم و از شما انتظار حضور فعال توام با امر به معروف و نهي از منكر در اداره را داشتم، اين چند سطر را دوستانه قلمي نمودم.

پوزش مرا بپذيريد.

یزدفردا