زمان : 22 Aban 1389 - 02:01
شناسه : 27505
بازدید : 13196
فرهنگ و شوک 1500میلیارد تومانی! (5) بیم ها و امیدها ! به افزایش بودجه ی فرهنگی یزد امیدوارشدیم اما...؟ فرهنگ و شوک 1500میلیارد تومانی! (5) بیم ها و امیدها ! به افزایش بودجه ی فرهنگی یزد امیدوارشدیم اما...؟

فرهنگ و شوک 1500میلیارد تومانی! (5)

بیم ها و امیدها ! به افزایش بودجه ی فرهنگی یزد امیدوارشدیم اما...؟


رضا بردستانی


هفتاد و هشتمین سفر استانی رئیس جمهور با 200مصوبه و اختصاص 150میلیارد تومان بودجه فرهنگی در حالی استان قزوین را شامل شد که بارقه هایی از امید و افزایش انگیزه را در بین فرهنگ دوستان دیار دارالعباده رقم زد. تا این جای حکایت پر پیچ و خمِ اختصاص 1500میلیارد تومان بودجه ی فرهنگی در قالب کمک های مضاعف دولت دهم به بخش های مرتبط با امور و دغدغه های فرهنگی، برای رونق دو چندان و ایجاد شوک مثبت! این گونه به چشم می آید که دولت خود نیز متقاعد شده است برخی از اعداد و ارقام باید دستکاری و ترمیم شوند.
ما نیز از ابتدای شروع این بحث هرگز قصد نداشتیم دولتمردان را متقاعد کنیم که در حق استانی ظلم شده است و یا دیگر استان بیش از حد نیاز از بودجه های این چنینی برخوردار گردیده است اما تمام پافشاری و دل نگرانی ما به سهم اندک برخی استان ها از این شوک بزرگ و تأثیر گذار 1500میلیارد تومانی به ویژه استان فرهنگ محور یزد بوده است. کلام دیگر این که اگرچه سپاسگزار افزایش ها هستیم اما سهم یزد در مرتبه ی نخست 20 میلیارد تومان و با توجه به افزایش های صورت گرفته در چندین استان شاید به عدد 30 میلیارد تومان ارتقاء پیدا نماید اما سخت اعتقاد داریم چینش اولیه و حضور یزد در بین استان هایی که 20میلیارد تومان بودجه فرهنگی را شامل می شدند نیز محاسبه ای شتابزده را متبلور می سازد.
استان یزد اگرچه از استانداردهای بالایی در بخش رفاه فرهنگی برخوردار می باشد اما زیر ساخت ها تماما سنتی و فرسوده است و نیاز جدی به بازبینی و دوباره سازی دارد. این نگاه که آمار جرم و جنایت، طلاق و اختلافات خانوادگی، فساد و فحشاء و دیگر شاخص ها فرهنگی- اجتماعی استان یزد در سطح پایینی قرار دارد و موجبات خرسندی اهالی را پدیدار می سازد اما در سوی دیگر توسعه ی شهر نشینی ، مهاجر پذیری، نزدیکی به مرزهای شرقی و هزاران دلیل و علت دیگر این نگرانی را تشدید می نماید که اقدامات پیشگیرانه در یزد همانقدر مفید و تأثیر گذار خواهد بود که روش های درمانی در دیگر استان ها. خلاصه ی کلام این که استان یزد اگرچه از شاخص های خوب و خوشحال کننده ای برخوردار است اما در سوی دیگر باید توجه داشت این خوبی ها و سلامتی های اجتماعی باید به جِد مورد حفاظت، مراقبت و بازسازی قرار گرفته تا خدای ناکرده دهِ آبادِ فرهنگی به شهر ویران ضد فرهنگی مبدل نشود.
با ابراز خوشحالی از این اقدامات صورت گرفته بیم ها و امیدها از هم اکنون ما را دچار دغدغه هایی سنگین اما دوست داشتنی نموده است . امید به افزایش قابل توجه بودجه های فرهنگی و رقم در نظر گرفته شده برای استان یزد(از رقم 20 میلیارد تومان به 40 یا حتی 50میلیارد تومان در یکسال منتهی به اسفند 1389 و رقم 200یا 250میلیارد تومان برای 5 سال منتهی به اسفند1393) و بیم در تعریف اولویت ها و نیز نحوه تخصیص و هزینه کرد آن رقم های میلیاردی دوست داشتنی!
در 4 شماره ای که تا پیش از این نوشته بودیم به سهم مهم برخی از بخش های فرهنگی اشاراتی نمودیم و اما در این شماره و یادداشت سعی داریم به برخی از نا به سامانی های موجود نیز اشاراتی گذرا نماییم. نا به سامانی نه به معنای وجود کاستی ها و سوء مدیریت ها بلکه نا به سامانی ها در بر گزاری و یا عدم برگزاری برخی برنامه های فرهنگی هنری و اجتماعی!
جامعه ی پویا همیشه و در همه حال چشم به راه فعالیت هایی بوده است که نشاط و شادمانگی را در رگ های خود احساس نماید. نشست های علمی و فنی، فستیوال های معتبر هنری، همایش های منطقه ای در بخش های مختلف هنری ، جشنواره های بین المللی همه و همه باعث به وجود آمدن این نشاط و شادمانگی خواهند شد حال بخشی، لایه های هنری را دچار شعف می نماید و برخی دیگر،لایه های علمی و پژوهشی. جشنواره های مهم ملی و بین المللی که الحمد الله فعلا یزد فاقد آن است بزرگترین خدمت را به داد و ستد فرهنگی- اجتماعی خواهد نمود . جشنواره بین المللی فیلم، موسیقی و تئاتر فجر، جشنواره بین المللی فیلم کودک، جوایز بین المللی، نشست های منطقه ای، تعاملات جهانی و دیگر مسایل را چند سالی است فقط از طریق اخبار دنبال می نماییم و این در حالی است که یزد تمام امکانات برگزاری برنامه های فوق را یا در اختیار دارد و یا توان دستیابی به آن را.
شاهد مثال اول:
یک سالی است استاندار محترم در برخی همایش های درون استانی به برگزاری باشکوه کنگره ی بین المللی سید و شیخ(حاج سید محمد کاظم طباطبایی صاحب عروه و حاج شیخ عبدالکریم حایری یزدی مشهور به شیخ مؤسس)اشاراتی نموده و می نمایند و چشم انتظاریم با شناختی که از مهندس فلاح زاده و دغدغه های فرهنگی- مذهبی ایشان داریم این مهم به انجام خیر رسانیده شود و این در حالی است که مقامات ارشد فرهنگی نیز از برگزاری چنین کنگره ی عظیمی با رویی گشاده استقبال نموده اند و حتی پیشنهاداتی را مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد (عالیشوندی)برای برگزاری پیش کنگره نیز مطرح نموده اند که در جای خود جالب توجه و قابل پیگیری می باشد. این شاهد را آوردیم تا با خرسندی از اعلام چنین پیشنهادی دغدغه ی خود را نیز ابراز نماییم چرا که از گوشه و کنار می شنویم که این کنگره قرار نیست در یزد و با محوریت علمی استان برگزار شود و یک ابهام بزرگ می ماند که به راستی چرا؟ مهم تر این که این تصمیم را منتسب به فلاح زاده استاندار محترم می دانند (هرگز باور نخواهیم کرد)که نظر ایشان برگزاری این کنگره در جایی به غیر از استان یزد و با محوریت حوزه ی علمیه قم می باشد!
شاهد مثال دوم:
چند سالی است جشنواره ملی خوشنویسی رضوی به میزبانی یزد برگزاری می گردد، زیبا و با شکوه! و هر سال شاهد برخی کج فهمی ها در چینش اجرایی این رویداد مهم هستیم! اگرچه برنامه ی امسال با ابتکاراتی که در نحوه ی برگزاری به وجود آمدو نیز حضور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه و تمامی مقامات ارشد استان(نماینده ولی فقیه ، استاندار و ...)به نحو چشمگیری با شکوهتر از سال های قبل از خود برگزار شد اما مقامات اجرایی این همایش تا ثانیه های پایانی دغدغه ی بزرگی به نام بودجه داشتند که بر روند هر چه بهتر برنامه سایه ای سنگین افکنده بود.
این مهم را در کنار مسیر جاده ولایت(عبور ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) از استان یزد-ابرکوه،تفت،یزد،طبس)که بگذاریم می توانیم بهترین و بیشترین بهره برداری فرهنگی- مذهبی از این برنامه بنماییم . و این در حالی است که تا کنون این برنامه از شکل و شمایل اولیه خود خارج نشده است و انگار قرار است این جشنواره مهم برنامه پٌر کن باشد و نه تأثیر گذار!
شاهد مثال سوم:
جشنواره فیلم حقیقت به هزار و یک دلیل برای همیشه از استان یزد رخت بر بست و دیگر نیز به این استان بنا به همان هزار و یک دلیل باز نخواهد گشت اما برای جایگزین آن اتفاق مهم هنری چه کرده ایم؟ به راستی اگر همان جشنواره مدیریت شده بود و کاستی های نگران کننده ی آن رفع شده بود قابلیت برگزاری در یزد را نداشت؟
شاهد مثال چهارم:
امسال تصمیم بر این است تا کنگره ی ملی شعر مقاومت(شعر با محوریت دفاع مقدس، مقاومت مردم مظلوم فلسطین و لبنان ...) به میزبانی استان یزد برگزار گردد حادثه ای که می تواند مهم و تاثیر گذار باشد . تصمیم سازی هایی که برای چنین برنامه هایی صورت می پذیرید بسیار مهم است که در اتاق های در بسته باشد! با حضور افرادی خاص و یا با حضور تمامی فعالین دلسوز فرهنگی .نکته ی مهم این جاست که چالش های پیش روی فرهنگی همیشه روزها پس از اجرای یک برنامه آفریده می شود و این در حالی است که ماه ها قبل از ازجرای آن برنامه می تواند کالبد شکافی، بررسی و مهندسی شود.
کنگره ی بین المللی نکوداشت جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان، کنگره بین المللی وحشی بافقی، جشنواره تئاتر استان و دیگر برنامه ها از این دست همه و همه باید در چهارچوبی تعریف شده مورد بازبینی، بررسی و تجدید نظر قرار گیرند. به راستی برگزاری موفق برنامه های فوق در ابعاد حد اقل ملی تا چه اندازه می تواند روحیه سازندگی و نشاط فرهنگی را در جامعه ایجاد نماید؟
کم و بیش در جریان جلسات متعدد، کارگروه های مختلف و نشست های پرترافیک برای بررسی و تخصیص بهتر بودجه های فرهنگی هستیم و نیز می دانیم در کنار همین جلسات برای تقسیم عادلانه و هوشمندانه ی بودجه ی فرهنگی برای دیگر بخش ها نیز جلسات و کارگروه های بسیاری در حال تشکیل و ساماندهی می باشد. لزوم اطلاع رسانی قبل از انجام سفر سوم ریاست محترم جمهور به لایه های مختلف اجتماع باعث خواهد شد تا همگان در جریان کلیات امور قرار گیرند و در فرصت باقی مانده اگر طرح و مشورتی وجود داشت برای بازنگری های پایانی مورد مداقه قرار گیرد. برای این منظور و نیز برای بهره برداری مفید از این فرصت پیش آمده انتظار داریم مدیران موفق و دلسوز استان در قالب گروه های مختلف؛ فرهنگی، اقتصادی، تولیدی، خدماتی، علمی و غیره در نشست هایی تخصصی به نحوه و چینش جلسات و نیز تصمیماتی که اتخاذ گردیده است اشاراتی داشته باشند . سوالاتی که در این گونه نشست ها مطرح می گردد خود می تواند راهگشایی مفید در بهتر شدن طرح های مذکور باشد.
استاندار محترم به عنوان بالاترین مقام اجرایی در قالب برنامه های زنده ی تلوزیونی و با اعلام قبلی از جانب رسانه های گوناگون؛ شاخص ها، دغدغه ها و راهکارهای در نظر گرفته شده را می توانند در قالب گزارش و برنامه به سمع و نظر مردم فهیم استان برسانند و در نهایت مهندس فلاح زاده که از مدیران موفق در بخش های عمرانی و اجرایی می باشند بهترین مرجع برای رفع ابهامات و دغدغه هایی از این دست می باشند که انتظار داریم در یک نشست به تمامی ابهامات و دغدغه ها پاسخ دهند و کلیات طرح های آماده شده برای دور سوم سفر های استانی را تبیین نمایند.
سهم شهرستان ها، شاخص های اندازه گیری تخصیص بودجه، اولویت ها، برنامه های ویژه و راهکارهای چانه زنی برای دریافت سهم بیشتری از بودجه فرهنگی اگر شفاف سازی شود جامعه ی پرسشگر را از التهابات درونی خلاصی می بخشد. امیدواریم تا قبل از انجام این سفر که تأثیر بسیار مهمی در آینده ی فرهنگی جامعه خواهد داشت ابهامات موجود رفع و نگرانی ها تبدیل به امید و خرسندی شود.
...............ادامه دارد...........

یزدفردا