زمان : 13 Aban 1389 - 02:25
شناسه : 27295
بازدید : 6816
آغاز به کار طرح تکثیر و پرورش گور خر ایرانی در ابرکوه آغاز به کار طرح تکثیر و پرورش گور خر ایرانی در ابرکوه

آغاز به کار طرح تکثیر و پرورش گور خر ایرانی در ابرکوه


ابرکوه سرپرستی یزد فردا،حسن اکبری در حاشیه افتتاح طرح تکثیر و پرورش گور خر ایرانی در ابرکوه، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما ،هدف از اجرای این طرح را، احیاء مجدد این گونه، درزیستگاه های مطلوب در استان یزد ذکر نمود .

به گفته معاون محیط طبیعی محیط زیست استان یزد، این طرح در مساحتی به وسعت 160 هکتار و با انتقال 4 رأس گورخر از گوراب مهریز آغاز به کار می نماید.

اکبری افزود:اغلب دشت های استان یزد، بویژه کفه تاغستان ، پنج انگشت تا مرودست و قره تپه هرات، زیستگاه های خوب گور خر ایرانی در گذشته بوده است .

وی اظهار داشت: در گذشته شاهد جمعیت های چند هزاری گور خر در دشت های استان بوده ایم که، به جهت شکار بی رویه در زیستگا ه های طبیعی ،نابود شده است.

اکبری تلاش سازمان محیط زیست را ،تکثیر اینگونه در سایت های مشخص و باز گرداندن آن ها در اینده ودر صورت فراهم شدن زمینه، در زیستگاه های طبیعی دانست.

وی اقدامات انجام شده در سایت ابرکوه را فنس کشی، ایجاد انبار علوفه ساخت استخر ذخیره آب و استقرار کانکس و تجهیزات ،جهت استقرار دو مأمور مستقر در این محل دانست.

به گفته اکبری، در این منطقه پرنده های مهاجر ، هوبره و پرنده های شکاری نیز وجود دارند که، مأموران مستقر در این سایت، کارهای حفاظتی مرتبط با آنان را نیز انجام می دهند.

وی افزود: این منطقه در آینده میتواند به عنوان محلی جهت انجام کارهای تحقیقاتی و آموزشی و تفرجگاهی مورد استفاده قرار گیرد.

وی یکی دیگر از طرح های سازمان محیط زیست در استان را، طرح احیا جبیر دانست که با 6 راس شروع و هم اکنون تعداد آن ها به 10 راس رسیده است.

به گفته اکبری طرح گوزن زرد در جنگل باغ شادی خاتم که الان به 8 راس رسیده است و طرح گور خر گوراب مهریز نیز، از دیگر جمله طرح هاست.

وی همچنین از مردم و مسئولان خواست فرهنگ سازی در مورد حفاظت از محیط زیست را به جد دنبال نمایند.

شایان ذکر است که به گفته اکبری تنها 700 رأس گور خر ایرانی در در دو منطقه کشور وجود دارد .