زمان : 13 Aban 1389 - 00:56
شناسه : 27288
بازدید : 5005
ویژه بیستمین جشنواره تئاتر استان یزد(19) :مفیدی معاون ارشاد یزد :جوانگرایی یکی از نقاط قوت جشنواره تئاتر استانی است ویژه بیستمین جشنواره تئاتر استان یزد(19) :مفیدی معاون ارشاد یزد :جوانگرایی یکی از نقاط قوت جشنواره تئاتر استانی است

ویژه بیستمین جشنواره تئاتر استان یزد : (19)

مفیدی معاون ارشاد یزد :جوانگرایی یکی از نقاط قوت جشنواره تئاتر استانی است

معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد درخصوص برگزاری بیستمین جشنواره تئاتر استان یزد اظهار داشت : جشنواره امسال با یک رویکرد و نگاه جدید برگزار خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ، حسن مفیدی گفت : به خاطر ایجاد فضای مناسب جهت کارهای نمایشی تعداد متن های رسیده به جشنواره قابل توجه بود که امیدواریم از لحاظ کیفی نیز نمایش ها بتوانند به جشنواره منطقه ای معرفی شوند وجایگاه قابل توجهی در جشنواره منطقه ای وفجر را به دست آورند.
وی در خصوص ارزیابی بیست سال برگزاری جشنواره تئاتردر این استان عنوان کرد: این جشنواره ها از ابتدا تا کنون با فراز ونشیب هایی روبرو بوده است و در دورانی از نظر کمی و در دورانی از نظر کیفی این جشنواره ها قابل توجه بوده است .
این مقام مسئول تصریح کرد: در اوایل برگزاری جشنواره تئاتر استانی در سال 69 ما حتی سالن برای اجرا نداشتیم و برای اولین جشنواره به صورت شبانه روزی در تالار" شرف الدین علی "نمایش ها اجرا می شد.

وی ادامه داد: چند سال اخیر بنابر سیاستهای مرکز ، جشنواره در شهرستانها برگزار شد که مزایا و معایبی نیز داشت .از جمله مزایای این طرح این بود که در شهرستانها جوانان علاقه مند موفق به دیدن آثار استانی می شدند ومشکلات وامکانات کم برای کارهای بزرگ یکی از نقص ها بود. ولی در مجموع حضور جشنواره های استانی در شهرستانها ورونق تئاتر در شهرستانها از توفیقات برگزاری جشنواره ها در شهرستان ها محسوب می شد .
مفیدی افزود : همچنین در دوره های قبل ، داور جشنواره ها از استانهای دیگر تامین می شد ولی با افزایش اعتبار علمی وهنری هنرمندان یزد، چند سالیست که به جز داور ناظر، داوران از استان انتخاب می شوند.
وی حضور بانوان در عرصه تئاتر را ، طی سالهای اخیر را پر رنگ دانست واظهارکرد : در مقایسه با جشنواره های اولیه استانی ، تعدادی زیادی از بانوان به عنوان بازیگر ، طراح صحنه ، کارگردان فعالیت دارند وتعداد تئاتری های تحصیلکرده نیزرشد بسیار خوبی داشته است.
معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، برگزاری دوسالانه جشنواره را برای تحول این جشنواره ها ضروری دانست وعنوان کرد: یک اثر نمایشی باید پس از اجرای عموم ورفع کلیه معایب آن در ارزیابی جشنواره قرار گیرد که با توجه به سالانه بودن ، فرصت کمی برای ارائه متن وتمرین وشرکت در جشنواره وجود دارد واین امر موجب می شود تا گروههای نمایشی به علت مشکلات تمرین وآماده نبودن بازیگران انصراف بدهند.
مفیدی اضافه کرد: بعضی از انصراف ها نیز به خاطر عدم توانایی کارگردان در متن انتخابی بود که با افزایش آگاهی کارگردانان وبرگزاری دوره های آموزشی پی در پی توسط انجمن نمایش ، این مشکل حل خواهد شد.
وی تاکید کرد:البته اجرای نمایشهای برگزیده استانها دراستانهای دیگرنیزباعث ارتقای تئاتر شده و می تواند راهنمایی برای آنان باشد.
وی جوانگرایی و حضور جوانان درجشنواره استانی تئاتر را یکی از نقاط قوت جشنواره توصیف کرد ویادآور شد: حتی پیشکسوتانی که در جشنواره حضور دارند نیز تمام عوامل خود را از جوانان انتخاب کردند . درحال حاضر موقعیت خوبی برای رشد جوانها وحضورشان د رجشنواره ها به وجود آمده است .

وی ادامه داد : به خاطر شرکت در جشنواره وبرگزیده شدن نباید بین نمایش ومردم فاصله بیفتد. چراکه بعضی از متون برای جشنواره وگرفتن رتبه مناسب هستند اما در اجرای عموم مورد پذیرش و استقبال قرار نمی گیرند.
مفیدی افزود:هنرمندان باید به فکر ذائقه مردم باشند تا ارتباط بیشتری با آنها برقرار کنند. آنها باید متون مناسب با فرهنگ مردم را انتخاب کنند تا نمایش برای مردم که حامی تئاتر هستند ، قابل توجه باشد در این شرایط می توان انتظار درآمد زایی برای تئاتر را داشت.
وی در پایان اظهارداشت: تقویت انجمن ها از جمله انجمن نمایش در دستور کار اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان قرار دارد وکمکهای مادی برای انجمن ها ونظارت بر آنها را انجام می دهد. هرچند معتقدم تحرک وپویایی تئاتر د ریزد خود به خود مسئولان را به حمایت از آنها وا خواهد داشت.

یزدفردا