تدوین یک استراتژی تولیدی
یزدفردا"تدوین یک استراتژی تولیدی● استراتژی تولید، یک سند کاری با رئوس زیر است:
▪ مبنایی برای حاشیه رقابتی شما.
▪ موضوعات کلیدی که بر سازمان شما تأثیر میگذارند.
▪ اهداف استراتژیک تولیدات شما.
▪ تدابیر کلان استراتژیک شما.
آخرین مورد شامل کیفیت، فنآوری، مهارتهای مورد نیاز، آموزش و تصمیمات مربوط به خرید یا تولید است.
● « فهرست اقدام »
۱. یک تیم پروژه تشکیل دهید.
تدوین استراتژی نیازمند توجه کامل به تعدادی از افراد برجسته تیم مدیریت است. اعضای این تیم باید درک کاملی از سازمان، محصولات، بازارها و فنآوریهای تولیدی داشته باشند. این مهارتها برای تجزیه و تحلیل شرایط رقبا مفید است.
۲. درک وضعیت فعلی بازار
به منظور تدوین یک استراتژی، شما باید درک کاملی از محصولات فعلی داشته باشید. این سؤالات را مطرح نمایید:
▪ سازمان شما برای رقابت کردن از چه استراتژی بهره میبرد؟ سه استراتژی اصلی عبارتند از استراتژی هزینهها (رهبری هزینه)، محصولات یا خدمات برتر (متنوعسازی) و استراتژی بازار (تمرکز بر بازارهای مناسب).
▪ چه خانوادهای از محصولات را در اختیار دارید؟ از چرخه حیات محصولات بهعنوان چارچوبی برای اندیشیدن در مورد نیاز به تولید محصولات متفاوت، استفاده کنید.
▪ عملکرد هر یک از محصولات را بسنجید. بر مشارکت آنها، سهمشان در بازار و رشد بازار تمرکز کنید.
▪ حاشیه رقابتی هر خانواده محصولات را تعیین کنید. عناصر رقابتی عبارتند از کیفیت، زمان تحویل، انعطافپذیری در تحویل، انعطافپذیری در تحویل یا قیمت. معیارهایی که بزرگترین مزایای رقابتی شما را در پی دارند، چیست؟
۳. عوامل تغییر را مشخص کنید.
● موارد زیر را در نظر داشته باشید:
▪ معیارهای کسب و کار (عملکرد محصولات، تقاضاهای بازار، تکامل و توسعه فلسفه تولید و ساختارهای مدیریتی)
▪ پیشرفتهای تکنولوژیک
▪ فشارهای مالی
تأثیرات خارجی بر سازمان، منابع داخلی، توانمندیها، مهارتها و صلاحیتهای پرسنل را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید.
۴. عملکرد فعلی خود را تحلیل نمایید.
ارزیابی عملکرد براساس معیارهای حاشیه رقابتی، کاری دشوار است. سنجش مستقیم برخی عوامل ساده نیست. از روشهای مختلفی در این زمینه استفاده نمایید. بر عملکرد محصولات همچون کیفیت، تحویل، انعطافپذیری، هزینههای مادی و هزینههای سرمایهای تمرکز کنید. اطلاعات تطبیقی را از طریق گزارشها یا بانکهای اطلاعاتی منتشر شده یا از طریق مصاحبه با مشتریان و عرضهکنندگان کسب کنید.
۵. عناصر حیاتی را مشخص کنید.
مهمترین عناصر دخیل در موفقیت خود را مشخص کنید. این عناصر شما را قادر میسازند از سرمایه نقدی خود حداکثر استفاده را ببرید. این عناصر را اولویتبندی کنید. عناصری را که دارای ارزش افزوده هستند در فهرست استراتژیک خویش بگنجانید و موارد زیر را در نظر داشته باشید:
▪ مشخص ساختن مهمترین محصولات و تشریح ویژگیهای تولیدی آنها
▪ فهرستی از امکانات کلیدی مورد نیاز برای تولید محصولات استراتژیک را تهیه نمایید.
۶. فعالیتهای تولیدی خود را ارزیابی کنید
این امر کاری پیچیده است و زمان زیادی را به خود اختصاص میدهد.
به کمک معیارهای مختلف، روندهای فعلی را امتحان کنید. ۹ حوزه کلیدی را مد نظر قرار دهید:
▪ امکانات
▪ نوع فرآیند (درجه ادغام عمودی)
▪ فرآیندها و روش سازماندهی آنها
▪ منابع انسانی
▪ کیفیت
▪ سیاستهای کنترلی
▪ عرضهکنندگان
▪ محصولات جدید
▪ توانمندی
نقاط ضعف و قوت روند فعلی را با معیارهای حاشیه رقابتی مورد مقایسه قرار دهید؟ چه شکافهایی دیده میشوند؟
۷. اهداف جدیدی تعیین کنید.
بدون وجود هدف، سنجش موفقیتها دشوار است. حفظ فشاری که از بالا به پایین برای نیل به این موفقیتها وارد میشود نیز به همان اندازه مهم است. اهداف میتوانند بسیار گسترده بوده و معیارهایی همچون هزینهها، کاربرد تجهیزات و موجودی انبار را دربر بگیرند.
۸. یک استراتژی جدید تولیدی را تدوین نمایید.
هماکنون شما قادر به تدوین استراتژی تولیدی خویش هستید.
از دانش خود در مورد مهمترین خانواده محصولات خویش، معیارهای رقابتی خود، رفع شکاف در عملکرد و شناسایی نقاط ضعف سیاستها استفاده کنید. در مورد اقدامات احتمالی و انتخابهای استراتژیک بحث نمایید. سعی کنید این گزینهها را امتحان کنید.
۹. شبکه عرضهکنندگان خود را توسعه دهید.
به شناسایی محصولاتی بپردازید که قصد خرید آنها را دارید. توانایی خود را برای تأمین تقاضاهای تولید بسنجید. رابطه خود را با هر عرضهکننده مشخص سازید.
۱۰. ارزیابی کنید.
همانند تمامی طرحهای کسب و کار، طرح تولید خود را در قبال توسعه شرایط کسب و کارتان و دستیابی به اهداف تعیین شده، بهصورت سالانه بررسی و ارزیابی نمایید.
●● « برای تدوین یک استراتژی تولیدی »
● بایدها
▪ درکی کامل از استراتژی تولیدی فعلی خویش داشته باشید.
▪ تضمین نمایید که نقاط ضعف و قوت محصولات فعلی خود را میشناسید.
● نبایدها
▪ استراتژی را به حال خود رها ننمایید و برای پرداختن به تحولات بازار، مرتباً آن را مورد تجدیدنظر قرار دهید
● پرسشها
▪ آیا دارای یک استراتژی تولیدی هستید؟
▪ آیا آن را بهطور منظم مرور مینمایید؟
▪ نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدهای محصولات فعلی شما چیست؟
خبرگزاری جمهوری اسلامی ـ ایرنا