زمان : 10 Aban 1389 - 20:18
شناسه : 27087
بازدید : 6732
ویژه بیستمین جشنواره تئاتر استان یزد(16) :در گفتگوی اختصاصی با یزدفردا : ابوالفضل سلیمی طراح صحنه و لباس تئاتر 3 نخ آخر: هنرمند، مخاطب، حمایت ویژه بیستمین جشنواره تئاتر استان یزد(16) :در گفتگوی اختصاصی با یزدفردا : ابوالفضل سلیمی طراح صحنه و لباس تئاتر 3 نخ آخر: هنرمند، مخاطب، حمایت

ویژه بیستمین جشنواره تئاتر استان یزد : 16

در گفتگوی اختصاصی با یزدفردا :

ابوالفضل سلیمی طراح صحنه و لباس تئاتر 3 نخ آخر:

هنرمند، مخاطب، حمایت

یزدفردا "گفتگو ی اختصاصی  علیرضا نقلی خبرنگار سرویس فرهنگی ،هنری یزدفردا با ابوالفضل سلیمی طراح صحنه و لباس تئاتر 3 نخ آخر

نگاهی کوتاه به گذشته

ابوالفضل سلیمی دربرزی متولد 1352 روستای دربرز که - فارغ التحصیل رشتۀ گرافیک از هنرستان معماری پسران یزد (1371)، تحصیل کرده در رشتۀ نمایش (1371)، فارغ التحصیل هنرهای نمایشی از دانشکدۀ هنرهای زیبای دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی با گرایش طراحی صحنه می باشد .

او فعالیت حرفه‌ایخود را  از سال 1367آغاز کرد و حضور در بیش از هفتاد (70) اثر نمایشی صحنه‌ای به عنوان طراح هنری، طراح صحنه، لباس، و بازیگر را درکارنامه خود دارد .

 طراحی صحنه سه مجموعه 13 قسمتی و یک مجموعۀ 32 قسمتی تلویزیونی، طراحی صحنه و دکور چندین مجموعۀ تلویزیونی کوتاه و بلند و دو فیلم سینمایی ، طراح و مجری غرفه‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای عمان و فرانسه و چندین همایش و سمینار بین‌المللی، نویسنده و کارگردان 3 فیلم داستانی کوتاه و یک فیلم داستانی نیمه بلند،عضو انجمن طراحان صحنه و لباس ایران از سال 1383 تاکنون، طراحی صحنۀ تله تئاتر کالیگولا به کارگردانی دکتر قطب‌الدین صادقی از جمله کارهای او در فعالیت هنری می باشد .
 

نتیجه گفتگوی ما

ابوالفضل سلیمی دربرزی هستم متولد 1352 روستای دربرز توابع یزد ـ دبستان را در یک مدرسه محقر روستایی به پایان رساندم و راهنمایی را با پای پیاده 12 کیلومتر صبح و عصر با زجر ومشقت تمام کردم . و از آنجا که اطلاعات کافی برای ثبت نام در هنرستان هنری نداشتم به ناچار در هنرستان معماری پسران یزد مشغول به تحصیل شدم 2 سال معماری و 2 سال گرافیک خواندم و بعد از دیپلم بلافاصله در رشته سینما دانشکده هنر ومعماری قبول شدم اما به دلیل آن که سال 71 این دانشکده رشته سینما نگرفت باز به ناچار ما را به دانشکده هنرهای زیبا معرفی کردند و در رشته تئاتر مشغول تحصیل و درگرایش طراحی صحنه فارغ التحصیل شدم . از آن زمان تا کنون در زمینه های طراحی صحنه ـ بازیگری ـ و معماری داخلی مشغول فعالیت هستم و تا کنون بیش از 70 اثر نمایشی صحنه ای و 4 سریال تلویزیونی و چندین برنامه ترکیبی برای آن طراحی و اجرا کرده ام . 2 مجموعه مستند هم مدیر تولید بوده ام.
مثل هر کار دیگری کارگردان با مشورت اعضاء یکی را انتخاب می کند پذیرفتن این کار با توجه به کارهای زیاد من سخت بود ولی چون از متن خوشم آمد پذیرفتم و کار هم به شیوه کامل واقع گرایانه می باشد .
این کار به دلیل حساسیت های کارگردان که بسیار هوشمندانه عمل می کند بالطبع کار خوبی خواهد بود به دلیل برنامه ریزی دقیق و از همه مهمتر تحقیقات جامع پیرامون فضاله¬ی کار از کار خودمان هم کاملاًراضی هستم .



والا فرق که با کارهای دیگر دیده نشود نمی توان حرفی زد اما به دلیل شرایط اجرا ومحل آن تفاوت اساسی بین این کار و کارهای دیگر جشنواره هست .
طراحی صحنه در واقع تفسیر بصری متن می باشد که طراح با توجه به سبک وتحلیل کارگردان اقدام به طراحی می کند مهمترین عنصری که باید در طراحی صحنه در نظر گرفت هم خوانی فضای خلق شده با اثری است که به اجرا در می آید و همچنین چیزی که طراحان کشور ما به ویژه شهرستان ها از آن غافل هستند استفاده از امکانات روز دنیاست بویژه مقوله نور که اصولاً به دلیل نبود منابع نوری مناسب و پیشرفته و از طرف دیگر عدم آشنایی طراحان نور وصحنه با این مسأله بسیار مهم و پیچیده متأسفانه این بخش از مسائل فنی تئاتر خوب از آب در نمی آید . و دکورها همیشه با نور نامناسب اجرا می شود صحنه هم به دلیل نبودن متریال هایی که برای دکور ساخته می شوند در کشور ما یافت نمی شود و همیشه طراحان با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند از طرف دیگر به دلیل بودجه کم برای هر اثر نمایشی همیشه کارگردانان ترجیح می دهند با فضای خالی کار کنند که به غلط آنرا تأثیر بی چیز می خوانند که همین امر باعث می شود منظر نمایشی فقیر باشد وچشم نواز نباشد.
بازیگر به عنوان اصلی ترین عنصرتئاترجایگاهش مشخص است و اگر او متن نمایش را مستقیماً بازگو می کند طراح صحنه آن را به وسیله عناصر بصری تفسیر می کند نقش آن هم در کشور ما در بخش طراحی صحنه بسیار نا چیز است بازیگری هم به ویژه در سینما شده چهره های زیبا که اکثر آن ها از لحاظ بازیگری ضعف دارند .
جایگاه هنر را از سه جنبه می توان حفظ کرد اول هنرمندانی هستند که اثر هنری را خلق می کنند و اگر در تولید این آثار دقت خرج ندهند و حرفی را بزنند که به دل گیرنده اثر نشیند مشکل ارتباط به وجود می آید و دوم گیرنده ها و مخاطبین اثرهنری هستند که اگر این بخش به هر دلیل کم رنگ شوند مقوله هنر در جامعه کمرنگ شده و هنر به سمت وسویی می رود که فقط برای هنر خلق می شود .
وسوم سیستم دولتی می باشد که به عنوان بستر ساز و حامی هنر و هنرمندان مطرح است همانگونه که می دانیم در همه جای جهان هنر نیاز به حمایت های همه جانبه حکومت ها دارد به ویژه کشور ما که هنر از جانب سرمایه داران حمایت نمی شود و به زور می توان حمایت های مالی از آن ها گرفت پس اگر هنر مند مخاطب و دولت با هم همگام وهمراه و هم سو با شند جایگاه هنر در یک کشور حفظ می شود .
طراحی لباس بخشی از طراحی صحنه است که همان کارکردهای صحنه را دارد با این تفاوت که لباس به عنوان مقوله جدا ناپذیر با بازیگر است اما صحنه عنصری جدا از او و به عنوان فضای خلق شده برای بازی اوست لباس می تواند همه کارکردهایی که یک صحنه خوب دارد را داشته باشد .
هنر در این دنیای وانفسای عدم ارتباط می تواند عاملی باشد برای ارتباط حسی درون آدم ها ـ هیچ زمانی به اندازه امروز انسان نیاز به فهمیده شدن ندارد.
به هیچ زبانی جز هنر نمی تواند زبان گویایی برای ارتباط باشد به ویژه حرف هایی که انسان امروز در دلش عقده شده و فقط وفقط با این امکان می تواند اندکی از رنج ها ومصیبت های درونی اش را بکاهد یا بهتر بگوییم آن را با همنوع خود تقسیم کند.



یزدفردا