زمان : 10 Aban 1389 - 18:58
شناسه : 27080
بازدید : 4786
ویژه بیستمین جشنواره تئاتر استان یزد(15) :ملا زینلی دبیر اجرایی بیستمین جشنواره تئاتر استان یزدازاستقرار نظام مدیریت کیفیت در انجمن نمایش خبر داد ویژه بیستمین جشنواره تئاتر استان یزد(15) :ملا زینلی دبیر اجرایی بیستمین جشنواره تئاتر استان یزدازاستقرار نظام مدیریت کیفیت در انجمن نمایش خبر داد

 ویژه بیستمین جشنواره تئاتر استان یزد :15

ملا زینلی دبیر اجرایی بیستمین جشنواره تئاتر استان یزدازاستقرار نظام مدیریت کیفیت در انجمن نمایش خبر داد

یزدفردا"بیستمین جشنواره تئاتر استانی در حالی در یزد برگزار می شود که بعد از توزیع فراخوان جشنواره در مردادماه ،55 متن اولیه به دبیرخانه ارسال شده که استقبال در طی برگزاری این بیست جشنواره کم سابقه بوده است.
به گزارش یزدفردا بنابراعلام روابط عمومی ارشاد استان یزد ، دبیر اجرایی جشنواره در خصوص برگزاری این جشنواره بیان کرد: بعد از اینکه هنرمندان آثار را بازخوانی کردند،26 متن به مرحله بازبینی راه یافت که این آمار از لحاظ کمی آمار بالایی است و از لحاظ کیفیت هم در رده بالایی قرار دارد.
عباس ملازینلی ادامه داد: اعضای شورای بازبینی ،نمایشها را مورد بررسی قرار می دهند تا در آخر 8الی 10 اثر به مرحله نهایی جشنواره می رسند و این جشنواره در تاریخ 19و20و21 آبانماه در یزد برگزار خواهد شد.
وی در خصوص داوران جشنواره اظهار داشت :به علت اینکه غالبا در پایان جشنو اره پیرامون رای داوران اختلافاتی به وجود می آید، ما بعد از مرحله بازبینی نشستی با کارگردانان نمایشهای پذیرفته شده خواهیم داشت که در آن نشست خود کارگردانان در خصوص داوران انتخابی به رای مشترک برسند و خودشان داور را انتخاب کنند،هرچند یک داور کشوری به عنوان ناظر حضور خواهد داشت.
وی عدم کیفیت در جشنواره های گذشته را یکی از دلایل استقبال نکردن تئاتریها از جشنواره استانی ذکر کرد وخاطرنشان ساخت:خوشبختانه امسال به دلیل حمایت مدیر کل اداره فرهنگ وارشا د اسلامی یزد رشد چشمگیری در برگزاری این جشنواره داشتیم و امیدواریم با ارتقا کیفیت بین مخاطب و تئاتر ارتباط بهتری ایجاد شود چون معتقدم جشنواره ی تئاتری موفق است که بتواند ارتباط بهتری با مخاطب برقرار کند وآنها را به سمت سالنهای تئاتر سوق دهد.
ملازینلی شعار جشنواره امسال را ارتباط تنگاتنگ با مردم با ارتقای کیفیت آثار نمایشی عنوان ویاد آور شد:یکی از راهکارهای جذب مردم به تئاتر این است که هروقت که مردم اراده کردند، تئاتری برای نمایش باشد .برگزاری جشنواره ها هم به این دلیل است که کارهایی که در طول سال برای مردم اجرا می شود ارزیابی شود وببینیم کدام ارتباط بهتری با مردم برقرارکرده است.
ملازینلی یکی از مشکلات برگزاری جشنواره را مشکل بودجه دانست وتصریح کرد: عمده ترین مشکل ما در زمینه بودجه است که در تمام استانها نیز این مشکل وجود دارد و باتوجه به سیاستهای فرهنگی دولت این وضع رو به بهبود است ولی هنوز قابل لمس نیست.
وی افزود: هنر تئاتر مانند آموزش وپرورش می ماند، همانطور که بخش آموزش وپرورش مرتب مورد حمایت قرار می گیرد وباید برایش هزینه کرد تئاتر هم دقیقا به مثابه آموزش وپرورش است که نباید از آن انتظار در آمد زایی داشت ومدام نیز باید با خرج کردن آن را توسعه داد چون اگر هنر تئاتر درجامعه تقویت شد مانند آن است که جامعه الفبای اولیه فرهنگ آشنا شده است وسرمایه گذاری درآن را نباید هزینه دانست.
وی درخصوص تئاتر شهرستانها اضافه کرد: امسال خوشبختانه در شهرستانها امکانات سالن به خاطر کم بودن گروههای تئاتر به خوبی فراهم بود ودر شهرستانها سالن اختصاصی به این گروهها اختصاص یافت امامتاسفانه ما شاهد انصراف این گروههای تئاتری بودیم که چون خود را از لحاظ متنی پایین تر از یزد می دانستند ،بدون ارزیابی انصراف دادند در حالیکه انجمن نمایش استان قرار بود برای گروههای تئاتر درشهرستان اجرای تخصصی بگذارد و کمکشان کند تا هنرمندان قدرت رقابت با مرکز را داشته باشند.
وی در پایان از مراسم انتخاب رسانه برتر در جشنواره خبر داد و اعلام کرد:در جشنواره امسال رسانه ای که در خصوص تئاتر استان بیشترین پوشش خبری را داشته باشد مورد تقدیر قرار خواهد گرفت واز تمام رسانه های مکتوب ومجازی استان ارزیابی در این خصوص انعکاس رویدادهای جشنواره خواهیم داشت.
وی از تاسیس 5 کانون تخصصی تئاتر خبر داد وعنوان کرد: انجمن نمایش استان 5 کانون تخصصی تئاتر با حضور 30 نفر تاسیس کرده است که در گرایشهای بازیگری ،کارگردانی ،عوامل صحنه، نویسندگی وگرایش کودک ونوجوان فعالیت خواهد کرد واز این طریق مبحث آموزش در تئاتر انجام می شود.
عباس ملازینلی همچنین ازاستقرار نظام مدیریت کیفیت در انجمن نمایش خبر داد وافزود :برای اولین بار در کشور پیشنهادی را مطرح کردیم در خصوص طراحی ومهندسی بر طبق استانداردهای جهانی که هم هنرمند راضی باشد و هم سیستم قائم به فرد نباشدو بتواند کار انجمن نمایش را ارزیابی کندو کارها به صورت غیر دستی وکاملا سیستمی باشد.
وی گفت:این نظام اگر بتواند استقرار یابد می شود آنرا به تمام بخشها در زمینه فرهنگی سینمایی واداری تسری داد وبه عنوان پایلوتی برای کشور مطرح باشد.

یزدفردا