زمان : 06 Aban 1389 - 21:17
شناسه : 27053
بازدید : 2743
به بهانه جشنواره مطبوعات به بهانه جشنواره مطبوعات
امیرترقی نژاد

1.درباره اهمیت ، کارکرد و ویژگی منحصر به فرد یک رسانه بارها یادداشت و مقاله های تخصصی زیادی نوشته شده و به سمع خوانندگان رسیده، اما شاید یک سوال همیشه ذهن مخاطب را درگیر خود کرده باشد و آن اینکه با توجه به ویژگی های یک رسانه ، چرا مخاطب از رسانه های مکتوب در ایران استقبال آنچنانی نمی کند؟

2. استاندارد موجود در این زمینه می گوید:از هر 100 نفر حداقل باید 30 نفر روزنامه خریداری نمایند و به مطالعه بپردازند ،ولی حالا آمارهای موجود از تیراژ رسانه های مکتوب در ایران جز یک ضعف جدی در این زمینه صحبت دیگری برای گفتن ندارند؟

 3.چرا از رسانه های مکتوب آنطور که شاید و باید استقبال صورت نمی گیرد؟وچرا کار به جایی رسیده است که حتی خود متولیان و مدیران مطبوعات راهکار و اندیشه ای در این زمینه ندارند؟

 4.شاید دلایل زیادی بیان شود، مثلا مدیران مطبوعات از فشارهای سیاسی و یا خود سانسوری سخن به میان بیاورند و یا اینکه متولیان امر بگویید مدیران مطبوعات به دنبال نوآوری و جذب مخاطب نیستند؟

5.انتقاد به دو طرف وارد است ،چرا که هر دو نخواسته اند به دلایل و راهکارهای موجود در جذب مخاطب بیاندیشند، به طوری که هر دفعه مشکل و انتظاری بیان می شود آن یکی، طرف مقابل را مقصر می داند و بر طبل آن محکم تر می کوبد.

6.به اعتقاد نگارنده ، ضعف آموزش تخصصی یکی از مهمترین دلایلی است که باعث شده که مخاطب آنچنان به دنبال نشریه مورد علاقه خود نباشد . اگر متولیان امر جدی تر بودند ومدیران رسانه هم ملزم به جذب نیروهای متخصص بودند ، شاید مشکلاتی که در عرصه رسانه در حال حاضر وحود دارد بیشتر از اینها کاسته می شد.