زمان : 27 Mehr 1389 - 23:49
شناسه : 26759
بازدید : 4596
 4 راهبرد مهم برای توسعه منطقه آزاد ارس 4 راهبرد مهم برای توسعه منطقه آزاد ارس
4 راهبرد مهم برای توسعه منطقه آزاد ارس

مدیرعامل منطقه آزاد ارس گفت: 4 ماموریت راهبردی "خدمات، صنعت، كشاورزی و ایجاد رتبه های علمی و فناوری " برای توسعه برتر این منطقه در نظر گرفته شده است.
رنجبر در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی شبكه خبر افزود : هم اكنون 4 ماموریت با عنوان راهبردهای برتر برای توسعه این منطقه انتخاب شده است كه این استراتژی ها در چهار بخش "خدمات، صنعت، كشاورزی و ایجاد رتبه های علمی و فناوری "است.

مدیر عامل منطقه آزاد ارس گفت: در دو سال گذشته اقدامات اساسی برای تامین زیرساخت های این راهبردها انجام شده و در بخش خدمات شامل جذب توریسم، این منطقه در 2 سال گذشته به عنوان سازمان برتر در امر جذب گردشگر شناخته شده است.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس در ادامه افزود: در حوزه تجارت میزان سهم ارزی كه برای این منطقه تعیین شده بود در مدت دو سال بیش از 2 برابر افزایش یافته است و توان افزایش بیش از این مقدار نیز وجود دارد.

رنجبر همچنین اظهار داشت: منطقه آزاد "ارس" در حوزه صنعت در حال حاضر سایت های مختلفی از جمله "سایت صنعتی هایتك ، صنایع پاک،صنایع سنگین و مصالح ساختمانی" ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در سایت صنایع هایتک و پاک هم اكنون 260 هكتار از زمین های آن آماده سازی شده و در مرحله واگذاری قرارداد به سرمایه گذاران است.

مدیر عامل منطقه آزاد ارس در ادامه افزود: در سایت صنایع سنگین هم اکنون تامین زیر ساخت ها آغاز شده است و سرمایه گذارانی هم در این بخش جذب شده اند .

رنجبر افزود: در 2 سال گذشته 14 سرمایه گذار با آورده ای حدود 800 میلیارد تومان در این منطقه سرمایه گذاری كرده اند.

وی همچنین گفت: در حوزه كشاورزی سد "خود آفرین" دومین سد بزرگ آبی كشور که در این منطقه قرار دارد حدود 24 هكتار زمین كشاورزی در محدوده پمپاژ قرار گرفته و 1200 هكتار از این زمین ها در سال 88 به کشاورزان منطقه واگذار شده است.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس افزود: در حال آماده سازی 3 هزار هكتار دیگر از این زمین ها هستیم كه تا چند سال آینده به فعالان و كشاورزان واگذار می شود.

رنجبر همچنین به حوزه ایجاد رتبه های علمی و فناوری در این منطقه اشاره کرد و گفت: 5 دانشگاه بزرگ كشور برای شروع فعالیت در این منطقه آمادگی خود را اعلام و از بین این 5 دانشگاه، دانشگاه علوم پزشكی تبریز و دانشگاه تبریز از سال گذشته كار خود را آغاز كرده اند و در سطوح كارشناسی ارشد و دكتری بدون آزمون پذیرش دانشجو دارند.

مدیر عامل منطقه آزاد ارس یاد آور شد: دانشگاه تهران و پیام نور هم از مهر امسال فعالیت خود را در این منطقه آغاز خواهند كرد و دانشگاه آزاد نیز هم اکنون دانشكده اختصاصی در این منطقه ایجاد و دانشجوی خارجی نیز جذب كرده است.

وی همچنین در مورد بخشودگی عوارض صادرات در این منطقه گفت : با توجه به رویكرد امسال كشور در مناطق آزاد به طور عمومی و در منطقه "ارس" به طور اختصاصی، به منظور گسترش صادرات از مناطق آزاد، در جلسه هیئت مدیره این منطقه با بخشودگی كلیه عوارض هایی كه در حوزه صادرات به صادر كنندگان تعلق می گرفت موافقت شد.

رنجبر در پایان افزود: رویكرد صادرات در منطقه آزاد "ارس" به عنوان مهم ترین رویکرد در دستور كار این منطقه قرار دارد.

منطقه آزاد ارس در شمال غرب استان آذربایجان شرقی در ضلع غربی شهرستان جلفا در كرانه جنوبی رودخانه ارس واقع شده است .

این منطقه با برخورداری از مرز مشترك با كشورهای آذربایجان، ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان و وجود خطوط ارتباطی با اروپا و منطقه قفقاز از اهمیت خاصی برخوردار است.

منطقه آزاد "ارس"با توجه به نزدیكی با شهر تبریز و ارتباط تنگاتنگ اداری و اقتصادی با آن و امكان تعاملات علمی و آموزشی با كشورهای همسایه و وجود نیروی انسانی متخصص و كارآمد در زمینه های مختلف می تواند در جهت برخورداری از دانش پیشرفته در تولید علم و فناوری مورد تاكید سند چشم انداز، نقش حساسی ایفا کند.