زمان : 26 Mehr 1389 - 21:33
شناسه : 26687
بازدید : 3545
در شش ماهه نخست سالجاری 30 درصد مشتركان آب استان یزد بیش از الگو مصرف كرده اند در شش ماهه نخست سالجاری 30 درصد مشتركان آب استان یزد بیش از الگو مصرف كرده اند

در شش ماهه نخست سالجاری

30 درصد مشتركان آب استان یزد بیش از الگو مصرف كرده اند

یزدفردا "مدیر عامل شركت آب و فاضلاب استان یزد گفت: 30 درصد از مشتركان استان یزد در شش ماهه نخست سالجاری بیش از الگو، آب مصرف كرده اند.
به گزارش روابط عمومی شركت آبفای استان یزد علی اسلامی مدیر عامل این شركت در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه با اشاره به اینكه الگوی مصرف آب در ماههای گرم سال 25 مترمكعب و در ماههای عادی 20 متر مكعب تعیین شده افزود:بیش از60 درصد آب مصرفی مشتركان استان یزد از آب خط انتقالی و 40 درصد از آب چاه ها تأمین می شود.
وی بیان داشت: میزان افزایش مصرف آب در استان یزد در شش ماهه نخست سالجاری نسبت به شش ماهه نخست سال 88 ، 6/5 درصد بوده است كه این رقم نسبت به مشابه سال گذشته افزایش قابل قبولی نیست.
اسلامی اعلام كرد:با توجه به وضعیت منابع آبی ،خشكسالی و قرار گرفتن استان یزد در منطقه خشك این میزان افزایش نگران كننده است.
وی با اشاره به اینكه بخش عمده ای از آب مصرفی مشتركان از آب خط انتقالی به این استان تأمین می شود بیان كرد:بطور متوسط در شش ماهه نخست سال جاری تولید آب این شركت سه هزار و 320 لیتر آب در ثانیه بوده و این رقم در مدت مشابه سال گذشته سه هزار و 145 لیتر بوده است این رقم بیانگر افزایش تولید و مصرف آب به میزان 6/5 درصد می باشد.
اسلامی اظهار داشت:مجموع آب مصرفی در استان یزد بطور كلی در سال گذشته و سالجاری 66 درصد از آب انتقالی و 44 درصد از منابع زیر زمینی بوده اما این نسبت در شهرهای استان كه از آب خط انتقالی استفاده می كنند 80 درصد از آب این خط و 20 درصد مابقی از چاهها تأمین می شود.
وی خاطر نشان كرد:بیشترین مصرف در تیر ماه سالجاری معادل با چهار هزار لیتر در ثانیه در استان بوده كه نشان می دهد مشتركان آب استان یزد 30 درصد بیش از الگوی مصرف آب استفاده كرده اندكه این موضوع یك هشدار برای مشتركین این استان می باشد.
اسلامی گفت:18 درصد از مشتركین این استان بدلیل مصرف كمتر از الگو،از پرداخت آب بهاء معاف هستند ضمن اینكه 42 درصدمشتركان برابر با الگو و بقیه بیشتر از الگو مصرف كرده اند.
مدیر عامل شركت آب و فاضلاب استان یزدیادآور شد: این رقم در مقایسه با سال گذشته نشانگر افزایش آمار مشتركانی است كه معادل الگو از آب استفاده كرده اند و مشتركان پر مصرف نیز میزان مصرفشان افزایش یافته كه در این باره باید تمهیداتی اندیشیده شود.
وی اضافه كرد: البته برای تعداد اندكی از مشتركان هم كه سال گذسته افزایش نامتعادل داشته، امسال نیز افزایش مصرف بیشتری دارند تمهیداتی اندیشیده ایم.
علی اسلامی اضافه كرد:میانگین پرداختی ماهیانه هر مشترك خانگی در سال 88 در استان یزد كمتر از سه هزار تومان و برای كل مشتركین اعم از خانگی ،تجاری،صنعتی، و فضای سبز، حدود چهار هزار تومان بوده كه با توجه به صدور دو ماهه قبوض،میانگین هر قبض استانی معادل هشت هزار تومان بوده است.)
وی با توجه به اینكه هم اكنون شهرهای اردكان، میبد ، یزد،زارچ ، اشكذر، تفت و بافق ازآب انتقالی استفاده می كنند بیان داشت: عملیات آبرسانی به شهر مهریز 90 درصد پیشرفت فیزیكی دارد كه تا پایان سالجاری به بهره برداری می رسد و عملیات آبرسانی به شهر بهاباد نیز در مرحله مناقصه است و بطور كلی تمامی شهرهای استان به جزء پنج شهر دوردست استان تا پایان سال 90 از آب انتقالی بهره مند خواهند شد.
این مقام مسئول اظهار داشت:خط انتقال آب خضر آباد و ندوشن نیز در مرحله انجام مطالعات است كه طبق برنامه اوایل سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
وی با اشاره به واقع شدن كشور ایران در منطقه خشك و نیمه خشك جغرافیایی بیان كرد:متوسط بارندگی در كشور 250 میلیمتر است كه كم بارانترین شهر در كشور با 60 میلیمتر بارندگی شهر یزد می باشد.
وی اظهار داشت:در طول 20 سال گذشته 65 درصد از روستاهای استان یزد بدلیل كم آبی و بی آبی خالی از سكنه شده و به تبع آنبا مهاجرت روستائیان به شهر ها، مصرف آب در شهرها افزایش یافته است.
اسلامی عنوان كرد:در سال 1335 جمعیت كشور 19 میلیون نفر و سرانه آب در دسترس به ازای هر نفر 6 هزار و0 86 متر مكعب بوده اما در سال 88 جمعیت به بیش از 70 میلیون نفر رسیده و این سرانه به ازای هر نفر به 1780 متر مكعب كاهش یافته است.
وی در پایان اظهار داشت:ظرفیت فعلی تولید آب در شهر یزد به اندازه 60 درصد نیاز مردم است یعنی چنانچه آب خط انتقالی در فصل گرم به هر دلیل برای چند روز متوالی قطع شود استان تنها قادر به تأمین حدود60 درصد از آب مورد نیاز مشتركین خواهد بود و این وظیفه ما را در رعایت الگو و عدم اسراف مضاعف می كند.


یزدفردا