زمان : 25 Mehr 1389 - 22:30
شناسه : 26665
بازدید : 7104
 نگین ایران اثر میرزا محمد کاظمینی به زیور طبع آراسته شد نگین ایران اثر میرزا محمد کاظمینی به زیور طبع آراسته شد

نگین ایران اثر میرزا محمد کاظمینی به زیور طبع آراسته شد

یزدفردا "پژوهشکده بنیاد فرهنگی پژوهشی ریحانه الرسول:نگین ایران اثر جاودان و ماندگار میرزا محمد کاظمینی به زیور طبع آراسته شد.
اگر سرزمین ایران را به حلقه ای تشبیه کنیم ، نگین آن وجود مبارک امام علی بن موسی الرضا (ع) است. آن حضرت،
در کانون توجه همه مسلمانان ، خاصه شیعیان و بالاخص ایرانیان است.
سرزمین کهنسال ایران با پیشینه دو هزار و پانصد سال فرهنگ و تمدن ، آثار و افتخارات فراوانی دارد.
اکنون ، بزرگترین افتخارش این است که میزبان وجود مبارک امام رضا(ع) است. ایرانیان این مهمان را قدر می نهند و بر صدر می نشنانند بلکه فراتر از این ، او را صاحب این خانه می دانند و ولی نعمت خود.

مسلما از جمله کارهایی که باید در اولویت قرار گیرد فراهم کردن دائره المعارف امام رضا (ع) است و ضرور می نماید دانشنامه ای گرانسنگ با رعایت همه معیارهای علمی و پژوهشی ، درباره شخصیت و مقام آن حضرت فراهم شود و دستمایه همه پژوهندگان قرار گیرد و بی تردید انجام این مهم از عهده یک تن خارج است و باید این کار به صورت گروهی و در مجالی موسع صورت پذیرد و پیش بینی می شود تدوین این دائره المعارف بالغ بر پنج جلد و مشتمل بر صدها مدخل شود.

یکی از بزرگترین آرزوهای پژوهشگر توانا و عالیقدر آقای میرزا محمد کاظمینی فراهم سازی چنین دائره المعارفی در بنیاد معظم فرهنگی و پژوهشی ریحانه الرسول است اما تا انجام آن، راهی دراز باید و اکنون به مصداق «ما لا یدرک کله یترک کله» در پی سامان دادن به پرونده هابی علمی درباره شخصیت امام رضا (ع) است.
کتاب حاضر حاصل اهتمام نویسنده در این مسیر است و گامی کوچک برای تــحقق آن آرزو. امید می رود گامهای دیگر را ، دیگران فرا پیش بگذارند و دائره المعارف امام رضا (ع) را سامان دهند.
آن چه اکنون فرا دست خواننده است ، گزیده ای از بهترین مقالات پژوهشی درباره
زمانه ، زندگی ، کارنامه و مقام امام علی بن موسی الرضا(ع) است.
در این دفتر، سی مقاله گردآمده است و در هر یک، به شمه ای از مقام آن امام پرداخته شده است. در آغاز پنداشته می شد تعداد مقالات علمی بیشتر است، ولی هر چه بیشتر استقصا شد، این نتیجه به دست آمد که با محدودیت مقالات پژوهشی مواجه هستیم و بسیاری از مقالات، تکراری است .
برخی از مقالات از میان مجموعه ها و مطبوعات گزینش شده است و برخی دیگر، برشی است از یک کتاب .اغلب مقالات به فارسی نوشته شده و بعضی دیگر به فارسی برگردانه شده است . مضمونی که در اغلب مقالات مورد عنایت بلیغ بوده، یکی مقام علمی امام رضا (ع) است و دیگری، ولایتعهدی آن حضرت و تحلیل قبول این مقام .چندی از مقالات، سراسر زندگی آن حضرت را بر رسیده است و چندی دیگر، شامل یک موضوع از زندگی امام رضا (ع) . به عبارت دیگر برخی مقالات، موضوع محوراست و برخی دیگر مساله محور، همچنین از ویژگیهای این اثر ماندگار علاوه بر فهرست اعلام کتاب دارای نمایه های موضوعی است و کار برای خوانندگان آسان کرده است و تا کنون چنین مجموعه ای در اختیار مخاطبان فارسی زبان برای پیدا کردن مطالب مورد نظرشان قرار نگرفته است.
امید می رود این کتاب سرآغازی باشد برای کتابهای دیگر و از جمله در آمدی برای دانشنامه رضوی . به منه و کرمه.



یزدفردا