زمان : 18 Mehr 1389 - 23:23
شناسه : 26471
بازدید : 4141
دبیر شورای مدیریت بحران شهرستان ابرکوه: آموزشهای همگانی نخستین گام در کاهش آثار بلایای طبیعی است. دبیر شورای مدیریت بحران شهرستان ابرکوه: آموزشهای همگانی نخستین گام در کاهش آثار بلایای طبیعی است.
ابرکوه رحیم میرعظیم سر پرستی یزد فردا: به گفته دبیر شورای مدیریت بحران شهرستان ابرکوه، براساس آمارهای بین المللی در ۲۷ سال گذشته 6/3 میلیون نفر بر اثر بلایای طبیعی جان باخته اند و بیش از سه میلیارد نفر آسیب دیده اند و همچنین بیش از ۲۴۰ میلیارد دلار خسارت مالی وارد شده است.

مهندس احمد آخوندی افزود:بر اساس آمار، بلایای طبیعی روبه افزایش اندو بر پایه یافته های آماری، بین سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۰9 شدت بلایا در جهان 1/4 برابر شده است.

آخوندی افزود:همچنین در این سال ها، نسبت جان باختگان 9/6 ، آسیب دیدگان 2/5 و خسارت مالی ۳۸ برابر شده است و به طور متوسط در هر سال از هر ۳۱ نفر یک نفر از این بلایا آسیب دیده اند و از هر ۳۱۰۰۰ نفرنیز یک نفر در اثر بلیه طبیعی جان خود را از دست داده اند.

به گفته وی :سرزمین ایران نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی و زمین شناسی خود از جمله 10 کشور سانحه خیز جهان به شمار می آید و همواره بر اثر بروز سوانحی مانند سیل، زلزله، خشمسالی، طوفان، خسارات جانی و مالی قابل توجهی به کشور وارد آمده است.

وی با بیان این مطلب که دست کم 86 درصد خاک ایران در منطقه زلزله خیز قرار دارد، اذعان داشت: با توجه به آن که مقدار زیادی از تولید ناخالص ملی، صرف جبران بلایای طبیعی می شود، مدیریت بحران در ایران، به منظور کاهش بلایای طبیعی اهمیت ویژه ای یافته است.

به گفته آخوندی :ابعاد وسیع خسارات و تلفات ناشی از بلایای طبیعی در مناطق گوناگون جهان، سبب پژوهش های کاربردی گسترده در زمینه بهینه کردن ایمن سازی شهرها و روستاها گردیده است.

وی افزود:از سوی دیگر، روش های مقابله با بلایای طبیعی و ایمن سازی مناطق مسکونی، افزایش کارآیی روش های مقابله با بلایای طبیعی و ایمن سازی شهری و روستایی را به دنبال داشته است.

آخوندی خاطر نشان ساخت:در سال های اخیر گنجاندن برنامه های کاهش آسیب پذیری شهروندان و جامعه که در معرض مخاطرات و بلایای طبیعی هستند، در طرح های توسعه شهری و روستایی، ضرورت حیاتی یافته و بالطبع در ایران هم موضوع ایمن سازی شهرهای کشور در برابر حوادث و سوانح غیرمترقبه، مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود:در جهان معاصر، دو گونه معضل طبیعی، صدمات جانی و مالی شدیدی را بر جوامع انسانی وارد می سازند که هر چند هر دو ناشی از طبیعت هستند ،اما تنها منشاء ایجاد یکی از آنها طبیعت است.

به گفته وی یکی دیگر از این معضل های طبیعی، تحمیل آگاهانه و ناخودآگاه انسان بر طبیعت است.

آخوندی افزود: اولین اقدام متمرکز و جامع نهادهای بین المللی در چند سال گذشته ،معرفی و آموزش انسانی در تمام ابعاد پژوهشی، برنامه ریزی و اجرایی در راستای کاهش اثرات بلیه های طبیعی بوده است.

آخوندی، آموزش امداد و کمک رسانی پس از وقوع حادثه، مانند موضوع پیشگیری از وقوع بلایا، از طریق مدیریت خاص و آموزش و تشریک مساعی همگانی را از جمله مواردی دانست که از طرف نهادهای بین المللی جهت کاهش آثار بلایای طبیعی توصیه شده است.

وی خاطر نشان ساخت: در استراتژی کاهش اثرای بلایای طبیعی، تاکتیک یا راهکارها به سوی آگاه سازی عمومی و تاکید بر اطلاع رسانی به مردم در راستای اقدامات پیشگیرانه قبل از وقوع حوادث نابهنجار، تغییر کرده و این تغییر روش، خود از اهداف اساسی برنامه کاهش اثرات بلایای طبیعی در دو دهه اخیر است.

به گفته اخوندی: در جهت ایجاد توسعه پایدار، آشنائی مردم ساکن در شهرها وروستاها با شیوه های ارتقای آمادگی و از جمله مانورهای مقابله با بحران در مقابل بلایای طبیعی و حوادث، امری طبیعی و ضروری است.

یزدفردا