زمان : 08 Mehr 1389 - 21:05
شناسه : 26242
بازدید : 4259
وزارت آموزش و پرورش به جاي صدور بخشنامه كارشناسي نشده قانون مصوب را اجرا نمايد وزارت آموزش و پرورش به جاي صدور بخشنامه كارشناسي نشده قانون مصوب را اجرا نمايد
اخيراً وزارت آموزش و پرورش اعلام كرده است كه 25 % نيروي مدارس غيردولتي عام المنفعه را تامين مي‌كند. متأسفانه با صدور اين گونه دستورالعمل‌ها نه تنها به طورنسبي به حقايق و واقعيت‌هاي موجود عنايت و توجه لازم مبذول نمي‌گردد، بلكه ادامه اين روش سبب خواهد شد بر مشكلات بسياري از مدارس غير دولتي افزوده شود.

به عنوان نمونه مجتمع پسرانه و دخترانه حضرت مجتبي (ع) وابسته به شركت تعاوني آموزشي فرهنگيان يزد كه بر اساس بخشنامه ارسالي در رديف مدارس عام المنفعه قرار نگرفته با سرمايه گذاري هزاران نفر از معلمان و اعضاي خانواده آنان در زميني به وسعت 16400 متر مربع با بيش از ده هزار مترمربع ساختمان در سال 1373 تاسيس گرديده، ضمناً براي تاسيس و راه اندازي اين مجموعه از هيچ خيري وجهي دريافت نشده است.

هم اكنون بيش از 1500 دانش آموز در 62 كلاس از آمادگي تا پيش دانشگاهي در آن به تحصيلات خود ادامه مي‌دهند.

از آغاز تأسيس تاكنون هر سال دفاتر مالي آموزشگاهها مورد تاييد سازمان امور اقتصادي و دارايي يزد قرار گرفته و مدارك موجود نشانگر اين است كه اعضاي هيات مديره و 2 نفر موسس آموزشگاههاي دخترانه و پسرانه حقوقي از مدرسه دريافت نكرده‌اند اما به هر نفر از اعضاي هيات مديره و بازرسان در سال 1388 به مدت 12 ماه، ماهيانه حدود 25000 تومان( بيست و پنج هزار تومان) معادل كرايه ماشين اعضا براي شركت در جلسات مجتمع پرداخت گرديده است. با اين وجود مجتمع در رديف مدارس عام المنفعه مندرج در دستورالعمل صادره نمي‌باشد.

اين وضع را با دفاتر مالي بعضي از مدارس عام المنفعه مقايسه كنيم كه مثلاً هيات امناء حقوقي دريافت نمي‌نمايند و حق دخل و تصرف در اموال موسسه تحت امر خود را ندارند اما هزينه هايي كه براي بازديدهاي مختلف عده‌اي از مديران و دست اندركاران در داخل و خارج از كشور و شركت در سمينارها، پذيرايي از ميهمانان، شركت در جلسات، حقوق و مزايايي كه به بعضي از اطرافيان خود مي‌دهند و يا براي رفتن به اردوهاي ييلاقي و قشلاقي از طرف موسسات براي آنها هزينه مي‌شود چقدر است؟ در حالي كه در مجتمع آموزشي حضرت مجتبي(ع) از اين كارها خبري نبوده و نيست!!

در موسسه آموزشي حضرت مجتبي (ع) حدود 4700 نفر فرهنگي و اعضاي خانواده آنان سهامدار شركت هستند و تراز نامه مالي سال 1388 مويد اين امر است تنها در سال تحصيلي گذشته بيش از ده ميليارد ريال در جهت منافع آموزش و پرورش گام برداشته يعني آموزش و پرورش استان بابت سرانه دانش آموزان يزدي كمتر هزينه كرده است ضمناً به علت عدم وابستگي به حزب، دسته، انجمن و يا بعضي از مراكزي كه نفوذ و توصيه شان مي‌تواند براي عده‌اي از مقامات عاليه اجرايي و اداري موثر و كارساز باشد هداياي ميليوني و ميلياردي به آن مجموعه تعلق نگرفته است، اما مسئولان امر با اشاره به نامه ساماندهي از اعزام يك نفر معلمي كه بيش از ده سال است در آن مجتمع انجام وظيفه نموده خودداري كرده اند.

به مقامات عالي وزارت آموزش و پرورش بايد متذكر شد دو سال از تصويب قانون مدارس غيردولتي گذشت آيا وقت آن نرسيده هر چه زودتر قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي را به مرحله اجرا بگذاريد تا بخواست پروردگار مشكلات موسسان مدارس غيرانتفاعي كمتر شود و هر روز با دستورالعمل و صدور بخش نامه جديد غيركارشناسي شده براي مدارس غيردولتي به تبعيضات موجود دامن نزنيد؟

تذكر اين نكات بدان معني است كه متصديان امر بدانند با ارسال اين قبيل بخشنامه‌ها نمي‌توان عدالت پروري نمود.

موسسه‌اي كه چهارهزار و هفتصد نفر در تاسيس آن سرمايه گذاري نموده و يك شركت تعاوني را با زيباترين و سالم ترين وجه پايه گذاري و اداره كرده‌اند با دستورالعمل وزير و با تمسك به جمله «المامورمعذور» مسئولان امر در منطقه از اعزام حتي يك نفر معلم به آن آموزشگاه جلوگيري مي‌گردد، در حالي كه هر سال 200-150 نفر دانش آموز يتيم و يا مستعد بي بضاعت در همان موسسه با تخفيف تا صددرصد شهريه ثبت نام مي‌كنند و چه بسيار مهندس و پزشك از همين طبقات كه فارغ التحصيل اين مجموعه آموزشي بوده‌اند وارد اجتماع شده و به خدمت اشتغال دارند.

چه زشت و زننده است در شهر و دياري كه بايد موسسان مدارس با يكدلي و همگامي پشتيبان و دلسوز يكديگر باشند بعضي از آنها با لطايف الحيل و با روش هايي كه قداست معلمي را زير سئوال مي‌برد در كمين و يا جذب دانش آموزان و معلمان يكديگر باشند و ناپسند تر كه مسئول اداره‌اي خود موسس مجتمعي غيردولتي باشد و نه تنها نتواند جلو اين كار نادرست را بگيرد بلكه اين گونه شايع يا وانمود شود كه بعضي از كارمندان و همكاران اداري و آموزشي بدون مزد و مواجب براي موسسه تحت نظارت وي تبليغ يا دانش آموز جمع مي‌كنند.

نماينده مجلس، فرماندار و استاندار و يا هر مدير مسئولي اگر به دنبال كار اقتصادي يا غيراداري و غيرموظف خود باشد نه تنها در كار اصلي خويش موفق نخواهد بود بلكه هر روز در محدوده مديريتش به شايعات دامن مي‌زند و مردم را به دستگاه اداري تحت نظارت خود بدبين مي‌كند.

كلام آخر اين كه، در 20 سال اخير آن طور كه بايد و شايد قدم‌هاي مثبت و موثري در جهت توسعه و حل مشكل و معضل بسياري از مدارس غيرانتفاعي يا غيردولتي برداشته نشده، بلكه به ايجاد تبعيض در جامعه و در بين دانش آموزان و خانواده‌هاي آنان نيز دامن زده شده است.

پيشنهاد مي‌گردد به دور از برگزاري سمينارها و جلسات نمايشي و احياناً ديكته شده از افرادي كه منافع مردم را بر منفعت شخصي و گروهي ترجيح مي‌دهند درخواست اعلام نظر و ارائه طريق گردد تا در جهت حل نابساماني‌ها و مشكلات بيش از پيش مدارس غيردولتي در مناطق مختلف بتوان گام‌هاي موفقيت آميزتر برداشت.
یزدفردا