زمان : 08 Mehr 1389 - 01:30
شناسه : 26223
بازدید : 13296
معرفی کتاب تاریخ معماری جهان معرفی کتاب تاریخ معماری جهان
سرویس کتاب یزدفردا :بردستانی:کتاب " تاریخ معماری جهان " توسط فرانسیس دی.کی.چینگ، مارک ام . یارتسومبک و ویکرامادیتیاپراکاش نگاشته شده است. دی .کی .چینگ ـ معمار حرفه ای و استاد بازنشسته ممتاز دانشگاه واشینگتن در سیاتل ـ کتاب های پرفروش بسیاری در زمینه ی معماری و طراحی تالیف کرده است که از جمله می توان به : فرهنگ بصری معماری؛ معماری: فرم ،فضا،نظم ؛ سازه در معماری؛ ترسیم ، فرایندی خلاقانه ؛ ساخت در معماری؛ گرافیک معماری؛ طراحی داخلی؛ اسکیس هایی ازژاپن؛ مرمت خانه ها؛راهنمای تصویری کدهای ساختمان()و طراحی به کمک ترسیم اشاره کرد.

کتاب ارزشمند تاریخ معماری جهان ، با ترجمه ی محمدرضا افضلی، در 1389 ، از سوی نشر یزدا در قطع رحلی و در848 صفحه به چاپ رسیده است. در صفحات نخستین کتاب تصاویر زیبایی از بناهایی ، چون : معبد الاقصر(لوکسور) در کارناک مصر ، معبد ژوپیتر هلیو پولیتانوس(معبد بعل وایشتر) دربعبلک لبنان ، صومعه ی آلاهان در ترکیه و... درج شده است.

درپیش گفتار کتاب می خوانیم :" از لحاظ جغرافیایی ،این کتاب جهانی است، زیرا برآن است که تاریخ تمامی جهان را معرفی کند و نه فقط بخشی از آن را. اگرچه کتابی از این دست ناگزیرباید به گزینش محتوای خود بپردازد و معین کند که چه چیزرا می توان در آن گنجاند و چه چیز را نمی توان.ما کوشیده ایم که پهنه ی وسیعی از جهان را ، با تمام تنوع آن ، نشان دهیم. درعین حال از نظرما " جهانی" صرفا ساختی جغرافیایی نیست که بتوان به سادگی آن را دربرابر " محلی " یا " ناحیه ای" قرارداد." جهانی" کارکرد تخیل انسان نیز هست، و یکی از موضوعاتی که ما سخت به آن علاقه مندیم، شیوه ی تصور جهان توسط تاریخ های محلی است. اما این کتاب در باره ی مجموع همه ی تاریخ های محلی نیست. رسالت آن به حوزه ی معماری محدود می شود و همین ما را برآن می داردکه ارتباطات ،کشش هاوپیوندهایی را ببینیم که از این چشم اندازهای محلی فراترند. نیازی به تأکید نیست که روایت ما صرفا یکی از بسیار روایت های ممکن است...

سخن کوتاه ، هدف تاریخ نگاشتی ما کمک به دانشجویان معماری برای درک شیوه ای است که تولید معماری همیشه به همان شیوه ،توسط مقتضیات زمان و مکان مقید شده است. به بیان دقیق ترما این وابستگی های متقابل را ازآن جهت روایت کرده ایم که آنچه مدرنیته ی اجتناب ناپذیر هر دوره می دانیم، کانون توجه قراردهیم...

این نکته را نیز باید یادآور شویم که به طور کلی ما فقط با یادمان های نمادین عظیم یا در خوراعتنا سروکار داریم که اهداف سنتی بررسی های موشکافانه ی دانشگاهی به شمار می روند. به عبارت دیگر تصویری از تکامل تاریخی بومی و سایر معماری های غیر یادمانی ، مانند فضاهای خانگی ترسیم نکرده ایم.علت این نیست که اهمیت این ها را تشخیص نمی دهیم ، بلکه علت این است که ما از مقوله ی معماری یادمانی به مثابه ی یکی از قیودی استفاده کرده ایم که حیطه ی تحت پوشش این کتاب را محدود می کنند."

کتاب تاریخ معماری جهان در فهرست بندی ، به جای نگارش فصل هایی مستقل در مورد کشورها یا نواحی مختلف ،مانند : هند، ژاپن یا فرانسه ، بر اساس برش های زمانی سازمان بندی شده است. این کتاب شامل هجده برش زمانی می شود که به ترتیب تاریخی از 3500سال پیش از میلاد شروع و به 1950 میلادی ختم می شود. هر برش زمانی نشانه ی آغاز یک دوره زمانی نیست، بلکه تقریبا اواسط دوره ای را نشان می دهد که فصل مورد نظر به آن مربوط می شود؛ به عنوان مثال برش زمانی 800میلادی،دوره ی 700 تا 900 میلادی را شامل می شود؛هرچند در مورد حیطه ی هر برش زمانی خیلی سختگیری نشده است و هرجا ضرورت اقتضا کرده ، برای انسجام بیشتر،مطالبی از زمان های قبل یا بعد از محدوده های ترسیم شده برای هر برش زمانی نقل شده است.بنابراین هر برش زمانی راباید بیشتر به منزله ی نشانگری در میان رود جاری تاریخ تلقی کرد تا نوعی متردقیق گاه شمارشی. همچنین مطالب کتاب با تصاویرو نقشه های بناها ونیز داشتن فرهنگ اصطلاحات و نمایه در پایان کتاب،براعتبار و اهمیت کتاب افزوده است.

یزدفردا