زمان : 05 Mehr 1389 - 23:13
شناسه : 26162
بازدید : 4586
فرهنگ و شوک 1500میلیارد تومانی! بهره ی نخست :(از عدالت محوری تا فرهنگ محوری) فرهنگ و شوک 1500میلیارد تومانی! بهره ی نخست :(از عدالت محوری تا فرهنگ محوری)
یزدفردا "رضا بردستانی :از آن روزی که دولت دهم ، رویکرد خود را فرهنگی اعلام نمود، بخش عظیمی از اجتماع خود را مهیا و آماده ی بهره برداری دقیق، فنی و حساب شده از این توجه ویژه و خاص نمودند.
اوّلین نمود عینی این تغییر و توجه در اعلام رویکردهای دولت، در بودجه سال 1389 مشاهده شد و اهالی فرهنگ مسرور و شادمان از این توجه ویژه، رنج سالیان متمادی که در پناه کمبودهای ریالی و برنامه ای بر جان و تن خود احساس می نمودند ،کم کم به وادی فراموشی سپردند.1500میلیارد تومانی که در آن روزگار خواب های خوشی را برای اهالی فرهنگ رقم زده بود همچنان یادآور خوش ترین ایام اصحاب فرهنگ است و در این وادی هر قشری این محاسبه را دنبال می نمود که او نیز در دایره ی فرهنگ می گنجد یا خیر! حالا دیگر تمام نگاه ها به سمت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معطوف شده بود و این وزارت خانه بزرگ و عریض و طویل در کانون توجه و دید تمامی دست اندر کاران قرار گرفته بود. برای ورود عمیق به این نوشتار؛کمی به عقب بازگردیم:
نخستین و اساسی ترین سیاست اعلام شده توسط دولتمردان نهم و دهم(شعار و مبنای حرکتی) بحث شیرین و دوست داشتنی عدالت در تمام سطوح اجتماع بود. عدالت اجتماعی و رفاه عمومی . با این اوصاف و با این مبنای حرکتی که دولت نهم و دهم پیش روی خود قرار داد برای تحقق شعار های خود و جامه ی عمل پوشاندن به برنامه های اعلام شده، با چندین حرکت بزرگ گام هایی در راه تحقق این شعار برداشت؛صندوق مهر امام رضا(ع)، مسکن مهر،سهام عدالت، سفرهای استانی و ... برنامه هایی بودند که دولت سخت برای انجام آن از خود جدّیت نشان داد به این برنامه های بزرگ کارت سوخت، چالش عظیم انرژی هسته ای، تحریم های پیاپی، چالش های داخلی و در نهایت هدفمند کردن یارانه ها را اگر بیافزاییم خود را در برابر دولتی مشاهده می نماییم که برای انجام برنامه های خود و تحقق برنامه های اعلام شده از هیچ کوششی فروگذار نیست . تحلیل امور انجام شده از طرف دولت و بررسی موفقیت و عدم موفقیت هدف این نوشتار نیست و این امر را به کارشناسان مربوطه می سپاریم.
اگر مهم ترین شعار دولت نهم و دهم یعنی عدالت در تمام سطوح را با رویکرد فرهنگی در هم بیامیزیم آن گاه این اجازه را به خود خواهیم داد تا برخی از تقسیم بندی ها و سهمیه بندی ها را به نقد و واکاوی جدی بسپاریم.
نظری کوتاه به تقسیم بندی بودجه ی 1500 میلیارد تومانی سؤالاتی جدی پیش روی هر فعال فرهنگی و اجتماعی می گذارد که دامنه ی اعتراضی آن قطعا از بخش و استان و منطقه ای خاص فراتر می رود.در بودجه ی مذکور 11 فصل بندی کلان با تخصیص های فاصله دار مشاهده می شود و این شائبه را در ذهن استوار می سازد که این سهمیه بندی فرهنگی بدون توجه به نیازهای فرهنگی و تقریبا بر اساس بودجه های سالیانه اختصاص یافته است . لاجرم ، شیوه ی سهمیه بندی پیشنهادی(شیوه ای نوین در بازی با اعدا و ارقام) این ابهام و تردید را در ذهن متبادر می سازد که موفق بودن رویکرد دولت به مباحث فرهنگی نسبت به دیگر رویکرد های دولت از ضریب اطمینان کمتری برخوردار است. تأکید داریم در این نوشتار دور از انتقاد و اعتراضی که به بودجه ی اختصاص یافته به یزد؛ شهری با پیشینه ی عظیم فرهنگی-مذهبی و ساختار اجتماعی و حضور پر رنگ در گردونه ی جذب و ساماندهی توریست و صنعت توریسم و داشتن القاب و عناوینی چون بزرگترین و دومین شهر خشتی جهان، زیباترین اکوسیستم بیابانی، نادر ترین منطقه ی زیست محیطی، متنوع ترین محدوده ی طبیعی ، سخت کوشی، تدین و تعهد، دارا بودن برترین و برجسته ترین مفاخر علمی، دینی و مذهبی (حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی مؤسس حوزه ی علمیه قم و آیت الله سید محمد کاظم طباطبایی یزدی صاحب عروه) ، دارا بودن نادر ترین سازه ی ساخته شده به دست بشر-قنات-پتانسیل های متنوع علمی، فرهنگی و هنری و هزار دلیلی دیگر ؛ داشته و داریم در نظر داریم به اعدا تخصیص یافته و نیاز سنجی های مربوطه را در بستری آماری مورد کنکاشی دوباره قرار دهیم . این نوشتار را در چند نوبت و با هدف اثبات برخی بی عدالتی ها در اختصاص دادن بودجه ی 1500 میلیارد تومانی ادامه خواهیم داد و امیدواریم با تجدید نظر در برخی اعداد در بحث ابتدایی در بودجه ی اختصاص یافته به استان یزد که در عمل به نظر می آید حتی از عدد منظور شده نیزکمتر نیز می باشد(اعلام 20 میلیارد تومان و اختصاص 17.7میلیارد تومان) به نگرش عدالت محور دولت دهم نزدیک و نزدیک شود. پیش از آغاز بحث 11 طبقه ای که استان های کشور صرف نظر از استان البرز در دریافت بودجه ی مذکور قرار گرفته اند را اعلام و سپس به بررسی آماری خواهیم پرداخت.
1- استان خراسان رضوی 200 میلیار تومان ؛2- خوزستان، فارس، اصفهان ، تهران، آذربايجان شرقي 100 میلیارد تومان؛3- قم 70 میلیارد تومان؛4- آذر بایجان غربی و مازندران 60 میلیارد تومان؛5- کرمان 56 میلیارد تومان ؛6- سیستان و بلوچستان و گیلان 50 میلیارد تومان؛ 7- کرمانشاه ، لرستان و همدان 37میلیارد تومان؛8- گلستان 37 میلیارد تومان؛ 9-کردستان، مرکزی و هرمزگان 28 میلیارد تومان 10- اردبیل و قزوین 23میلیارد تومان 11- ايلام ،بوشهر ، چهارمحال و بختياري، خراسان جنوبي، خراسان شمالي،زنجان ،سمنان، كهگيلويه و بويراحمد و يزد 20 میلیارد تومان


یزدفردا