زمان : 27 Shahrivar 1389 - 22:15
شناسه : 25922
بازدید : 7197
گزارشی از برگزاری گردهمایی بزرگ تشکل‌های غیردولتی دوستدار میراث فرهنگی در یزد گزارشی از برگزاری گردهمایی بزرگ تشکل‌های غیردولتی دوستدار میراث فرهنگی در یزد
یزدفردا "روز پنجشنبه شهر تاریخی یزد شاهد گردهمایی بزرگ تشکل‌های غیردولتی دوستدار میراث فرهنگی بود.
در نخستین روز از این گردهمایی درباره مشکلات تشکل‌ها  از جمله، دخالت سازمان‌ها، عدم حمایت از تشکل‌ها، آموزش اعضای آن‌ها و همچنین وضعیت نابسامان تشکل‌ها
بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

 به گزارش یزدفردا بنابراعلام روابط عمومی گردهمائی سراسری تشكلهای غیر دولتی" پس از ماه‌ها تلاش از سوی انجمن دوستداران و حافظان خشت خام با همكاری انجمن چارسوق اردكان در یزد، شهر تاریخی یزد میزبان بیش از 25 عضو و نماینده رسمی انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی از سراسر کشور شد.
اهم موضوعات دو روز كه مورد گفتگو نمايندگان سازمانهاي مردم نهاد دوستدار ميراث فرهنگي قرار
گرفت:

1-تشكيل شبكه تشكلهاي دوستدار ميراث فرهنگي ايران.
2-راه اندازي پرتال معرفي و خبري شبكه تشكلهاي دوستدار ميراث فرهنگي ايران.
3-كارگاه آموزشي آسيب شناسي تشكلهاي غير دولتي دوستدار ميراث فرهنگي.
4-كارگاه آموزشي ميراث فرهنگي و راه هاي دفاع از آن.
5-تهيه بسته پيشنهادي جشنهاي ايراني توسط سازمانهاي مردم نهاد فعال در زمينه ميراث فرهنگي با
مشورت اساتيد جهت ارائه و ثبت ملي توسط سازمان ميراث فرهنگي- صنايع دستي و گردشگري.
6-بيانيه پاياني گردهمائي


  این گردهمایی با هدف تاسیس شبکه بزرگ انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی و رفع مشکلات آن‌ها در هتل مشیرالممالک برگزار شد.
در ابتدای این جلسه علیرضا صادقی دبیر گردهمائی سراسری تشكلهای غیر دولتی دوستدار میراث فرهنگی سراسر كشور به اختصار به اهداف و برنامه های گردهمائی اشاره نمود.
دكتر شروین وكیلی از اساتید دانشگاه  به عنوان  نخستین  سخنران همایش سخنانی پیرامون  موضوع من پارسی راهبردی برای ایرانی شدن ایراد نمود .
در ادامه كارگاه آسیب شناسی تشكلهای غیر دولتی دوستدار میراث فرهنگی برگزار شد که یکی از اعضای انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی خوزستان
یکی از مشکلات تشکلها را  نبود فضای مناسب و همچنین بروز هزینه‌های جاری برای انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی عنوان کرد .
 به اعتقاد وی هنوز اعتبارات مناسبی برای انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی در نظر گرفته نشده است.

یکی دیگر از حاضران در جلسه به موضوع آموزش انجمن‌ها  اشاره کرد و اظهار داشت : «طی 8 سال گذشته کمتر انجمنی دیده شده است اعضای آن در مورد مسائل مربوط و موردنیاز آموزش دیده باشند.
وی افزود: این سئوال باید پرسیده شود که تا کنون چند کارگاه برای درک مفهوم ساختار NGO برگزار شده است؟
 وی همچنین تاکید کرد :  چه توقعی باید از یک NGO داشته باشیم و آیا مسئولان NGO وکیل مدافع مردم هستند.

 وی در یک نگاه کلی نبود دانش فنی، نبود آموزش کافی و عدم دانش نسبت به جایگاه انجمن‌ها را از جمله مشکلات آن‌ها دانست.
 یکی دیگر از اعضای شرکت کننده در جلسه با انتقاد از تعاونی شدن برخی انجمن‌ها گفت: انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی را عده‌ای افراد مشتاق که گرد هم آمده‌اند و داوطلبانه فعالیت می‌کنند تشکیل داده اند. پس نیازی به بودجه‌های دولتی ندارند.
وی مهمترین مسئله دراین‌رابطه را بحث فرهنگ عمومی دانست و گفت: «هنوز فعالیت‌های سمنها در باور عمومی از وجه لازم برخوردار نیست. تفکر مردم و حتی دولت درباره فعالیت تشکل‌ها، نوعی فعالیت بازدارنده است.

 نماینده یکی از تشکل‌های دوستدار میراث فرهنگی  اصفهان نیز به برخی دیگر از مشکلات تشکل‌های غیر دولتی از جمله ردیف سنی اشاره کردو گفت: «ترکیب سنی انجمنها یکی دیگر از مواردی است که باید به آن اشاره کرد. در یک دوره‌ای تشکل‌ها به صورت زیرمجموعه سازمان ملی جوانان شکل گرفتند که البته به دلیل مسائل سنی مشکلاتی را به وجود آورد.
 وی در ادامه افزود :که تجربه نشان داده است تشكلها غیر دولتی که از یک ترکیب و یا موقعیت سنی تشکیل شده‌اند زودتر از تشکل‌هایی با اعضای غیر هم سن از هم می‌پاشند.
وی افزود:دیده شده است که تشکل‌های هم سن با رفتن به سربازی برخی اعضا از هم پاشیده‌اند.

 وی همچنین همکاری با سازمان‌ها را لازم دانست و تاکید کرد:  اما نباید به سازمان‌ها اتکا کرد. اگر به سازمان‌ها یا نهادهای دولتی از نظر مالی متکی نباشیم بهتر است. تکیه به دولت باعث می‌شود که با تغییر اعضای دولت شرایط تشکل‌ها نیز با مشکل مواجه شود.
 به گفته این عضو انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی آموزش و سطح معلومات اعضای تشكلها باید ارتقاء پیدا کند.

وی افزود: دیده شده است که بعضی تشکل‌ها برنامه مهرگان برگزار می‌کنند اما هنوز دانشی نسبت به خود موضوع مهرگان ندارند.
عضو انجمن‌ چارسوق کویر  چگونگی تشکیل انجمن چارسوق را تشریح کرد و اظهار داشت: سه سال پیش با شناخت دوباره اردکان کار را آغاز کردیم و در حالی که دیگران ما را برای این‌کار مسخره می‌کردند دلسرد نشدیم و ادامه دادیم.

وی افزود: این ماجرا تا‌ آنجایی پیش رفت که امروز خود مسئولان از ما خواسته‌اند که در اجرا برنامه‌های نوروز همکاری کنیم.
 درگیری با مسئولان سازمان میراث فرهنگی و معاونین آن‌ها را  از جمله مشکلاتی بود  که در این گردهمایی مطرح شد.

علت این درگیری غیرمتخصص خواندن مسئولان سازمان‌های میراث فرهنگی در استان‌ها قلمداد شد.
 وجود قومیت‌ها تهدید دیگری برای تشکل‌های میراث فرهنگیمعرفی شد، زیرا نگاه به موضوعات در توجه به قومیت‌های مختلف، متفاوت است.
 نگاه به اساس‌نامه انجمن‌ها و موضوعاتی که در این اساس‌نامه‌ها به آن اشاره شده نیز بخش دیگری از گردهمایی تشکل‌های سراسر کشور در یزد را تشکیل  ‌داد.
همچنین درباره نوع تعامل با شهرداری‌ها، میراث فرهنگی و مکانیزم این تعامل نیز بحث و بررسی شد.
 در این رابطه یکی از اعضای سابق انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی همدان به طرح‌های بلندمدت و کوتاه مدت اشاره کرد و ایجاد شبکه انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی را در ردیف اهداف بلند‌مدت دانست.

وی الگوی پیشنهادی خود را در اجرا برنامه‌های بلندمدت آموزش کودکان عنوان کرد و گفت: این آموزش می‌تواند در آینده سودمند باشد.
وی با تاکید بر حفاظت از آثار تاریخی و گنجاندن این موضوع در اساس‌نامه‌های انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی تاکید کرد که باید سیاست‌هایی برای دفاع از میراث فرهنگی دیده شود و در این راه انجمن‌ها همکاری لازم را داشته باشند.

یک فعال دوستدار میراث فرهنگی از خوزستان نیز اظهار داشت : که اگر مسئولان به دنبال فرهنگ‌سازی هستند باید اعتبارشان را برای میراث فرهنگی صرف کنند و دچار دغدغه‌های مربوط به آمارهای گردشگری نشوند.

در ادامه این همایش  به برخی رفتارهای سیاسی انجمن‌ها اشاره و تاکید شد که نباید رفتار اعضای انجمن‌ها شکل احزاب را به خود بگیرد و این موضوع باید اصلاح شود.
 پس از اتمام روز نخست جلسه، اعضای شرکت کننده در این گردهمایی پس از بازدید از بافت تاریخی یزد از جمله مسجد جامع  شهر تاریخی یزد راهی مزار استاد کریم پیرنیا در دانشکده معماری شدند و به اتفاق دانشجویان معماری و اساتید- خانواده استاد پیرنیا- مسئولین استان به مقام پدر معماری ایران با اهدا گل و فاتحه ادای احترام کردند.

یزدفردا