غلبه تبلیغات آنلاین بر آگهی های کاغذی
به زودي حتي كاغذ هم به خاطرات ميپيوندند. كسي نميداند اما شايد روزي اين صفحات دوستداشتني تنها در گنجه وسايل قديميمان پيدا شوند.
تبلیغات آنلاین به مجموع تبلیغاتی گفته می شود که در فضای مجازی اینترنت به گونه های مختلف ارایه می شود . این روزها تبلیغات اینترنتی یا آنلاین چنان پیشرفت نموده است که عنوان صنعت را به خود داده است.
آخرين تحقيقات در اين زمينه نشان ميدهد سرمايهگذاري در آگهيهاي آنلاين امسال به دنبال رشد 35درصدي تا 6/11ميليارد دلار رسيد.اين در حالي است كه كارشناسان و تحليلگران بورس اين رشد را تا 33درصد پيشبيني كرده بودند.
صنعت تبليغات آنلاين در ایرانبراساس آخرين گزارش یک موسسه تحقيقاتي ، حجم سرمايهگذاري جهاني در صنعت تبليغات آنلاين، در سال 2007 با رشد 24درصدي تا 5/14ميليارددلار افزايش پيدا ميكند. اما در ایران صنعت تبلیغات آنلاین حتی تدوین ؛ تعریف و پیاده سازی نشده است ؛ به عبارتی هنوز صاحبان شرکتهای تبلیغاتی ؛ تولیدکنندگان و حتی مصرف کنندگان با تبلیغات اینترنتی آشنایی ندارند و به قولی آن را جدی نمی گیرند این در حالی است که شاید بتوان گفت ؛ تنها راه برون رفت وبسایتها و امکان سوددهی وب سایتها و وبلاگها ؛ حرکت به سوی تبلیغات اینترنتی باشد . مقوله که می تواند با تزریق سرمایه وپشتیبانی قدرتمند فن آوری اطلاعات را رشد و ارتقا دهد . موضوعی که بر اکثر مدیران و گردانندگان وبسایتها روشن و مبرهن است اما هرگز راهی برای اجرایی شدن آن مطرح نشده است.
درحالی که در سطح اینترنت ؛ وبسایتهای ایرانی و فارسی زبان کارآمد و پربازدیدکننده ای وجوددارد اما گفته می شود اکثر آنها از جلب آگهی و تبلیغات عاجز مانده اند که نخستین دلیل این امر عدم وجود فرهنگ و تفکر تبلیغات آنلاین در سطوح مختلف جامعه است که این امر تنها به دست توانمندو کارآمددولتی و با حمایتهای تبلیغاتی امری است که هم برای مراکز و موسسات دولتی با صرفه بوده و از سویی باعث دوام و بقای حضور وبلاگها و وبسایتهای فارسی زبان به خصوص وبسایتهای تخصصی خواهد بود.
صنعت تبليغات آنلاين در ایرانكارشناسان اين موسسه پيشبيني كردهاند كه در ميان كشورهاي سرتاسر دنيا، چين با در اختيار داشتن 50درصد كل سرمايهگذاري گهيهاي آنلاين بيشترين ميزان رشد را در اين صنعت دارد.
بعد از چين، انگلستان، فرانسه، استراليا، كرهجنوبي و ژاپن به ترتيب با رشد 4/46، 45، 6/42، 5/30 و 30درصد سرمايهگذاري در اين بخش جايگاههاي بعدي را به خودشان اختصاص دادهاند. بهطور كلي اما محققان معتقدند عوامل مختلفي در رشد و توسعه اين صنعت موثرند كه از ميان اين عوامل، موتورهاي جستوجو و افزايش ميزان استفاده كاربران از آنها اهميت بيشتري دارند. براساس تحقيقات كارشناسان این موسسه ، وبسايت گوگل به عنوان پرطرفدارترين موتور جستوجو با در اختيار داشتن 70درصد بازار آگهيهاي آنلاين انگلستان، آلمان و ايتاليا شانس بيشتري براي سرمايهگذاري و جلب توجه شركتها و موسسات بزرگ را دارد.
اين در حالي است موتور جستوجوي یاهو نتوانسته به چنين موفقيتي دست پيدا كند، تا جايي كه سهم اين شركت از بازار جهاني تبليغات آنلاين از 11درصد در سال گذشته، امسال به 10درصد كاهش پيدا كرده است.
رقابت دنیای کاغذی و دنیای مجازیبه اين ترتيب، آگهيها هم به تدريج صفحات مجازي را به صفحات كاغذي روزنامهها و مجلات ترجيح ميدهند تا آنجا كه براساس آمار سود خالص حاصل از تبليغات آنلاين با رشد سالانه 67درصدي به 15/34ميليون دلار رسيده است. اين رقم اما براي درآمد اين صنعت در سطح جهان امسال با رشد 53درصدي، 31/109ميليون دلار را نشان ميدهد.براساس آخرين آمار منتشر شده توسط موسسه سک، ميزان تمايل به آگهيهاي چاپي تا 2درصد كاهش يافته، در حالي كه اين ميزان براي آگهيهاي آنلاين با افزايش 42درصدي همراه بوده است.
بازار تبليغات آنلاين
اين جريان براي اولينبار در انگلستان اتفاق افتاده است. بازار تبليغات آنلاين اين كشور در سال گذشته با ارزشي در حدود 3/1ميليارد يورو بعد از آگهيهاي روزنامهها، تلويزيون و تراكتها در مقام چهارم قرار داشت، اما حالا با افزايش چشمگير تعداد كاربران اينترنت در اين كشور و گسترش ميزان استفاده از خطوط اينترنت پرسرعت در شهرها و حتي روستاهاي اين كشور، اين جريان بر خلاف جهت سال قبل جلو ميرود.
براساس آمار تا پايان فصل اول سال 2006، حدود 11ميليون خانه در انگلستان به خطوط اينترنت پرسرعت مجهز شدهاند و از اين ميان 70درصد كاربران به وبسايتهاي اجتماعي و خبري مراجعه ميكنند.پيشبيني كارشناسان در اين مورد نشان ميدهد، اين روند به سرعت در كشورهاي پيشرفته دنيا هم راه يافته و به زودي روزنامه و مجلات بايد به داشتن آگهيها در نسخههاي اينترنتي خود بيشتر اميدوار باشند. به هر حال گسترش و رشد تكنولوژي در صنايع مختلف اجتنابناپذير است. اين روزها نفوذ اينترنت در ميان كاربران سرتاسر دنيا و افزايش تمايل آنها به استفاده و ثبت اطلاعات متفاوت در صفحات وب، فرصتي مناسب را براي صاحبان صنايع و مشاغل و شركتهاي توليدكننده كالاهاي مختلف به وجود آورده است.
اين جريان اما به تدريج مقدمات حضور صنعت بزرگ تبليغات آنلاين را در فضاي مجازي فراهم كرده است.صنعتي سودآور كه با توسعه حجم سرمايهگذاري در آن، اين روزها به يكي از بزرگترين تجارتهاي دنيا تبديل شده است.
برداشت آزاد از دنیای اقتصاد
گردآوری محمدحسین تقوایی زحمتکش
وبلاگ فن آوری اطلاعات یزد
http://www.yazdit.mihanblog.com