زمان : 24 Shahrivar 1389 - 21:50
شناسه : 25870
بازدید : 14243
انصاف!انساف!!انثاف!!! املاء غلط است یا املاءنویس...؟!!! انصاف!انساف!!انثاف!!! املاء غلط است یا املاءنویس...؟!!!
یزدفردا :رضا بردستانی :این روزها آن قدر در بستر فنآوری های رسانه ای پیشرفت وجود دارد که گاه از سرعت انتشار یک خبر سرگیجه می گیریم. گاهی اوقات این انتشار فرصت اندیشیدنی دوباره را از ما سلب می کند و تمام تلاش ما برای باز گرداندن حرفی به جای درست خویش از غیر ممکن نیز فراتر می رود.
مثل همیشه بنا ندارم دفاعیه ای له یا علیه کسی تنظیم نمایم و معتقد به چنین کاری نیز نیستم اما مشاهده می شود به هر دلیل ممکن و با هر سلیقه و آرمانی، بخشی از سخنان مهندس فلاح زاده استاندار یزد، تأکید می کنم! بخشی از سخنان ایشان به چالش رسانه ای و ناقص البته در راستای ندانم کاری های گاه مخرب کشیده شده است که این بخش ِ منتخب از سخنرانی ایشان، تا قرار گرفتن در برابر هجمه ای از طنز و کنایه های سخیف نیز پیش رفته است.
به این مهم که نقش روابط عمومی هر سازمان و دستگاهی در این گونه مواقع چیست نیز بنای ورود ندارم ولی جای تأسف است که؛ ندیده اما شنیده ام این سوء برداشت که در ادامه کالبد شکافی رسانه ای خواهد شد، در یکی دو تریبون خارج از مرز ها نیز به نحوی که مقاصد و اهداف و سیاست هایشان تأمین می شده است مورد سوء استفاده قرار گرفته است. قبل از ورود به بحث اصلی؛ به بریده هایی از مطالب منتشره در رسانه های مجازی- البته با تعمد بدون ذکر مأخذ - پیرامون مسئله ی حجاب و عفاف اشاره ای گذرا خواهیم داشت:
1) رئیس مجمع نمایندگان روحانی مجلس از برگزاری نشست مشترک این مجمع با وزیر کشور و فرمانده نیروی انتظامی برای پیگیری روند اجرای طرح عفاف و حجاب خبر داد. حجة الاسلام محمدتقی رهبر افزود: مجمع، مسؤولان را برای حضور در جمع روحانیون مجلس دعوت می کند تا نسبت به خواست مردم و علما که فریادشان نسبت به رواج بی حجابی بلند است، پیگیر باشند.
2) محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور ضمن اعلام مخالفت با برخي طرح‌هاي مربوط به حجاب و عفاف در جامعه، اظهار داشت: اميدوارم اين برخوردها در جامعه وجود نداشته باشد و نيازي هم به تذكر جدي من نباشد.
3) وزیر کشور در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوال دیگری در خصوص طرح حجاب و عفاف گفت: در وزارت کشور طی یکسال گذشته 12 حوزه کاری در این زمینه فعال بوده که جزئیات آن در هفته دولت برای اطلاع عموم از عملکرد وزارت کشور ارایه خواهد شد.وی بااشاره به فعالیت های انجام شده طی یک سال گذشته گفت: علاوه بر کارشناسان وزارت کشور 200 کارشناس دیگر نیز حول هفت محور در این زمینه کار کرده اند که 6 حوزه آن ایجابی و یک حوزه آن نیز سلبی است.
4) «احمد رجبی» مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان كرمانشاه، 8 تير ماه جاری در جمع بانوان اين نهاد با تأكيد بر اهتمام مسئولان در ترويج و اشاعه فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه، گفت: ترويج فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه نيازمند اجرای امر به معروف و نهی از منكر به عنوان يك واجب الهی است. وی مقابله با بدحجابی و ترويج اين فرهنگ اسلامی در جامعه را نيازمند آسيب شناسی و مطالعات كارشناسی شده دانست.
5) دولت در نهايت اجرای قانون "گسترش فرهنگ عفاف و حجاب" را که مصوب سال 84 است، پذیرفت و این قانون تحت نظر یکی از معاونان وزیر کشور اجرا می شود.
6) جواد آرین منش نماینده مردم مشهد و نایب رییس کمیسیون فرهنگی با اشاره به اینکه طرح عفاف و حجاب از مصوبات شورای فرهنگی به شمار می آید در گفت و گو با ایونا گفت : این طرح توسط رییس جمهور به عنوان رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی به دستگاه های اجرایی ابلاغ شده است . نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اظهارات رئیس جمهور در خصوص این طرح در رسانه ملی شبهه ناک بود...
7) در سخنرانی که استاندار یزد چندی پیش ایراد نموده گفته است که زنان و مردان کارمند در ادارات دولتی طی فرصتی دوماه از هم جدا شوند، در ابتدای امر باید گفت حجاب و عفاف از موضوعاتی است که همینکه جامعه ما نیاز مبرمی به آن دارد ولی آیا این طرح آقای استاندار به ثمر خواهد نشست وآیا اینکه عواقب این تصمیم در نظر گرفته شده است. اینک چند سوال از آقای استاندار....
8) به دستور مديران راه و ترابري استان کرمان و معاونت راهسازي اين اداره کل، ورود ارباب رجوع زن به اين اداره ممنوع شد.
9) شاید بهتر بود جناب آقای استاندار این طرح را به جای بیان شفاهی به صورت مکتوب ارسال می کردند تا دیگر اینقدر حاشیه نویسان و مشکل تراشان وخیال پردازان و فرصت طلبان نامه نگاری نکنند.اول سخنم با اقای استاندار است که نگران حمله ی این و ان نباشید انتقادات سازنده را بگیرید و اجرا کنید همین که صدای بی بی سی در آمده بدانید دارید مسیر درست را می روید.
10) فلاح‌زاده به اهمیت اجرای طرح عفاف و حجاب در جامعه تاكید كرد و گفت: این طرح ابتدا باید در ادارات استان اجرا شود و زنان كارمند از مردان جدا شوند كه این كار در استانداری یزد آغاز شده است.
همگان و به صورت ویژه کسانی که اندک مطالعه ای در باب مسائل دینی و مذهبی داشته باشند بر این باور استوارند که نگاه اسلام به مقوله ی حجاب یک نگاه جدی، مدبرانه و در عین حال کارشناسی شده است که در بستر حجاب به معرفت الهی، شخصیت والای زن، امنیت اخلاقی جامعه، انسجام و پیوستگی نظام خانواده و... موردمداقه و کنکاش قرار گرفته است. حال اگر به متون انتخاب شده ی بالا نظری دوباره بیافکنیم هر کدام ازبریده های منتخب می تواند هزار گونه تفسیر و تعبیر داشته باشد اما این مستمسک خوبی نیست تا اساسی ترین دغدغه اسلام که بین شیعه و سنی نگاه یکسانی را بر می تابد دچار دست اندازی و شوخی و مطایبه قرار گیرد. در این که شاید به زعم عده ای استاندارنباید بحثی مهم و چالشی را اینگونه خلاصه و تیتر وار مطرح می نموده است و یا در بیان کنه و خمیره ی اساسی علت تامه ی پیش کشیدن این بحث مهم دچار نوعی کج سلیقگی گفتاری شده است شاید جایی برای تأمل و ورود انتقاداتی موجه و متناسب با اصل مطلب ایراد شده وجود داشته باشد اما، در این که با دستآویز قرار دادن موضوعی که با یک توضیح و تفسیر مناسب (قابل توجه دارندگان عقاید و آراء در حوزه ی روابط عمومی) قابل رفع و اصلاح بوده است اینگونه شخصیت اجتماعی و مدیریتی یک فرد و موضوع مهم و اساسی حجاب و عفاف و نیز نوع و لزوم برخی روابط کاری در محیط اداری به سخره و تاخت تاز گرفته شود جای تأمل و بازنگری اساسی وجود دارد.
چالش های رسانه ای قطع به یقین اگرچه آثاری متناسب با نیازهای روز و میزان نفوذ و اثر پذیری خود خواهند داشت اما گاه بسترهایی نابخردانه، یک چالش کوچک رسانه ای را به صحنه ای کنترل نشده و محیطی برای انجام تسویه حساب های شخصی، صنفی، سیاسی و حتی بین المللی می نماید.
هر فرد در فضای اجتماعی و سیاسی می تواند منتقد بخش یا بخش هایی از جامعه ی مدیریتی باشد، به استاندار هم انتقاد وارد است چرا که او نیز یک انسان است و با حجم بالایی از مطالبات مردمی و وظایف سنگین محوله، هر لحظه ممکن است دچار لغزش و اشتباه شود که هیچ کس منکر و مخالف این ایده نبوده و نیست. در همین جا باید مسئله ای را حضور مدیران استان به ویژه استاندار محترم گوشزد نمایم که شاید با توجه جدی به آن بخشی از ایرادات به وجود آمده با آرامش به خیر و سلامتی ، پایانی خوش داشته باشد.

هر مدیر در نظام پیچیده ی مدیریتی این زمان که قرن تکنولوژی های پیشرفته و ظهور و بروز علوم مختلف است خود به تنهایی نمی تواند بر تمامی امور مربوط یا پیرامون احاطه و استیلا داشته باشد و علم مشاوره و استفاده از نیروهای دلسوز و متبحر در رشته های مختلف به عنوان بازوهای حمایتی و کمک کننده برای هر مدیری در هر رده ی مدیریتی لازم و ضروری است. مبحث دیگر که بسیار حائز اهمیت است مسئله ی مهم و تأثیر گذار افکار سنجی و توجه به تغییرات تند و ملایم افکار عمومی است که در زمان های مختلف می تواند میزان مقبولیت و محبوبیت هر شخص را دچار چالش هایی جدی نماید.
عقاید مذهبی، فرهنگ منطقه ای، سلایق اجتماعی، تأثیرات زیست محیطی، شادی ها، غم ها و بسیاری از مسائل دیگر می تواند در این بالا و پایین شدن های مداوم دخالت داشته باشد و نیک می دانیم و معترفیم بدترین و خطرناک ترین شیوه ی مدیریتی پشت کردن به افکار عمومی و بی توجهی به افکار سنجی در ابعاد زمانی مختلف است و مهم تر از همه ، عدم وجود رابطه ی مناسب و دو سویه با رسانه های مختلف و ایجاد یک رانت خبری است که بخش یا بخش هایی از جامعه از پوشش دادن اخبار یکی از مهم ترین ارگان های تأثیر گذار در جامعه محروم و نادیده انگاشته شوند که خود منشأ اثرات سویی خواهد بود.
با احترام به افکار و عقاید مهندس فلاح زاده استاندار محترم یزد سخت بر این باوریم وجود مشاوری قوی و در عین حال متبحر و متعهد در هسته ی اصلی استانداری برای امور رسانه ای و سمعی و بصری بیش از هر زمان احساس می شود چرا که نوع ارتباط با افکار عمومی از کانال همین رسانه های گاه کوچک و به ظاهر کم اثر عبور می نماید. انحصار کل اخبار استانداری به رسانه ملی(صدا و سیمای مرکز یزد)از دیر باز مورد انتقاد شدید اهالی رسانه و خبر بوده و هست و این گونه به نظر می رسد استاندار محترم ضرورتا باید در نوع نگرش خود به اخبار و رسانه و تنوع آن بازبینی دقیقی بنمایند.
همین عدم ارتباط مدیریت شده با ارباب جراید و اصحاب خبر و رسانه باعث می شود جامعه دچار نوعی تک صدایی مسموم شده، در بسیاری از موارد چالش های به وجود آمده، حاصل نوعی تسویه حساب رسانه ای محسوب شود. حال اگر در جلسه ی مورد اشاره جمع کثیری از جامعه ی خبری با تنوعی قابل توجه حضور داشتند قطعا همین دوستان رسانه خود به تنهایی بار اصلی اصلاح و تنویر افکار عمومی را بر عهده می گرفتند.
برای دور نماندن از مبحث اصلی که نقل قول شده است، باید به این نکته اشاره نمود بحث جداسازی به معنایی که در بین برخی از مجازی نویسان مطرح بوده، قطع به یقین منظور نظر مهندس فلاح زاده نبوده و نیست و در توضیح طرح مذکور هدف آرامش و راحتی کارمندان زن و بهره وری بیشتر این نیرو در ادارات و سازمان های دولتی و یا تحت نظارت دولت مد نظر بوده و می باشد که این طرح فی نفسه طرحی خوب و قابل دفاع می باشد. معتقدیم اگر در یک محیط اداری، جوی حاکم باشد که قداست های یک جامعه اسلامی حفظ و صیانت شود هیچ منافاتی با خواست اکثریت جامعه نداشته باشد و هر گونه مماشات با این گونه بد اخلاقی ها پیآمدهای چندان مناسبی نخواهد داشت.بحث جداسازی در اکثریت اداره ها انجام شده است به این معنا که مثلا در دبیرخانه یا دیگر قسمت مثلا کارشناسی از نیروهای فقط زن یا مرد استفاده شده است که هیچ مشکلی برای رفت و آمد ارباب رجوع مرد یا زن نیز وجود ندارد.
در نهایت امیدواریم ضمن احترام گذاشتن به شعائر دینی و اسلامی در ایراد نقد یا ارائه ی یک پیشنهاد هر چند سازنده و مفید، ملاحظاتی را مد نظر داشته باشیم . مدیریت تنها به معنای اداره یک سازمان، کارخانه یا اداره نیست. انسان باید وقت، هزینه، سخن گفتن، نوع نگرش به اتفاقات اطراف، نوشته ها و اظهار نظرهایش را نیز نوعی مدیریت مصلحت محور نماید.
در پایان دو پیشنهاد و یک توصیه:
1) مشاور در هر امری لازم، مفید و کارگشا ست با تکیه به مورد پیش آمده و مواردی مشابه پیشنهاد می شود استاندار محترم مشاوری در حوزه اطلاع رسانی، رسانه و اخبار و اطلاعات خبری، انتخاب و معرفی نماید اگرچه این پست ضرورتا نباید تمام وقت و با حضور در استانداری و در کنار فعالیت های ریز و درشت استاندار محترم به عنوان یک شغل تلقی شود.
2) نشست های رسانه ای در فواصل کم و با موضوعات مختلف با حضور مستمر استاندار محترم و معاونین و دستاندرکاران اجرایی استان به صورت همه جانبه و فراگیر مورد نظر قرار گرفته به مرحله ی اجرا در آید.
3) توصیه این که : در نوشتن، گلایه کردن، انتقاد، دادخواهی و مواردی مشابه کمی دورتر را نیز نظاره نموده، حسایت های سیاسی، اخبار و تحرکات رسانه ای روز و کمی دور تر در کمین نشستگان آن طرف مرزهای جغرافیایی را را نیز مد نظر داشته باشیم تا خدای ناکرده این نگرش یا انتقاد ، دستمایه ای برای مخدوش نمودن اصول و عقاید مقدس نظام اسلامی ما واقع نشود.
انصاف را با هر املایی بنویسیم درست است مهمتر از نوع املای انصاف ، رعایت انصاف و داشتن انصاف است.
برقرار و شادمان مانید.
یزدفردا