زمان : 18 Shahrivar 1389 - 22:56
شناسه : 25745
بازدید : 4280
سوءاستفاده سياسی از يك اختلاف نظر فقهی  رفتار رسانه‌ای اپوزیسیون نظام در قبال رویت هلال ماه سوءاستفاده سياسی از يك اختلاف نظر فقهی رفتار رسانه‌ای اپوزیسیون نظام در قبال رویت هلال ماه

سوءاستفاده سياسی از يك اختلاف نظر فقهی

 

رفتار رسانه‌ای اپوزیسیون نظام در قبال رویت هلال ماه

چند سالی هست، همزمان با فرا رسيدن ماه مبارك رمضان و يا پيش از عيد سعيد فطر، شاهد بروز اختلافاتی در تعيين اول ماه و رویت هلال ماه هستيم. اين مسأله و بروز اختلاف بين مراجع عظام تقليد در اين مورد خاص همانند دیگر اختلافات فقهی، بحثی كاملا تخصصی است و به مبانی و دلایل فقهی و علمی مربوط می‌شود كه به طور مفصل در آثار علما و فقها بيان شده است.

به طور خلاصه، می توان گفت كه اين اختلاف به چگونگی رويت هلال ماه ـ رويت با چشم مسلح و يا غيرمسلح ـ و يا رویت هلال هنگام غروب آفتاب، پیش از زوال و پس از زوال، اتحاد آفاق، محاسبات اهل نجوم و اهل فكر برمی‌گردد.

البته با وجود اين كه بارها اين اختلافات فقهی و تأثير آن بر اعلام عيد سعيد فطر در رسانه ها اعلام شده شده، در سال‌های اخير و به ویژه سال گذشته، پاره‌ای از محافل سياسی ضدانقلاب - كه البته سابقه آنها در اختلاف افكنی و ضديت با نظام بر همه آشكار است - با تمسك به تفاوت فتاوای مراجع عظام تقليد در رؤيت هلال ماه شوال، تلاش كردند تا يك مسأله كاملا بديهی شرعی و فقهی را نشانه و نتيجه اختلاف مراجع با نظام معرفی كنند.