زمان : 18 Shahrivar 1389 - 01:20
شناسه : 25716
بازدید : 4759
 جلسه فراكسیون محیط زیست وتوسعه پایداردرخصوص وضعیت بحرانی پارك ملی دریاچه ارومیه جلسه فراكسیون محیط زیست وتوسعه پایداردرخصوص وضعیت بحرانی پارك ملی دریاچه ارومیه

جلسه فراكسیون محیط زیست وتوسعه پایداردرخصوص وضعیت بحرانی پارك ملی دریاچه ارومیه


یزدفردا:فراكسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی با حضور جمعی از نمایندگان شهر ارومیه ، قائم مقام و معاونت های محیط طبیعی و تنوع زیستی و دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ، ریاست سازمان شیلات ،ریاست موسسه تحقیقات شیلات ایران ،رییس پژوهشكده آرتمیا ، رییس انجمن بوم شناختی ، اساتید دانشگاهی ،كارشناس مركز پژوهش های مجلس و دو ستداران محیط زیست در محل فراكسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی جهت بررسی بحران خشكی پارك ملی دریاچه ارومیه تشكیل جلسه داد .
در ابتدای جلسه دكتر محمد رضا تابش ریاست فراكسیون محیط زیست و توسعه پایدار ضمن تشكر از حضور مدعوین جلسه طی سخنانی به تاكید بر ارزشمندی و حفظ این اكوسیستم پرداخت . .
وی همچنین اظهار داشت كه این پارك ملی با مساحت 570473 هكتار بزرگترین دریاچه ایران و بیستمین دریاچه جهان است . ولیكن متاسفانه این زیست بوم بسیار با ارزش در سال های اخیر با مشكلاتی مواجه شده است كه حیات آن را به شدت در معرض خطر قرار داده است بطوریكه روند جدی كاهش حجم آب پارك ملی دریاچه ارومیه باعث شده است كه كلیه ویژگی های زیستی خود را از دست دهد و درفاصله دو دهه گذشته بیش از یك سوم از مساحت این زیست بوم كاهش یابد.
رییس فراكسیون محیط زیست مجلس همچنین افزود :وضعیت فعلی این دریاچه نشان می دهد كه عدم مدیریت صحیح منابع آب مهمترین دلیل در رسیدن به این شرایط بحرانی است چرا كه با نگاهی به آمار متوسط بارندگی این حوضه كه متوسط 2/19 میلیارد متر مكعب می باشد و با احتساب 92 درصد مصرف و بازدهی 30 درصدی دربخش كشاورزی مشاهده می كنیم كه در حدود 36/12 میلیارد متر مكعب از آب ورودی به حوضه در بخش كشاورزی به مصرف می رسد و هرسال بر میزان تولیدات كشاورزی این استان افزوده می شود . بنابراین بایستی مسئولان ذیربط مشخص نمایند كه چه اهدافی را دنبال می كنند ؟و آیا افزایش میزان تولیدات كشاورزی از حفظ و احیای اكوسیستم پارك ملی دریاچه ارومیه ارجحیت ببیشتری را دارد ؟
محمد رضا تابش در ادامه افزود : درحال حاضر در بخش های زیادی از این دریاچه به دلیل كاهش سطح آب گنبد های نمكی ریز و درشتی در فواصل بسیار نزدیك پدیدار گشته و ادامه این روند در طی مدت كوتاهی تهدیداتی همچون طوفانن نمكی ،خروج حیات وحش ،مهاجرت ساكنین ،تبعات اجتماعی و اقتصادی و.......را در بر خواهد داشت .
نماینده مردم اردكان همچنین گفت : مجلس شورای اسلامی جهت رسیدگی به وضعیت بحرانی تالاب ها و دریاچه های در معرض خطر موادی را در كمیسیون تلفیق به تصویب رسانده است تا با جلوگیری از بهره برداری های صنعتی و معدنی از تالاب های داخلی و مدیریت یكپارچه بتوان به توسعه پایدار دست یافت ولیكن بایستی اذعان داشت كه تنها با تصویب قوانین نمی توان به این هدف دست یافت چرا كه ما در برنامه چهارم توسعه نیز اهدافی مانند حفظ و احیای زیست بوم های حساس را دنبال كردیم ولیكن متاسفانه امروز به دلیل كم توجهی مسئولین ابا چنین مخاطراتی مواجه شده ایم.


یزدفردا