زمان : 17 Shahrivar 1389 - 19:09
شناسه : 25708
بازدید : 8098
 میرزامحمد کاظمینی موسس و واقف موزه قرآن و کتب آسمانی در گفتگوی اختصاصی با یزدفردا: کلیه آثارو گنجینه های ارزشمند و نفیس وقف ، اهدا و تحویل اداره کل اوقاف گردید میرزامحمد کاظمینی موسس و واقف موزه قرآن و کتب آسمانی در گفتگوی اختصاصی با یزدفردا: کلیه آثارو گنجینه های ارزشمند و نفیس وقف ، اهدا و تحویل اداره کل اوقاف گردید

 میرزامحمد کاظمینی موسس و واقف موزه قرآن و کتب آسمانی

در گفتگوی اختصاصی با یزدفردا:

کلیه آثارو گنجینه های ارزشمند و نفیس وقف ، اهدا و تحویل اداره کل اوقاف گردید

یزد فردا - اعظم السادات میرجلیلی  خبرنگاریزدفردا :  موزه  قرآن و کتب آسمانی اسفندماه 87 با عنوان اولین موزه قرآن و كتب آسماني ایران در عمارت کاظمینی يزد افتتاح شد دو روز قبل گزارش تصویریی در یزدفردا با عنوان" قران های خطی و نفیس میرزامحمد کاظمینی تحویل اداره کل اوقاف و امور خیریه استان یزد شد منشر شد که سئوالاتی را در نزد افکا ر عمومی ایجاد کرد ،در این رابطه با میرزا محمد کاظمینی  موسس و واقف موزه فوق الذکر گفتگوئی انجام دادیم که در ادامه از نظر مخاطبان فردائی می گذرد .

میرزامحمد کاظمینی موسس و واقف موزه قرآن و کتب آسمانی یزد در گفتگو با اعظم السادت میرجلیلی خبرنگار یزدفردا در مورد انتقال کتب و نسخ خطی و نفیس این موزه  اظهار داشت : با توجه به دیداری که با نماینده  ولی فقیه و سرپرست وقت سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در مورخ 20تیرماه 85 داشتیم مقرر شده بود مکانی برای وقفیات و آثار نفیس موزه تهیه شود .

وی افزود:البته
تهیه مکان  پیشرفت کندی داشت و خوشبختانه اخیرا طی مذاکره ای که با حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی حاتمی مدیر کل  اوقاف و امور خیریه استان یزد انجام شد مقرر گردید تا این مصوبه پیگیری و اجرایی شود .

میرزا محمد کاظمینی افزود : مکان موزه جدید در محل جنب امامزاده جعفر (ع ) خواهد بود و طی صورتجلسه ای که در دفتر حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید محمد کاظم مدرسی تنظیم و مورد توافق قرار گرفت هفت گنجینه گرانبها و ارزشمند شامل نسخ خطی , سکه و اسکناس , نگین و مهر و اشیای تاریخی , عکس , کبریت, تمبر و همچنین کلیه قرآنها و کتب نفیس ارزشمند و تاریخی به این موزه وقف و اهدا گردید.

وی در مورد وقف نامه خاطر نشان کرد: وقف نامه های سه گانه نیز به تائید مراجع عظام تقلید ودفترمقام معظم رهبری مد ظله العالی و علما و شخصیت های فرهنگی و دانشگاهی رسیده است .

وی که سابقه مدیرکلی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد را در کارنامه خود دارد با اشاره به اینکه کتب نفیس موجود مودی و گواه قدمت هویت ملی , مذهبی و تاریخی مردم و میهن اسلامیمان می باشد ,اظهار داشت: برای برخی از این کتب و اسناد قیمت های میلیاردی عنوان شده و توسط کارشناسان قیمت گذاری شده است .

وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به بند سوم مصوبه تنظیمی اخیر , انشاالله قبل ازفرارسیدن هفته وقف سال جاری ( هفته آخر صفرالمظفر) امکان افتتاح رسمی آن از طرف اوقاف یزد فراهم گردیده و در معرض دید عموم مردم قرار گیرد و امیدوارم انشاالله زاد و توشه و ذخیره ای برای روز واپسینم باشد.

وی در پایان با اعلام اینکه طبقه بالای ساختمان موزه اختصاصی به گنجینه قرآنی و طبقه همکف و زیرین آن جهت نگهداری سایر گنجینه های ارزشمند خواهد بود , ادامه داد : این آثار ارزشمند قبلا وقف شده و مراحل قبض و اقباض نیز در اولین شب قدر سال جاری ( 1431 ه . ق ) انجام و کلیه آثار تحویل اداره کل اوقاف گردید تا پس از اتمام بنای موزه در حال احداث با حضور نمایندگان هر دو طرف , به موزه مورد نظر منتقل گردد.


شایان ذکر است: موزه  قرآن و
کتب آسمانی اسفندماه 87 با عنوان اولین موزه قرآن و كتب آسماني ایران در عمارت کاظمینی يزد افتتاح شد و  تاکنون 8 جلد کتاب در ارتباط با فهرست نسخ خطی منتشر و کتاب سکه های قبل از اسلام مربوط به بخش های موزه نیز چاپ شده است و گنجینه های هفت گانه موزه و تعداد اقلام اهدا شده به شرح زیر می باشد که موزه جامع کاظمینی شامل هفت گنجینه  یکی از بزرگترین موزه های خصوصی ایران است که می تواند در صنعت گردشگری به استان یزد رشدی مضاعف بخشیده و از افتخارات استان یزد بلکه کشور محسوب گردد:
گنجینه قران و کتب ادیان (300 اثر خطی نفیس)
گنجینه اسناد و نسخ خطی(2000 نسخ خطی ـ 2000 نسخه چاپ سنگی و 40
000 سند خطی
گنجینه سکه و اسکناس(65
000 عدد سکه قبل و بعد از اسلام )
گنجینه عکس(30
000 قطعه)
گنجینه نگین ـ مهر و اشیای قدیمی(2000قطعه)
گنجینه تمبر(
00030 قطعه)
گنجینه کبریت (8000 قطعه



یزدفردا