زمان : 08 Shahrivar 1389 - 22:30
شناسه : 25418
بازدید : 3509
نخل؛ میراث خطه كویر وبافق سرزمین نخلهای برافراشته نخل؛ میراث خطه كویر وبافق سرزمین نخلهای برافراشته

نخل؛ میراث خطه كویر وبافق سرزمین نخلهای برافراشته


بافق"علی عسکری سرپرستی یزدفردا " بافق گذشته از منابع سرشار طبیعی و معدنی از موهبت وجود نخلستان های انبوه و سرسبز نیز برخوردار است.
به گفته مسوول زراعت وباغبانی جهاد كشاورزی بافق در حال حاضر بیش از دو هزار هكتار از زمین های كشاورزی این شهرستان زیر كشت ارقام مختلف خرما است. وحدود 4هزار نفر در صنعت كشاورزی ، نخل داری وپرورش درخت خرما فعالیت دارند.
"حمید عسكری" اضافه كرد: خرما بافق به خاطر نامرغوب بودن وعدم توجه در گذشته، بازدهی چندانی ندارد لیكن درسالهای اخیر با اجرای طرح اصلاح نخیلات وجایگزینی پاجوش خرمای كبكاب برزجان بوشهر، انتظار می رود این محصول جایگاه واقعی خود را دربازار داخلی پیدا كند.
وی درخصوص آفت نخل گفت: آفت نخل، تشنگی ، طوفان های شدید، سیل، رعد و برق و ملخ است.
"عسكری "اضافه كرد: مرگ نخل، تدریجی است. نخست از ثمر می افتد، ضعیف می شود و در تنه و ساقه آن چین و چروک هایی دیده می شود و سر انجام لاغر و نحیف شده و گودالهایی در تنه آن ظاهر و منجر به مرگ نخل خواهد شد.
او خاطرنشان كرد: عمر نخل در بافق که منطقه کویری خشک است و آب کافی ندارد بین 100 تا 120 سال می باشد.
سابقه كشت این درخت در دنیا به بیش از 5000 سال می رسد و كاشت آن در ایران نیز به زمان تشكیل سلسله هخامنشی بر می گردد.
محصول این درختان با نام خرما یكی از میوه های با ارزش غذایی است. این میوه دارای 17 اسید آمینه از 20 اسید آمینه ضروری مورد نیاز بدن است، به همین دلیل خرما میوه ای است كه می تواند به تنهایی، حیات بشر را استمرار بخشد.
عرب ها خرما را ماده تغذیه عموم و نخل را شجره الحیات دانسته و ریشه آن را از آدمی می دانند، ایرانیان و به ویژه ساكنان جنوب نخل را میراث پس از خود و شجره وفاداری می دانستند.
تكثیر و باروری نخل
نخل از طریق كاشت هسته خرما یا به وسیله جابجا كردن پاجوش تكثیر می شود.. بهترین فصل تكثیر، تابستان تیر و مرداد است. برای باروری این درخت به ازای هر 92 اصله درخت ماده، 15 اصله پایه نر پیش بینی می شود و خوشه ها را از درخت نر در می آورند و درختان ماده را بارور می كنند.
مواد معدنی و پروتئین
خرما دارای املاح معدنی زیادی مانند : منگنز، آهن و كلسیم و مقدار كمی فسفر و مس است و مزه و عطر مطبوعی دارد. خرما علاوه بر املاح، دارای مواد مقوی و ویتامین های A,B,C,E است.
موارد استفاده نخل
نخل مرغوب یك سال تمام می تواند هزینه زندگی یك كشاورز را تأمین كند. در تابستان از میوه آن (رطب) و در زمستان از خرمای آن استفاده می كنند. از الیاف و برگ ها و ساقه هایش باد بزن ،زیر اندار،جارو،کلاه،پادری،رِیسمان و دِیگر محصولات حصیری تهیه می شود.
*خرما ارزش غذایی بالایی دارد و در برخی از مناطق از آن در تهیه انواع حلواها و شیرینی ها استفاده می شود.

یزدفردا