زمان : 29 Mordad 1389 - 17:25
شناسه : 25122
بازدید : 4275
با صدور بخشنامه «دوركاری» مسئول خسارت‌های وارده به كشور كیست؟ با صدور بخشنامه «دوركاری» مسئول خسارت‌های وارده به كشور كیست؟

با صدور بخشنامه «دوركاری» مسئول خسارت‌های وارده به كشور كیست؟

رضا سلطان زاده

مدیر مسئول آیینه یزد



استانداری یزد نامه‌ای به شرح زیر با شماره 42749 مورخ 20/5/1389 به ادارات و كلیه دستگاههای اجرایی استان ارسال نموده است:

به: كلیه دستگاه‌های اجرایی استان یزد

موضوع: كاهش ساعات كار ادارات در ماه مبارك رمضان

سلام علیكم، با صلوات بر محمد و آل محمد (ص) و با احترام به اطلاع می‌رساند، حسب تصمیم هیات محترم دولت به منظور ایجاد زمینه‌های لازم برای استفاده مطلوب كاركنان دولت از فضایل و بركات معنوی ماه مبارك رمضان، ساعات كار(فعالیت اداری) ادارات دولتی در ماه مبارك رمضان امسال نیز مطابق سال‌های گذشته صبح با یك ساعت تاخیر شروع و بعد از ظهر، یك ساعت و نیم زودتر خاتمه می‌یابد در ضمن ساعات كم شده از طریق «دوركاری» جبران گردد.

امضاء

دولت امسال نیز همانند چند سال گذشته ساعات كار ادارات را تقلیل داد با این تفاوت كه تعبیر جدیدی به نام «دوركاری» وارد اصطلاحات اداری نمود.

ساعات كار كارمندان نهادها و سازمان‌های دولتی برابر با قانون 44 ساعت در هفته است كه معمولاً باید در محل كار حضور داشته باشند و به انجام وظیفه بپردازند اكثریت قریب به اتفاق كارمندان و مسئولان وزارتخانه‌ها از آموزش و پرورش تا وزارت نفت لازم است بر اساس وظیفه‌ای كه قانون بر عهده آنها گذاشته است با حضور در محل كار و احیاناً ضمن پاسخگویی به مراجعه كنندگان در رفع دشواریهای آنان بكوشند.

نگارنده از روحانیون شاغل در ادارات و سازمانهای مختلف دارالعباده، نمایندگان استان، مسئولان صدا و سیمای یزد و در نهایت ابلاغ و امضاء كنندگان این نامه پرسشی دارم. بدان امید كه پاسخی درخور دریافت كنم و در این ستون برای اطلاع خوانندگان درج نمایم و اگر پاسخی داده نشد حداقل موضوع در تاریخ جراید و مطبوعات ثبت و ضبط گردد.

آیا دانشمندان و آگاهان به تاریخ اسلام در دوران زندگانی سراسر عزت و عظمت حضرت محمد مصطفی (ع) از بعثت تا رحلت و حكومت مولای متقیان حضرت علی(ع) نمونه‌ای قابل عرضه دارند تا به مردم سفارش فرموده باشند كه به جای یك سوم ساعاتی كه وجوباً باید كار كنند به عبادت بپردازند؟

آیا نمایندگان استان دستورالعمل كاهش كار كارمندان دولت را قانونی می‌دانند؟ و چون اكثر آنها سالها كارمند دولت بوده‌اند تایید می‌كنند كه هر كارمند می‌تواند روزی 5/2 ساعت با «دوركاری» كمبود ساعت حضور در محل كار خود را در خانه جبران سازد؟

و اگر غیر ازاین است عكس العمل آنان چیست؟

مدتها پیش از سوی سیمای یزد فیلمی تهیه شده بود كه از«خون دادن» صوری یك مدیر حكایت داشت. صرف نظر از اینكه این روش صحیح بوده یا نیست آیا نباید تصویر بردار و خبرنگاری از آن سازمان جلو اداره‌ای كه مثلاً نام آن با قرعه انتخاب شود از كارمندان بپرسد شما چگونه 2 ساعت و نیم كار موظف و قانونی خود را دوركاری می‌كنید ؟

دولتمردان می‌دانند كارمندی كه می‌خواهد به حج عمره یا به عتبات عالیات مشرف شود باید از مرخصی استحقاقی یا بدون حقوق استفاده كند.

وقتی یك نفر كارمند حدود یك سوم ساعات مفید و موظف كارخود را انجام نمی‌دهد با احتساب كسری كار تمام كارمندان در كشور پاسخگوی خسارات وارده كیست؟

اگر قشر زحمتكش و تلاشگر كارگر در همین مدت به این طریق كم كاری كنند موضوع بهره وری، توسعه، توجه وعنایت به كارایی مردم در میهن اسلامی چگونه قابل توجیه است و اگر كارگران از این بخشنامه مستثنی باشند جوابگوی این تبعیض آشكار آن هم درماه مبارك رمضان چه افرادی می‌باشند؟

بویژه كه این اقدام از طرف دولتی باشد كه همیشه دم از عدالت پروری، می‌زند و آرزوی برقراری حكومت عدل الهی دارد؟

بدیهی است از مصادیق بارز اجرای قانون و پایبندی به آن عمل به مصوباتی است كه به تائید مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رسیده است. آیا كاهش ساعات كار بانكها به حقوق مردم میهن اسلامی و یا به تنظیم روابط با بانكهای خارج از كشور لطمه نمی‌زند و اگر چنین باشد خسارتهایی كه از این طریق به عده‌ای از مردم و در نهایت به مملكت وارد می‌شود چقدر است؟ و چگونه جبران می‌گردد؟و آیا با دوركاری می‌توان این همه ضرر و زیان را جبران كرد؟

در نهایت آیا با توضیحات فوق موضوع دوركاری مندرج در بخشنامه استانداری یزد و یا بیان آن از طرف بعضی از مقامات ارشد اجرایی و دولتمردان جدی است؟

كلام آخر آنكه مجلس شورای اسلامی و سازمان بازرسی كل كشور كاهش ساعات كار كارمندان در ماه مبارك رمضان را بر خلاف قانون می‌داند.


یزدفردا