زمان : 26 Mordad 1389 - 14:11
شناسه : 25070
بازدید : 2819
اوراق مشاركت راه حل مطمئن در نوسازی بافت های  فرسوده شهريزد اوراق مشاركت راه حل مطمئن در نوسازی بافت های فرسوده شهريزد
یزدفردا:اوراق مشاركت در اصطلاح علم اقتصاد ، از اوراق بهادر است كه توسط دولت ، شهرداری ، شركت های دولتی و خصوصی ، برای تامین اعتبار طرح های عمرانی دركشور، منتشر می گردد. تهیه دستوالعمل اجرایی و مقررات ناظر برانتشار اوراق مشاركت برعهده بانك مركزی است طبق دستورالعمل بانك مركزی ، اوراق مشاركت اوراق بهادری هستند كه با مجوز بانك مركزی برای تامین بخشی از منابع مالی مورد نیاز ، طرح های سودآور تولیدی و خدماتی (به استثنای امور بازرگانی ) در چارچوب عقد مشاركت مدنی توسط سازمان جاری منتشر می شود . در هر ورقه مشاركت ، میزان سهم دارنده آن مشخص شده است . تفاوت اوراق مشاركت و اوراق قرضه این است كه در اوراق مشاركت وجوه دریافتی حتما باید در طرح های مشخص تولیدی ، عمرانی ، یا خدمات به كار گرفته شود، اما در اوراق قرضه برای وام گیرنده محدودیت خاصی ایجاد می گردد . انتشار اوراق مشاركت از جمله سیاستهای انقباضی پولی است كه گاهی ممكن است نتیجه معكوس داشته و باعث افزایش نقدینگی شود. ( استرداد اوراق به بانكها بعد از مدت كوتاهی توسط خریداران ).
سیاست انتشار اوراق مشاركت دولتی به عنوان یكی از اجزای " واگذاری دارایی های مالی " یا همان تامین كسری بودجه در طی سالهای گذشته به عنوان یكی از مهمترین روش های تامین مالی طرح های جاری ، عمرانی دولت مورد استفاده قرار گرفته است . تمایل روزافزون براستفاده از ابزار اوراق مشاركت توسط دولت طی سالیان گذشته ناشی از نگرشها و عواملی چون سهل الوصول بودن منابع حاصل از آن و عدم تاثیر آن بر نقدینگی بوده است .
بافت فرسوده یكی از سو‍ژه هایی است كه می تواند از پدیده اوراق مشاركت سود برده و این ابزار مدرن اقتصادی برای نو شدن خود استفاده كند كه البته با سیاست گذاری حساب شده ؛ برنامه ریزی شده به موقع مسئولان شهرداری با كمك شورای شهر و بهره برداری از تجارت ارزنده سایر شهرداریها میسر است .
بافت های فرسوده شهری همواره از مشكلات و معضلات اساسی مدیریت شهری به شمار رفته و مفهومی است كه در سالهای اخیر و خصوصاً در نیمه اول دهه هشتاد پس از زلزله بم توجه مسئولان شهری را به خود اختصاص داده است تاكنون آمارهای متفاوتی درباره میزان بافت فرسوده موجود دركشور ارائه شده است .كارشناس سیاست گذاری مسكن مركز مطالعات تكنولوژی دانشگاه علم و صنعت از وجود 36 هزار هكتار بافت فرسوده در سراسر ایران خبر می دهد ؛ چنین آماری با مقداری تغییرات از سوی معاون برنامه ریزی شركت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری 49 هزار هكتار و از سوی وزیر مسكن و شهرسازی 50 هزار هكتار معرفی می شود. به هر روی آنچه حائز اهمیت است بالا بودن میزان آن در كشور و توجه به این نكته است كه سبب ارزان بودن مسكن در چنین بافتهایی درصد بالایی از جمعیت در این بافتها زندگی می كنند. علاوه بر آن ، با گذشت زمان هر روز بر آمار بافت فرسوده افزوده و محله های جدیدتری به بافت فرسوده تبدیل می شوند . گسترش حاشیه های شهری بدون برنامه ریزی و مهندسی نشده نیز این معضل را دو چندان می سازد، این آمار و ارقام زنگ خطری برای زندگی شهری است كه بر عهده مسئولان شهری است كه در این خصوص چاره اندیشی نمایند.
كمبود بودجه و ضرورت نوسازی بافت های فرسوده راهی به جز سود جستن از اوراق مشاركت را برای شهرداری ها باقی نمی گذارد ناگفته نماند كه در نوسازی بافت های فرسوده به معنای ساختن ساختمانهای جدید نیست و باید فرهنگ و اصالت محیط حفظ گردد و حیات شهری در آن تضمین شود برای تضمین حیات و موجودیتی درازمدت در مركز قدیمی شهری كه مورد نوسازی و مرمت قرار می گیرد، باید كوشید كه وضع اقتصادی و اجتماعی توام با تحرك را برای شهر و به ویژه آن منطقه پیش بینی كنیم.
برای تهیه این طرح باید ابتدا وضع موجود و باقیمانده های بافت سنتی را بررسی كرد و نیز مركز سنتی شهر را در ابعاد فیزیكی و فكری اش مورد توجه قرار داد با این مقصود كه بتوان سیمای شهر را در گذشته مشخص كرد كه در این خصوص نوشتار دیگری برحسب ضرورت به بعد موكول می كنیم بطور خلاصه می توان گفت برای تضمین حیات شهری در مراكز قدیمی و بافت فرسوده كه نوسازی و مرمت می شود باید به وضعیت اقتصادی و اجتماعی و به ویژه توسعه عمومی آن شهر توجه شود.
شهر یزد با داشتن بافت سنتی و تاریخی در اضطرار بازسازی قراردارد و باید هرچه زودتر در این خصوص اقدام شود تجارب گرانبهایی تاكنون در نوسازی شهرها توسط شهرداریها وجود دارد از همه موفق تر تجارب ارزنده شهر تهران با بهره گیری از تجارب اولین اوراق مشاركت توسط شهرداری تهران جهت اجرای بزرگراه شهید نواب صفوی اوراق مشاركت خود را برای بافت فرسوده منتشر نموده است. استفاده از این تجارب با تعامل شورای شهر تهران و با انگیزه های خیرخواهانه كه در مردم شریف یزد وجود دارد و با سود جستن از اوراق مشاركت می توان بافت زیبای تاریخی و ارزنده یزد را برای سالهای آینده حفظ كرد.


یزدفردا