زمان : 29 Mordad 1385 - 07:05
شناسه : 2505
بازدید : 1151
ملك ثابت رئيس روابط عمومي استانداري ملك ثابت رئيس روابط عمومي استانداري
محمدرضا ملك ثابت رئيس( اداره) روابط عمومي استانداري يزد با بيان اينكه متأسفانه تاكنون جايگاه شايسته‌اي براي روابط عمومي تعريف نشده است اظهار داشت: عدم تدوين آيين نامه اي به روز و ناظر به تحولات جديد علمي و اجتماعي در حوزه اطلاع رساني و روابط عمومي از سا ل 1353 تاكنون از جمله ضعف هاي دولت هاي گذشته بود كه در دولت نهم اين خلاء كاملاً درك شده است و بنابر ضرورت، آيين نامه نحوه فعاليت، وظايف و اختيارات روابط عمومي دستگاههاي اجرايي تدوين وكليات آن در هيأت دولت به تصويب رسيد.
مشاور استانداريزد در گفت‌وگو ايسنا- در تشريح اين آيين نامه گفت: متولي روابط عمومي ها تاكنون وزارت ارشاد بوده است كه از اين به بعد شوراي اطلاع رساني دولت خواهد بود و از آنجا كه اين شورا بالاترين مرجع تصميم گيري دولت در زمينه اطلاع رساني و روابط عمومي است بخشنامه هاي صادره ضمانت اجراي بيشتري پيدا مي كند.
ملك‌ثابت ادامه داد: قبلاً بيشتر وزارتخانه‌ها و دستگاههاي اجرايي خود را ملزم به اجراي مفاد بخشنامه‌هاي وزارت ارشاد در خصوص روابط عمومي نمي دانستند، مثلاً آيين نامه شوراي هماهنگي روابط عمومي ها كه توسط وزير وقت ارشاد اسلامي ابلاغ شده بود از سوي استانداران پذيرفته نشد و همين باعث شد حركت خودجوش استانها در تشكيل اين شورا بجاي آنكه پس از ابلاغ وزير ارشاد جايگاه قانوني و برتر پيدا كند عملاً به تعطيلي كشيده شود.
مشاور استاندار گفت: درآيين‌نامه جديد روابط عمومي ها زير نظر مستقيم بالاترين مقام هر دستگاه اداره و مدير آن سخنگوي رسمي دستگاه محسوب مي شود، همچنين براي انتخاب مدير روابط عمومي شرايطي ذكر شده كه قطعاً رعايت آنها باعث مي شود افرادي قوي، با خلاقيت بالا، داشتن تحرك و آگاهي سياسي اجتماعي و آگاهي رسانه اي براي اين مسؤوليت انتخاب شوند و همچنين جايگاه ويژه اي براي آموزش تخصصي پرسنل روابط عمومي در نظر گرفته شده است.
رييس اداره روابط‌عمومي استانداري يزد تاكيد كرد: در آيين‌نامه جديد كليه فعاليتهاي قابل انتشار و ارتباطات تمامي بخشها و پايگاه اطلاع رساني هر دستگاه به صورت متمركز به روابط عمومي واگذار مي شود و براي هماهنگي فعاليتهاي روابط عمومي در مراكز استانها مجمع روابط عمومي هر استان به رياست استاندار و دبيري مسؤول روابط عمومي استانداري و با شركت كليه مسؤولان روابط عمومي دستگاه هاي استاني و فرمانداريها تشكيل مي شود و مهمتر اينكه هزينه هاي اجرايي اين مجمع به صورت ساليانه در بودجه سنواتي ذيل رديف هاي نهاد رياست جمهوري محاسبه خواهد شد.
مشاور استاندار يزد خاطرنشان كرد: هزينه هاي روابط عمومي نيز كه تاكنون عدم پرداخت آن يكي از دلايل ناكام ماندن طرحهاي روابط عمومي بود از اين به بعد جزء هزينه ها ي ضروري سازمان تلقي مي شود.
ملك ثابت با تاكيد بر ضرورت حضور مدير روابط عمومي در مهمترين جلسات سازمان خصوصاً شوراي معاونين گفت: نتيجه اين حضور آگاهي از جديدترين تصميمات و برنامه ها و بحث ها و توجيهات مربوط به آنها و انتقال اطلاعات شفاف و بدون تبعيض به آحاد مردم است.
وي همچنين كسب اطلاع از بازخورد و نتايج اجراي اين تصميمات در جامعه را از وظايف روابط عمومي ذكر كرد و افزود: نظرسنجي و سنجش افكار از بخشهاي ضروري يك روابط عمومي پژوهش محور است.
رئيس اداره روابط عمومي استانداري يزد قرار نداشتن روابط عمومي درجايگاه واقعي و عدم واگذاري طرح تكريم به روابط عمومي را از دلايل عدم موفقيت اين طرح در بعضي از دستگاههاي اجرايي دانست و افزود: در گذشته به روابط عمومي از حيث نيروي انساني،امكانات و بودجه اهميتي داده نمي شد و وقتي روابط عمومي به اين دليل ضعيف مي ماند كارهايي كه به روابط عمومي مربوط مي شد به واحدهاي ديگر اداري واگذار مي گرديد.
مشاور استاندار يزد در تبيين نقش مشاوره و نظارتي روابط عمومي اظهار داشت: روابط عمومي در بعد مشاوره به آگاه سازي مدير و معاونين از نتيجه برنامه ريزيها از طريق واحد مطالعات اجتماعي پرداخته و در بعد نظارتي به انتقال انتقادات مردم نسبت به مدير و عملكرد سازمان و نيز انعكاس نظرات مردم وكارمندان از طريق واحد ارتباطات كمك مي كند.
وي به ارتباط موثر روابط عمومي با مردم اشاره و تصريح كرد: روابط عمومي به دليل داشتن پايگاه مردمي مي تواند به عنوان چشمان نظارتي آنان و يا به عبارتي به عنوان وجدان عمومي جامعه عمل كند و با جمع آوري و تحليل انتقادات سازنده، در مسير اصلاح امور مردم قدم بر دارد.
مشاور استاندار با ترسيم مثلث مردم، روابط عمومي، مسؤولان، به عنوان شروط اساسي پيشرفت جامعه و اصلاح امور افزود: روابط عمومي براي ايفاي نقش بهتر خود به رسانه ها نياز دارد و رسانه‌ها در كنار روابط‌عمومي به مثابه دو بال براي يك هدف عمل مي كند كه عدم موفقيت يكي بر ديگري تاثيرگذار خواهد بود.
وي در ادامه به نقش رسانه ها به عنوان ياور روابط عمومي در شناخت وضع موجود جامعه اشاره و تصريح كرد: سياست دولت نهم در زمينه ارتباط با رسانه ها، سياست باز است.
وي گفت: در اين دولت ارتباط مسؤولان با رسانه ها روانتر و به دور از بعضي تشريفات زايد صورت مي گيرد و روابط عمومي براي تسهيل ارتباط رسانه ها با مسؤولان آماده هرگونه همكاري با آنهاست.
ملك ثابت امر به معروف و نهي از منكر را از رسالت هاي اصلي رسانه ها ذكر كرد و تاكيد كرد: رسانه ها در پيشرفت جامعه و اصلاح امور و آگاه سازي مردم نسبت به حقوق و وظايف خود مهمترين نقش را بر عهده دارند.
رئيس شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي استان در نگاه به درون و آسيب شناسي روابط عمومي بالاخص روابط عمومي هاي استان يزد نداشتن بودجه مستقل را از مهمترين مشكلات روابط عمومي ذكر و اظهار اميدواري كرد: با تصويب آيين نامه جديد بودجه اي مستقل در اختيار روابط عمومي ها قرار بگيرد.
وي بسته بودن دست مديران روابط عمومي در استفاده از نيروهاي باكيفيت جوان را از ديگر مشكلات عنوان كرد وگفت: در حاليكه بعضي از نيروها نمي توانند خود را با تحولات نوين در عرصه روابط عمومي وفق دهند و از طرفي جوانان تحصيلكرده، و با استعداد و پرانرژي بسياري وجود دارند كه حتي با حقوق كم حاضر به همكاري هستند اما متاسفانه ضوابط و قوانين جاري اداري امكان جايگزيني يا بكارگيري نيروهاي جديد را ميسر نمي كند.
رئيس اداره روابط عمومي استانداري يزد در ادامه به تشريح جايگاه حرفه اي و تخصصي روابط عمومي در سازمان پرداخت و گفت: روابط عمومي ها براي رسيدن به جايگاه شايسته فاصله زيادي دارند و نسبت به تحولات سريع جهاني در حوزه اطلاع رساني و ارتباطات بسيار ضعيف عمل كرده اند.
وي مأموريت هاي روابط عمومي را در دولت نهم دوچندان عنوان كرد و گفت: دولت نهم قصد نوسازي معنوي و احياي فرهنگي را دارد و از آنجا كه متولي فعاليتهاي فرهنگي در ادارات روابط عمومي ها هستند لذا بايد با استفاده از جديدترين ابزار فرهنگي هنري به تبيين مفاهيم اعتقادي و اخلاقي بپردازند.
وي به عدالت اجتماعي به عنوان يكي از اصول چهارگانه دولت احمدي نژاد اشاره كرد و گفت: روابط عمومي ها مي توانند مجريان شايسته براي از بين بردن تبعيض اطلاعاتي و مانع رانت خواري افراد خاص در دستگاههاي اجرايي باشند.
ملك ثابت تلاش يك روابط عمومي براي بهره گيري از جديدترين و پيشرفته ترين فناوري اطلاع رساني و ارتباطي به منظور ايفاي رسالتهاي خويش را تعريف روابط عمومي الكترونيك ذكر كرد و سرعت و صرفه جويي را دو ويژگي مهم اين نوع روابط عمومي دانست.
وي در عين حال افزود: براي دستيابي به روابط عمومي الكترونيك بايد در ابتدا مختصات اين نوع روابط عمومي كه متناسب با ويژگي ها ي سازمان متبوع طراحي شده به وسيله مسئول روابط عمومي ارائه شود و سپس سازمان به آن بها دهد و ضمن پذيرش طرح هاي مربوطه،نيروي متخصص، امكانات و بودجه مورد نياز توسط ساير بخشها تامين شود و مخاطبين سازمان نيز روابط عمومي الكترونيك را بشناسند و امكان استفاده از خدمات اين نوع روابط عمومي را داشته باشند.
يزدفردا