زمان : 25 Mordad 1389 - 00:03
شناسه : 25044
بازدید : 7092
متن كامل مصاحبه رییس‌جمهور در حاشیه جلسه هیأت دولت متن كامل مصاحبه رییس‌جمهور در حاشیه جلسه هیأت دولت

متن كامل مصاحبه رییس‌جمهور در حاشیه جلسه هیأت دولت



یزدفردا :دکتر احمدی ناد اظهار داشت :ورود به ماه مبارك رمضان را به ملت ایران، مسلمانان جهان و همه بشریت تبریك عرض می‌كنم. این ماه یك ماه ویژه‌ای است. ماهی است كه خدای متعال همه موانع كمال را از برابر انسان برداشته و همه هدایت ها و رحمت های خودش را در این ماه جاری كرده است. حقیقتا رمضان یك ضیافت الهی است كه خدای متعال با ارزش های الهی و معنوی و با كمال انسانی از بندگان خود پذیرایی می‌كند و این ماه فرصت استثنایی برای هر فرد است كه باید در آن یك گام بلند به سمت قله های جهانی برداشته شود.
فكر می‌كنم همه ما باید از این فرصت استثنایی برای تلاوت قرآن، تدبر در قرآن، مناجات با خدا، پالایش روح و مراقبت از اعمال حداكثری بهره را ببریم زیرا هیچ كس به اندازه خودمان دلسوز ما نیست و خدا دلسوزتر از خود ما برای ماست. بین خود و خدا خلوت كنیم در این ماه باید زندگی خود را بررسی كنیم ضعف‌ها، قوت‌ها، كاستی‌ها، فرصت‌ها و ظرفیت‌های خود را بررسی كنیم و از لطف‌های خدا بهره ببریم.
زییاترین روزها و بهترین شبها در ماه رمضان قرار داده شده است. باید با بهره بردن از این لحظات خود را برای این ماه آماده كنیم باید برای یك سال پرتحرك، پرتلاش و پرنشاط و در مسیر كمال انرژی ذخیره كنیم آنقدر ذخیره كنیم تا با سرعت بسیار بالا در مسیر كمال به پرواز در بیاییم البته خوشبختانه ملت ما قدر ماه رمضان را می‌داند.
در این ایام نماز، تلاوت قرآن و حضور در مساجد را، به خصوص در شبهای قدر را قدر بشماریم و از ظرفیت هایی كه در پذیرش مواعظ به وجود می‌آید ماه رمضان فرصت خوبی برای اصلاح اخلاق، رفتار و اندیشه است. همه سنت های الهی و قوای حاكم بر آفرینش دست اندر كار تحقق این اهداف است.
این ماه برای انفاق به دیگران و اندیشیدن برای دیگران فرصت بسیار مناسبی است. می‌توانیم در این جهت خود را تنظیم كنیم ممكن است انسان در زندگی خود و در رفتار و گفتار خود كجروی‌هایی داشته باشد و از نظم وهدفمندی خارج شود ماه رمضان ماهی است كه انسان می‌تواند همه قوای خود را در چارچوب قراردهد و در مسیری مشخص با اهداف معینی مدیریت كند.
رسیدن ماه رمضان را تبریك می‌گویم در این ماه شب‌های قدر و شهادت انسان اول عالم هستی بعد از پیامبر گرامی اسلام(ص) یعنی امام علی(ع) را داریم كه شاخص حق وباطل در همه تاریخ است یكی از مباحث مهم در ماه رمضان اتصال با امام عصر(عج)، اتصال با ولایت و امامت و اتصال با آسمان است. امام عصر(عج) حلقه اتصال با آسمان و سلسله مراتب ولایت است. ماه رمضان ماه هم زمانی مناسب برای تمرین اتصال به آسمان از طریق سلسله مراتب ولایت است.
در ماه رمضان عشق و آرزوی نیك برای دیگران را تمرین كنیم همان‌طور كه در دعاهای ماه رمضان هم انسان به دعا به صورت مداوم دعوت شده است در این ماه همه خوبی‌ها، زیبایی‌ها، سلامتی، روزی فراخ، عزت و عشق و محبت را برای همه بخواهیم البته دولت سعی كرد با كاهش وظایف و ساعات اداری فرصتی را به همكاران اداری برای استفاده بیشتر از ماه مبارك داده است. امیدوارم همه مردم به خصوص جوانان عزیز ما كه بهترین و پاكترین، خدایی‌ترین و شجاع‌ترین جوانان در دنیا از این ماه استفاده كنند، زیرا هستند، ماه رمضان ماه جوان‌ و هنرنمایی جوانها در عشق بازی با خدا و ارزش های الهی است.
امیدوارم كه همه بتوانند از این سفره گسترده الهی بهره ببرند و در روز عید فطر همه پاك ، پالایش شده، ارتقا ساخته و همه خدایی باشند. ان شا الله در روز عید مومنان و موحدان حاضر بشویم.
نكته دوم درباره روند پیشرفت كشور است ، حقیقت این است كه امروز كشورمان در ریل صحیح پیشرفت قرار دارد. هم سیاست های نظام در بخش های گوناگون به روشنی تبیین شده و هم برنامه های دولت برای اداره كشور در بخش های گوناگون تنظیم شده و دولت براساس برنامه‌ای هدفمند در بخش های گوناگون كار می‌كند، در بخش اقتصادی ، صنعت، علم و فناوری ، فرهنگی ، سیاست خارجی و در بخش سیاست داخلی تكلیف وزرا و مدیران كشور و برنامه ریزان كشور روشن است و هر هفته یك موفقیت را در سطح ملی در عرصه‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی و ورزشی جشن می‌گیریم. در جلسه دولت بحث بود در عرصه ورزش در 10 ماهه گذشته به طور متوسط هر هفته یك پیروزی در سطح آسیا و جهان داشته ایم بسیاری از اینها برای اولین بار بوده است. در عرصه صنعت اینقدر پروژه آماده‌است كه برای افتتاح فرصت حضور وجود ندارد. بعضا ماه ها در صف انتظار می‌مانند تا از خدمات آنان تشكر كنیم در بخش های علمی نیز همین طور است. دستاوردهای كشورمان واقعا دستاوردهای بی‌نظیری است. بداخلاقی هایی هم كه دشمنان می‌كنند انگیزه و عزم ملت ما را برای ساختن و حركت كردن مضاعف می‌كند.
امروز به فضل الهی، وحدت و انسجام ملی ما در اوج قرار دارد امروز 75 میلیون قلب پاك برای ایران، برای عزت ایران، عزت ارزش های الهی و برای عدالت و خداپرستی می‌تپد دستها به هم گره خورده است، باید دعا كنیم كه خدای متعالی در ماه رمضان همه اینها را مضاعف و توفیق خدمت و كار و تلاش بدهد.
ساختن ایران ماموریت همگانی است خوشبختانه این عزم امروز ایجاد شده هر كس در هر نقطه ای از ایران كار می‌كند احساس می‌كند برای كشورش كار می‌كند برای ارزش های الهی كار می‌كند. برای مكتب ولایت و امامت كار می‌كند. برای حقیقت و عدالت كار می‌كند این احساس و این عزم، یك احساس و عزم مقدس است. دعا كنیم كه خدا این را در وجودمان در ماه رمضان هم تعمیق بكند و هم حفظ كند و هم توفیق بدهد كه بتوانیم كارها را به خوبی جلو ببریم. طرح هایی كه دولت انجام می‌دهد نوعا زیربنایی است. این طرحی كه برای آتیه فرزندان ایران طراحی شد در نوع خودش بهترین طرح تامین اجتماعی است كه در دنیا وضع شد در دنیا حداكثر برای چند سال حمایت می‌كنند از فرزندان ، حمایت دراز مدت تا نقطه ای كه بتواند محكم نقش مستقلی را در جامعه ایفا بكند. اولین بار در ایران در حال وقوع است. یك طرح ضد تورمی است یك طرح در جهت سرمایه گذاری و اشتغال و امنیت خاطر برای نسل های متوالی است طرحی برای ایجاد تعادل در حلقه های اجتماعی و روابط اجتماعی، طرحی برای پس انداز ملی كه از روزی كه اعلام شده استقبال بسیار خوبی از آن شده تقریبا همه متولدین امسال ثبت نام كردند ما داریم مطالعه می‌كنیم كه بتوانیم گام به گام این را به متولدین قبل از سال 89 هم بدهیم.
سوال:اظهارات مهندس مشایی در مورد مكتب ایرانی و انتقادات صورت گرفته از این سخنان
بایددر جامعه فضای گفتگو و نقد باشد. هیچ كس را نباید محدود كرد هیچ كس نباید به گونه ای صحبت بكند كه عده ای از اظهار نظر خودداری كنند. جمهوری اسلامی آزادترین نظام دنیا و یك نظام فرهنگی و فكری است. همه باید كمك كنند كه نظرات موافق و مخالف گفته بشود. هر كس نظری و تحلیلی، نظریه‌ای دارد مطرح كند و دیگران هم نظرشان را بدهند. موضوع را نباید صفر و صد در نظر گرفت. این بد است كه به محض اینكه یك نفر اظهار نظر می‌كند بعضی‌ها آن‌ را به یك خط كشی در جامعه و نقطه دعوا، تبدیل می‌كنند. دعوایی وجود ندارد. در نظام جمهوری اسلامی باید افراد بتوانند نظراتشان را بیان كنند و اگر كسی هم نظر مخالفی دارد بیان بكند ، بگوید، بنویسد، نقد بكند اما دوستانه.
یك حساسیت روی آقای مشایی درست كردند كه به نظر من حساسیت عادی نیست ، غیرعادی است.
هر مطلبی ایشان می‌گوید ، یك قسمتی از آن را می‌زنند این طرف و آن طرفش را هر چقدر هم توضیح می‌دهد، می‌گویند نه دیگر ما توضیحتان را قبول نداریم این كلمه چه هست؟
این روش خوبی برای مدیریت فضای اندیشه در كشور نیست. ملت ایران آزادترین و آزاده ترین ملت های دنیاست و ایران آزادترین نظام سیاسی دنیاست.
آقای مشایی رییس دفتر رییس‌جمهور هستند بنده به ایشان اعتماد كامل دارم ایشان را یك شخصی مومن، مومن به اصول نظام جمهوری اسلامی، مومن به ارزش های انقلاب،مومن به ارزش های ملت ایران، انسان ولایی ، انسانی مومن به خط ولایت، انسان پاك می‌شناسم. خوب ایشان نظر می‌دهند دیگران هم نظر بدهند، دعوایی نیست. قبول ندارید شما عالمانه نقد كنید بگویید به این دلیل ما این نظرات شما را قبول نداریم. صفر و صدی نیست، كفر و ایمان نیست، بحث‌های ایشان هم بحث های روشنی است ، حالا ممكن است یك كسی بگوید آقا ما قالب بحث های شما را قبول نداریم، واژه هایت را قبول نداریم، ما در محتوا بحث داریم. حقیقت این است كه ایران كانون اسلام ناب است. ایران بالاترین نقش را در تبیین و ترویج اسلام ناب داشته است، نقش ایران نقش یگانه است بیان این مطلب این ملی گرایی نیست، این شكر كردن خداست. قدر نعمت را دانستن است و بعد تذكر به مسوولیت هاست. وقتی كسی از ملت ایران تعریف می‌كند معنایش این است كه ملت ایران مسوولیت های سنگین تری دارند كما اینكه آقای مشایی هم دائما این را ذكر می‌كند. اگر یك ملتی ظرفیت‌ها و سابقه بهتر و خدمات ارزشمندتری دارد معنایش این است كه امروز مسوولیت های سنگین تری را باید برعهده بگیرد فكر می‌كنم باید یك تفكیك كنیم بین نظرات فكری یعنی جایی كه بحث اندیشه است با بحث های سخیف باند بازی و گروه بازی كه خودش را با این مباحث مخلوط می‌كند. نقش ایران در ترویج اسلام در پذیرش اسلام در رشد و بالندگی اسلام اصلا اسلامی یك نظریه است. كه ایران به دنیا عرضه می‌كند ویژگی هایش چیست این یك بحث علمی است بحث سر و صدای علمی و محكوم كردن و اینها نیست. خوب بالاترین تعابیر و تعاریف را شهید مطهری از ایرانی‌ها و ملت ایران چه قبل و چه بعد از اسلام كرده است. بعضی ها به قبل از اسلام حساسیت دارند ما هم به حكومت‌های قبل از اسلام ایراد داریم به بعد از اسلام هم ایراد داریم. تا قبل از جمهوری اسلامی یك دوره صفویه آمده است و یك دوره گسترده خدماتی كرده، قبل از آن و بعد از آن ما كدام حكومت ها را داریم؟ حالا آل بویه و دیگران بودند، اینها حكومتی به نام حكومت ایران نبودند. بحث یك ملت است. یك ملت یك رودخانه جاری در تاریخ است.
همه دنیا می‌گویند ایرانی ها بافرهنگ بودند بله حكومت ساسانیان خراب كرد. ممكن است حكومت های دیگری هم بودند كه خراب كردند در ایران پهلوی هم حكومت كرده آیا آنها نماد ملت ایران بودند، نبودند به همین خاطر وقتی، ملت فرصت پیدا كرد آنها را كنار گذاشت آن چیزی كه می‌خواست و در تراز شخصیت او بود سر كار آورد.
این ها بحث های علمی و نظری است من خواهش می‌كنم از همه كه اجازه دهند در سطح نظری مورد بحث و نقد قرار گیرد.
از بعضی ها كه نقد تندی می‌كنند، پرسیدم صحبت های ایشان را خواندید؟ گفتند نه، خب این بد است در فضای اندیشه باید مطالب را كامل مطالعه كرده و بعد نقد كرد، ایشان از نقد استقبال می‌كنند ما هم استقبال می‌كنیم دولت كه فضا را صد درصد باز گذاشته حتی بسیاری مطالب كه از حوزه نقد هم خارج می‌شود ما پاسخ نمی‌دهیم برای اینكه باید فضایی حاكم باشد كه همه نظر بدهند بحث و گفتگو كنند.
حرفها خیلی روشن است حرف های دولت یك حرف بیشتر نیست ایشان هم همین حرفها را می‌زنند حالا ادبیاتش متفاوت است. ما ملت ایران را یك ملت مومن ، برجسته، اثرگذار اصلی در فرهنگ و تمدن جهانی می‌شناسیم یك ملت یگانه پرستی می‌شناسیم. می‌گویند ایرانی ها قبل از اسلام آتش پرست بودند ، این هیچ مستند نیست. بله ممكن است عده ای بودند اما كل ملت نبودند. كل ملت یگانه پرست بوده هیچ وقت ملت ایران بت پرست نبوده است. این كه حرف بدی نیست. چون ملت تراز بالایی بوده است اسلام را پذیرفته و بعد هم بالاترین خدمات را به اسلام ارائه داده است. اسلام با ایران الان یكی شده است. ایران یعنی اسلام و اسلام یعنی ایران. البته مستكبرین تلاش دارند بگویند اسلام یعنی این گروه های تندرویی كه سر می‌برند و می‌خندند ، علم ندارد ، سواد ندارند، فهم و فرهنگ ندارند، فقط آدم می‌كشند. اینها ساخته و پرداخته خود دشمنانند آنها می‌خواهند چنین تصویری را از اسلام ارائه دهند و ما می‌گوییم این چنین نیست. تصویر حقیقی اسلام در ایران متجلی شده است. نمی‌خواهیم بگوییم دیگران مسلمان نیستند. مسلمانی یك بحث است ، اسلام بحث دیگری است. حقیقت این است كه همین كه می‌گویند ایران ام‌القراست یعنی اینكه این‌جا پایگاه اصلی اسلامی است پیامبر عزیز اسلام فرموده است كه ایرانی ها می‌آیند و پرچم اسلام را بلند می‌كنند. مرحوم علامه طباطبایی فرمودند كه هر جا ما می‌گوییم ایران یعنی اسلام. اصلا ایران و اسلام در هم عجین است اگر كسی كلمه ایران را به كار برد این به معنای ملی‌گرایی نیست. ملی گرایی آن بود كه كسانی به نام ایران پشت جبهه رزمندگان را در برابر صدام خالی می‌كردند به نام ایران با دشمنان ایران همكاری می‌كردند ما آنها را ایرانی نمی‌دانیم ، آنها را علاقه مند به ایران نمی‌دانیم ملی گراترین ملی گراهای واقعی در ایران مومنان خداپرستند كه سرزمین ایران را در خدمت اسلام می‌دانند و علاقه مند و برایش فداكاری می‌كنند امروز تنها كانونی كه دردنیا هم حكومت و هم ملت باهم زیر پرچم توحید ایستاده‌اند، ایران است. نمی‌شود آن را نفی كرد چرا نفی اش می‌كنند حالا نفی هم می‌خواهید بكنید بیایید بحث كنید بایستید صحبت و استدلال كنید.
نكته دوم اینكه اینها بحث های نظری مستمر است آیا اینها باید تبدیل به مساله اصلی كشور و جبهه بندی در كشور شود؟‌ این به نظر من اخلاق اسلامی نیست. اگر در یك جمعی صحبت شده، شما هم بروید در یك جمع صحبت كنید. یك مقاله در روزنامه نوشته شده شما هم در همان مقاله جواب بدهید من می‌بینم كه یك عده‌ای آماده نشسته‌اند، می‌خواهند وصله‌هایی به این دولت بچسباند و منتظر فرصت هستند یك كلمه ای را می‌گیرند بنده هم گفتم، گفتم ایران امروز یك مكتب است، یك فرهنگ است، ایران یعنی خداپرستی، عدالت، پاكی، الان در دنیا واژه ایران را به عنوان یك جغرافیا نمی‌شناسند، به عنوان یك نژاد نمی‌شناسند ایران را به عنوان پرچمدار ایجاد تمدن آینده بشری می‌شناسند. همه ملت‌ها ایران را متعلق به خودشان می‌دانند امروز از پیشرفت ایران همه ملت ها خوشحال می‌شوند بیش از آنكه از پیشرفت كشور خودشان خوشحال می‌شوند این نشان می‌دهد ایران یك مرز جغرافیایی نیست امروز ایران در حال جهانی شده است و این نقش تاریخی و مكتبی ایران است. خوب هر كدام از اعضای دولت به یك زبانی این حقیقت را بیان می‌كنند این تقدیر از ملت ایران و اسلام است تقدیر از مجاهدت های ملت ایران است همه دولت یك حرف بیشتر ندارند اینكه یك جمله‌ای را جدا كنند و بقیه را كنار جملات بگذارند و بعد به مساله‌سازی بپردازند، درست نیست. چرا مساله سازی كنید. اگر نظری دارید بگویید نخیر ما اعتقاد نداریم كه الان تنها ایران است كه پای عدالت ایستاده است خوب نظر خود را بگویید عیبی هم ندارد ما هم می‌شنویم گوش می‌دهیم بالاخره می‌پذیریم یا رد می‌كنیم. مساله فكری و فرهنگی است نباید بی جهت به مناقشات سیاسی تبدیل كرده و ذهن عده ای را هم آلوده نكنند.
نظرات دولت واحد روشن است و این دولت دینی ترین دولت بعد از انقلاب است. من این را قاطع عرض می‌كنم. بالاترین فداكاری را دولت نهم و دهم ، همه اجزای دولت، از رییس جمهور ، رییس دفتر های قبلی و آقای مشایی و بقیه اعضای دولت داشته‌اند برای اسلام نابی كه در این سرزمین در حال انتشار است. این یك حرف روشنی است، دنیا هم پذیرفته و ما پای آن ایستاده‌ایم. بالاترین ادبیات دینی را این دولت به كار گرفته در همه مجامع ، داخل و خارجی و همه حرفهای دولت یكی است و حرف بسیار روشنی است ما پای آرمان های الهی و ارزش های الهی ایستاده ایم و افتخار می‌كنیم، ایرانی هستیم اما نه نژاد ایرانی. افتخار می‌كنیم در جایی هستیم كه كانون اندیشه و فرهنگ انسانی و الهی است.
ملت ایران ملتی است كه در قوام و دوام فرهنگ انسانیت در جهان نقش اولی را داشته است و این افتخار آمیز است اما از آن طرف هم می‌گوییم این افتخار موجب مسوولیت های سنگین است ما نمی‌توانیم شانه مان را از زیر بار مسوولیت برپایی عدالت، یگانه پرستی، صلح جهانی ، عشق و محبت خالی كنیم. این ظرفیت ها را خدا داده برای اینكه ماموریت هایی را انجام دهیم. فكر می‌كنم همه كمك كنند و بگذارند فضای لطیف و زیبای آزادی اندیشه كه در ایران حاكم است گسترش و تعمیق پیدا كند هر كس هم هر حرفی دارد بزند ، اگر هم كسانی فكر می‌كنند كه نباید علنی حرف بزنند خوب دعوت كنند از آقای مشایی و بنشینند باهم گفتگو كنند چه اشكالی دارد ، اصلا با هم مناظره كنند، بحث كنید با هم دعوا چرا. بعضی ها می‌خواهند هر چیزی را به یك دعوا تبدیل كنند البته این را هم به شما بگویم بعضی ها دنبال این هستند كه دشمنان را ، توطئه های آمریكا را تحریم غیرقانونی آنها را و همراهی‌های بعضی‌ها با دشمنان را، موضوع دست دوم و دست سوم تبدیل كنند.
توطئه دشمن تمام نشده است. مساله اول كشور ما ساختن ایران و ایستادگی در برابر زورگویی است مساله اندیشه هم در سطح و جایگاه خودش باید مطرح شود همه بنویسند، همه اظهار نظر كنند تا اندیشه‌ها فعال بشود اما عده‌ای به هر بهانه ای نخواهند صفوف ملت را جدا كنند البته جدا هم نخواهد شد. صفوف ملت به هم پیوسته است بعضی ها آدرس اشتباهی می‌خواهند بدهند، كسانی كه باید از بین ملت طرد شوند و در مقابل ملت ایستاده اند علیه ملت قیام كردند آنها را كنار بگذارند بعد دنبال بهانه بگردند و در گوشه، كنار مجموعه دولت یك كلمه را پیدا كنند و حالا روی این كلمه بحث راه بیندازند. بعد تاجایی ببرند كه بگویند این دولت كافر است. این خیلی بد است كجای این دولت كافر است نظر دارید بگویید دستتان را هم می‌بوسیم. آقای مشایی هم استقبال می‌كنند من هم از ایشان خواهش می‌كنم بروند و بنشینند هر جایی كه صاحب نظری هست علاقه مند بود، مناظره بكنند. بگذارید حرفها روشن بشود ملت هم ملت آگاهی است كه گوش می‌دهد و انتخاب می‌كند و نظر می‌دهد. دانشگاه ها و مراكز علمی در حوزه بحث بگذارند از دولت می‌روند آقای مشایی و دیگران از دولت می‌روند و در آن شركت می‌كنند باید بحث های نظری را به گفتگو و مناظره بگذارید البته برای كشف حقیقت نه برای محكوم كردن همدیگر ، برای كشف حقیقت با هم بنشینید و گفتگو كنید.
ما از قبل هم معتقدیم بودیم كه صهیونیست‌ها بر منطقه ما برای ایجاد اختلاف و مشكل تحمیل شدند. فردی را با پیچیدگی ترور می‌كنند، بعد دوستان را نسبت به هم بدبین و متهم می‌كنند. یك دوره سوریه را متهم و چند سال تهدید كردند و بر علیه آنها جوسازی و دروغ گفتند، بعد معلوم شد این اتهامات بی‌پایه و اساس است. بعد دیگران را متهم كردند حالا هم حزب‌الله را متهم می‌كنند. به نظر من اسنادی كه آقای سیدحسن نصرالله ارائه دادند قابل توجه است.
رژیم صهیونیسیتی با تعقیب، طراحی و برنامه‌ریزی، جاسوس‌ها را به لبنان فرستاده تا در آنجا اختلاف ایجاد كنند. مطمئنم مردم لبنان با هوشمندی بالای خود از طراحی‌های رژیم صهیونیستی آگاه است. صهیونیست‌ها در مقابل ملت لبنان در د و مرحله ترك جنوب لبنان و جنگ 33 روزه شكست خوردند و حالا می‌خواهند تلافی كنند. بنابراین بهترین فرصت را در ایجاد درگیری و تفرقه در لبنان می‌دانند. همه لبنانی‌ها ترور ناجوانمردانه رفیق حریری را محكوم كردند. نخست وزیر قانونی لبنان، همه دولت‌های منطقه و گروه‌‌های لبنانی این ترور را محكوم كردند. آنها با چند واسطه ترور می‌كنند بعد آن را تبدیل به عامل تفرقه و درگیری در لبنان می‌كنند. مردم لبنان و ملت‌های منطقه هوشیار هستند كه بطلان این ترفند هم به زودی بر همگان آشكار خواهد شد.
سوال: برخی معتقدند سرپرست نهاد ریاست جمهوری ورییس دفتر رییس جمهور نباید اندیشه‌های تئوری و نظری را مطرح كند.
رییس‌جمهور: چرا نباید مطرح كند؟ اصلاً اجرا بدون تئوری معنا ندارد. یعنی دولت اجازه بدهد دیگران گفتمان حاكم بر جامعه را تعیین كنند. آنگاه دولت چگونه می‌تواند كار كند. بالاخره دولت هم ادبیاتی دارد و برای كارهای خود مبانی فكری دارد كه باید دائما آن را مطرح كند، دیگران هم حق دارند با نقد دیدگاه‌های دولت نظر مخالف بدهند. هیچ اشكالی ندارد اما این‌ها مرز كفر و ایمان نیست. نظر خود را اعلام كنند. بالاخره همه می‌شنویم و بررسی می‌كنیم. یعنی رییس‌جمهور نباید راجع به مسایل نظری بحث بكند. اگر این‌طور است پس چه كسی باید بحث كند؟ البته نمی‌گویم دیگران نباید بحث كنند. دیگران هم باید بحث كنند. دولت باید بر پایه نظری كشور را اداره كند. ما برای عدالت، نقش جهانی ایران و مدیریت جهانی ایران نظریه داریم. باید این نظریه تبیین شود البته دیگران هم می‌توانند نظریه‌شان را اعلام كنند. یا مباحث را كامل و یا رد كنند. اشكال ندارد. اما نباید گفت مدیران مثل قطعات خودرو هستند. زیرا مدیریت اجرایی همان مغز و برنامه‌ریز مجموعه هم است، نه اینكه دیگران نباشند. دیگران هم هستند. می‌بینید نظر هم می‌دهند. دولت باید تئوری داشته باشد. آنها می‌گویند شما چیزی نگو چرا چیزی نگوییم. اگر در یك جلسه‌ای دعوت كردند كه موضوع آن اندیشه است، مثلاً در جشنواره فارابی من باید چه بگویم. باید در این جلسه بحث نظری و تئوریك كنیم. فارابی مرد اندیشه است. نمی‌توان در این جلسه گفت سالگرد فارابی است ما اینجا 200 حمام ساختیم. خداحافظ شما. باید بگوییم فارابی یعنی چی. چرا فارابی ایجاد شد. چه كار كنیم فارابی‌ها متولد شوند و اندیشه فارابی چه بود. من فكر می‌كنم كه مدیران جامعه باید جزء عالم‌ترین افراد صاحب‌نظر در جامعه باشند. حتی اگر عده‌ای نظریه‌ آنها را نپسندند. آنها باید صاحب‌نظر باشند.
سوال: بحث‌هایی درباره تعامل و چالش‌هایی پیرامون مجلس و دولت مطرح می‌شود به‌خصوص در بحث ابلاغ قوانین نظرتان در این مورد چیست؟
رییس‌جمهور: ما بالاترین سطح تعامل را داریم. تا كسی از كسی انتقاد می‌كند هیاهو و سر و صدا می‌كنند. بالاخره كسی حرفی می‌زند ما برای تعامل بیشترین كاری كه كردیم تحمل بود. سكوت الهام‌بخش وحدت بود و در رابطه كاری هم بیشترین همكاری انجام پذیرفته است. بیشترین میزان حضور وزرا در مجلس و بیشترین توضیحات انجام شده است. دولت نهم اولین دولتی است كه در سفرهای استانی اجازه حضور نمایندگان مجلس را در جلسه هیأت دولت می‌دهد. این در هیچ قانونی پیش‌بینی نشده است و فقط برای تعامل است. الان هم همین طور است رییس‌جمهور با مجموع نمایندگان مجلس چند برابر 16 سال گذشته به صورت استانی، كمیسیونی و فردی ملاقات كرده است. این‌ها تعامل است. واقعاً درگیری به آن معنا وجود ندارد كه بعضی‌ها مطرح می‌كنند. بالاخره رییس‌جمهور اظهار نظر می‌كند یك كسی هم جواب می‌دهد همین.
گر چه من سعی كردم در رابطه با سایر قوا تا الان اظهار نظر نكنم. شاید دو سه مورد بوده اما یك بحثی اخیراً مطرح كردند و می‌خواهند دولت را متهم كنند كه قانون‌گرا نیست. در حالی كه قانونگرا ترین دولت پس از انقلاب این دولت است. ما اگر بخواهیم شرح بدهیم دولتی داشتیم در تابستان كه مجلس تعطیل بوده رفته از بانك مركزی پول برداشته و خرج كرده است. الان این دولت ما قسط‌هایش را می‌پردازد بعد از بیست و چند سال. اما این دولت یك ریال خارج از قانون عمل نكرده است. حتی آن یك میلیارد دلار كه دولت را متهم كردند دیدید كه حرف دولت درست بود.
ما از اول گفتیم اشتباه است و بالاخره معلوم شد كه اشتباه است. دادستان مربوطه اعلام كرد كه اشتباه است دولت تخلفی نكرده است. اشتباه محاسباتی از همان كسانی بوده كه می‌خواستند نظارت بكنند. سخت‌ترین قوانین را ما اجرا كردیم. قانون سهمیه‌بندی بنزین یك خط نوشتند كه از اول خرداد سهمیه‌بندی بشود، این از نگاه همه نشدنی بود بیست سال می‌گفتند و به آن عمل نكردند اما دولت روی این قانون ایستاد و به آن عمل كرد. با اینكه آن روش كار را دولت قبول نداشت.
هدفمند كردن یارانه‌ها كه دولت خودش را مجهز كرده سخت‌ترین قانون بعد از انقلاب است. آن چیزی كه دولت نوشت 180 درجه زیر و رو شد. حتی از حالت اجرایی خارج شد با این حال گفتیم بسیار خوب، اجرا می‌كنیم. در این بحث ابلاغ قوانین دو مطلب جداست. اولاً در گذشته اینطور بوده قوانینی كه از مجلس می‌آمد 20 روز تا یك ماه طول می‌كشید. مشكلی هم نبود. پایبندترین دولت‌ها به قانون، دولت نهم و دهم است. بخش مهمی از انرژی ما دارد صرف می‌شود برای اینكه پیچ و خم‌هایی كه در قانون برای انجام كار مردم گذاشته شده را باز كنیم در صورتی كه اگر پیچ و خم‌های زائد در قانون نباشد كار دولت راحت‌تر است و كار بیشتری می‌تواند انجام دهد، ولی ما یك كلمه انتقاد نكردیم چرا كه قانون است. بخشی از آن بخاطر این است. الان دو روز پیش یكی دو قانون آمد امضاء كردم. بعد به من گفتند این 7 روز قبل از تو ابلاغ شده است. گفتیم بسیار خوب ابلاغ شده باشد. قانون راهش را پیش‌بینی كرده است. گفته اگر رییس جمهور ابلاغ نكرد مجلس ابلاغ كند.
دعوا وجود ندارد كه می‌خواهند تبدیل به دعوا كنند و بیایند مارك بچسبانند به دولت. این خوب نیست من مطمئن هستم دلسوزان مجلس هم نظرشان این نیست. باید با هم كار بكنیم. مگه باید ما بیاییم ایرادهای همدیگر را بگیریم.
برای كار در كشور باید با هم جلو برویم. اما در این ابلاغ قوانین یك بخش دومی هم هست. بنده دو تا قانون را ابلاغ نكردم اعلام هم كردم در مورد یكی از موارد به شورای نگهبان نامه نوشتم. البته شورای نگهبان اعلام كرد كه چون مراحل قانونی طی شده كارتان را بكنید. گفتیم بسیار خوب و ابلاغ كردیم. اما بحث سنددار كردن زمین‌های داخل روستاها و حریم روستا و حریم‌ شهرهای زیر 25 هزار نفر را قبول ندارم این را تبعیض می‌دانم كه یك عده‌ای بروند زمین‌های دولت را تصرف كنند بعد با یك قانون دولت را ملزم كنیم كه به اینها سند بدهد. این معنایش این است كه هیچ زمینی سالم نمی‌ماند.
بله قانون برنامه این بود كه كسانی كه در بافت مسكونی روستا زمینی دارند و سند ندارد و متعلق به دولت بوده، دولت به اینها سند داده است. بافت مسكونی روستا چقدر است. پانصد متر، هزار متر اما بافت مسكونی روستا را برداریم. بگوییم زمین‌هایی كه تصرف شده خوب كسانی بودند كه رفتند هزار هكتار را تصرف كردند. بیت‌المال متعلق به ملت است. اینكه دولت را موظف كنیم به اینها سند بدهد را قبول نداشتم، به شورای نگهبان هم نامه نوشتم كه این، این اشكالات را دارد. آنها فرمودند چون مراحل قانونی طی شده، این قانونی است. ما هم گفتیم بسیار خوب. ما وظیفه‌مان این بود كه بگوییم. یك مورد دیگر مجلس دو میلیارد دلار برای مترو تصویب كرد. ما اصلاً این را قانون نمی‌دانیم. نه اینكه قانون می‌دانیم و ابلاغ نمی‌كنیم. خواهش می‌كنم در گزارشات خود متن اصل ماده 75 قانون اساسی را بنویسید. قانون اساسی پایه و میثاق ملی ماست. اولاً در اصل 75 آمده است در طرح هایی كه نمایندگان می‌دهند و تغییراتی كه در لوایح دولت می‌دهند اگر هزینه جدیدی ایجاد كنند یا درآمد دولت را كاهش بدهند باید محل تامین آن هزینه و تامین آن كاهش درآمد را مشخص كنند و شورای نگهبان حساب ذخیره ارزی را این محل نمی‌داند و می‌گوید باید كار كنید درآمد دولت بالا برود یعنی معادل دو میلیارد دلار برای دولت درآمد ایجاد كنید بعد بگویید این دو میلیارد این كار را انجام بدهید. والا ذخیره ارزی برنامه‌ریزی شده است و دولت برای منابع‌اش برنامه دارد. حالا دقت كنید اصل 75 می‌گوید اگر این ویژگی ها را نداشته باشد قابل طرح در مجلس نیست. یعنی اگر طرحی كه هزینه‌ای ایجاد كند محل تامین هزینه افزایش درآمد را پیش بینی نكند یعنی قابل طرح نیست. خوب شورای نگهبان هم گفته خلاف اصل 75 است. معنایش این است كه دیگر قابل طرح در مجلس هم نیست. پس وقتی مطرح می‌كنند و به مجمع تشخیص می‌برند، این قانون نیست. اصلاً بنده سوگند یاد كردم كه مجری قانون و حافظ قانون اساسی باشم. وقتی قابل طرح در مجلس نیست، یعنی اصلاً نمی‌تواند در مجلس مطرح شود كه بعد هم مجمع تشخیص آن را تصویب كند. اگر این منطق را بپذیریم دیگر قانون اساسی به درد نمی‌خورد بعضی‌ها این جمله را می‌گویند كه ما باید بتوانیم راجع به هر چیزی قانون وضع كنیم اشتباه است. قانون باید در حدود مقرر در قانون اساسی باشد. به عنوان مثال اصل 4 قانون اساسی می‌گوید باید تمام مقررات و قوانین و سیستم اداری كشور، بر پایه اسلام است خوب آیا مجلس می‌تواند این را نقض كند بعد آن را به شورای نگهبان بفرستد و شورای نگهبان آن را رد كند و بگوید خلاف اصل 4 است. بعد مجلس بگوید بسیار خوب، ما می‌فرستیم مجمع تشخیص این را تایید می‌كند. این خروج از حدود مقرر در قانون اساسی است. البته این موضوعاتی كه مطرح می‌كنم دعوا نیست كه عده‌ای بروند بگویند آقا دعوا شد، نه بحث نظری است. ما با هم بحث نظری می‌كنیم. یا اینكه بیایند اختیارات مسلم رییس‌جمهور را سلب كنند و به كس دیگری بدهد و بگوید من می‌توانم قانون بگذارم و اگر شورای نگهبان این را رد كند ببرند مجمع تشخیص تایید كند این نشدنی است زیرا صراحت قانون اساسی را كسی نمی‌تواند زیر پا بگذارد یا مثلاً كسی جرات كند اختیارات رهبری را كاهش دهد با توجه به قانون اساسی شورای نگهبان نمی‌پذیرد آیا می‌توانند ببرند مجمع تشخیص و بعد بگویند بردیم تصویب شده. قانون اساسی چنین اجازه‌ای را نداده است البته قانون اساسی اجازه داده جاهایی كه مصلحت نظام ایجاب می‌كند برود و مسیری را طی كند و مجمع تشخیص تصمیم بگیرد البته آنجا راجع به مسلمات و نص قانون اساسی نیست. به عنوان مثال یكی از قوانینی كه به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت درباره مبارزه با مواد مخدر بود، مجازات‌های سختی هم وضع شد. شورای نگهبان می‌گفت كه این مجازات ها با جرم تناسب ندارد اینها خلاف شرع است بردند مجمع تشخیص گفتند مصلحت نظام ایجاب می‌كند برای ریشه كن كردن مواد مخدر ما مجازات‌ها را سخت كنیم. اما نمی‌تواند بگوید آقا من مجازات‌ها را از قوه قضاییه می‌گیرم می‌دهم به دولت این چه مصلحتی در این است این نشدنی است.
اما درباره دو میلیارد بودجه برای مترو، گفتند آقا باید دو میلیارد بدهید اولاً كه این موضوع قانونی نشده. گفتند از حساب ذخیره ارزی بردارید، خوب ذخیره ارزی برنامه‌ریزی شده بودجه تا دلار این حساب را هم تعیین تكلیف كرده. به ما می‌گویند دو میلیاردش را بردار بده از كجا برداریم بدهیم؟ حقوق كارمندان را ندهیم بخش دفاعی را كنار بگذاریم از بخش عمرانی بدهیم از بخش بهداشت برداریم حقوق معلمان را ندهیم از كجا باید بدهیم؟ بعدش هم با سر و صدا و تبلیغات می‌گویند دولت مخالف مردم تهران و مترو است. در دولت نهم و دهم بیش از شش و هفت برابر كل دولت‌های قبل به متروی تهران پول دادیم آن‌وقت چطور مخالفیم؟ اینها حرف‌های بچه‌گانه چیست؟ نقل كردند در مجمع تشخیص این بحث مطرح شده، یكی گفته آقا چرا نوشتید دو میلیارد از ذخیره ارزی برداشته شد كه در این حساب پول وجود ندارد. برای پولهای آن برنامه‌ریزی و تعهد داده شده. بعد پیشنهاد دادند به دولت دو میلیارد دلار وام بدهید، بعد خود دولت قسط‌های آن را بدهد. كسی آنجا گفته نخیر، ما می‌خواهیم این را تصویب كنیم تا دولت اجرا نكند بعد مثلا چكار كنیم. ما نباید مسیر قانونگذاری را در این سطوح بیاوریم حتی اگر مجلس تشخیص می‌دهد كه باید برای مترو پولی بگذاریم. ما تا چند ماه دیگر قانون بودجه سال بعد را می‌دهیم، در آنجا بگویند كه نظر ما این است كه در این بخش بودجه بیشتری بگذارند همان‌طور كه سالها این كار را كرده‌اند. شما براساس روش قانونی جلو بروید بی‌جهت ما را مخالف مترو می‌دانند. ما یك قانونی داریم ما می‌گوییم شش هفت برابر پول دادیم یك گزارشی بدهید این پولها را كجا خرج كردید؟ بالاخره برای ملت درمی‌آید؟ ما حرف جدی و كارشناسی داریم، فردا نروند بگویند اینها می‌خواهند مترو را بخوابانند، بعد مردم را در گرما نگه دارند و بگویند دولت بودجه نداده. این روش‌ها كه بد است. كدام دولت این مقدار پول داده؟ من نمی‌خواهم وارد بشوم كجاها و به چی قیمتی به حساب ملت درمی‌آید، كه اگر لازم باشد روزی خواهم گفت. یك چیزی می‌اندازند وسط چرا دولت قانون را اجرا نمی‌كند. اصلاً این قانون نشده. من به صیانت از قانون اساسی سوگند شرعی خوردم. مگر می‌توانم خلاف صریح قانون اساسی را بپذیرم. شورای نگهبان گفته خلاف اصل 75 است و قابل طرح در مجلس نیست. اگر قبول ندارند از شورای نگهبان تفسیر آن را بخواهند. تنها جایی كه گفته قابل طرح نیست در اینجاست. هر كجا كه قانون شد ما مطیع قانون هستیم. اما اینكه همه‌اش با سر و صدا می‌گویند دولت قوانین را ابلاغ نكرد، این خیلی بد است. اینكه تعامل نیست. ما رفتیم سفر استانی یك دفعه یك قانون رسیده به پنج‌شنبه، جمعه و روز تعطیل خورده و هفت روز، شده 10 روز شده زود ابلاغ كردند. ابلاغ كنید، چه فرقی می‌كند اگه قانون است شما زحمت آن را بكشید. اصلا همه قوانین را شما ابلاغ كنید. وگرنه ما با كسی دعوا نداریم. 24 ساعته نشستیم اینجا قانون را اجرا كنیم دیگر. ولی من احساس می‌كنم كه بعضی‌ها دوست دارند كه دائما دولتی كه قانون‌گرا‌ترین، پاك‌ترین، پركارترین و مردمی‌ترین دولت است را تخریب كنند. شما چه سودی می‌برید؟ دولت الان می‌خواهد جلوی تحریم و فشار روانی دشمن بایستد. بعضی‌ها برای دولت این‌قدر حق قائل نیستند كه ساعت كار اداراتش را تعیین كند، بعد می‌گویند كه اقتصاد، سیاست و فرهنگ چه شد. به هر حال باید مسؤولیت با اختیارات توازن داشته باشد. البته من این را بگویم كه بعضی از این موارد را خدمت رهبر معظم انقلاب نوشتم و با ایشان صحبت كردم، ایشان نامه‌ای نوشتند و آن را به شورای نگهبان فرستادند و فرمودند یك كارگروه تشكیل شود چون این سخنان جدی است و در روند اداره كشور خلل ایجاد كرده است. این نمی‌شود كه دولت بر اساس اختیارات قانونی‌اش یك تصمیمی می‌گیرد، بعد با طرح در مجلس متوقف می‌شود. بنابراین امنیت كاری وجود نخواهد داشت. كارگروهی كه به فرموده رهبر معظم انقلاب تشكیل شده در حال بررسی نامه ایشان است و به زودی نتیجه را اعلام خواهد كرد و مشخص خواهد شد كه مرز قانونگذاری و اجرا كجاست. من این را هم به شما بگویم كه این مسائل در یك نظام نوپا طبیعی است. آن كسی كه جوسازی می‌كند غیرطبیعی است. این درست نیست كه من هر روز بیایم و جواب اینها را بدهم. من باز هم جواب نمی‌دهم، ما می‌خواهیم كار كنیم و هر مشكلی در این كشور یك راه منطقی دارد. ما این را منعكس كرده‌ایم و مقام معظم رهبری هم دستور دادند تا كارگروه این مساله را بررسی كند و همه بر اساس نتیجه آن، برنامه‌ها را تنظیم و جلو بروند. این طبیعی است كه برداشت‌ها و سلیقه‌ها مختلف باشد اما این نباید به دعوا بینجامد. من به شما اعلام می‌كنم كه ما با هیچ‌كس دعوا نداریم به جز با سه گروه؛ گروه اول دشمنان ملت ایران، گروه دوم آنهایی كه بیت‌المال ملت ایران را چپاول كردند كه ما با آنها آشتی نمی‌كنیم تا بیت‌المال را به ملت بازگردانند و گروه سوم هم كسانی كه خواستند ملت ایران را در مقابل آمریكا سركوب كنند. من به شما می‌گویم كه ما با این‌ها آشتی نداریم مگر اینكه توبه كنند و به دامان ملت بازگردند. البته این گروه قلیل و اقلیت محض هستند، وگرنه ما با همه رفیق هستیم و ادعایی هم نداریم و دعوایی هم با هیچ‌كس نداریم. در این ماه مبارك چه خوب است كه همه بیایند و با منطق، اخلاق و برادری مسائل را حل كنند. بالاخره دولت برای هر كاری كه انجام می‌دهد استدلال دارد، اگر هم انجام نمی‌دهد باز هم برای آن استدلال دارد. اگر كسی مخالف استدلال دولت است، بیاید و آن را نقض كند. با متهم كردن دولت كه مشكلی حل نمی‌شود. یكسری هم كه نانشان از همین حرف‌ها تأمین می‌شود، می‌آیند تیتر می‌زنند و شروع می‌كنند از دهیار روستا مصاحبه می‌گیرند و می‌گویند دولت گفته من قانون را اجرا نمی‌كنم. آخر دولت كی چنین حرفی زده است؟ هیچ قانونی نیست كه دولت اجرا نكرده باشد، آن چیزی كه دولت اجرا نمی‌كند قانون نیست، وگرنه اگر قانون باشد، دولت در مقابل قانون از همه خاضع‌تر و متواضع‌تر است.
سؤال: هدفمند كردن یارانه‌ها و تناقضاتی در سخنان برخی مسئولین
ما از اول هم اعلام كردیم كه هم‌پای مردم جلو می‌رویم و هرجا قرار است تغییری ایجاد شود، قبلاً پولش را در جیب مردم می‌گذاریم، خیال همه راحت باشد. تا الان همراهی مردم بسیار عالی بوده است، اصناف، واحدهای صنعتی و همه آحاد ملت همت كردند و یك عزم ملی پیدا شده تا این طرح را اجرا كنند و از خلال آن استقلال و پیشرفت اقتصادی ما را به بالاترین درجه برسانند. ان‌شاءالله با خوبی و علی‌رغم میل آن طرف آبی‌ها كه نشسته‌اند و می‌خواهند ضعف ملت ایران را ببیند، این طرح به خوبی اجرا خواهد شد و موجب افتخار ملت و دولت خواهد بود.

یزدفردا