زمان : 24 Mordad 1389 - 23:15
شناسه : 25040
بازدید : 5193
در پاسخ به جوابیه میراث فرهنگی در مورد سرو در پاسخ به جوابیه میراث فرهنگی در مورد سرو

در پاسخ به جوابیه میراث فرهنگی در مورد سرو

یزدفردا "با سلام و عرض خسته نباشید حضور شما دست اندرکاران سایت مردمی یزد فردا و آرزوی قبولی طاعات وعبادات برای همه مومنین در این ماه مبارک.
در رابطه با پاسخ منتشر شده از سوی اداره میراث فرهنگی ابرکوه در رابطه با سرو ابرکوه لازم دیدم چند نکته را به عرض شما برسانم تا در صورت صلاحدید به اطلاع خوانندگان عزیز برسانید.
در رابطه با بند اول جوابیه فوق باید گفت چنانچه ثبت در فهرست آثار ملی هیچ گونه مسئولیتی را برای میراث فرهنگی بوجود نمی آورد اساسا ثبت آن ارزشی نخواهد داشت و چطور سازمانی یک اثر را در فهرست آثار ملی خود ثبت می دهد ولی هیچ گونه وظیفه ای در قبال آن ندارد.
متاسفانه بنا به اقرار این اداره طبق بخش دوم بند اول این جوابیه که این اداره هیچ گونه دخالتی در امر مدیریت و حفاظت سرو نداشته است باید گفت که اتفاقا مسئله همینجاست که چرا کسی کاری نکرده است و میبینیم که اداره ای که متولی آن است برای رفع اتهامات وارد شده به خود با افتخار ابراز می کند که هیچ اقدامی برای سرو انجام نداده است مگر نه این است که همه گلایه ها از بی توجهی به این اثر ارزشمند است.
در مورد بند دوم نیز باید گفت که مرمت و بازسازی بافت محله پشت آسیاب که به همت شهرداری ابرکوه و همراهی اداره میراث انجام شده است در ادامه اقداماتی بوده است که در بافتهای تاریخی دیگر نظیر مسیر عاشورا انجام شده است و گذشته از اینکه میزان اعتبارات ذکر شده تا چه حد صحت دارد باید گفت که مجری اصلی این اقدام شهرداری بوده است و( ضمن تایید این اقدام مثبت) نمی توان آنرا اقدامی جهت حفظ زیست بوم سرو بشمار آورد و اساسا فقط انتهای این محور به محوطه اطراف سرو منتهی می شود.
و اما در مورد بند سوم جوابیه که حکایت از پیگیری این اداره جهت ثبت جهانی سرو دارد نیزباید گفت اگر ثبت جهانی آن نیز مثل ثبت ملی خاصیتی برای سرو نداشته باشد نمی توان امیدی برای بهبود وضعیت سرو داشت.
با توجه به اینکه چاپ بروشور و کاتالوگ بیشتر برای معرفی عملکرد اداره چاپ می شود و این کارت پستالها و پوسترها نیز بطور فراگیر توزیع نشده است تا بتواند در حد خبری که یک خبرنگار گزارش می کند اثر داشته باشد باید گفت چنانچه ما برای تبلیغ و معرفی اداره در برنامه های تلویزیونی شرکت می کنیم ویا همراه دیگر ادارات موظف همکاری با آن می شویم نباید آنرا به حساب عملکرد موثر خود بگذاریم.
در پایان باید گفت برگزاری همایش سرو علی رغم همه موارد فوق می تواند اقدام مثبتی باشد که آنهم (انشاالله) با همکاری اداراتی نظیر فرمانداری – شهرداری – منابع طبیعی – محیط زیست وغیره چنانچه برگزار شود و نتیجه عملی نداشته باشد ناکام خواهد ماند.
لازم به یاد آوری است چنانچه دوستان عزیزی که مسئله سرو ابرکوه را پی گیری می کنند به خاطر داشته باشند گزارش مفصلی از روند اقدامات شهرداری ابرکوه در مورد سرو از طریق همین سایت منتشر شد که قیاس آن با اقدامات دیگر ادارات روشنگر خیلی از واقعیات است و بر اساس تماسهای مکرر حقیر با شهرداری همه دغدغه شهرداری نیز همین است که چرا ارگانهای مسئول طرح واحدی را برای اجرا در اختیار شهرداری قرار نمی دهند .
به امید روزی که همه ما بپذیریم که نقد، اساس اصلاح نقاط ضعف ماست و بجای توجیه نسبت به رفع نواقص اقدام کنیم.
والسلام
یک شهروند علاقمند به سرو

یزدفردا