زمان : 24 Mordad 1389 - 01:44
شناسه : 25006
بازدید : 6949
درباره سرو ابرکوه دومین درخت باستانی جهان درباره سرو ابرکوه دومین درخت باستانی جهان

درباره سرو ابرکوه دومین درخت باستانی جهان

دکتر محمد حسین محتاج الله


از 360 اثر تاريخي ابرکوه 118 اثر آن درفهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده به طوریکه قدمت ووفور آثارتاریخی در این شهرستان به حدی است که سرو ابرکوه رادر مقام دوم درختان باستانی جهان قرار داده است.

این روزهاسروابرکوه در ختی که قدمتی چند هزار ساله دارد حال و روز خوشی را سپری نمی کند .به طوریکه امام جمعه این شهرستان نیز اظهار نگرانی کرده ودر جلسه شورای فر هنگ عمومی گفته اين درخت باارزش بي توليت است وادارات منابع طبيعي ، شهرداري ، ميراث فرهنگي محيط زيست همه خود رامسئول مي دانند ولي درعمل متولي ندارد که ازآن حفاظت نماید.

حتی بنا به اخباری که در خبرگزاریها منتشرشده است سازمان میراث فرهنگی، محیط زیست و شهرداری ابرکوه متولی حفاظت از این درخت کهنسال هستند اما تا کنون هیچ‌کدام به طور متمرکز روی سرو ابرکوه فعالیت‌های حفاظتی نداشتند.
سرو ابرکوه

حال این سوال مطرح است که این یادگار 4 هزار ساله ایران کهن ، آیا به روزهای پایانی خود نزدیک شده است؟

مشکلات زیادی از جمله خطرات زیست محیطی آن را تهدید می‌کند. عبور خیابان از کنار این سرو مشکلات زیست محیطی آن را دو چندان کرده است. این خیابان که البته عرض وطول چندان زیادی ندارد، محل عبور وسایل نقلیه سنگین شهری است. دود این وسایل نقلیه چهره پرغمی را بر روی این در حت نشانده و از همه سخت تر اینکه با عبور و مرور وسایل نقلیه سنگین از کنار خود و دود ناشی از آن مرگ را در نزدیکی خود حس نموده است.
نکته قابل توجه دیگر اینکه سرو ابرکوه اکنون بدون حفاظت محصور کننده‌ای در دسترس عموم است. هرچند صبح با حضور نگهبانان خطری متوجه این درخت نیست، اما شب‌هنگام کسی از آن حفاظت نمی‌کند و هرکسی به راحتی می‌تواند حتی شاخه‌های آن را بشکند.

به هرحال به نظر می رسد که یک متولی خاص باید از این درخت کهنسال زنده به طوری نگهداری کند تا اینگونه دل دوستداران میراث فرهنگی کشور دل نگران نشودچراکه براین اعتقاد هستیم که نگهداری از آثارو ابنیه های تاریخی می تواند در معرفی کشوربه جهانیان وسود آوری در عرصه گردشگری برای کشور بسیار موثرباشد.

یزدفردا