زمان : 24 Mordad 1389 - 01:31
شناسه : 25004
بازدید : 8984
اسفند یار رحیم مشایی مرد شماره 2دولت چه گفته ومی گوید : برخورد سطحی اندیشمندان و فعالان دین درباره مباحثی كه مطرح كرده‌ام تاسف‌آور است اسفند یار رحیم مشایی مرد شماره 2دولت چه گفته ومی گوید : برخورد سطحی اندیشمندان و فعالان دین درباره مباحثی كه مطرح كرده‌ام تاسف‌آور است
اسفند یار رحیم مشایی مرد شماره 2دولت چه گفته ومی گوید :

برخورد سطحی اندیشمندان و فعالان دین درباره مباحثی كه مطرح كرده‌ام تاسف‌آور است


یزدفردا :اسفند یار رحیم مشایی یکی از خبرساز ترین افراد نزدیک به رییس جمهور در دولت نهم و به خصوص دهم بوده است که هم از طرف خودی ها و از طرف غیر خودی ها بارها مورد هجمه قرار گرفته والبته همیشه دفاعیاتی از عملکرد و گفتار خود داشته وبا توجه به موج جدید ایجاد شده ،تصمیم گرفتیم مطالب مرتبط با موضوعات اخیر را ،که همگی برگرفته از سایت شخصی ایشان است منتشر تا فردائیانی که قصد کشف حقیقن را دارند با مطالب مخالفین شنیده و انشالله مه همگی بتوانیم به حق نزدیک شویم


البته تمامی مطالب با ذکر تاریخ انتشار بدون هیچ تحلیلی منتشر و انشالله با پی گیری های به عمل آمده در آینده نزدیک مطالب بیشتری پیرامون موضوع منتشر خواهد شد .

تکذيب برخی شایعات بی مبنا

8 تیر 1389


اخیرا برخی پایگاههای اینترنتی در مطالبی با اشاره به ایجاد نام های کاربری از طرف رییس جمهور یا رییس دفتر رییس جمهور در تعدادی از شبکه های اجتماعی یا پایگاههای اینترنتی در فضای مجازی، نقل قولهای کاملا کذب و ساختگی را به ایشان نسبت داده‌اند.
ضمن ابراز تأسف از این کار نادرست و غیر اخلاقی، برای اطلاع هم میهنان عزیز اعلام می کند که محمود احمدی نژاد رییس جمهور و اسفندیار رحیم مشایی مشاور و رییس دفتر رییس جمهور، در هیچ یک از شبکه‌های اجتماعی مجازی عضو نیستند و نام‌های کاربری ایجاد شده از طرف آنها کاملا بی ارتباط بوده و جعلی می‌باشد.
همچنین بار دیگر بر این نکته تاکید می شود که همه مواضع و ابراز نظرات دولتمردان از طریق مجاری رسمی و قانونی اطلاع رسانی از جمله پایگاه اطلاع رسانی دولت (www.Dolat.ir) و سایت ریاست جمهوری (www.president.ir) اعلام و منتشر می‌شود.

مشایی: دست یافتن به خدا الزام جامعه جهانی است

15 آبان 1387

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صبح امروز در سومین کنگره عرس بیدل دهلوی گفت: امروز بیدل دهلوی بهانه‌ای است بزرگ برای آنکه‌ نگاه‌، احساس و توان ما برای شناخت، جمع و متمرکز شود و بار دیگر در جریان متمرکز گذر زمان عمیق‌تر نگاه کرده و فلسفه حیات و خلقت را جستجو کنیم تا به جایگاه رفیع انسان و به مرتبه الوهیت خداوند پی‌ ببریم.

اسفندیار رحیم مشایی در ادامه افزود: افراد بزرگی مثل بیدل در دنیا کم نیستند، اما به نسبت جمعیت انسان‌ها حتما کم شناخته شده‌اند. کسانی هستند که جلوه‌های بزرگی از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های انسانی را به ظهور رسانده‌اند و سند روشنی هستند که نمی‌توان معدل حضور انسان در دنیا را معادل حضور آنان دانست.

وی اظهار کرد: امروز میلیاردها نفر در کره زمین زندگی می‌کنند و در سالیان گذشته نیز میلیاردها نفر می‌زیسته‌اند و پرسش مهم برای این انسان‌ها که امروز هم با آن مواجه هستیم، این است که واقعا حقیقت چیست؟ خدا کیست؟ انسان چیست؟ و جهان چیست؟

مشایی تصریح کرد: امروز پرسش بزرگی که برای بشریت مطرح است موضوع حیات است. چرا که زندگی همواره با پرسش همراه است، چه برای وضعیت امروز و چه برای آنچه که در طول تاریخ اتفاق افتاده است.

معاون رئیس جمهور گفت: یک فرض موجود آن است که همه آنچه که از ابتدای تاریخ تا به امروز برای بشر روی داده همانی بوده است که از ابتدای آفرینش منظور شده و این همان معیشت الهی است و فرض دوم این است که ما حق داریم در معنای اول تردید کرده و برای آن سوال طرح کنیم و ما حق داریم ماجرای تاریخ را اصیل ندانیم و برای آن اصالت قائل نباشیم و آنچه را که اتفاق افتاده در چارچوب توحید افعالی بدانیم، اما در قالب گزیده الهی ندانیم.

وی تصریح کرد: بر مبنای این فرض رویدادهای تاریخی را واقعی می‌دانیم و بر مبنای توحید افعالی آن را به خدا نسبت می‌دهیم، از آن جهت که می‌توانند باشند به خدا مربوط می‌دانیم و از آن جهت که باید باشند به خدا مربوط نمی‌دانیم.

مشایی ادامه داد: اگر فرض دوم را بپذیریم معنایش این است که سناریویی که برای جهان نوشته شده است، می‌توانست متعدد و متفاوت باشد زیرا آنچه که اتفاق افتاده الزام و اجبار نداشته و عواملی که در ظهور آن دخالت داشته‌اند مسئول تاریخ‌ هستند .

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: گزینه‌ای که ما امروز از تاریخ محقق شده سراغ داریم، می‌توانست محقق باشد. تاریخ‌های متفاوتی در گذشته شکل گرفته و از امروز هم با گزینه‌های متفاوتی مواجه‌ایم. سوال‌های بشر امروز این است که چرا و چگونه آمده‌اند؟ و به کجا می‌روند؟

مشایی افزود: ما امروز در مبدا و مسیر و مقصد اختلاف نظر داریم. حداقل اگر در گذشته تلاش‌هایی صورت گرفته که برداشت‌های مختلفی برای تاریخ وجود داشته باشد، اما آینده از آن جهت که روی نداده است و اینکه به کدام سوی روان و گریزان است، جای تردید دارد.

وی خاطر نشان کرد: بی‌تردید همه ما در جریان اندیشه و فکر بارها و بارها به سراغ پاسخ این پرسش‌ها رفته‌ایم که کیستیم، چیستیم و چرا هستیم؟

معاون رئیس جمهور افزود: دشواری یافتن پاسخ و بدتر و سخت‌تر پذیرش برخی پاسخ‌ها که بنیان‌های ایمان را به هم می‌ریزد، بعضا ما را از ادامه مسیر باز می‌دارد. نبود جسارت برای تردید، نبود شجاعت برای یک مقابله بزرگ و اجازه استفاده از ظرفیت‌های بلند و بزرگ را از جامعه می‌گیرد .

وی یادآور شد: در این هیچ تردیدی نیست که همه موجودات عالم ترجمان خدایند و تصویر او در افق مرتبه وجودی که در آن زندگی می‌کنند و همگان چنینند. اما باز تردیدی نیست که در میان همه موجودات آن موجودی که خدای را بیشتر، بهتر، شفاف‌تر و زیباتر باز می‌تاباند انسان است و خدا به عشق چنین بازتابشی است که دست به آفرینش زده است و با حذف چنین بازتابی از سیمای خدا آفرینش عبث و بیهوده می‌شود.

مشایی اظهار کرد: انسان کامل اقیانوس بی‌کرانه‌ای است از جلوه وجودی خدا و اگر بخواهی او را جستجو کنی باید به خدا مراجعه کنی چون کرانه او خداست. خدا محور و حقیقت آفرینش است و اگر همه به خدا نگاه کرده باشند به خود می‌رسند و خود را در می‌یابند. حال این سوال باقی است که آیا الوهیت در تاریخ توانسته است عامل وحدت انسان‌ها باشد؟

وی گفت: پاسخ روشن است، کدام وحدت و هماهنگی؟ چالش‌های بشری، بحران‌ها، نفرت‌ها، خشم‌ها، کینه‌ها و جنگ‌ها بیانگر وحدت نیست. امروز در هزاره 3 بعد از میلاد بزرگ‌ترین چالش‌ها در پیش‌روی بشر قرار دارد و با وجود این بحران‌ها ثمره مدیریت خدا در تاریخ زیر سوال می‌رود .

مشایی خاطر نشان کرد: اما خدای واحد زیر سوال نیست بلکه خدایی که ما برای خود ساخته‌ایم زیر سوال است. بت فقط سنگ و چوب نیست، بلکه منیات و خواسته‌ها و توقعات ما بت می‌سازد.

معاون رئیس جمهور افزود: انسان‌ها نمی‌توانند خدایی داشته باشند که از درونیات آن‌ها جدا باشد بلکه خدای ما انسان‌ها محصول دنیا و قدرت اندیشه ما است. ما به دلایلی وحدت بر نمی‌تابانیم و خدایان ما هم به همان دلایل وحدت بر نمی‌تابانند.

وی تصریح کرد: برای حل این مشکل باید به انسان پرداخت زیرا بحث توحید نمی‌تواند مستقل از بحث انسان باشد. انسان اگر شناخته نشود خدا نیز شناخته نمی‌شود و خدا اگر شناخته نشود وجودیت انسان نیز شناخته نمی‌شود.

مشایی خاطر نشان کرد: حقیقت انسان و خدا و جهان بی‌ارتباط با هم قابل درک و فهم نیست و درک انسان از خدا بدون درک انسان از انسان دست‌یافتنی نخواهد بود و لذا باید انسان‌شناسی و خودشناسی کنیم و خودشناسی هم بدون دیگرشناسی میسر نیست.

مشایی در پایان خاطر نشان کرد: انسان در تاریخ گم‌شده است و در آینده پیدا می‌شود. تاریخ جریان همایش انسان است و جریانی برای رسیدن به دنیای واحد انسانی است و در عین واحد بودن بزرگ و فراگیر است و بیدل و بیدل‌ها روح معانی را که به او تدبیر و تمرکز کرده‌است، تجلی می‌دهند.

در گفت و گوی تفصیلی با ایرنا مطرح شد:

پاسخ مشایی به شبهات و انتقادات

30 تیر 1388
اسفندیار رحیم مشایی که اخیرا طی حکمی به عنوان معاون اول رییس جمهور در دولت دهم منصوب شده است، در گفت و گویی تفصیلی با ایرنا به انتقادات و شبهاتی که درخصوص عملکرد 4 ساله وی در دولت نهم مطرح شده بود،پاسخ داد .

به گزارش ایرنا متن کامل این مصاحبه و عینا در پی می آید:
** آشنایی شما با دکتر احمدی‌نژاد از کی و کجا آغاز شد و پیش از این کجا با هم کار کردید؟

- بسم الله الرحمن الرحیم. آشنایی من با آقای دکتر به زمانی مربوط می‌شود که به قرارگاه حمزه سیدالشهدا "ع" در منطقه غرب کشور رفتم. ایشان آن موقع در وزارت کشور در استان آذربایجان غربی مشغول خدمت بودند . آشنایی ما به این تاریخ برمی‌گردد ولی همکاری نزدیکتر ما بازگشت می‌کند به زمانی برمی گردد که من مدیر کل دفتر امور اجتماعی وزارت کشور بودم و آقای احمدی‌نژاد استاندار اردبیل بودند و اینجا کارهایمان ارتباط بیشتری با هم داشت، به هرحال استاندارها کارهای مختلف وزارت را کشور در استان‌ها دنبال می‌کنند و طبیعتاً ما کارهای مشترکی را در حوزه مربوط به دفتر اجتماعی وزارت کشور در استان اردبیل انجام می‌دادیم. این همکاری مشترک البته به برقراری دوستی هم انجامیده است.

وقتی آقای خاتمی مستقر شد، هم من از وزارت کشور رفتم، هم آقای احمدی‌نژاد. آنزمان من به صدا سیما رفتم و زمانی که در رادیو بودم ایشان به عنوان شهردار تهران انتخاب شدند و متعاقب آن از من خواستند به عنوان معاون اجتماعی شهردار تهران و رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در خدمت ایشان باشم. بنده هم قبول کردم، فرصت بسیار خوبی برای خدمت بود ضمن اینکه کار کردن با ایشان هم که خیلی ارزشمند بود. به هرحال بعد از حدود 2 سال که در شهرداری تهران بودیم ایشان به عنوان رئیس جمهوری انتخاب شدند و نظر ایشان این بود که به عنوان معاون ایشان و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دولت در خدمت ایشان باشم که تا الان هم در خدمت دولت هستم.
** این که می‌گویند آقای مشایی همه کاره دولت است و جهت‌گیریهای اصلی دولت را او تعیین می کند چقدر صحت دارد؟

-- کاملاً بی‌اساس است؛ برخی از بزرگنمایی‌هایی که در حوزه اثر بنده در دولت می‌شود بیشتر به قصد تخریب صورت می گیرد؛ هم می‌خواهند مرا تخریب کنند، هم شخص دکتر احمدی‌نژاد را.پیشرفت ها و موفقیت های شخص آقای دکتر احمدی نژاد و دولت ایشان بیشتر به استعداد بسیار بالا، هوش فراوان که مبتنی به ایمان عمیق ایشان به خدا، دین و امام زمان «عج» برمی گردد که طبیعتاً نتایج بسیار گرانبهایی دارد.

اولاً این ایمان پشتیبانی بسیار وسیعی از امداد الهی و هدایت های معنوی را در پی دارد چرا که وعده خداوند است از مصادیق بارز و برجسته آقای احمدی‌نژاد که مکرراً در زندگی ایشان و در دوره مسئولیت ایشان است، جسارت و شجاعت کم نظیری است که ایشان در تصمیم‌گیری‌ها دارد و گرایش و علاقه‌ای که به تصمیمات بزرگ و انتخاب‌های ارزشمند دارد که در کمتر سیاستمداری دیده می شود؛ این‌ ویژگیهای برجسته از ایمان ایشان ناشی می شود، در یک تقسیم بندی ایشان یک سری صفات شخصی دارند: مثل هوش بالا، استعداد بسیار زیاد، سرعت عمل و تصمیم‌گیری، این‌ ویژگی ها را اگر به ایمان عمیق اضافه کنیم استعدادها را شکوفا می کند. این که امروز آقای دکتر احمدی‌نژاد نه فقط در ایران و یا جهان اسلام بلکه در کل جهان به عنوان یک چهره شاخص و برجسته مطرح است ناشی از قابلیت و فاعلیتی است که اولی به خود دکتر احمدی‌نژاد و دومی به عنایات حق تعالی و حضرت ولی‌عصر«عج» برمی گردد و بخصوص که آقای احمدی‌نژاد ارادت بسیار تام و ویژه‌ای به ساحت مقدس حضرت مهدی «عج» دارند و آن حضرت را بر زندگی خود، ناظر می بینند این پایه بسیار مهمی است و دستاوردهای خیلی زیاد دارد که بعضی‌ها از آنها را نام بردم مثل تصمیم‌گیری‌های بزرگ، جسارت و شجاعت در اقدام، قاطعیت در اجرای تصمیم‌ها، پیگیری‌ و پرکاری فوق‌العاده، علاقه بسیار زیاد که او به مردم. او حساسیت زیادی در قبال کارهای مردم از خودش نشان می‌دهد. اینها تشریفات نیست، تعارف نیست، همه وزراء می توانند شهادت بدهند. که بارها در دولت به آنها تاکید کرده‌اند که شما حتی یک درخواست کوچک و ساده یک نفر از مردم کشور را کوچک و ساده نپندارید؛ به آن اهمیت و بها بدهید. این نوع دوستی و مردم دوستی ناشی از همان ایمان است که موجب می شود ایشان عاشقانه برای مردم کار کنند و به مشکلات جامعه برسند، این‌ها از او فرد بسیار توانایی ساخته است که شما بارها و بارها دیده اید که رهبر معظم انقلاب با چه ادبیات و واژگانی از ایشان تمجید و تحسین کرده اند.

این که مطرح می کنند فلان کس خیلی موثر است. یک دوره یک نفر و دوره ای دیگر فرد دیگری را مطرح می کنند این‌ها همه به خاطر این است که قدرت و عظمت و جامعیت دکتر احمدی‌نژاد را برنمی‌تابند چرا که خودشان خالی‌ و ضعیفند و نمی‌توانند تحمل کنند چنین فردی بتواند چنین کارهای بزرگی انجام دهد. بنابراین این‌ها شایعه و دروغ است. البته خود آقای احمدی‌نژاد همیشه نگاه کارشناسی دارند. ما در طول دوران بعد از انقلاب هیچگاه در مدیریت اجرایی کشور کسی را تا این پایه کارشناس، دقیق و آگاه به مسائل نداشتیم. این واقعیتی است که باید همه بپذیریم. کسی مثل آقای احمدی‌نژاد در امور اجرایی بی‌نظیر است. در اشراف تخصصی به مسائل و موضوعات فوق‌العاده است، به همین دلیل است که اساسا آقای احمدی‌نژاد به مباحث کارشناسی و نقطه نظرات علمی و فنی و تخصصی اهمیت می‌دهند، آقای دکتر احمدی‌نژاد به همین دلیل ممکن است از مشاوره‌های بسیاری استفاده کنند که یکی از این مشاوران فراوان ایشان ممکن است مشایی باشد بنده شهادت می‌دهم که ایشان کسی است که بارها به راحتی، یک نقطه نظر کارشناسی را به نظر خودشان ترجیح داده‌اند و خیلی سریع هم مسیر را عوض کرده‌اند و چه بسیار مواردی هم بوده که ایشان تسلیم فشارهای سیاسی تحت عنوان کارشناسی، نشده است. البته رسانه‌هایی هستند که معمولاً تلاش می‌کنند یا آن را بدنام کنند و یا دولت را به انحراف بکشانند. این طیف تحت عنوان بحث‌های کارشناسی و یا نخبه گرایی قصد دارند که هم نخبه بودن شخص آقای دکتر احمدی‌نژاد و سواد علمی، فنی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی ایشان را و هم کسانی را که با ایشان کار می‌کنند زیر سوال ببرند.

بنده و یا هر کس دیگر در حوزه همکاری با آقای دکتر احمدی‌نژاد داریم به هیچ وجه قابل مقایسه با ایشان نیستیم و در بسیاری از موارد این ما هستیم که معمولاً بعد از یک مدت کوتاهی در می‌یابیم که دیدگاهها، نقطه نظرات و روش و اسلوب آقای دکتر احمدی‌نژاد صحیح بوده است.

** این که می‌گویند احمدی‌نژاد به هیچ نقدی راجع به مشایی گوش نمی‌دهد چقدر صحت دارد؟

-- این هم از آن حرف‌هاست، "هیچ نقدی" خیلی حرف کلی است. این هم مثل همان قبلی برای تخریب آقای دکتر و مخدوش کردن موضوع است. روش کار آقای احمدی‌نژاد نه در مورد مشایی بلکه در هر مورد دیگری این است که حرف‌ها باید منطقی و اصولی و درست باشد، واقعیت داشته باشد و از موضعی که اعلام می‌شود آن موضع، موضع درستی اعلام شود.

این حرف کاملاً بی‌منطق است؛ آقای دکتر احمدی‌نژاد اساساً در هیچ مسئله‌ای ذهن و فکر خود را نسبت به نقد نبسته، خودش آدم منتقدی است، قدرت نقادی دارد و خیلی خوب هم درک می‌کند که اگر مطلبی گفته می‌شود، نقد است یا تخریب؛ مواضع اصولی است یا غیر اصولی؛ خبر راست است یا دروغ، ایشان قدرت تحلیل دارد.

** در چهار سال گذشته یکسری اتفاقات و جنجال‌ها حول محور شما شکل گرفت نظر شما راجع به خاستگاه‌ این جنجال‌ها و چگونگی آن چیست و آیا شما خود را در این اتفاقات مقصر می‌دانید یا نه؟


-- البته این خیلی روشن است که من خودم را مقصر نمی‌دانم. آقای رئیس جمهور هم بنده را مقصر نمی‌دانند و اگر مقصر می‌دانستند با من برخورد می کردند، چون ایشان نشان دادند که اولاً خیلی خوب شجاعت و جسارت برخورد را دارند و از هیچ موضوعی هم نمی‌هراسند، اما انگیزه این‌ها من فکر می‌کنم که نیاز به یک تحلیل وسیعی دارد. ببینیم آن‌هایی که انتقادی داشته‌اند و یا مواضعی داشته‌اند، انگیزه‌شان چه بوده است، تعداد قابل ملاحظه‌ای از منتقدان بنده، (البته این نظر من است و در مواردی که با آقای رئیس جمهور صحبت داشته‌ام، نظر ایشان هم همین بوده است) که اصلا هیچ شناختی از من نداشته‌اند و ندارند و متاسفانه صرفاً تحت تاثیر اخبار دروغ قرار گرفته اند. من با آن‌ها کاری ندارم ولی مقاصد سیاسی برای تخریب دولت و وجهه آقای احمدی‌نژاد انگیزه اصلی بوده است، اگر بنده هم در محضر آقای دکتر احمدی‌نژاد نبودم و در حوزه‌ای که ایشان مدیریت می‌کند به عنوان یک خدمتگزار کوچک حضور هم نداشتم و به مواضع ایشان باور و اعتقاد نداشتم و در جهت اعمال نقطه نظرات ایشان حضور موثری نداشتم، مشمول این همه جوسازی و تهمت‌ها هم قرار نمی‌گرفتم؛ این بر همگان روشن است.

اما جالب اینجاست که وقتی به این مسائلی که درباره من مطرح شد و حجم این تبلیغات و تنوع آن نگاه می کنید می‌بینید که این‌ها بسیار با هم متناقض هستند، بعضی وقت‌ها هجمه تبلیغات روی من به این سمت می‌رود که ایشان افکار و اندیشه‌های خاصی دارد که از چهارچوب سنت‌های ما خارج است. بعضی وقت‌ها آن چنان افکار ارتجاعی را به بنده نسبت می‌دهند که در حوزه سنت ما ولو خیلی قدیمیش هم خیلی به ندرت گیر می‌آید، این تناقض‌ها کاملاً مشخص است و می‌شود فهمید که صرفاً سوء استفاده از فرصت‌هایی برای تخریب و مخدوش کردن دولت است.
مثلاً کسانی آمدند فیلمی را منتشر کردند (که آن فیلم را هم ناقص منتشر کردند)، بعد هم نوشتند که بله مشایی در یک مجلس لهو و لعب خصوصی در ترکیه شرکت کرده است، مثل این که من از این جا به ترکیه سفر کرده ام که در یک مجلس لهو و لعبی شرکت کنم مثل یک مهمانی خارج از قاعده، در حالی که کاملاً معلوم بود و مشخص شد که بنده اولاً در هیچ مجلسی شرکت نکردم که خصوصی باشد که حالا لهو و لعب باشد یا غیر آن. من در جلسه‌ای شرکت کردم که براساس مصوبه سازمان کنفرانس اسلامی برگزار شده بود و موضوعش هم گردشگری بود. بنده هم در راه بازگشت از اجلاس جهانی وزرای گردشگری به ترکیه رفتم و در آن اجلاس شرکت کردم . در همان فیلمی هم که منتشر کردند، دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی هم کنار بنده نشسته بودند. آن‌ها در افتتاحیه کنفرانس مراسم متنوعی اجرا کردند از جمله رقص سما که ترک‌ها به عنوان یک برنامه فرهنگی اجرا می‌کنند که در فرهنگ آن‌ها خیلی عادی بود ولی در فرهنگ ما رقص نداریم و به همین دلیل هم وقتی در مراسمی شرکت می‌کنیم که با چنین مسائلی مواجه می‌شویم دیگر حضور ما در آن مراسم ضرورتی ندارد و ما هم مجلس را ترک کردیم، اما این‌ها جوّی ساخته بودند که بنده رفتم در یک مراسم لهو و لعب که البته پرونده‌اش در محکمه موجود است که من خودم شاکی شدم و مراحل نهایی را هم طی خواهد کرد و نتیجه‌اش را هم مردم عزیزمان خواهند دید. در این موضوع رسانه‌های داخلی از همه جناح ها و حزب‌ها و گروه‌ها به ما پرداختند (چون دولتی را به دنبال این جناح و آن حزب نباشد. برنمی تابند). یا از قول یک خبرنگار یک رسانه خارجی نوشته بودند که بنده گفته ام: حجاب هیچ ضرورتی ندارد به این صورت که بله وقتی به ایران رفته بودم و با آقای مشایی مصاحبه کردم، جلوی در به من گفتند باید حجابت را کامل کنی ولی وقتی داخل رفتم ایشان به من گفتند که نه حجاب هیچ ضرورتی ندارد و شما می‌توانید هیچ حجابی نداشته باشید، این دروغ از آن جا معلوم می شود که در همان مقاله عکسی را در کنار خود من انداخته است که در آن حجابی دارد که از بسیاری از خانم‌ها در تهران بیشتر و محکمتر بود. معلوم می‌شود این یک کار ساختگی و دروغی بود که در خارج از کشور انجام شده بود و دستاویزی شده بود برای افرادی در داخل برای تخریب، جالب آن که در آن رسانه خارجی گفته شده بود که مشایی گفته اصلا خوردن مشروب ایرادی ندارد و ایرانی‌ها هم که به خارج ایران می‌روند، هم می‌توانند مشروب بخورند و هم می توانند حجاب نداشته باشند. خوب به بعضی‌ها می‌شود یک مطالبی را نسبت داد ولی به بنده که سابقه زندگی‌ام کاملاً روشن است و به دولتی مثل دولت آقای دکتر احمدی‌نژاد که سابقه‌اش و افتخار کردنش به سنت‌های دینی و ملی‌مان در این چهار سال روشن است. این برچسب ها نمی چسبد.

همچنان که در سالیان پیش هم نشان داده بودیم، ما از مذهبی‌های بعد از انقلاب نیستیم، قبل از انقلاب هم ما مذهبی بودیم، من در آن زمان گفتم بنده خودم قاری قرآن هستم، این را برای تبلیغ خودم نگفتم، این را برای این گفتم که بعضی‌ها زود قضاوت نکنند و یک مقدار فکر کنند.
یا جالب است اگر به خاطر داشته باشید یک روز یکی از خبرگزاریهای تهران که خیلی هم ادعای اصولگرایی داشته و دارد و همواره علیه دولت و بنده بوده است به نقل از یک رسانه صهیونیستی گفته بود بنده در کشور آلمان با یک خبرنگار صهیونیستی مصاحبه کرده‌ام و گفته‌ام که چه خوب روزگارانی بود قبل از انقلاب که ما با هم ارتباط داشتیم و حالا که آن ارتباط قطع شده است بد است! حالا دامنه توطئه را ببینید، خیلی جالب است یک نمایشگاه گردشگری در آلمان بود در موضوع گردشگری که ما هم دعوت داشتیم، من هم تصمیم داشتم که به دعوت سفیر به آن نمایشگاه بروم که در دقایقی آخر تصمیم گرفتم که این سفر را نروم
و در دقیقه نود سفر را لغو کردیم، بسیاری از افراد فکر می‌کردند که من می‌روم و همین امر باعث شد بعضی از افرادی که نمی‌دانم چه اسمی برایشان بگذارم -بگویم بی‌انصاف، که از بی‌انصاف خیلی بی‌انصاف‌ترند بگویم دشمن، افرادی که دنبال فرصت هستند تا دولت را تخریب بکنند- این‌ها برداشتند خبر زدند که بله فلانی رفته و یک همچنین مصاحبه‌ای انجام داده، در حالی


اگر حضورم مضرر باشد یك لحظه در دولت نمی‌مانم

12 شهریور 1388
منبع: فارس
رییس دفتر احمدی نژاد در پاسخ به سئوالی مبنی بر این كه برخی معتقدند حضور شما در دولت دهم آسیب‌های جدی را به آن وارد می‌كند، ارزیابی شما چیست اظهار داشت: من اگر به این اعتقاد برسم كه حضورم موجب ضرر برای دولت می‌شود یك لحظه در دولت نمی‌مانم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، رحیم مشائی رئیس دفتر رئیس جمهور كه در حاشیه جلسه رای اعتماد به وزرا با خبرنگاران گفت‌وگو می‌كرد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه از سوی یك عده از نمایندگان عنوان شده است كه سیاست فرهنگی رئیس جمهور تحت نظر شماست. ارزیابی‌تان را بیان كنید، گفت: ما بر اساس ارزش‌های اسلامی عمل می‌كنیم و این كه گفته شود رئیس جمهور از كسی تبعیت می‌كند اقدامی زشت و ناپسند است.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تاثیرگذاری حوادث پس از انتخابات بر روی رای اعتماد به نمایندگان گفت: فكر نمی‌كنم كه این مسئله تاثیر بر رای‌اعتماد وزرا داشته باشد چرا كه بخشی از مسائل پس از انتخابات ناخواسته بود و بخش دیگر آن تحت تاثیر تبلیغات رسانه‌های جهانی بوده است.
مشائی با تاكید بر اینكه الان همه مسائل روشن شده است خاطرنشان كرد:‌در راس تبلیغات جهانی این مسئله مطرح بود كه انتخابات نظام اسلامی ایران را مخدوش جلوه دهند اما پس از انتخابات روشن شد كه این انتخابات سالم است و كشور در آرامش به سر می‌برد.
مشایی تاكید كرد : فضای مجلس نشان داده است كه بحث آن و نیز بررسی رای اعتماد به وزرا فارغ از تاثیرگذاری حوادث اخیر است.
رئیس دفتر رئیس جمهور در خصوص نشست 1+5 نیز گفت: برداشت من نیز این است كه گروه 1+5 یك اصل را پذیرفته باشد و آن این است كه بر اساس منطق ، حضور و قدرت ایران مهم است و در پیشبرد برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای‌ خود كوتاه نمی‌آید ونیز اعتقادی به خروج از برنامه هسته‌ای ندارد.
وی گفت: با توجه به شرایط امروز جهان و مشكلات اقتصادی جهانی این نشست نتیجه‌ای جز فرصت برای مقاومت بیشتر ایران را ندارد.
مشایی در پاسخ به سئوالی مبنی بر این كه برخی معتقدند حضور شما در دولت دهم آسیب‌های جدی را به آن وارد می‌كند، ارزیابی شما چیست؟ اظهار داشت: من اگر به این اعتقاد برسم كه حضورم موجب ضرر برای دولت می‌شود یك لحظه در دولت نمی‌مانم.
وی افزود: عده‌ای حق دارند كه نظراتی در این زمینه داشته باشند اما آن‌چه كه مهم است آن است كه رئیس‌جمهور در این باره چه نظری دارد.


متن كامل اولین مصاحبه تلویزیونی نزدیك‏ترین یار رئیس‌جمهور**** روایت مشایی از میزان رفاقت و اثرگذاری خود بر احمدی‌نژاد

22 مهر 1388
منبع: yaranekhorshid.ir
اسفندیار رحیم مشایی گفت: در دولت های گذشته ، رسانه‌ها همه به نوعی در خط دولت بودند و رسانه‌ منتقد جدی نداشتیم اما در این دوره رسانه‌های دولتی و یا حامی دولت بسیار كم هستند و در عوض رسانه‌های منتقد فراوان است . رییس‌جمهور نیز دارای ظرفیت های بسیار بالا برای پذیرش نقد و انتقاد و حتی توهین‌های سنگینی است كه به ناحق به وی صورت می‌گیرد.

اسفندیار رحیم مشایی مشاور و رئیس دفتر رئیس جمهور كه صبح امروز یكشنبه در برنامه صبحگاهی "روز از نو " از شبكه دوم سیما سخن می گفت، درباره وظایف دفتر رئیس جمهور، سابقه فردی و اجرایی خود، نقوذ وی در تصمیمات احمدی نژاد، برخی انتقادها درباره سفر رییس جمهور به نیویورك، زمان معرفی 3 وزیر باقیمانده كابینه دهم به مجلس و مهمترین اولویت كاری دولت دهم نظرات خود را بیان كرد.

وی در پاسخ به سئوال مجری این برنامه درباره وظایف نهاد ریاست جمهوری، گفت: هر مسئولیتی شامل دو بخش است یكی تكالیف و وظایف مسئول و دیگری نهادی كه آن مقام مسئول در آن مستقر است.رئیس جمهور یك فرد است اما برای ایفای نقش خود، مجموعه‌ای از لوازم و امكانات، افراد و جایگاه‌ها باید وی را یاری كنند كه رئیس جمهور بنا بر ضرورتهای ‌تخصصی و فنی، بخشی از كارها را به افراد دیگر تفویض و برخی را شخصا انجام می دهد و آنچه كه در حوزه دفتر رییس جمهور و نهاد ریاست جمهوری انجام می شود اموری است كه مستقیما به انجام وظایف اجرایی رییس جمهور مرتبط است.

* نهاد ریاست جمهوری و معاونت اجرایی

رئیس دفتر رئیس جمهور، ادامه داد: در گذشته به علت سبقه اجرایی برخی امور، معاونتی به نام معاونت اجرایی در نهاد ریاست جمهوری ایجاد شد كه البته در برخی دوره‌ها نیز حذف گردید. در دوره نخست ریاست جمهوری دكتر احمدی نژاد، معاونت اجرایی بر عهده آقای سعیدلو بود و به جهت نزدیكی كارهای نهاد و معاونت اجرایی و تفكیك ناپذیری برخی امور،‌ سرپرستی نهاد را نیز معاون اجرایی رئیس جمهور بر عهده داشت و همانطور كه در گذشته در برخی اوقات برای تدابیر امور نهاد فرد دیگری سرپرستی نهاد ریاست جمهوری را بر عهده می گرفت اكنون سرپرستی نهاد برعهده رییس دفتر رییس جمهور گذاشته شده است .
به گفته مشایی،‌ برخی كارها بین دستگاهی است و مختص یك دستگاه اجرایی نیست و باید در معاونت اجرایی رئیس جمهور پیگیری شود.

* سابقه اجرایی و مدیریتی مشایی

رحیم مشایی در پاسخ به سئوالی درباره سابقه اجرایی و مدیریتی خود در گذشته، اظهار داشت: من رشته الكترونیك خوانده ام ولی همواره علاقمند به كار فرهنگی بوده ام .
وی كه در زمان انقلاب اسلامی 18 ساله بوده است توضیح داد كه با انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاهها ، به تدریس در آموزش و پرورش زادگاه خود بازگشته و همزمان با تشكیل سپاه، در آنجا مشغول به كار شده است و در جبهه غرب در استان كردستان در امور فرهنگی انجام وظیفه نموده است.
مشایی در عین حال گفت كه به دلیل علاقه فرهنگی، نخستین مجله كردی زبان را منتشر كرده است كه تاكنون انتشار آن ادامه دارد.
وی افزود: در ادامه حضور در سپاه، به دلیل مسائل امنیتی كردستان برخی از امور آن به وزارت اطلاعات محول شد، بنده نیز در همین چارچوب به وزارت اطلاعات منتقل شدم و پس از آن به وزارت كشور رفتم و در امور اجتماعی و فرهنگی در وزارت كشور فعالیت نمودم .در سالهای اخیر نیز معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری و رییس سازمان فرهنگی هنری آن و معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بودم.
از رحیم مشایی سئوال شد كه آیا وی نزدیك ترین و صمیمی ترین یار رئیس جمهور است كه او پاسخ داد: نزدیك ترین و صمیمی ترین یار رئیس‌جمهور نیستم و ایشان دوستانی دارند كه سابقه رفاقت بیشتری با احمدی نژاد دارند.
وی توضیح داد: در زمان حضورش در كردستان و كار در امور فرهنگی با دكتر احمدی نژاد كه كار فنی،‌مهندسی و اجرایی می كرد ، دوست و همكار بوده است.
رحیم مشایی درباره مسئولیت ریاست دفتر رئیس جمهور نیز گفت: دفتر رئیس جمهور حكم نزدیك ترین جایگاه به رئیس جمهور را دارد و از اینكه ایشان به بنده اعتماد كردند، صمیمانه سپاسگزارم و البته اقتضای این مسئولیت آن است كه رئیس جمهور یكی از افراد معتمد خود را در دفتر منصوب كند تا به وی در امور كمك نماید .
رییس دفتر رییس جمهور توضیح داد: ما در دفتر، تمام اموری كه به شخص رئیس جمهور مرتبط است، را دنبال می كنیم، ‌از ملاقات‌ها، گزارش های استحضاری،‌ شركت در جلسات، دیدارهای خارجی و تنظیم كلیه برنامه‌های رئیس جمهور و اموری كه به شخص ایشان مربوط است، در دفتر رئیس جمهور ساماندهی می شود.

* ضریب نفوذ در رئیس جمهور

از رحیم مشایی درباره ضریب نفوذ وی در رئیس جمهور سئوال شد كه وی گفت: دكتر احمدی نژاد مانند تك تك افراد ملت ایران، شخصیتی باهوش است و به اعتراف سیاستمداران جهان ، دكتر احمدی نژاد یكی از باهوش ترین فرزندان ایران زمین است .
وی تاكید كرد: ضریب نفود در رئیس جمهور از این جهت كه ایشان شرایطی را فراهم كرده اند كه آحاد مردم بتوانند براحتی نظرات و پیامهای خود را به ایشان منتقل كنند بسیار بالاست اما اینكه ایشان هر نفوذی را بپذیرند، اینطور نیست و بسیار نفوذ ناپذیرند.
مشاور رئیس جمهور افزود: لازمه تصمیم گیری صحیح ، تیزبینی و هوش بالاست كه رئیس جمهور آنها را دارد و ما در مجامع جهانی و دیدارهای خارجی و مصاحبه با رسانه های مختلف، این موضوع را به وضوح می بینیم و می بیبینم كه رئیس جمهور چگونه بر اصول پافشاری می كند.
رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به این گفته مجری كه گفت در پرسیدن سئوالات از او مماشات نمی كند، گفت: رسانه اگر احساس مماشات كند، بخش مهمی از مسئولیت رسانه ای خود را از دست می دهد و بنده نیز اهل مماشات نیستم و به همین علت هزینه‌های زیادی را می پردازم.

* فرهنگ اولویت دولت دهم

رحیم مشایی درباره اولویت های دولت دهم، گفت: رئیس جمهور اعلام كرده است كه در چهار سال دوم، اولویت با فرهنگ و هنر خواهد بود و البته این بدان معنی نیست كه در عمران ،‌اقتصاد و امنیت كاری صورت نخواهد گرفت .
رییس دفتر رییس جمهور یادآور شد كه اقدامات دولت نهم در توسعه و آبادانی كشور با عملكرد دولتهای قبلی در مقایسه بسیار چشمگیر بوده و دولت نهم عملكرد درخشانی داشته است .
به گفته مشایی، سفرهای استانی سرشار از مصوبات خوبی است كه برخی از آنها اجرا شده، برخی در حال اجراست و بعضی نیز در آینده اجرا خواهد شد كه تاثیر بسیار زیادی در توسعه و سازندگی كشور داشته است.

* دقت دولت در محاسبه ابعاد طرح تحول اقتصادی

مشاور رئیس جمهور با اشاره به تلاش هایی كه برای ارتقای حوزه اقتصادی كشور در دولت نهم انجام شده است، به طرح تحول اقتصادی اشاره كرد و گفت: ابعاد و سیاست های مربوط به طرح تحول اقتصادی به صورت دقیق و روشن محاسبه شده است.
وی با اشاره به بررسی طرح تحول اقتصادی در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی، ابراز امیدواری كه این طرح با مصوبه مجلس، عملیاتی شود چرا كه اگر طرح تحول اقتصادی اجرایی شود، آثار مهمی در شكوفایی اقتصاد خواهد داشت .
مشایی، ملت ایران را ملتی فرهنگی دانست و تاكید كرد: اگر قرار باشد در اقتصاد و عمران و امنیت برنامه داشته باشیم، باید به بخش فرهنگ توجه ویژه شود.

* وفاداری به سابقه تاریخی و فرهنگی

رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح كرد: ما در فرهنگ نیازمند كار های عمیقی هستیم ، ملت ما ملتی فرهنگی است، فرهنگ و ادب و هنر جلوه‌ ویژه‌ ایران زمین است، ما اگر امروز در عرصه بین الملل حرفی برای گفتن داریم، به علت سابقه تاریخی و‌ فرهنگی با عظمتی است كه برای پیشرفت و رسیدن به قله‌ها باید این خط فرهنگی، ‌هنری و تاریخی حفظ و تقویت شود .
رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، فرهنگ و هنر را به مثابه نخ تسبیح همه امور دانست و گفت: همه دانه‌های تسبیح را می بینند، اما از نخ تسبیح غافلند ، ما اگر می خواهیم بزرگ باشیم و بزرگ بمانیم باید اعتماد به نفس ملی خود را حفظ و تقویت كنیم و به سابقه تاریخی و فرهنگی خود وفادار بمانیم .
وی تاكید كرد: جامعه اگر منفعل باشد امید لازم برای فتح قله‌ها را نخواهد داشت .
مشاور رئیس جمهور با رد برخی اظهار نظرهای خارجی درباره گفتمان انقلاب اسلامی و خشونت آمیز بودن رفتارهای نظام در عرصه بین الملل،‌ تصریح كرد: ملت ما بزرگترین انقلاب تاریخ معاصر را بدون خشونت پدید آورده، مردم ما سینه‌های خود را آماج گلوله كردند و جان خود را در راه انقلاب از دست دادند اما دست به خشونت نبردند و دنیا نباید انقلاب اسلامی ما را خشن تصور كند.
وی خاطر نشان كرد: ملت ما تصمیم گرفته است ، بزرگ بماند، دست نشانده و گوش به فرمان قدرت‌ها نباشد و شما در همین مقوله انرژی هسته ای می بینید كه ملت پای حقوق هسته ای خود با قوت و اقتدار ایستاده است.
وی تاكید كرد: اینكه قدرت‌های استكباری ما را به تلاش برای ساخت بمب هسته‌ای متهم می كنند ، خط فریبی بیش نیست، ملت ایران با انقلاب اسلامی، خود را از معادلات سیاسی غرب و شرق جدا كرد و بر استقلال خود پافشاری نموده است .
مشاور رئیس جمهور گفت: ملت بزرگ ایران، با هیچ ملتی دعوا و خصومت ندارد و تنها می خواهد نقش تاریخی خود را ایفا كند ،‌ آنها می خواهند ملت بزرگ ایران را كوچك بشمارند و نمی توانند پیشرفت‌های علمی و فناوری ایران را ببینند، برای آنها ناگوار است كشوری كه در آستانه تهدید برای صدور قطعنامه پنجم قرار گرفته،‌ با اعتماد به نفس دستاورد‌های علمی و فناوری جدیدی آزمایش كند.

* سفر رئیس جمهور به نیویورك

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سئوالی درباره سفر اخیر دكتر احمدی نژاد به نیویورك، گفت:موج رسانه‌ای و سیاسی كه درباره سفر های رئیس جمهور ایجاد می شود، نشان از تاثیر حضور وی در مجامع جهانی است، دكتر احمدی نژاد بر این باور است كه اگر ملتی می خواهد رشد كند ،‌ نباید تهدید و تسلیم شود ،‌ چون با تسلیم شدن پیشرفتی اتفاق نخواهد افتاد .
وی ادامه داد:در سطح بین المللی یا باید تسلیم معادلاتی شد كه قدرتهای جهانی رقم می زنند و یا باید در تعیین چارچوبهای معادلات و مناسبات جهانی نقش ایفا كرد و ما بر این باوریم كه جمهوری اسلامی ایران باید در تدوین معادلات جهانی نقش‌آفرین باشد ، ملت ایران، ملت بزرگ و نقش‌آفرینی است و می‌خواهد نقش تاریخی خود را در جهان ایفا كند . برخی موج آفرینی ملت ایران در سطح بین المللی را بر نمی تابند و می گویند این موج خشونت است در حالی كه اینگونه نیست.
رحیم مشایی تصریح كرد: ملت ما اكنون در جهان دیده و صدا و سخنانش توسط ملتهای جهان شنیده می‌شود، ما راهی را كه برای تأمین امنیت و استقلال انتخاب كرده‌ایم، ایستادگی و اصرار بر اصول و ارزش‌های انقلاب است.

* عزت ملی و اسلامی دو هدف اصلی احمدی نژاد

وی به روند پرونده هسته ای ایران اشاره كرد و گفت: در دوره قبل با پذیرش اصالت تهدید و لاك و مهر كردن تأسیسات هسته‌ای و پذیریش پروتكل الحاقی گمان كردیم سایه تهدید از كشور برداشته می شود و غرب به ما اطمینان می كند اما به ما اعتماد نكردند و حتی می‌خواستند كارهای تحقیقاتی و آموزشی ما را نیز تعطیل كنند، آنها جلو می‌آمدند و ما مدام عقب می‌رفتیم ، ‌آمدند تمام تأسیسات هسته‌ای ما را به تعبیر مقامات وقت،‌ شخم زدند و از تأسیسات هسته‌ای و حتی نظامی ما بارها بازدید كردند اما نتیجه چه شد ، همچنان گفتند پرونده حمله به ایران روی میز است.
مشاور رئیس جمهور خاطر نشان كرد: اكنون دكتر احمدی نژاد به اعتبار ملت ایران كه شعار انرژی هسته‌ای را حق مسلم خود می داند ، با صراحت اعلام می‌كند كه سایه تهدید از سر ملت ایران برداشته شده است. اینكه می‌گویند وارد صحنه‌هایی نشویم كه برای ما خطرناك است، درست نیست ، دكتر احمدی‌نژاد معتقد است برای رفع تهدید باید ایستاد و تسلیم راه نیست.
وی گفت: برخی سفر به نیویوریك را سفر به آمریكا می دانند و در مناظره های تلویزیونی نیز دیدیم كه می گفتند دكتر احمدی نژاد كه می گوید آمریكا در حال فروپاشی است چرا به آمریكا سفر می كند،‌ درحالی كه چه كسی گفته است كه آمریكا دارد متلاشی می‌شود ، ما می‌گوییم امپراطوری امریكا دارد از بین می‌رود ، آمریكا كشوری است مثل همه كشورها كه اكنون قدرتمند است و رویاهای بزرگی را نیز در سر دارد ولی معتقدیم دیگر دوران امپراطوری آن بر جهان گذشته است .
رحیم مشایی كه در 4 سفر رئیس جمهور به سازمان ملل، وی را همراهی كرده است ، ادامه داد: احمدی‌نژاد زمانیكه در مجمع عمومی سازمان ملل سخن می‌گوید، موج آفرین می‌شود، فضا را می‌شكند و گوش‌های جهانیان را تسخیر می‌كند.
وی گفت: شما سخنرانی‌های رییس‌جمهور آمریكا در 5 سال گذشته سازمان ملل را با سخنرانی دكتر احمدی‌نژاد در این 5 سال مقایسه كنید.4 سال بوش یك حرف می زد و اوباما این بار متفاوت از بوش سخن گفت اما خط محوری سخنان احمدی‌نژاد در پنج سخنرانی خود در مدت حضور خود در مجمع عمومی سازمان ملل یكی است .
مشاور رئیس جمهور ادامه داد: در هنگام سخنرانی اوباما، زمانی كه او از تجدید نظر در برخی سیاستها سخن می‌گفت، حضار كف می زدند و یا هر گاه در مورد محدودیت رژیم صهیونیستی و یا متناسب با منافع ملتهای جهان حرف زد و اینكه آمریكا اكنون به تنهایی قادر به حل مشكلات نیست، برایش كف زدند.
رحیم مشایی افزود: در مجامع بین اللملی بسیاری افراد به ما می گویند كه اوباما همان حرفهای دكتر احمدی نژاد را می زند و این نكته كه شاید در داخل چندان به آن توجه نشود از دید تحلیل محتوایی جالب توجه است.
وی تصریح كرد: امروز سیاست خارجی ایران به هیچ وجه مروج خشونت نیست، ملت ایران یك ملت زیبا است و یك چهره زیبا به دعوا نیازی ندارد. جمهوری اسلامی معتقد است سیاستهای توسعه طلبانه محكوم به توقف است

تکذیب مطالب رسانه های زنجیره ای

24 مرداد 1388
بسمه تعالی
اینجانب مطالب منتشر شده در روزنامه اعتماد ملی و سایت تابناک در روز پنجشنبه 22/5/88 راکه یکی از دیگری و آن دیگری از دو هفته نامه پنجره نقل کرده اند و طی آن کوشیده اند تا به صورت زنجیره ای با تحریف سخنانم ،مطالب دروغ،بی اساس و مضحکی را در موضوع تحلیل آرای جناب آقای دکتر احمدی نژاد و مسئله مهدویت به اینجانب نسبت دهند تکذیب می کنم.

هرچند این سه رسانه در خصومت علیه اینجانب و جناب آقای دکتر احمدی نژاد مسبوق به سابقه روشنی بوده و بدین ترتیب نیازی به تکذیب مطالب آنها نمی دیدم، لکن از آنجا که ممکن بود عدم اطلاع برخی افراد به قضاوت نادرست و لذا به گناهشان بینجامد، اعلام این تکذیبیه را لازم دیدم.

بدیهی است که پیگیری قانونی در قبال تشویش اذهان عمومی و بستن افترا را وظیفه دانسته و دنبال خواهم کرد.همچنین در اولین فرصت به تبیین چگونگی این اتحاد سه جانبه و انگیزه مشترک این سه رسانه خواهم پرداخت.

جمعه 23/5/88
اسفندیار رحیم مشایی




مشایی : زیاده خواهان ناكام به دروغ پردازی علیه رئیس جمهور روی آورده اند

9 شهریور 1388
بعضی رسانه ها ابتدا در مورخ چهارم شهریورماه با عنوان «خیز بلند مشائی برای فتح ریاست جمهوری»، و سپس در فرصت های دیگر با تمسك به انواع اكاذیب و جعل اخبار عجیب و غریب كوشیده اند عصبانیت عده ای كه از سوی آقای احمدی نژاد برای مسئولیت وزارت دعوت نشدند را
به گونه ای نشان دهند كه نه سیخ بسوزد، نه كباب، و بدین ترتیب احتمال ضعف و ناكارآمدی و عدم شایستگی كافی خود را كه ممكن است در همان مرحله اول به ذهن مخاطب تبادركند، منتفی و یا پنهان سازند. به هرحال یك طرف قضیه فردی مثل آقای احمدی نژاد است كه مطابق مرام و آرمان الهی و براساس قولی كه به مردم داده است بدون تعهد به دسته و گروهی و صرفاً بنابر شاخص هایی نظیر ولایت مداری، صداقت، پاكی، تعهد، ایمان، مردمداری، شجاعت و قدرت در تصمیم گیری و ... وزرای خود را انتخاب كرده اند. همچنانكه در برنامه تلویزیونی چهارشنبه شب گذشته به تفصیل در این باره با مردم سخن گفته اند. امروز آنها كه از دور آقای احمدی نژاد را می شناسند نیك می دانند كه او در انتخاب همكارانش خدا را در نظر می گیرد و براساس تكلیف شرعی و دینی و احساس وظیفة ملی و ناشی از مسئولیتش عمل می كند، چه رسد به كسانی كه از نزدیك او را شناخته اند. این جفای بزرگی در حق این مرد بزرگ است كه انتخاب های او را تحت فشار و یا تأثیر یك فرد قلمداد كنند، حال آن فرد مشایی باشد یا هركس دیگری.
...


برخی سایتها می خواهند ذلت سکوت را به زبان حقیقت تحمیل کنند

18 آبان 1388
مهندس اسفندیار رحیم مشایی مشاور و رییس دفتر رییس جمهور اخبار برخی پایگاههای اطلاع رسانی پیرامون اظهارات اخیرش در کنفرانس انجمن سالانه دانشگاههای باز را تحریف آمیز خواند و تصریح کرد"می خواهند ذلت سکوت را به زبان حقیقت تحمیل و راه نشر حقایق ناب مکتب ولایت را سد کنند."

عنوان جعلی "خدا نمی تواند محور وحدت ملی باشد"، عنوانی از اساس غلط و انحرافی است و انتساب ذکر آن به اینجانب ضمن آنکه از مصادیق بارز افترا و از این رو قابل پیگرد قضایی است، یک گستاخی آشکار به باور همه موحدان عالم است.
اینجانب در بحث خود تلاش کردم تا انتساب سابقه عملکرد اختلاف آفرین بشر در زمین به ساحت اقدس الهی را نفی و آن را ناشی از عدم معرفت نسبت به خدای واحد و آفریدگار جهان اعلام نمایم.
در این سخنرانی و چند سخنرانی دیگر تاکید کرده ام که عدم وحدت جامعه بشری در گذشته و (حتی اکنون) ناشی از عدم معرفت لازم نسبت به خداوند است. یعنی از یک سو شاهد اختلاف در ملت ها بوده و هستیم و از سوی دیگر، همچنان که کاوش های تاریخی نشان می دهد باور به خدا و معبود و زندگی پس از مرگ به صورت عمومی از دیرباز در ملت ها وجود داشته است.
حل این تضاد را باید در کیفیت و میزان معرفت نسبت به خدا جست و جو کرد. یعنی خدای واحد موجب وحدت می شود در حالی که فهم متفاوت و بعضا متضاد از خدا موجب نقض توحید و یگانه پرستی و اعتقاد به خدایان متعدد و متکثر شده است، مآلا به اختلاف در آحاد و صفوف مردم می شود.
اجتناب از خدایان متفرق و ایمان به خدای واحد اساسی ترین دعوت همه انبیای الهی است و ریشه "توحید در کلمه"، "کلمه توحید" است. بنا بر این، جدا از آنکه خدای خالق آسمانها و زمین واحد است، باید معرفت یکسانی از خدا وجود داشته باشد تا به وحدت انسانها بینجامد.
جنگ و خونریزی مستمر انسانها در طول تاریخ و حسادت و مسابقه برتری جویی و توسعه طلبی و اثبات خود از طریق نفی دیگران هرگز نمی تواند محصول ایمان به خدای یکتا باشد و اما برای انسان شایسته ضروری است که در مسیر کسب معرفت از همه امکانات بهره مند بوده، سود جوید و نیز لازم است که این فرصت ها برای همگان فراهم شود تا همگان با افزایش وسعت وجودی به خدای واحد نزدیکتر و از این طریق به انسانهای دیگر نزدیکتر شوند.
انسان با وسعت وجودی کم نمی تواند به فهم خدای بزرگ نائل شود، همچنانکه انسان با وسعت وجودی زیاد ، نمی تواند سنگ و چوب و خورشید و هوای نفس را خدای خود قرار دهد.
و اما، دست اندرکاران برخی سایت ها و برخی همکاران فکری آنها با کمال تاسف می کوشند تا با پرداخت های مغرضانه، ذهنیت جامعه را از دریافت های صحیح محروم سازند.
اینها و دوستانشان همان هایی هستند که می خواهند ذلت سکوت را به زبان حقیقت تحمیل و راه نشر حقایق ناب مکتب ولایت را سد کنند. وا...متم نوره.



یک هزار و 200 نخبه ایرانی در همایش بزرگ ایرانیان خارج از کشور حضور می یابند

6 مرداد 1389


جانشین رییس جمهوری در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور گفت: در دومین همایش بزرگ ایرانیان خارج از کشور، یک هزار و 200 نخبه ایرانی مقیم خارج حضور می یابند.

"اسفندیار رحیم مشایی"روز چهارشنبه در نشست خبری دومین همایش بزرگ ایرانیان خارج از کشور با خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی با بیان اینکه ایرانیان مقیم خارج از ظرفیت بالایی برخوردار هستند، افزود: اگر نقایص موجود در برقراری ارتباط با ایرانیان خارج از کشور حل شود، به طور قطع این ظرفیت افزایش می یابد.
وی با بیان اینکه در 25 سال پس از انقلاب، ارتباط با ایرانیان خارج از کشور وسیع و گسترده نبود، افزود: متاسفانه در آن مدت ارتباطات میان دولت، حکومت و ایرانیان مقیم خارج نظام‌مند نبود.
مشایی گفت: اگر برنامه ریزی و مدیریت صحیح وجود داشته باشد، بدیهی است که ارتباط میان ایرانیان با داخل کشور ارتقا یافته و تعاملات، جدی تر می شود.
جانشین رییس جمهوری در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور با بیان اینکه کشور ما شرایط سخت را پشت سرگذاشته است، گفت: ایران اسلامی امروز با قدرت، اقتدار و صلابت مرحله جدی از دوره طلایی خود را آغاز کرده و برای شکوفایی بیشتر نیازمند برنامه ریزی جامع و گسترده است.
وی افزود: در سال های گذشته بیش از 30 نشست تخصصی با ایرانیان مقیم خارج در کشور های مختلف جهان برگزار شده که تمامی این نشست ها از علاقه و عشق ایرانیان به ایران حکایت می کند.
مشایی تصریح کرد: برنامه بزرگ توسعه کشور که از دولت نهم آغاز شده، نشان داد که اگر به آرمان های امام راحل برگردیم و ارزش های اسلامی و ایرانی در مدیریت مدنظر قرار گیرد، پیشرفت ها و دستاوردهای شگرفی حاصل می شود.
رییس دفتر نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: اگر تا دیروز خروج ایرانیان از ایران از بعضی مناظر و تحلیل ها ضعف و منفی تلقی می شد، امروز افتخار می کنیم نخبگان جمهوری اسلامی ایران با پیشرفت در عرصه های مختلف علمی، فنی و اقتصادی همگان را مبهوت کرده اند.
وی افزود: دومین همایش بزرگ ایرانیان مقیم خارج از کشور با کسب تجربه های مختلف و با نگاه تخصصی و استفاده از ظرفیت های برتر ایرانی از روز یازدهم مرداد ماه جاری در سالن اجلاس سران کشور های اسلامی در تهران گشایش می یابد.
مشایی همچنین گفت: در همایش امسال به دلیل استفاده بیشتر از مشارکت ایرانیان خارج از کشور، در انتخاب میهمانان وقت بیشتری صرف شد.
وی خاطر نشان کرد: تجربه نخستین همایش برزگ ایرانیان مقیم خارج کشور، این امکان را داد که در فرایند انتخاب و گزینش مدعوین ارتقای جدی پدید بیاید.
مشایی با بیان اینکه نخستین شیوه دعوت از میهمانان، ارتباط مستقیم با ایرانیان کشورهای مختلف و دعوت عام بود گفت: برای این کار سایتی طراحی شد و از طریق این سایت از ایرانیان علاقه مند با مشخصاتی که اعلام شده بود، دعوت به عمل آمد.
جانشین رییس جمهوری در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور افزود: حدود 10 هزار نفر از متخصصان ایرانی در خارج از کشور از طریق این سایت آمادگی خود را برای شرکت در همایش اعلام کردند.
وی گفت: دومین راه دعوت از مدعوین برقراری ارتباط از طریق نمایندگی های ایرانی در کشورهای مختلف، رایزنی های علمی و فرهنگی، انجمن های علمی و فرهنگستان ها و ... بود که با در اختیار قرار دادن سهمیه هایی به این نهادهای موثر و مفید، گزینش بهتری در مدعوین صورت گرفت.
مشایی اضافه کرد: در همین رابطه به هر دانشگاه 12 سهمیه، انجمن های علمی و فرهنگی پنج سهمیه، پارک های علمی و فناوری پنج سهمیه، سازمان نظام پزشکی 120 سهمیه اختصاص داده شد.
رییس دفتر نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه مسوولیت انتخاب میهمانان بر عهده کمیته علمی همایش بود، گفت: کمیته علمی متشکل از 40 نفر از نخبگان علمی کشور که عمدتا از اعضای هیات علمی دانشگاه ها، چهره های ماندگار، روسای پارک های علمی و فناوری، انجمن های علمی و سازمان نظام پزشکی هستند، است.
وی ادامه داد: پس از حدود 71 جلسه تخصصی، یک هزار و 200 نفر برای دعوت انتخاب شد که تاکنون تمامی این افراد آمادگی خود را برای حضور در همایش اعلام کردند.
جانشین رییس جمهوری تصریح کرد: بر اساس آمارهای ارایه شده، 65 درصد مدعوین دارای درجه فوق دکترا هستند که از این تعداد 30 درصد به عنوان استاد تمام در دانشگاهای معروف جهان فعالیت می کنند.
وی گفت: همچنین 30 درصد مدعوین متخصص حوزه علوم پزشکی و 120 نفر نیز متخصص رشته علوم پایه هستند.
مشایی افزود: در دعوت از میهمانان دو اصل پراکندگی جغرافیایی ایرانیان و دعوت از حوزه های تخصصی مختلف مد نظر قرار داشت.
رییس دفتر نهاد ریاست جمهوری تاکید کرد: سیاست شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور در روند برقراری ارتباط با ایرانیان مقیم خارج، بازگرندان ایرانیان به داخل نیست و اعتقاد نداریم که آنها باید به مهاجرت خود پایان دهند.
وی تصریح کرد: مهم نیست یک ایرانی در کجا زندگی می کند، مهم این است که ایرانیان در هر کجا که شکوفایی ایجاد کنند، یک ظرفیت محسوب می شوند که از این ظرفیت برای شکوفایی هر چه بیشتر ایران باید استفاده شود.
مشایی افزود: 400 نفر از مدعوین مقیم آمریکا، 190 نفر مقیم انگلستان، 97 نفر آلمان، 49 نفر کانادا، 28 نفر فرانسه، 15 نفر سوئد، 12 نفر دانمارک، 11 نفر مالزی و 10 نفر مقیم کشور استرالیا هستند و در مجموع از ایرانیان مقیم 50 کشور جهان در این همایش شرکت می کنند.
جانشین رییس جمهوری در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور افزود: این همایش، بازدهم مرداد ماه جاری با حضور رییس جمهوری گشایش می یابد و رییس جمهوری در این روز سیاست های کلی را بیان می کند.
وی افزود : در روز دوم این همایش که به نشست های تخصصی اختصاص دارد، 36 نشست تخصصی با موضوعات مختلف برگزار می شود که ریاست نشست ها را مسوولان دستگاه هایی که در مشارکت ایرانیان با داخل نقش دارند، به عهده می گیرند.



ابرقدرت‌های دنیا از مدیریت جهانی ایران نگران‌ شده‌اند

9 مرداد 1389


رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: ابرقدرت‌های دنیا نگران قدرت هسته‌ای ایران نیستند بلكه نگران اعمال مدیریت ایران بر جهان هستند.

اسفندیار رحیم مشایی در دومین همایش مشاوران جوان آموزش و پرورش سراسر كشور كه در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، با بیان اینكه امروزه شرایط جهان امكان‌ اثرگذاری تصمیمات را فراهم كرده است، اظهار داشت: امروز در دنیا تصمیماتی گرفته می‌شود كه اثرات جهانی فراوانی به همراه دارد.

وی ادامه داد: بعضی از تصمیمات در حوزه فرهنگ و اقتصاد است ولی تصمیماتی كه در حوزه مدیریت گرفته می‌شود اثرات جهانی بیشتری دارد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینكه امروز در دنیا شاهد تصمیم‌گیری‌های نادرستی در عرصه‌های مختلف از سوی بعضی كشورها هستیم، تصریح كرد: بیشتر این تصمیمات در عرصه سیاسی دنیا گرفته می‌شود كه جهان را با شرایط حساسی روبه‌رو كرده است.

رحیم‌مشایی با بیان اینكه مدیریت مسلط امروز در دنیا در آستانه تغییر است، گفت: این موضوع نشانگر ضعف ابرقدرت‌ها در برابر مدیریت جهانی ایران است.

وی اضافه كرد: امكان جلوگیری از تحولات در دنیا وجود ندارد و هر كشوری در اجرای این امر تلاش كرده یا در این زمینه كوتاهی كند، آسیب خواهد دید.

وی با بیان اینكه اگر بستر تعالی به نحو مناسبی فراهم نشود چالش به همراه خواهد داشت، ادامه داد: ایران مقتدرانه توانست این بستر را برای پیشرفت در عرصه‌های مختلف جهانی فراهم كند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به اینكه آینده بشر آینده‌ای روشن است، اضافه كرد: جهان آینده، جهانی عاری از ستم خواهد بود كه مكانیزم این آینده صورت معینی ندارد چرا كه می‌توان هزاران صورت برای آن در نظر گرفت.

رحیم‌مشایی ادامه داد: در دوره انتظار باید با انجام برخی از كارها، فرصت‌ها را برای آینده‌ای روشن فراهم كرد؛ در این زمینه ملت ایران گام‌های موثری برداشته است و با تمام وجود تلاش می‌كند.

وی با بیان اینكه انتظار از جنس عمل است، اظهار داشت: برای اقدام شایسته در این راستا باید همت كرد؛ در غیر این صورت، انتظار معنایی ندارد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور بیان كرد: امروزه دنیا در آستانه تحولات بزرگی است؛ فردا بر اساس امروز مهیا می‌شود و در حقیقت فردا، ترجمه امروز است.

* سرمایه‌گذاری در رابطه با مسائل جوانان، امروز و فردا را می‌سازد

رحیم‌مشایی تصریح كرد: سرمایه‌گذاری در رابطه با مسائل جوانان، امروز و فردا را می‌سازد و این امر برای پیشرفت هر كشوری، نیازی جدی محسوب می‌شود.

وی گفت: مقیاس‌های اندیشه، تفكر و هدف در ساختن آینده هر كشوری بسیار مهم است؛ ملت ایران این حقیقت را درك كرده و به شایستگی در این راه گام برداشته است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: منطق نگاه انسان باید رصد و فتح قله‌های افتخار باشد تا به آن برسد؛ در غیر این صورت راه به جایی نخواهد برد.

وی بیان كرد: كار بزرگ، محصول انسان بزرگ است و از انسان كوچك انتظار كارهای بزرگ نباید داشت؛ باید اذعان داشت كه ملت ایران ملتی شریف و بزرگ است چرا كه در راستای پیشرفت اهداف انقلاب كارهای بزرگی صورت داده است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر اندیشه درستی در حوزه عبادت نباشد، عبادت به درستی اتفاق نخواهد افتاد چرا كه بدون تفكر و اندیشه، عمل شایسته‌ای رخ نمی‌دهد.

وی گفت: ابرقدرت‌های دنیا كه تاكنون بزرگ به نظر می‌رسیدند از نشان دادن آینده دنیا عاجز هستند و زمانی تا نابودی آنها باقی نمانده است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: مكاتب فكری امروز دنیا به بن‌بست رسیده چرا كه ریشه آنها مشخص نیست و این نشانگر بی‌هویتی آنهاست.

رحیم‌مشایی اضافه كرد: اكنون زمان تغییر است و باید افق شاخص و نگاه آن با اندیشه و تفكر مشخص شود.

وی افزود: در پرتو نگاه مكتبی اهل‌بیت (علیهم‌السلام) معتقدم شاهد آینده روشن بشری و جریان رو به تعالی خواهیم بود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور اضافه كرد: بسیاری از اقدامات ناشایست مانع از رشد و تعالی انسان می‌شود كه با توكل شایسته و ارائه راه‌كارهای مناسب باید مانع از این گونه اقدامات شویم همچنین از طریق برنامه‌ریزی شایسته باید بسترهای رشد و تعالی جامعه خصوصاً در میان جوانان را فراهم كنیم.

رحیم‌مشایی اظهار داشت: امروز كه فرصت‌ اقدامات جهانی به وجود آمده است محدود شدن و استفاده نكردن از این فرصت‌ها، ناشایست است؛ این اقدام زمینه‌ساز نابودی هر كشوری محسوب می‌شود.

وی گفت: اگر با علم و تفكر حركت كنیم بهترین نتایج در عرصه‌های مختلف كسب خواهد شد و این حركت برای رشد و مدیریت در جهان، امری ضروری است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور تصریح كرد: امروزه ابرقدرت‌های دنیا بدون ایران نمی‌توانند برای دنیا و حتی كشور خودشان تصمیم‌گیری كنند و باید از نظرات ایران استفاده كنند؛ این مهم نشانگر قدرت ایران در عرصه‌های بین‌المللی بوده كه با تفكر و تلاش به دست آمده است.
رحیم‌مشایی افزود: ایران در پنج سال گذشته، ادبیات تغییر جهانی بر مبنای عدالت را عملیاتی كرده است كه این امر برای هر ایرانی یك افتخار محسوب می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان كرد: جوان‌گرایی بازگشت به سن كم‌ نیست بلكه جوان‌گرایی به معنای درك ظرفیت امروز جامعه برای آینده‌ای زیباست.



ایران برای ادامه مواضع خود نیازی به حمایت کشورهای بزرگ ندارد

11 مرداد 1389


رییس دفتر رییس جمهوری با تاکید بر اینکه هر کسی خلاف مصالح ملت ایران با آمریکایی ها همکاری کند، در برابر آن ایستادگی می کنیم، تصریح کرد: ملت ایران برای حفظ مواضع و ادامه راه خود، نیازی به حمایت کشورهای بزرگ ندارد.

"اسفندیار رحیم مشایی" درباره تحریم های اخیر اتحادیه اروپا علیه ایران اظهار داشت: مساله تحریم از همان ابتدا، بک موضوع رسوایی بود و طبق اظهارات خودشان، هدف آنها از صدور این قطعنامه ها این است که ایران را به مذاکره بکشانند تا از موضع قوی تر با ما برخورد کنند.
وی افزود: اولا با این حرف ها می خواهند بگویند که ملت و دولت ایران اهل مذاکره نیست که دروغ است زیرا ملت ایران یک ملت فرهنگی است و دولت ایران همیشه اهل مذاکره بوده و هنوز هم هست.
جانشین رییس جمهوری در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور اضافه کرد: موضوع بعدی این است که آنها می خواهند، ما از موضوع ضعیف تر وارد مذاکره شویم.
مشایی تصریح کرد: سران این کشورها به دلیل اینکه پیشتر نتوانستند از پس ملت ایران بر آیند می خواهند مردم ما را بتراسند تا دولتمردان ما در مذاکره از حقوق ملت صرف نظر کنند.
وی همچنین درباره مواضع اخیر کشور روسیه گفت: ما فقط یک کشور را در دنیا قبول نداریم که رژیم صهیونیستی است و بقیه کشورها اگر مناسباتشان با ایران عادلانه باشد، برخورد ما نیز عادلانه خواهد بود.
رییس دفتر رییس جمهوری تصریح کرد: این اصل حتی درباره کشور آمریکا نیز صادق است و اگر دولتمردان این کشور حقوق ملت ایران را به رسمیت بشناسند و به ملت ایران احترام بگذارند، ما نیز به طور متقابل آماده همکاری هستیم.
مشایی با بیان اینکه مواضع ایران با کشورهایی مانند روسیه و چین و سایر کشورهای جهان، دوستانه است، افزود: ایستادگی ایران بر سر مواضع خود به خاطر این نیست که با فلان کشور به اصطلاح قدرتمند موضع دوستی دارد.
وی تاکید کرد: همه باید بدانند ملت ایران روی پای خود ایستاده است و به رغم اینکه با همه کشورها موضوع دوستی دارد اما نمی پذیرد کسی برایش خط و نشان بکشد.
مشایی ادامه داد: طبق گفته رییس جمهوری کشورمان، هر کشوری که بنا باشد در سیاست های استکباری با آمریکا معامله پنهانی بکند و منافع ملت ایران را مورد خدشه قرار دهد در این صورت پاسخ ملت ایران روشن است.
جانشین رییس جمهوری در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، اضافه کرد: ملت ایران ملت بزرگی است و به خاطر این که ایران از جایگاه مهمی در دنیا برخوردار است، ملت و دولت ایران را نمی توان حذف کرد.
وی گفت: دنیا به ایران محتاج است بیش از آنکه ایران به این کشورهای به اصطلاح بزرگ محتاج باشد.
مشایی ادامه داد: طبق گفته رییس جمهوری، هر کسی که راجع به ملت ایران حرف می زند باید مراقب حرفش باشد و مراقب باشد که مواضعش چیست.
وی خاطر نشان کرد: برداشت ما از مجموعه اخبار این است که چون آمریکایی ها در برابر دیپلماسی انقلابی و ارزشی ایرانی که مبتنی بر صلح و حفظ حقوق ملت هاست، شکست خورده اند و اکنون دنیا آمریکا را متهم می داند، سعی دارند با صدور قطعنامه و جمع کردن امضا در شورای امنیت خود را موجه کنند.
مشایی تاکید کرد: آنها یک سناریوی را طراحی کرده اند که با آن قصد دارند ملت ایران را از مسیر اصلی صلح جهانی منحرف کنند و در تلاشند که در این راه نیز برای خود چند همفکر و هم قول پیدا کنند.

پاسخ به برخی شایعات در خصوص همایش ایرانیان خارج از کشور

12 مرداد 1389


جانشین رییس جمهور در شورایعالی امور ایرانیان خارج از کشور و رییس دفتر رییس جمهوری شایعات برخی رسانه ها در مورد دعوت از هوشنگ امیر احمدی به همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور را بی اساس دانست .

برخی رسانه ها در آستانه برگزاری دومین همایش ایرانیان خارج از کشور؛ شایعاتی را منتشر کردند مبنی بر اینکه در این همایش از افرادی با سوابق سوء برای حضور در این گردهمایی دعوت شده است که امروز مشایی پاسخ این شایعات را داد.
اسفندیار رحیم مشایی روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: کسی که نسبت به آرمان های انقلاب موضع منفی دارد، در این همایش شرکت نمی کند.
رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چه کسانی و با چه هدفی به این همایش دعوت شده اند؟ گفت: تعداد علاقه مندان به شرکت در این همایش بسیار بود.
وی با بیان اینکه هر همایشی، دارای محدودیت است، توضیح داد: "با توجه به اینکه هر سالنی محدودیت جا دارد، باید برای تنظیم برنامه های همایش تعداد معینی دعوت شوند، به همین منظور و برای اینکه بهترین گزینه ها انتخاب شوند، اقدام خوبی صورت گرفت."
وی با بیان اینکه سفارتخانه های کشورمان، تعدادی از هموطنان ایرانی خارج از کشور را برای حضور در همایش معرفی کرده بودند، اضافه کرد: به هر دانشگاه سهمیه پیشنهاد 12 نفر و به هر انجمن علمی نیز سهمیه پیشنهاد 5 نفر داده شده بود.
رییس دفتر رییس جمهوری با توضیح اینکه هدف اصلی این همایش، بحث های تخصصی است، ادامه داد: مجموع همه پیشنهادها در یک کمیته 40 نفره متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌ها و دانشگاه‌های کشور، بررسی کردند که چه کسانی به همایش دعوت شوند و به آنها نیز بر این اساس، دعوت نامه ارسال شد.
جانشین رییس جمهور در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور تصریح کرد: بیش از 30 نشست تخصصی در حاشیه این همایش و 20 نشست تخصصی نیز در دانشگاه تهران برگزار می شود.
مشایی تصریح کرد: برگزاری 60 نشست تخصصی در حاشیه این همایش اقدام بی نظیری است چرا که توانسته در بخش های مختلف از ظرفیت های ایرانیان استفاده کند.
رییس دفتر رییس جمهوری با بیان اینکه کسانی در این همایش شرکت کرده اند که با توجه به تخصص، دانش و تجربه در فرآیند توسعه کشور سهیم باشند، اظهار داشت: بهترین روش برای انتخاب ایرانیان مدعو، انجام شده است.
مشایی با تاکید بر سیاسی نبودن این همایش اضافه کرد: هیچ فردی به اقتضای نقطه نظر سیاسی و وابستگی به احزاب، در این همایش شرکت نکرده است زیرا موضوع مورد توجه این همایش مباحث تخصصی و مدیریتی در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، علمی و فناوری است.
جانشین رییس جمهور در شورایعالی امور ایرانیان خارج از کشور درباره راههای همکاری ایرانیان مقیم خارج با دولت برای پیشرفت و توسعه کشور نیز گفت: نخستین و مهمترین اقدام، توسعه ارتباطات است.
رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به اینکه در طول 5 سال گذشته برای توسعه ارتباط با ایرانیان خارج کشور کارهای بسیاری انجام شده، اظهار داشت: بیش از 30 نشست در مناطق مختلف دنیا با حضور ایرانیان برگزار کرده ایم که گام مهمی به شمار می‌رود.
مشایی با اشاره به برگزاری نخستین همایش ایرانیان خارج کشور در سال گذشته تصریح کرد: این نشست ها بستری است که ایرانیان خارج کشور با ظرفیت های داخل و وضعیت امروز کشور در بخش های مختلف آگاه شوند و همچنین تجربیات، دانش و توانمندی خود را در نشست های تخصصی اعلام کنند تا داخل کشور نیز از توانمندی های آنان آگاه شوند.
به گفته وی، مجموعه این تجربیات امکان برنامه ریزی خوب، برای استفاده از ظرفیت های ایرانیان خارج از کشور را فراهم می کند.
مشایی گفت: اینگونه همایش ها فرصتی را برای ایرانیان خارج کشور به وجود می آورد تا یکدیگر را نیز بشناسند چرا که مدعوین همایش از 5 قاره هستند و ممکن است هیچ شناختی نسبت به هم نداشته باشند.
رییس دفتر رییس جمهوری گفت: "ممکن است یک ایرانی خارج کشور به دنبال یافتن شریکی برای کاری باشد و بخواهد از تجربیات هموطنان خود در سایر نقاط دنیا استفاده کند که اینگونه همایش ها این بستر را فراهم می کند."

واکنش مشایی به خبر روزنامه کیهان

16 مرداد 1389


جانشین رییس جمهور در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور با انتقاد از اقدام کیهان در حاشیه سازی برای این همایش گفت: متنی را که روزنامه کیهان مبنی بر دعوت نامه هوشنگ امیراحمدی منتشر کرد درست نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، اسفندیار رحیم مشایی در حاشیه مراسم گرامی داشت خبرنگاران در جمع خبرنگاران این همایش را یک دستاورد بزرگ خواند و در پاسخ به سوالی درباره دعوت از هوشنگ امیراحمدی برای حضور در این همایش اظهار داشت: اگر او به این همایش دعوت شده بود حتما در این نشست حضور می‌یافت.
مشایی افزود: دعوت نامه ای که در روزنامه کیهان منتشر شد جعل بزرگ و دروغ این روزنامه است و من نمی دانم چرا این روزنامه اصرار دارد که ایرانیان را منفی جلوه دهد و چه منفعتی دنبال می کند که ما تصویر منفی از نخبگان ایرانی در سراسر دنیا داشته باشیم.
مشایی افزود: کاری که این روزنامه کرد هم بسیار منفی بود و هم در داخل و هم در بین ایرانیان خارج از کشور موقعیت خود را از دست داد.
وی با بیان این که علت اصرار روزنامه کیهان در این زمینه معلوم است اظهار داشت: این روزنامه قبلا به من اتهامی زده است و به زور می‌خواهد اتهام قبلی خود را تایید کند.
رییس دفتر رییس جمهور ادامه داد: این روزنامه قبلا هم به من دروغ بسته است و همه این موضوع را می‌دانند و اگر جمع بزنیم حدود 30 دروغ آشکار به من نسبت داده است که اهمیتی ندارد و ما توجهی به حرف های آن نمی‌کنیم.
مشاور رییس جمهور خاطر نشان کرد: همه مردم می‌دانند من به اندازه کافی شجاع هستم.
مشایی با یاداوری این که کیهان بار قبل نیز درباره دعوت هوشنگ امیراحمدی به وی دروغ بسته است اظهار داشت: من وقتی بخواهم اثبات کنم که بار قبل هم او را دعوت نکرده ام و حتی علیه روزنامه کیهان شکایت کرده ام آیا این بار از امیر احمدی دعوت می‌کنم تا شکایت خود را نقض کنم؟
مشایی با بیان این که مسوولان این روزنامه بدون فکر کردن حرف می‌زنند افزود: اگر من قبلا آقای امیراحمدی را دعوت کرده بودم دیگر از روزنامه کیهان شکایت نمی‌کردم و حال که شکایت کرده ایم می‌گویم که کیهان به من دروغ بسته است.
مشایی با بیان این که کسی این حرف ها را از روزنامه کیهان باور نمی‌کند تصریح کرد: متن دعوت نامه ای که روزنامه کیهان منتشر کرد واقعیت ندارد زیرا فرمت دعوت نامه این همایش چیز دیگری بود و این که بخواهیم عنوانی را تایپ و متن را به عنوان دعوت نامه جا بزنیم صحیح نیست.
مشایی با بیان این که اگر امیراحمدی به این همایش دعوت شده بود پس چرا در جلسات آن شرکت نکرد؟ گفت: من افسوس می‌خورم که در کشور ما کسانی هستند که هنوز به ظرفیت های ایرانیان عزیز ما آگاه نیستند.
وی ادامه داد: ممکن است معدود کسانی به نام ایرانی و ایرانی نما داشته باشیم همانند منافقین که در مقابل جمعیت خروشان ایرانی در هر جای دنیا عدد به حساب نمی‌آیند.
مشایی با ارایه توضیحاتی درباره سخنرانی اختتامیه درباره ارایه مکتب ایرانی به غرب به جای مکتب اسلام اظهار داشت: من دیدم که راجع به این بحث هم مانند صحبت های قبلی من برخی دوست دارند به من ناسزا بگویند.
وی افزود: اگر دوست دارند ناسزا بگویند، بگویند، ملت ایران انتظار دارد که حرف های منطقی بزنیم این حرف من جدید نبود بلکه این حرف، حرف امام است.
مشایی اضافه کرد: امروز حرف های مختلفی به نام اسلام در دنیا زده می‌شود اما آیا ما آنها را قبول داریم؟ ما اسلامی را قبول داریم که امروز در ایران مستقر است.
مشایی ادامه داد: من در سخنرانی هم تصریح کردم که این اسلام، اسلام ناب است اما تعجب می‌کنم که برخی چنین برداشتی داشتند.
وی با قرائت آیه‌ای از قرآن کریم، تحقیق درباره صحت اخباری که به افراد می‌رسد را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: من به خاطر ظلمی که به من می‌کنند آنها را به خدا واگذار کردم و فکر می‌کنم خداوند بخشنده‌تر از من است و این به نفع آنان است.

** همایش ایرانیان خارج از کشور دستاورد سیاسی برای نظام داشت
رییس دفتر رییس‌جمهور در ادامه با برشمردن دستاوردهای برگزاری این همایش برای ملت ایران، اظهار داشت: در نخستین همایش ایرانیان خارج از کشور که سال گذشته انجام شد، چند تصمیم بزرگ گرفته شد که یکی از آنها راه‌اندازی صندوق ارزی ایرانیان برای سرمایه‌گذاری بود که در آستانه همایش دوم راه‌اندازی و اعلام موجودیت کرد.
وی اصل برگزاری این همایش را یک دستاورد بزرگ دانست و گفت: تبلیغات وسیعی صورت گرفته بود مبنی بر اینکه ایرانیانی که خارج از کشور زندگی می‌کنند علاقه‌ای به مسائل داخل کشور ندارند و علاقه‌مند به پیشرفت کشور هم نیستند.
مشایی این تبلیغات را مسموم توصیف کرد و اظهار داشت: بسیاری از ملت‌ها در اقصی‌نقاط دنیا مهاجرانی دارند و ایرانیان هم یکی از ملت‌هایی هستند که مهاجرانی در بیرون از مرزهای خود دارند؛ ایرانیان عمدتا یا برای کسب دانش یا انجام تجارت در خارج از ایران حضور دارند.
رییس دفتر رییس‌جمهوری اصل برگزاری این همایش با حضور فرهیختگان و چهره‌های برجسته صنعت، علم و تجارت در سراسر دنیا را یک دستاورد بزرگ برای کشور خواند و گفت: این همایش خنثی‌کننده تبلیغات دشمن و موجب دلگرمی ایرانیان خارج از کشور است که این مساله بارها از سوی آنان در جلسات مختلف عنوان شده است.
وی با بیان اینکه در یک سال گذشته تبلیغات وسیعی در دنیا شده بود که قصد داشت القا کند ایرانیان خارج از کشور با نظام جمهوری اسلامی مخالفت دارند، اظهار داشت: از این دیدگاه این همایش که نمایندگانی از برجسته‌ترین ایرانیان از سراسر دنیا را در خود داشت، یک دستاورد بزرگ سیاسی بود.
مشاور رییس‌جمهوری تاکید کرد از چند ماه قبل از برگزاری این همایش، شبکه‌های وابسته به صهیونیسم جهانی و قدرت‌های استکباری و وابستگان به عوامل سلطه و قدرت جهانی تلاش زیادی کردند که اصلا این همایش برگزار نشود و تبلیغات بسیاری به راه انداختند تا کسی در این همایش شرکت نکند اما وقتی دیدند ایرانیان با علاقه به این همایش می‌آیند، به آنها توهین کردند و آنها را مزدور و جاسوس خواندند در حالی که آنان اساتید برجسته دانشگاه‌های مهم دنیا بودند.
مشایی افزود: این نشان می‌دهد آنها هم کاملا می‌دانند که این همایش یک برد بزرگ سیاسی برای نظام ماست و چه فرصتی برای شکوفایی ایجاد می‌کند.
وی با بیان اینکه بسیاری از کسانی که در این همایش شرکت کرده‌اند بیش از 30 سال بود که به ایران نیامده بودند، اظهار داشت: دستاورد دیگر این همایش آشنا شدن نخبگان ایرانی با اوضاع داخلی بود تا بدانند ما در حال رشد و پیشرفت هستیم و این خلاف تبلیغاتی است که در دنیا علیه ایران می‌شود.
رییس دفتر رییس‌جمهوری برگزاری این همایش را فرصتی برای شناخت هرچه بیشتر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ایران برای ایرانیان خارج از کشور دانست و گفت: مراکز صنعتی و دانشگاهی می‌توانند به آنان مرتبط شوند و از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنند.
مشایی ایجاد شبکه تخصصی ایرانیان را دستاورد دیگر این همایش ذکر کرد و افزود: این شبکه موجب می‌شود تا به صورت سه‌جانبه ارتباط برقرار شود.
جانشین رییس‌جمهوری در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور با بیان اینکه دستاوردهای این همایش پس از برگزاری آن مشخص می‌شود، گفت: بیشترین اثر همایش را بعد از برگزاری آن و زمان بازگشت آنان به سرزمین‌هایی که در آن زندگی می‌کنند، جست‌وجو کنیم که همان انتقال پیام انقلاب و قدرتمندی ایران به دنیا است.
وی افزود: ایرانیان خارج از کشور با حضور در این همایش و دریافت اطلاعات مختلف، محکم‌تر شدند و با عزم جدی کار و تلاش می‌کنند و با اعتماد به نفس بالاتر و آشنایی بیشتر می‌دانند که چگونه با داخل ارتباط برقرار کنند.
مشایی به برگزاری نشست‌های تخصصی در حاشیه این همایش اشاره کرد و گفت: در این زمینه تاکنون هیچ همایشی در کشور برگزار نشده بود زیرا حدود 55 پنل تخصصی در حاشیه این همایش برگزار شد که می‌تواند ظرفیت‌ها و تخصص‌های ایرانیان را تقسیم کند.
مشاور رییس جمهور ابراز امیدواری کرد با تصمیم‌های اتخاذ شده در این همایش، تا قبل از برگزاری سومین همایش ایرانیان خارج از کشور چند نشست حضوری با متخصصان ایرانی برگزار شود تا بتوان هرچه بهتر از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور استفاده کرد.




برخورد سطحی اندیشمندان و فعالان دین درباره مباحثی كه مطرح كرده‌ام تاسف‌آور است

20 مرداد 1389


رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: تخریب بنده از سوی بعضی باندهای قدرت-ثروت و عناصر عوام فریب جای تعجب ندارد، اما برخورد سطحی، چكشی و غیرعادلانه از سوی برخی اندیشمندان و فعالان حوزه دین با مباحث مطرح شده موجب تأسف است.

اسفندیار رحیم مشایی مشاور و رئیس دفتر رئیس جمهور در دیدار تعدادی از دانشجویان در پاسخ به واكنش‌های اخیر نسبت به برخی سخنانش گفت: همه ‌آنچه را كه مطرح می‌كنم بر اساس فرامین اسلام ناب محمدی و بسیاری از آنها در حال اجرا است.

مشایی با اعلام این مطلب افزود: تمام مباحثی كه طی این مدت به آنها اشاره كردم، منطبق با آموزه‌های دین است كه یا عملی شده و یا مورد غفلت قرار گرفته است.

وی تصریح كرد: نمی‌توان به آموزه‌های دینی براساس سلیقه شخصی و یا گزینشی برخورد كرد و جامعه را به صورت غیر منسجم و با راهكارهای متناقض اداره نمود، زیرا برخورد گزینشی با فرامین دینی موجب ناكارآمدی مدیریت دینی می‌شود كه متأسفانه بعضی دلسوزان نسبت به این مهم غفلت می‌كنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: تخریب بنده از سوی بعضی باندهای قدرت - ثروت و عناصر عوام فریب جای تعجب ندارد، اما برخورد سطحی، چكشی و غیر عادلانه از سوی برخی اندیشمندان و فعالان حوزه دین با مباحث مطرح شده موجب تأسف است و باعث نهادینه شدن یك رفتار غلط در سطح عموم جامعه می شود.

رئیس كمیسیون فرهنگی دولت خاطرنشان كرد: این منطق كه یك مسئول اجرایی، حرف نزند و دیدگاه‌هایش را مطرح نكند، از كدام آموزه دینی و فقهی استخراج و استنتاج شده است؛ برخلاف بعضی‌ها حرف‌های بنده نه فقط تئورپردازی نیست، بلكه بیان بسیاری از رفتارهای جاری است كه بنده فقط در مقام تبیین یا تصحیح آنها سخن می‌گویم.

مشایی با اعلام اینكه به نظرات دلسوزان دین و انقلاب احترام می‌گذارم، تأكید كرد: بسیاری از واكنش‌ها را دلسوزانه می‌دانم، اما معتقدم برخوردهای دور از استدلال و فاقد مبانی و آداب نقادی برخلاف هدف‌گذاری برخی دوستان، موجب اقبال جامعه به سوی دیدگاه‌های ارایه شده می‌شود، زیرا قاطبه مردم دلسوزی برای دین را با ناسزاگویی، اتهام زنی و بالا بردن صدا به رسمیت نمی‌شناسند و فقط برخورد انسانی، علمی و اخلاقی را می‌پسندند.

 

البته 30 مردادماه سال گذشته نیز رحیم مشائی گفته بود:

حرف‌های بنده عین آموزه‌های دینی است، برای بحث 100 ساعته آماده هستم

30 مرداد 1387

رحیم مشایی، صبح امروز در مراسم ثبت میراث معنوی نیمه شعبان اظهار داشت: میراث می‌تواند متنوع باشد و در این تكثر جلوه‌های متعدد زندگی بشری را تصویر كند. بدیهی است در این تكثر هر یك از مواریث از آن جهت كه محصولی ممتاز‌تر در جریان زندگی است و می‌تواند منشاء تأثیرات عمیق‌تر برای حال و آینده باشد از اهمیت و ارجمندی بالاتری برخوردار است.
وی ادامه داد: دستگاه مسئول جهانی كه به تازگی ثبت میراث معنوی را آغاز كرده است دوره و فصل جدیدی را در زندگی بشری رقم زده است. هر یك از این مواریث كه به ثبت می‌رسد نشانه هم‌افزایی مردمان در جهان است اگر روزی انسانی در غاری زندگی می‌كرد و اطلاعات آن در حد همان غار بود و تعلقات محدود در زندگی او مطرح بود امروز دامنه اطلاعات انسان بسیار وسعت پیدا كرده است، انسان بزرگتر از جهان است هیچ نقطه‌ای از عالم نیست كه به انسان مربوط نباشد هیچ نقطه از عالم نیست كه در آن منظوری از انسان وجود نداشته باشد امروز ما جزء كوچكی از جهان هستیم.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: انسان متعلق به همه عالم است و همه عالم متعلق به انسان است انفكاك جهانی كه به وجود آمده است تنها به دست قدرت‌ها بوده است در تمام تاریخ جنگی بین مردم و مردمی دیگر وجود نداشته است این موضوعیت ندارد منطق ندارد جنگ‌ها بین قدرت‌ها بوده است. تمام كسانی كه در جهت تفكیك مردم كوشیده‌اند در نهایت شكست خورده‌اند.
رحیم مشایی افزود: انسان‌ها به سمت هم می‌آیند، انسانها همدیگر را می‌خواهند این فطرت انسانی است انسان‌ها خدا خواه هستند آنها كه در تاریخ به دنبال صف‌بندی بین انسان‌ها بوده‌اند اگرچه در دوره‌ای به هدف رسیده‌اند اما سرانجام نتیجه‌ای نگرفته‌اند.
مشایی در ادامه گفت: تاریخ یكصد‌سال گذشته را اگر تحلیل كنید می‌بینید صف‌بندی‌های جنگ‌های جهانی الان چه شده است یكی از مبناهای دكترین این دولت این انتقاد بزرگ احمدی‌نژاد از مدیریت دنیاست با این مضمون كه دنیای سیاست امروز مبانی‌اش، صف‌بندی‌های جنگ جهانی دوم است منطقی كه در مدار جهانی سیاست دنبال می‌شود ادامه همان نگاه پیروزمندان جنگ جهانی دوم است.
وی اظهار داشت: جامعه جهانی دیگر این را برنمی‌تابد. بسرعت انسان‌ها به هم نزدیك می‌شوند و در این فضا است كه مردم می‌خواهند آثاری را در مقیاس جهانی ثبت كنند به این معنا كه این آثار متعلق به جهان است. منطق منشور ملل متحد نیز غیر از این نیست.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح كرد: می‌گویند صف‌بندی مومن و كافر وجود دارد این صف‌بندی وقتی اصالت دارد كه فرصت‌ها را برای انتخاب انسان‌ها فراهم بیاورید و انسان‌ها به مفهوم واقعی آزادی انتخاب خود را انجام دهند این كه مسلمان‌ها بگویند كار ما درست است بقیه اشتباه می‌گویند یعنی 5/5 میلیارد انسان را از دایره انسانیت خارج كنیم بنده افتخار می‌كنم پیرو مذهب امامیه جعفری هستم اینكه بقیه را از دایره خارج كنیم درست نیست ما در ارائه پیام به دنیا كه صف‌بندی نمی‌كنیم آیا برای پیامبر ما بین یهودیت و مسیحیت تفاوت بود؟ این روشن است پیامبر خواستگاهش رحمةاللعالمین است.
رحیم مشایی افزود: در مقام ابلاغ پیام انسانی مرز نمی‌شناسیم مومن یا كافر نمی‌شناسیم اینكه پیرو كدام فرقه است نمی‌شناسیم آیا در جامعه اسلامی همه اندیشه‌ها یكسان است؟ به قول بعضی‌ها، بعضی مسلمان‌ها از نظر مبانی فكری شاید از ما دورتر باشند. در این سیر حركتی كه به جلو می‌آییم انسان است كه به انسان نزدیك می‌شود.
وی تصریح كرد: این حرف‌هایی كه بنده می‌زنم عین آموزه‌های دینی است هر كسی شك دارد برای بحث 100 ساعته آماده هستم صدا كنید بگویید مشایی چه می‌گویی؟ تا بگویم تو هم لذت می‌بری، این عین آموزه‌های دین است.
معاون رئیس جمهوری گفت: تاریخ را نگاه كنید آیا پیامبر برای انتقال پیامش به كسی زور گفت، كسی را مجبور كرد؟ به تمام نمازهایی كه خوانده‌ام قسم می‌خورم منطقی كه صف‌بندی می‌كند باطل است، باطل است، باطل است.
رحیم مشایی اظهار داشت: كسی كه غیر از دین جعفری دارد نه آن است كه نمی‌خواهد ایمان بیاورد، نه آن است كه آن را دیده است و خوشش نیامده است، به پیر و به پیغمبر، ندیده، نفهمیده و نسنجیده است ما باید اینها را ارائه كنیم.
وی گفت: من گفته‌ام زمان آنكه دینی در دنیا جهانی شود گذشته است. گفته‌اند پس امام زمان چیست من امروز را می‌گویم من به آمریكا كه مدعی است می‌خواهد دینش را در دنیا جهانی كند می‌گویم.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: بنده گفته‌ام كه مردم آمریكا از نظر ارتباطات یكی از برترین‌های دنیا هستند منتهی كلمه ارتباطات از صحبت‌های بنده حذف شده است. اصلا ملت برتر در دنیا وجود ندارد ما به سمت یكی شدن می‌رویم. چقدر نفهمی‌، چقدر دروغ، ستم و ظلم. مشایی مهم نیست. چرا حقیقت مثله می‌شود تصویر من را بگیرید برای همه عالم پخش كنید همین اینترنت و ارتباطات بود كه باعث شد صحبت‌های احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران برای 500 میلیون مخاطب بصورت آنلاین از دانشگاه كلمبیا در دنیا پخش شود.
رحیم مشایی گفت: فلسفه آفرینش با قیام حضرت مهدی (عج) محقق می‌شود. پرونده‌ای كه برای مهدویت ثبت می‌شود از همه مواریث جهانی تعلقش به همه دنیا بیشتر است عین اكسیژن می‌ماند.
مشایی ادامه داد: منطق مهدویت منطق تحمیل خودمان به دنیا نیست اینكه كسی كه این منطق را می‌پذیرد مثل من باید بشود خطای آشكار است همه ما باید بشویم.حضرت مهدی متعلق به همه دنیاست و با همگان گفت‌وگو می‌كند جنگ و خونریزی برای امام زمان نیست امام زمان زیباست است و زیبایی‌ها با كسی جنگ ندارند این جنگ كه قبل از ظهور امام زمان مطرح می‌شود جنگ بین مردم و نامردم است و این جنگ‌ها مقدمات ظهور حضرت است.

ادامه دارد

یزدفردا