زمان : 18 Mordad 1389 - 04:36
شناسه : 24805
بازدید : 3613
خبرنگار!  تبلور اندیشه های نهفته در دل حوادث. خبرنگار! تبلور اندیشه های نهفته در دل حوادث.

خبرنگار!


تبلور اندیشه های نهفته در دل حوادث.


رضا بردستانی


نمی دانم اولین خبری که به تمام جهان مخابره شد چه بود ، توسط چه کسی ارسال شد و متن خبر چه بود.

نمی دانم نخستین خبرنگاری که برای انجام درست وظیفه اش تهدید شد، به زندان افتاد یا به قتل رسید کدام خبرنگار بود و یا اهل کدام کشور و دارای چه ملیتی بود.

نمی دانم داغ ترین خبری که شنیده اید چیست.

نمی دانم غم انگیز ترین خبری که به گوشتان خورده است کی و کجا و در مورد چه بوده است.

نمی دانم شاد ترین خبری که شنیده اید چه مژده ای برای شما به ارمغان آورده است.

نمی دانم ...

خیلی چیز ها را نمی دانم اما خوب می دانم همیشه و در تمامی مواردی که ذکر شد پای یک خبرنگار در میان بوده است، خبرنگاری که به حرفه و شغل خود عشق می ورزد، خبرنگاری که همیشه در خط مقدم تمامی حوادث دیده می شود ، حضور دارد وگاه بی رحمانه به هبچ انگاشته می شود.

خیلی ها هستند که در تنگنای ندانم کاری های خود خیلی راحت و بدون کوچکترین دغدغه ای انگشت اتهام به سوی این قشر از جامعه دراز نموده و به راحتی آب خوردن؛ خرواری از تهمت و افترا را بر سر آنان فرود می آورند و فردای همان روز جمعی دیگراز این قشر زحمت کش را دعوت می نمایند تا از آن کارهایی که نکرده و یا موفقیت هایی که کسب نکرده بنویسند و بگویند!

شغل پر دردسری است همه می دانند ! یکی از سخت ترین مشاغل دنیا؛ همیشه پای ثابت حوادث بودن و در دل حوادث گاه مرگ آور خبر تهیه کردن، یعنی دست و پنجه نرم کردن همیشگی با حوادث وحشتناک! اما خبرنگار رسالتی دارد و اخلاقی که مرامنامه ی رفتاری اوست و شیوه و منشی که برگزیده به آن پایبند و وفاداراست

زیاد فرقی نمی کند خبرنگار ورزشی باشی یا اجتماعی ، سیاسی باشی یا اقتصادی همین که آن جلیقه ی معروف را بر تن داری ! همین که یک ضبط کننده ی صدا، حال با هر تکنولوژی در دستانت دیده شود همین که بشود با تمام وجود هوشیاری و مترصد بودن را از نگاهت خواند کافی است.

این که چرا تا قبل از روز 17 امرداد 1377؛ روزی که شهید محمود صارمی ، خبرنگار متعهد و دلسوز خبرگزاری ایران با هشت تن از کارمندان کنسولگری ایران در مزار شریف به درجه ی رفیع شهادت نائل آمدند در تقویم ما روزی و جایگاهی به نام خبرنگار نداشتیم جای بحث و مجال پرسش دارد اما اکنون سیزدهمین سالی است که این روز هم به مقام شهدای آن روز ادای احترام می شود و هم روز خبرنگار گرامی داشته می شود و این مجال و فرصتی است برای این که موشکافانه تر به این شغل سراسر ماجرا و حادثه نظر بیاندازیم و خوب می دانیم خبرنگاری حرفه ای است مقدس، مهم و در عین حال حساس و قابل احترام

مجال خوبی است تا دوربین و ضبط صوت را از این عزیزان بگیریم و پای حرف های شنیدنی آنان بنشینیم! این بخش از جامعه قطعا حرف هایی برای گفتن دارند که صد البته لطف شنیدن دارد.

در این روز جا دارد ضمن ارج نهادن به مقام تمامی شهدای عزیز در عرصه های مختلف جهادی در این مرز و بوم و نیز ادای احترام ویژه به مقام شهید محمود صارمی آن گونه که شایسته است از شأن و مقام خبرنگاران و اصحاب رسانه و خبر تجلیل به عمل آید.



هفدهم امرداد روز خبرنگار گرامی

یزدفردا