زمان : 14 Mordad 1389 - 18:38
شناسه : 24709
بازدید : 3144
با ابلاغ دستورالعمل اجرايي بند 46 ضوابط اجرايي قانون بودجه سال 1389 ؛  امور پژوهشی در دستگاه های اجرایی شتاب می گیرد با ابلاغ دستورالعمل اجرايي بند 46 ضوابط اجرايي قانون بودجه سال 1389 ؛ امور پژوهشی در دستگاه های اجرایی شتاب می گیرد
یزدفردا "دستورالعمل اجرایی بند 46 ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 1389 کل کشور مصوب هیئت وزیران به تمام دستگاه های اجرایی(به غیر از شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات غیر انتفاعی وابسته به دولت) توسط معاونت علمی و فناروی رئیس جمهور ابلاغ شد.
به گزارشیزدفردا به نقل از دولت، بر اساس این دستور العمل، کلیه دستگاه های اجرایی با توجه به اولویت ها، موضوع و عناوین، امور پژوهشی خود را که در زنجیره ارزش دستگاه متولی باعث ارتقای کیفی و کمی محصولات، خدمات و فرایندها می شود، مشخص کرده و پس ار بررسی صلاحیت و شرایط مدیران و متقاضیان اجرا، مناسب ترین فرد(افراد) را انتخاب و قرارداد مربوط را منعقد می کنند.
دستگاه های قوه مجریه به غیر از وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح باید برای پرهیز از دوباره کاری، عناوین پژوهشی، مجری، مبلغ، مدت و شرح خدمات پروژه های مصوب خود را در سال جاری به سامانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وارد کرده و تایید دریافت کنند.
تمامی دستگاه های اجرایی (به غیر از وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است، موظفند نسخه ای از گزارش های نهایی کارشناسی، مطالعاتی و پژوهشی انجام شده در برنامه پنج ساله چهارم و کمک های پژوهشی مربوط را در سامانه ای که بدین منظور در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وجود دارد، ارائه کرده و تاییدیه دریافت کنند.
همچنین موضوع یابی، اولویت گذاری، کارشناسی و انجام طرح های کاربردی، توسعه فناوری و کلان با اثرگذاری ملی که دارای متقاضی و بهره بردار مشخصی باشد در اولویت فعالیت های پژوهشی دستگاه ها قرار گیرد.
نظارت عالی بر اجرای صحیح امور پژوهشی و بهره گیری از خروجی های آن نیز بر عهده دستگاه متبوع است.
یادآورمی شود، در بند 46 ضوابط اجرایی بودجه سال 1389 کل کشور مصوب هیئت وزیران آمده است: به منظور کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از کارهای موازی و استفاده بهینه و هماهنگ از منابع، دستگاه‌های اجرایی موظفند با رعایت مقررات راجع به طبقه‌بندی مکاتبات، نسخه‌ای از گزارش‌های کارشناسی و مطالعاتی و پژوهشی دستگاه‌ها و مراکز و موسسات غیردولتی وابسته به آن، که انجام شده یا می‌شود را به منظور ثبت در بانک اطلاعات مربوط، ارائه کنند. انجام تعهد و هرگونه پرداخت برای انجام پژوهش از هر محل بدون ثبت اطلاعات طرح‌های پژوهشی و مطالعاتی در بانک اطلاعاتی مذکور ممنوع است.
همچنین دستگاه‌های قوه مجریه درخصوص هزینه کرد اعتبارات در زمینه تدوین، تنقیح و انتشار قوانین و مقررات، با معاونت حقوقی رئیس جمهور و در زمینه اعتبارات و کمک‌های پژوهشی با معاونت علمی و فن‌آوری رئیس جمهور هماهنگی لازم را نیز اعمال کنند.
این دستورالعمل برای اجرا از سوی نسرین سلطانخواه؛ معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ابلاغ شده است.

یزدفردا