زمان : 13 Mordad 1389 - 22:24
شناسه : 24679
بازدید : 3484
شکستی که رسانه ای نشد شکستی که رسانه ای نشد
یزدفردا "-ایرنا: پس از اعلام آمادگی رسمی رییس جمهوری اسلامی ایران برای گفت و گوی رو در رو با رییس جمهوری آمریکا و عقب نشینی قابل پیش بینی طرف آمریکایی،رسانه های غربی و آمریکایی ترجیح دادند در برابر این شکست سکوت کنند.
روز یکشنبه گذشته که محمود احمدی نژاد به صراحت و بطور رسمی آمادگی خود را برای گفت و گوی رو در رو با باراک اوباما در برابر رسانه ها تکرار کرد، خبر آن بازتاب بسیار وسیعی در رسانه های سراسر جهان به ویژه رسانه های مختلف غربی و آمریکایی داشت به گونه ای که کارشناسان رسانه ای و تحلیلگران مسایل سیاسی جهان از گستردگی بازتاب اظهارات رییس جمهوری ایران اظهار شگفتی کردند.
برغم انعکاس رسانه ای وسیع پیشنهاد ایران،خبر مربوط به واکنش قابل پیش بینی کاخ سفید به عنوان یک خبر کاملا معمولی از تعداد محدودی از رسانه های غربی پخش شد به گونه ای که درمیان سایر اخبار و گزارش های مربوط به تحولات روز جهان کاملا محو شد.
شب گذشته "رابرت گیبز" سخنگوی کاخ سفید از عدم پذیرش پیشنهاد مناظره رییس جمهوری ایران از سوی دولت آمریکا خبر داد اما هیچ توضیحی درباره دلیل آن ارائه نکرد.
"فلیپ کرولی" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در اعلام واکنش دستگاه دیپلماسی واشنگتن به اعلام آمادگی رییس جمهوری ایران برای مناظره با همتای آمریکایی خود،اقدام به فرافکنی و طفره روی از توضیح دلایل اصلی مخالف کاخ سفید با پیشنهاد احمدی نژاد کرد و مدعی شد که ارائه چنین پیشنهادهایی از سوی ایران جدی نبوده و نشان از تاثیر تحریم ها دارد.
البته هر دو سخنگوی آمریکایی فراموش کردند که اعلام کنند این نخستین بار نیست که رییس دولت آمریکا حاضر به مناظره با رییس جمهوری ایران نمی شوند و رییس جمهوری ایران در گذشته نیز چند بار دیگر برای انجام مناظره با همتای آمریکایی خود هم در زمان بوش و در دوره اوباما مطرح کرده است.
اگر چه بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان مسایل سیاسی و بین المللی پیش بینی کرده بودند که اوباما به دلیل واهمه از قرار گرفتن در برابر سوال ها و موضوعات حساس و چالشی درخصوص مسایل مختلف جهان از سوی احمدی نژاد، حاضر به مناظره با او نخواهد شد، اما نکته غیرقابل انتظار درباره این خبر، سکوت سنگین رسانه های غربی و آمریکایی در برابر امتناع کاخ سفید از پذیرش پیشنهاد رییس جمهوری ایران بود.
اکنون این سوال در ذهن افکار عمومی مطرح است که چرا پیشنهاد طرف ایرانی برای مناظره در صدر اخبار بسیاری از رسانه های بین المللی غربی قرار می گیرد و بطور گسترده انعکاس داده می شود اما واکنش طرف آمریکایی به این پیشنهاد که صرف نظر از مثبت یا منفی بودن آن بطور طبیعی انتظار می رود به همان میزان اصل پیشنهاد بازتاب رسانه ای داشته باشد،از نگاه رسانه های مطرح بین المللی به ویژه شبکه های خبری غربی و آمریکا پنهان می ماند؟
کارشناسان مسایل سیاسی معتقدند به نظر نمی رسد پنهان ماندن خبر عقب نشینی کاخ سفید در برابر پیشنهاد منطقی رییس جمهوری ایران امری سهوی بوده باشد، بلکه این سکوت خبری را باید در قالب یک سانسور هدفمند و تعمدی دانست.
خودداری رسانه های متمایل به سیاست های کاخ سفید از پرداختن به واکنش مایوس کننده دولت آمریکا به پیشنهاد مناظره ایران، تعبیری جز شکست دیپلماتیک واشنگتن در برابر تهران ندارد.
تعدادی از کارشناسان مسایل سیاسی جهان روز گذشته در گفت و گو با شبکه خبری روسیه "راشا تودی" ضمن پیش بینی عقب نشینی اوباما در برابر پیشنهاد احمدی نژاد، علت آن را واهمه رییس جمهوری آمریکا از قرار گرفتن در مقابل سوال های چالشی درباره اسراییل و حقایق مربوط به مشکلات داخلی آمریکا و نیز مشکلاتی که آمریکا برای کشورها و جوامع مختلف جهان از جمله عراق و افغانستان ایجاد کرده است، دانستند.
این کارشناسان همچنین معتقدند طرف ایرانی با منطق و استدلال قوی درباره موضوع ها و مسایل مختلف جهان پای میز مناظره حاضر خواهد شد و این موضوع اوباما را به چالش خواهد کشید و برای رییس جمهوری آمریکا مشکل ساز خواهد شد.
یک دیپلمات روسیه نیز در گفت و گو با ایرنا، ابتکار احمدی نژاد برای مناظره با اوباما را برای رییس جمهوری آمریکا دردسر ساز دانسته و گفته است اگر باراک اوباما از گفت و گو با احمدی نژاد خوددداری کند،از لحاظ سیاسی و دیپلماتیک مغلوب خواهد شد.
"ولادیمیر انوخین" معاون آکادمی مطالعات ژئوپلیتیک روسیه معتقد است مقام های آمریکایی با چنین پیشنهاد غیر مترقبه رییس جمهوری ایران دستپاچه شده اند و درصورت خودداری اوباما از انجام گفت و گوی مستقیم با همتای ایرانی خود، این امر به منزله شکست وی از لحاظ جنبه های سیاسی و دیپلماتیک خواهد بود.
این کارشناس روس معتقد است اوباما برای انجام گفت و گو با احمدی نژاد از یک سو نیازمند بهبود وضعیت سیاسی خود در جامعه آمریکا و کسب وجهه است و از سوی دیگر دلایل و مدارکی برای اثبات ادعاها و اتهامات واشنگتن علیه ایران در اختیار ندارد.
وی گفت: اوباما در مقطع کنونی در برابر ایران در وضعیت سیاسی نامتعادل قرار گرفته است و پیشنهاد احمدی نژاد نشانگر برتری ایران در برابر امریکا است.
نتیجه تازه ترین نظرسنجی ها درباره میزان محبوبیت اوباما در میان مردم آمریکا، نظر کارشناسان را مبنی بر اینکه رییس جمهوری آمریکا به خاطر واهمه از روشن شدن حقایق نزد افکار عمومی کشورش و جهان و تشدید فضای بی اعتمادی نسبت به او، مایل به مناظر با احمدی نژاد نیست، تایید می کند.
بنا به گزارش های مختلف، تازه ترین آمارها نشان می دهد که حمایت های عمومی مردم آمریکا از اوباما به شکل کم سابقه ای کاهش یافته است.
نظرسنجی و تحقیقات مشترک موسسه گالوپ و روزنامه یو اس ای تودی نشان می دهد فقط 41 درصد آمریکایی ها می گویند که از برخورد وی با مسائل رضایت دارند. این رقم نشان دهنده بدترین و ضعیف ترین میزان محبوبیت برای اوباما از زمان دستیابی اش به کرسی ریاست جمهوری در ژانویه 2009 تاکنون است.
با توجه به نتایج این نظرسنجی ها، چنانچه اوباما بر سر میز مناظره با احمدی نژاد حضور می یافت،بدون تردید در نظرسنجی های بعدی آمار و ارقام به مراتب پایین تری درباره میزان رضایت از رییس جمهوری آمریکا اعلام می شد.
ایرنا

یزدفردا