بسیاری از مردم ،واژه شرف الشمس را شنیده اند ، حتی دردستان آنها انگشتری که نگین آن منقش به خطوط وستارگانی است ومعتقدند اثرات دنیوی و معنوی برای حاملان آن دربردارد.
به گزارش رهوا ؛بسیاری از مردم ،واژه شرف الشمس را شنیده اند ، حتی دردستان آنها انگشتری که نگین آن منقش به خطوط وستارگانی است ومعتقدند اثرات دنیوی و معنوی برای حاملان آن دربردارد.ذهن پرسشگر آدمی درپی یافتن چیستی و رمزگشایی از این موضوع است.
برهمین اساس خبرنگارما با ارسال سوالی خطاب به حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی ،نظر ایشان را درباره شرف الشمس جویا شد.
مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی درپاسخ یه پرسش خبرنگار ما مرقوم کردند:
شرف شمس در نوزده درجه حمل است و این حروف عالیات را که هفت و سیزده اند به همین اسم شریف شرف شمس شهرت دارد و بر نگین انگشتری نقش کنند می گویند اسم اعظم است. برای آگاهی بیشتر به نکته 977 از کتاب هزار و یک نکته در ص 769 علامه حسن زاده مراجعه نمایید.
گفتنی است پیش از این درفروردین ماه سال جاری ،برخی از مراجع عظام تقلید نظر خود را دراین باره بیان کرده بودند که با عنایت به جذابیت موضوع ، مجدد ، درذیل به آن اشاره می شود :
حضرت آیت الله العظمی مبشر کاشانی خاطر نشان کردند:
شرف الشمس از علوم غريبه است، لكن دركتب متقدمين اعم از روايي وادعيه و اذكار اثري نيافتم ، فقط متاخرين در چند قرن اخير معتبر مي دانند و بياناتي درباره شرف الشمس وطريقه تكسير آن به صورت مربع يا مسبع وغيره و نيز آثار و بركات آن مطالبي متذكر شده اند و بعضي آن را ماخوذ از اسم اعظم تلقي كرده اند و در كتاب جواهر مكنونه كه از كتب خطي اذكار است و همچنين در كتاب السحاب اللئالي تاليف سيد عبدالله بوشهري و كتب ديگر، آثاري از جمله دفع فقر و بيماري ها و حفظ از گزند جانوران و ايمني از بلايا وكسب عزت و بزرگي متذكر شده اند." "كفعمي هم در كتاب جنت الواقيه آورده اند كه اين حروف شكل ، اسم اعظم است و در بعض كتب علماي شيعه ديدم كه اين شكل از اميرالمؤمنين عليه السلام مي باشد ولي سندي براي ادعاي خود ذكر نكرده اند. مرحوم شيخ بهائي نيز در كتاب سرالمستتر ، در رابطه با اين شكل كه بعضا به شرف الشمس معروف شده مطالبي بيان فرموده است."
این مرجع تقلید در پايان ، به زمان و آداب و كيفيت شرف الشمس نيز اشاره کرد و يادآور شد: " مي گويند كه شرف الشمس بايد در روز 19 حمل كه مطابق با روز 19 فروردين است از طلوع آفتاب تا ظهر برعقيق زرد ودر صورت عدم امكان بر كاغذ زردي نوشته شود و با خود حمل نمايد ولي در تجديد آن در روز مذكور در سال هاي بعد شرط نشده است ولازم نيست."
همچنين حضرت آيت الله العظمی روحاني نيز ابعاد خواندني ديگري از شرف الشمس را بيان و مكتوب كرد:
"اهل اين گونه فنون مي گويند كه اگر يك بار شرف الشمس به طريق مخصوص نوشته شود، ديگر احتياجي به تكرار در سال بعد ندارد و اثرش باقي است – ولي چون در طرز نوشتن آن اختلاف است ، مثل شكل ستاره آن يا حرف ميم آن، بعضي به همه وجوه آن مي نويسند ، مثلا يك بار با ستاره پنج گوشه و يك بار با ستاره شش گوشه."
معظم له در پايان جوابيه خود به پرسش خبرنگار ما تكرار شرف الشمس در هر سال را لازم ندانست ومرقوم كرد:
"به هر حال جديد تهيه كردن آن در هر سال لازم نيست. "
در اين حال ، حضرت آيت الله العظمی مظاهري در پاسخي كوتاه و گويا ، با اشاره به قابل اعتماد بودن شرف الشمس ، افزود: "شرف الشمس مورد اعتماد است و اگر كسي داشته باشد تجديد لازم نيست."