زمان : 01 Mordad 1389 - 20:50
شناسه : 24473
بازدید : 5002
چه کسی ناوچه کره ای را غرق کرد؟ چه کسی ناوچه کره ای را غرق کرد؟

مهندس احمد ابراهیمی

خلاصه :

قریب به چهار ماه است که از غرق شدن ناوچه کره جنوبی می گذرد. در این مدت تلاش و هزینه فراوانی مصروف پیدا نمودن مجرم شده است. بدنه ناوچه از اعماق دریا بیرون آورده شده و توسط گروههای مختلف کارشناسی شده است. ظاهرا پوکه موشک شلیک شده نیز پیدا شده است. همه شواهد ارائه شده دال بر محکومین کره شمالی بوده است. اما آیا می تواند حقیقت ماجرا چیز دیگری هم باشد

شرح موضوع :

چهار ماه پیش اعلام شده که ناوچه متعلق به کره جنوبی بصورت بسیار مرموز و ناشناسی در دریا مورد حمله قرار گرفته و غرق شده است. به دنبال این حادثه کشورهای درگیر در موضوع بسیج شده و تلاش نمودند تا ناوچه غرق شده پیدا کرده و از محل بروز حادثه که در اعماق دریا بود خارج نمایند و نهایتا نیمی از ناوچه غرق شده پیدا و خارج شد.

به دنبال آن تیمی از کارشناسان جهانی تشکیل شده و به بررسی آثار بجا مانده بر روی بدنه از آب دریا بیرون آمده نموده تا بتوانند از طریق این آثار ماهیت حمله کننده را کشف کنند.

در آخر نمایش نیز هیئت کارشناسی ضمن به نمایش درآوردن پوکه یک موشک کره شمالی، و ارائه سایر اسناد و مدارک مقصر حادثه را کشور کره شمالی اعلام نمودند.

تماشا کنندگان داستان همه تا اینجای قصه را به خوبی دیده و متوجه شده اند. موضوع چندان غامض نبوده و از در حد قدرت درک عامه طراحی شده است. بدون شک ادعای نویسنده نیز بیشتر از آن نمیتواند باشد. ولی اگر به موضوع از منظر دیگری نگاه کنیم چه خواهیم دید؟

متد بررسی صحنه جرم و جنایت از دید کارآگاهان :

بطور معمول مطابق آنچه در فیلم های عمدتا غربی و جنائی دیده ایم، کارآگاهان پس از ورود به صحنه جرم و بررسی شواهد و مدارک موجود در صحنه، اقدام جالب دیگری هم انجام می دهند و آنهم بررسی طرف یا طرفهائی است که از حادثه سود میبرند یا ارث کش مرحوم و مرحومه بوده یا به هر طریق دیگری سودی از جنایت نصیب ایشان می شده است.

با این تئوری اگر به موضوع نگاه کنیم و بخواهیم آنرا بررسی کنیم آیا می توانیم نتیجه ای متفاوت بگیریم یا خیر؟

حوادث مرتبط با غرق ناوچه کره ای کدامها هستند؟

روابط امریکا و ژاپن در چه مرحله ای می باشد ؟

مشکل پایگاه نظامی ژاپن چیست :

علی رغم گذشت 65 سال از پايان جنگ جهاني دوم ، ايالات متحده آمريكا ترجيح داده همچنان پايگاههاي نظامي خود را در ژاپن حفظ كند. این کشور در حال حاضر نزديك به 18 درصد بخش هاي اصلي جزيره اوكيناوا را به طور كامل دراختيار دارد. بيش از دوسوم از مجموع 40 هزار نظامي آمريكايي مستقر درخاك ژاپن، در 14 پايگاه نظامي مستقر هستند كه مساحتي بالغ بر 33 كيلومترمربع از جزيره اوكيناوا را شامل مي شود. پايگاه هوايي «فوتنما» و «كادنا» مهمترين و بزرگترين پايگاههاي نظامي آمريكا در اين جزيره هستند كه درمحيطي كاملا مسكوني واقع شده اند.

مجمع الجزاير اوكيناوا 160 جزيره كوچك و بزرگ را دربرمي گيرد و مجموعه 60. درصد از كل خاك ژاپن را شامل مي شود. نزديك به 19 درصد از مناطق اصلي اين جزيره مسكوني است و حدود 5/1ميليون نفر نيز در آن زندگي مي كنند. اما جذابیت جزاير اوكيناوا به دليل نزديكي به چين و تايوان و کره شمالی بوده که از اهميت ويژه اي براي آمريكا برخوردار است.

جابجائی پایگاههای نظامی آمریکا در ژاپن هزینه ای بالغ بر 10 میلیون دلار خواهد داشت. که دولت ژاپن تعهد نموده است که تا حدود شش میلیون دلار آنرا پرداخت نماید اما امریکا مطالبه مبلغ بیشتری را کرده است و از سوی دیگر مردم ژاپن نیز هم با جابجائی و هم با پرداخت پول مخالف هستند.

مسئله حضور آمریکا در ژاپن تنها برای آمریکا از اهمیت ویژه برخوردار نیست. بلکه ظارها به نظر میرسد که دولت ژاپن نیز بدون حضور آمریکا نمی تواند خود را سرپا نگهدارد. به عبارت دیگر دولتهای ژاپن نیز از هر حزب و گروهی که تاکنون بر سر کار آمده اند بدون استثنا در مقابل آمریکا تسلیم محض بوده و حضور قوی آمریکا در خاک خود را چندان ضروری تشخیص داده اند که حاضر شده اند تن به تغییرات پیاپی بدهند اما به تغییر وضعیت حضور تن در ندهند.

کره شمالی کجای داستان است ؟

کره شمالی نیز بازیگر دیگری در این سناریو می باشد که نقش منفی اما قوی خود را ایفا می کند. این کشور در واقع بهترین دلیل را برای حضور موثر و قدرتمند آمریکا در منطقه ایجاد نموده است به نحوی که اگر فردا صبح رئیس جمهور آن کشور از دنیا برود و رئیس جمهور بعدی حکم ریاست جمهوری خود را از دست رئیس جمهور آمریکا دریافت کند، دیگر دلیل قابل توجهی برای حضور آمریکا در منطقه وجود نخواهد داشت. سیاستهای اشتباه کره شمالی و برخوردار نبودن از انعطاف سیاسی و عدم توجه به خلاقیتهای سیاست خارجی و همین طور اعمال حاکمیت سیاه بر مردم این کشور سبب شده تا بهترین حربه در اختیار آمریکا  قرار گرفته و حضور خود را در منطقه توجیه نماید.

چگونه باید چین را کنترل نمود؟

چین نیز حقیقت ضعیف دیگری است که آمریکا حضور خود در منطقه را برای پایش حرکتهای این کشور نیاز دارد. به عبارت دیگر آمریکا باید دلائل جهان پسندی برای حضور خود در منطقه پیدا کند مجبور نشود چشم از چین بردارد. چین با پتانسیل ابر قدرت نظامی و اقتصادی آینده جهان، حسادت کامل آمریکا را بر انگیخته و این کشور تلاش می کند تا رقیب را هر چه بیشتر زیر نظر گرفته و دوران به قدرت رسیدنش را به عقب بیاندازد.

چگونه می توان حضور در کره جنوبی را توجیح و پر رنگترنمود؟

کره جنوبی عرصه جولان دیگری است که به آمریکا برای نزدیک بودن به اقتصادهای شرقی مجال می دهد. به عبارت دیگر کره چنوبی نمونه ای است که آمریکا با معرفی آن تلاش می کند فواید همگامی و همکاری با خود و نتایج درخشان حاصل از این همگامی اثبات نماید. رشد اقتصادی خوب کره جنوبی در مقایسه با فلاکت مردم کره شمالی مثال بارز و مشخصی است که یک پیام روشن و شفاف می تواند داشته باشد و آنهم اینست که حضور هر کشوری در کنار آمریکا برای ملت و دولت آن کشور رفاه، آسایش و امنیت به ارمغان خواهد آورد.

نتیجه گیری :

1-      سیاستمداران ژاپنی غیرت را قورت داده اند و آبروی سامورائی ها پاک برده اند. ایشان همانهائی هستند که هنوز خون کشته شدگان ژاپنی جنگ با آمریکا خشک نشده بود، هنوز تکه های بدنهای قطعه قطعه شده کامیکازی ها بر روی آب دریا شناور بود ، که پای میز رفاقت با آمریکائی ها نشستند و گیشا هایشان را تقدیم نمودند. به عبارت دیگر عدم حضور آمریکا در ژاپن را بیشتر به معنی از دست کرسی قدرت برای خود می دانند.

2-      کره شمالی با دقت تمام منفی ترین نقش ممکن را با جدیت بازی می کند

3-      کره شمالی و تایوان بدون حضور آمریکا دچار مشکل خواهند شد

4-      چین در نبود آمریکا پر رو تر خواهد شد

همه دلائل فوق می تواند ما را به این نتیجه برساند که تنها کسی که از غرق شدن ناوچه آمریکائی بیشترین سود را می برد آمریکا خواهد بود. پس بر اساس فرضیه مطرح شده، آمریکا ابتدا اقدام به انفجار ناوچه جنگی کره جنوبی می کند به نحوی که هیچ موشکی به آن برخورد نکرده باشد اما از وسط هم دو نیمه شود. سپس محل ناوچه را که از قبل مشخص نمده بودند، پیدا کرده و همچنان که می خواستند نیمی از ناوچه را بعنوان "سند جنایت" برای ایجاد هول و هراس در تن و جان نحیف مردم ژاپنی ، کره جنوبی و تایوانی بیرون کشیده و در نهایت هم پوکه یکی از موشکهای منفجر شده کره شمالی را که در گاو صندوق خود برای همچون روزهائی نگه داشته بوده است در کنار آن قرار می دهد و آثار صحنه جرم و جنایت را تکمیل می کند. به این ترتیب بازی شروع می شود و دوستان می توانند برای حداقل یک دهه از فواید صحنه گردانی آن لذت ببرند.

 

یزدفردا