زمان : 29 Tir 1389 - 23:44
شناسه : 24388
بازدید : 13284
مروری بر مجموعه تلویزیونی و سریالهای مناسبتی ماه مبارک رمضان 1389 مروری بر مجموعه تلویزیونی و سریالهای مناسبتی ماه مبارک رمضان 1389

مروری بر مجموعه تلویزیونی و سریالهای مناسبتی ماه مبارک رمضان 1389


یزدفردا " محمد حسین تقوایی زحمتکش : به گفته منابع خبری مجموعه سریال‌های «در مسیر زاینده‌رود»(کانال یک )، «سی‌امین روز»، «زندگی در شیفت دوم» و «همچون سرو»،(کانال دو) «جراحت»(کانال سه) و «از پذیرفتن خانم‌ها معذوریم»(شبکه تهران ) به عنوان سریالهای مناسبتی ایام ماه رمضان برای پخش از شبکه های مختلف در دست ساخت هستند .

گفته می شود اسامی مجموعه ها تلویزیونی ماه مبارک رمضان نهایی نبوده و ممکن است در جدول نهایی تغییراتی لحاظ شود و برخی از این سریالها بعد از ماه مبارک رمضان پخش شود.

به هر تقدیر قبل از ماه رمضان ماراتن ساخت سریالهای این ایام در دستور کار سازمان صدا و سیما قرار می گیرد اما امسال تلویزیون برای بینندگان چه سریالها را مهیا می کند؟
مقدمه

از سال ۱۳۸۰ هجری خورشیدی که اولین سریال مناسبتی با نام «گمگشته» ساخته شد تاکنون این سریال‌ها در بین مردم طرفداران زیادی پیدا کرده و به مرور به پربیننده‌ترین سریال‌ها تبدیل شده‌اند. هر ساله با شروع ماه مبارک رمضان سریال‌های تلویزیونی رونق خاصی می‌گیرند و مردم انتظار دارند بر حسب سلیقه، سریال مورد علاقه‌شان را از شبکه‌های مختلف انتخاب کنند و به طرفداران آن تبدیل شوند.

شبکه یک سیما: «در مسیر زاینده رود» ؛ کارگردان حسن فتحی

کارگزدان حسن فتحی

نویسنده:علیرضا نادری

خلاصه داستان سریال: «در مسیر زاینده رود» با موضوع اخلاقی، آداب و رسوم اقوام مختلف ایرانیان در ماه مبارک رمضان را به تصویر می‌کشد.مهران سارنگ فوتبالیست جوان و با آتیه تهرانی که برای عقد قرارداد با یک باشگاه تازه تاسیس به اصفهان سفر کرده، طی تصادف با مسعود مصیب جوان نخبه اصفهانی، با او درگیر می‌شود و این آغاز ماجرایی طولانی است...

بازیگران : مسعود رایگان، حسین محجوب، مهدی باقربیگی، مهرانه مهین ترابی، اشکان خطیبی، بهنوش طباطبایی، پردیس افکاری، مهرداد ضیایی، هومن برق نورد، افسانه پاکرو، مهدی سلطانی، الهه حسینی، فرخ نعمتی، حمیدرضا آذرنگ، مهران نائل و نیما نادری

تهیه کنندگی اسماعیل عفیفه مدیر تصویربرداری: مسعود کرانی، طراح چهره پردازی: سعید ملکان، صدابردار: خسرو کیوانمهر، طراح صحنه و لباس: پیام فروتن، مدیر برنامه‌ریزی: مجتبی خادم‌زاده، دستیار اول کارگردان: علی مردانه، عکاس صحنه: نادر فوقانی، مشاور رسانه‌ای: محمدرسول صادقی و مدیر تولید: علیرضا احمدی‌کیا.



شبکه دو سیما: «زندگی در شیفت دوم» ، «سی‌امین روز» و «همچون سرو»

تا چند ماه پیش در خبرهای مربوط به تولیدات شبکه دوم سیما، همواره نام سه مجموعه به عنوان سریال مناسبتی این شبکه تلویزیونی برای پخش در ماه رمضان به چشم می‌خورد.

بر اساس آخرین اخبار «زندگی در شیفت دوم» ، «سی‌امین روز» و «همچون سرو» سه نامزد سریال مناسبتی شبکه دوم سیما هستند که به ترتیب شانس پخش را در این ایام دار می باشند.

گفتنی است یکی از این سه سریال در ایام ماه مبارک از شبکه دوم سیما پخش خواهد شد و ممکن است یکی از سریالها اصلا در ماه مبارک رمضان بر روی آنتن نرود،
«زندگی در شیفت دوم»

کارگردان: محمدرضا آهنج

نویسنده: احمدرضا معتمدی

همزمان با «سی‌امین روز»، موتور مجموعه مناسبتی دیگری با نام «زندگی در شیفت دوم» در شبکه دوم سیما کلید خورد. بر اساس شنیده‌ها این سریال داستانی شهری، اجتماعی و ماورایی دارد.

خلاصه داستان سریال:«زندگی در شیفت دوم» درباره مرد ثروتمندی به نام حاج فتاح است که بزرگ خاندان نیز هست و این سریال درباره اتفاقاتی است که برای او می افتد.

بازیگران :محمدرضا شریفی نیا، رضا رویگری و کورش تهامید

تهیه کننده: محسن شایانفر، نویسنده: احمدرضا معتمدی، بازنویسی فیلمنامه: نادر وحید، ناظر کیفی: علیرضا افخمی و مشاور مذهبی: سیدمجید میرمیران.
«سی‌امین روز»

کارگردان: پرویز شیخ طادی

نویسنده: سعید رحمانی

کارگردان«سی‌امین روز» در مصاحبه‌های خود این سریال را دارای مضمونی مذهبی خواند اما چندی بعد، وی در مصاحبه با رسانه‌ها، ضمن اعلام کناره‌گیری از کارگردانی مجموعه تلویزیونی «سی‌امین روز»، این انصراف را به پایبندی خود به قوانین صدا و سیما مرتبط دانست.

اما در ماه گذشته اعلام شد، پرویز شیخ طادی» تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «سی‌امین روز» را آغاز کرده است.

جالب است بدانید که این سریال مضمونینی مانند او یک فرشته است و اغما دارای سوژه ماورائی باشد اما قرار است، فرشته‌های خوب که انسان را به کارهای خیر ترغیب می‌کنند. این فرشته، فرشته دنیایی است که به انسان‌ها کمک می‌کند و با استفاده از مفاهیم قرآنی، چنین برداشت می‌شود که فرشتگان دستیاران خداوند روی زمین هستند.

خلاصه داستان سریال: سی امین روز در باره سیاوش کیانی است که سهوا قاتل برادر دوستش می‌شود و از آنجا که بسیار پایبند به رفاقت است قتل را گردن می‌گیرد و می‌پذیرد، اما بنا به دلایلی با پاره شدن طناب‌دار نجات می‌یابد… .

بازیگران: هومن سیدی، آزاده صمدی، ستاره اسكندری، میرطاهر مظلومی، پاشا رستمی و محمود عزیزی، گلچهره سجادیه، آزاده صمدی، رزیتا غفاری، صفا آقاجانی و بهرام ابراهیمی

تهیه كننده" «رضا جودی»
«همچون سرو»

کارگردان: ایرج حبشی

نویسنده: علی خودسیانی

احتمال پخش این سریال در کانال دو هم ضعیف عنوان شده است به گونه ای که ممکن است این سریال در ماه مبارک رمضان بر روی آنتن نرود.

این سریال روایتگر روابط نیروهای مستقر در یک پایگاه پشتیبانی پشت خط مقدم جنگ است. در هر قسمت از این مجموعه به موضوعی مستقل در خصوص هشت سال دفاع مقدس و نیز روابط انسانی افراد این پایگاه پرداخته می‌شود.

خلاصه داستان سریال : «همچون سرو» استان "همچون سرو" بر اساس فیلمنامه علی خودسیانی در روزهای جنگ و در یک اردوگاه جنگی می‌گذرد. روزی یک پزشک زن به این اردوگاه می‌آید؛ اما فرمانده با حضور زنان در جنگ مخالف است، بنابراین تصمیم می‌گیرد او را به پشت خط مقدم جبهه برگرداند؛ اما درست در زمانی که فرمانده خانم دکتر را سوار ماشین می‌کند تا او را برگرداند، خبر می‌رسد که دشمن جاده را بمباران کرده است. خانم دکتر مجبور می‌شود در اردوگاه بماند و همین امر باعث می‌شود که او بتواند توانایی‌های خود را به فرمانده ثابت کند و نشان دهد که حضور پزشک در جنگ لازم است؛ حال این پزشک می‌تواند یک زن باشد یا یک مرد.

تهیه کنندگی بیژن بیرنگ و مهران رسام ؛بازیگردان: صادق هاتفی تدوین همزمان:حسین احمدی موسیقی علی بیرنگ ستیار اول کارگردان: علی ملاقلی پور، مدیر تصویربرداری: افشین احمدی، برنامه ریز: سعید عباسی، صدابردار: رضا کشاورز، طراح صحنه و لباس: آنیتا جواهرچی، طراح گریم: مریم شکرائی، جلوه های ویژه کامپیوتری: بهروز باقری، آهنگساز: علی بیرنگ، مدیر تولید: ناصر ریحان صفت، عکاس: صحرا بیرنگ و منشی صحنه: آناهید روستا....
شبکه سوم: «جراحت»

کارگردان: محمدمهدی عسگرپور

نویسنده: سعید نعمت‌الله

شبکه سوم سیما بر خلاف سال‌های گذشته که همواره موضوعی طنز را دستمایه مجموعه مناسبتی این شبکه برای ماه رمضان قرار می‌داد، این بار با داستانی کاملاً جدی پا به این عرصه گذاشته است.

خلاصه داستان سریال: «جراحت» ملودرامی اجتماعی است و محور آن داستان 2 برادر به نام‌های بزرگ و اسماعیل است که دارای روابط حسنه هستند و برای مسائل کاری، دچار اختلاف می‌شوند.

این دو برادر که اکنون بسیار موفق و خوشبخت هستند، از بچگی پدرشان را از دست داده اند، اما یک مسئله ساده زندگی آن ها را در آستانه از هم پاشیدگی قرار می دهد.

بازیگران: امین تارخ، ثریا قاسمی، علی عمرانی، فرهاد اصلانی، آتنه فقیه نصیری، مهوش صبرکن، رامین راستاد، لیلا بلوکات، هستی مهدوی فر، یاسر جعفری، میلیشیا مهدی‌نژاد، کریم اکبری مبارکه، گیتی قاسمی و ...

تهیه کننده:«محمدرضا شفیعی»؛

شبکه تهران؛« پذیرفتن خانمها معذوریم »

کارگردان : فرزاد موتمن

نویسنده: عباس نعمتی و طلا معتضدی

در آخرین روزهای سال 88 و در اولین نشست خبری مدیر جدید شبکه تهران، وی از ساخت سریال ماه رمضان آینده توسط محمد حسین لطیفی خبر داد. اما در ادامه و با اعلام خبر انصراف لطیفی از همکاری با شبکه تهران، پرونده مجموعه مناسبتی این شبکه وارد فاز جدیدی شد و نام سریال جدید با عنوان «از پذیرفتن خانواده معذوریم» مطرح شد.

خلاصه داستان :«از پذیرفتن خانواده معذوریم» داستان پنج دوست است که با یکدیگر یک حمام را به سفره خانه سنتی تبدیل می‌کنند و در ادامه اتفاقاتی رخ می‌دهد که تصمیم می‌گیرند دیگر هرگز ازدواج نکنند.

بازیگران: برزو ارجمند، علی قربان‌زاده، امیرحسین رستمی، رضا داوودنژاد، مهران رنجبر، شبنم قلی‌خانی، بهنوش بختیاری، بیتا سحرخیر، ملیکا شریفی‌نیا، کلاره عباسی، پرستو صالحی و داریوش کاردان

دستیار اول کارگردان: بهرنگ توفیقی، مدیر تصویربرداری: امیر کریمی، تصویربردار: هادی پویان، صدابردار: حسین غفاری، طراح صحنه: مهدی بداقی، طراح لباس: رعنا امینی، طراح چهر ه پردازی و چهره پرداز آقایان: دانیال حقیقت، چهره پرداز بانوان: میترا آقامیری، مدیر تدارکات: حمید پرهیز، برنامه ریز: شکوفا کریمی، دستیار تهیه: سیدمحمود حامدرضوی، مدیر تولید: محمدصادق آذین، مجری طرح: موسسه فرهنگی هنری سیمای مهر، محصول گروه فیلم و سریال شبکه تهران.

سخن پایانی

البته این نكته را هم در نظر داشته باشید که ممکن است برخی از این سریالها به اتمام نرسد یا در جدول برنامه رمضان قرار نگرفته و برخی از حوداث در چند هفته دستخوش خبرهای جدید شود، تنها برای اطلاع از این امر آن را باهم مرور می کنیم که ماحصل خبرهای خبرگزاریهای معتبر و روابط عمومی سازمان صدا و سیما عنوان شده است.


منابع:

خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری مهر

وبسایت خبری: جهان نیوز

روزنامه جام جم و ...