زمان : 19 Tir 1389 - 22:53
شناسه : 24243
بازدید : 1881
با ساختار اطلاع رسانی که در دولت تهیه شده؛ اختیارات مشایی همچنان افزایش می یابد؟ با ساختار اطلاع رسانی که در دولت تهیه شده؛ اختیارات مشایی همچنان افزایش می یابد؟

با ساختار اطلاع رسانی که در دولت تهیه شده؛

اختیارات مشایی همچنان افزایش می یابد؟

در این طرح که تهیه شده، دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و اداره کل های زیر مجموعه اش، خبرگزاری ایسنا، خبرگزاری ایرنا، موسسه ایران (روزنامه ایران مجلات و دیگر بخش های زیرمجموعه)، معاونت اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور، حوزه نمایندگی رئیس جمهور در شورای عالی نظارت بر عملکرد صداوسیما و چند نهاد دیگر در هم ادغام شده و تشکیلات عریض و طویلی به نام سازمان اطلاع رسانی دولت ایجاد خواهد شد که همگی زیر مجموعه دفتر رئیس جمهور خواهند بود.
اطلاعات خبرنگار «تابناک» از خیز عجیب دفتر ریاست جمهوری برای تحت اختیار گرفتن رسانه ها و سیستم اطلاع رسانی کشور حکایت دارد.

به گزارش «تابناک اجتماعی»، در صورت اجرایی شدن چارتی که در نظام اطلاع رسانی ریاست جمهوری دولت تهیه و تدوین شده، ، برخی اختیارات از وزارت ارشاد و دیگر وزارتخانه ها سلب و به خود ریاست جمهوری و دفتر وی منتقل خواهد شد که در این صورت، شاهد افزایش بیش از پیش اختیارات رحیم مشایی، رئیس دفتر رئیس جمهور خواهیم بود.

بنا بر این گزارش، در این طرح که توسط اطلاع رسانی ریاست جمهوری تهیه شده، دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و اداره کل های زیر مجموعه اش، خبرگزاری ایسنا، خبرگزاری ایرنا، موسسه ایران (روزنامه ایران، مجلات و دیگر بخش های زیرمجموعه)، معاونت اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور، حوزه نمایندگی رئیس جمهور در شورای عالی نظارت بر عملکرد صدا و سیما و چند نهاد دیگر در هم ادغام شده و تشکیلات عریض و طویلی به نام سازمان اطلاع رسانی دولت ایجاد خواهد شد که همگی زیر مجموعه دفتر رئیس جمهور خواهند بود.

البته ناگفته نماند که چنین تغییر و تحولی در ساختار دولت، نه تنها ممکن نبوده بلکه برخی بخش ها نیاز به تغییر قوانین کشور و حتی مصوبه مجلس دارد که البته اگر دولت بخواهد این مهم را در مجلس به تصویب برساند و خود در مقام قانونگذار وارد نشود، بعید است، چرا که دولت نهم و دهم نشان داده دولت ناممکن ها بوده و از هر تلاشی و وسیله ای برای رسیدن به اهداف خود فروگذار نخواهد بود.

از سوی دیگر، طرحی چنین عریض و طویل با ساختاری از جمله پشتیبانی مالی و غیره به اندازه یک وزارتخانه، می تواند گستردگی و پهنا داشته باشد که البته با رویکرد کوچک سازی دولت و کاهش هزینه ها مغایر است و بنابراین، باید دید توجیه مسئولان درباره این طرح و برنامه چیست.

آنچه مسلم است این که برخی اهداف پشت پرده افزایش اختیارات و قدرت عمل رئیس دفتر رئیس جمهور است که نتیجه این افزایش اختیارات رئیس دفتر رئیس جمهور در آینده و در جریان سازی ها و ... کاملا نمایان خواهد شد.

از سوی دیگر، تدوین استراتژی یکسان برای موسسه ایران، خبرگزاری ایسنا، ایرنا و ... به عنوان سمی مهلک، حیات و اثرگذاری این رسانه ها را تهدید می کند و هرچند شاید بتوان برای ایرنا و ایران چهارچوب کلی یکسانی متصور بود، ولی عملا خبرگزاری ایسنا ـ که دارای خط مشی منتقدانه نسبت به دولت است ـ رسما منهدم خواهد شد.

بنا بر این گزارش، ایجاد چنین ساختاری، قطعا با حاشیه هایی همراه شده و شاهد استعفاها و برخوردهای حذفی بسیاری خواهیم بود که جامعه رسانه ای کشور را تهدید می کند.

نکته قابل توجه دیگر، نظارت بر عملکرد این تشکیلات است که با منتقل شدن برخی اختیارات، معاونت ها و برخی رسانه ها از مجموعه یک وزارتخانه به ریاست جمهوری، قطعا کنترل و نظارت بر عملکرد آن بخش ها، نهادها و اختیارات به دلیل برخی ملاحظات سیاسی توسط نهادهای نظارتی از جمله مجلس و ... امری ناممکن و تقریبا بعید به نظر می رسد؛ همان گونه که با گذشت پنج سال از عمر دولت نهم و دهم، دیدیم که بر عملکرد زیرمجموعه های ریاست جمهوری به ویژه معاونت های وی، هیچ گونه نظارت و بررسی از سوی نهادهای نظارتی و مجلس نشد.

گفتنی است، برخی شنیده ها نیز از برخی استراتژی ها و اهداف پشت پرده، از جمله بسیج کردن بدنه این تشکیلات عریض و طویل برای رسیدن به اهداف خاص و جریان سازی برای مقاصدی خاصتر حکایت دارد که با بررسی اجمالی ساختار تدوین شده، می توان به برخی اهداف و انگیزه ها برای ایجاد چنین سازمانی پی برد که دارای کارکردهای خاص و مشخص هستند.

ناگفته نماند، پیش بینی های لازم برای تغییر برخی قوانین، مانع اجرای این طرح برنامه ریزی شده است و به زودی از سوی عاملان و طراحان، طرح اجرایی خواهد شد.

یزدفردا