زمان : 19 Tir 1389 - 03:30
شناسه : 24234
بازدید : 6609
پيروزي و شكست جوامع انساني به نوك قلم‌ها بسته است پيروزي و شكست جوامع انساني به نوك قلم‌ها بسته است

پيروزی و شكست جوامع انسانی به نوك قلم‌ها بسته است


  رضا سلطان زاده
مدیر مسئول آیینه یزد

یزدفردا "14 تیر ماه را روز قلم نامگذاری نموده‌اند در حرمت و قداست قلم همین بس كه خداوند متعال به آن سوگند یاد می‌كند و می‌فرماید:« سوگند به قلم و آنچه را با قلم می‌نویسند»1

قلم و نویسنده آن كه برای خدمت در راه سعادت و پیشرفت بشر و آزادی خواهی می‌نویسد همیشه و در دوران باستان ایران هم مورد احترام بوده است.

نقل نموده اند: هنگامی كه قریش دیدند حضرت محمد (ص) علی علیه السلام را بر دیگران مقدم می‌شمارد و بزرگ می‌دارد به مذمت علی ( ع) پرداختند، و گفتند: محمد (ص) مفتون او شده است. اینجا بود كه خداوند آیه«ن والقلم» را نازل كرد و به آن سوگند یاد نمود وفرمود كه: ای محمد(ص) تو مجنون و مفتون نیستی،«به بركت نعمت پروردگارت تو مجنون نیستی».2

نویسندگان تفسیر نمونه در عظمت ونقش قلم در حیات انسان‌ها این گونه یاد می‌كنند:

« از مهممترین رویدادهای زندگی بشر پیدایش خط و راه افتادن قلم بر صفحه كاغذها یا سنگها بود وهمان بود كه دوران تاریخ را از ما قبل تاریخ جداكرد. گردش نیش قلم بر صفحه كاغذ سرنوشت بشر را رقم می‌زند، لذا پیروزی و شكست جوامع انسانی به نوك قلم‌ها بسته است.

«قلم» حافظ علوم و دانش ها، پاسدار افكار اندیشمندان حلقه اتصال فكری علما و پل ارتباطی گذشته و آینده بشر است، و حتی ارتباط آسمان و زمین نیز از طریق لوح و قلم حاصل شده است.

قلم، انسانهایی را كه جدا از هم، از نظر زمان و مكان، زندگی می‌كنند پیوند می‌دهد، گویی همه متفكران بشر را در تمام طول تاریخ و در تمام صفحه روی زمین در یك كتابخانه بزرگ جمع می‌بینی».3

علامه بزرگوار و مفسر قرآن آیت الله سید محمود طالقانی در ذیل آیه 5 سوره علق می‌نویسد:

« خلاصه و محصول جوامع و تمدن‌ها و نظامات و قدرتها همین آثار و نوشته هایی است كه نوك قلم آنها را ثابت نموده، و اعمال نیك و بد و تجربه هایی است كه باقی گذارده، تا راه اندیشه و پیشرفت را بر روی آیندگان باز نماید و جز آن، همه قدرت‌ها و سركشی‌ها و ساختمانهای چشمگیر، چون حبابی محو شده است».4

قلم و صاحب قلم مورد احترام، كسی است كه در مسیر حق و عدالت گام برمی دارد در مذمت امتیازها و لقب‌های موروثی، ریاكاری، ظاهر فریبی، ثروت اندوزی، حق كشی، بیدادگری، تكبر، غرور می‌نویسدو درباره آثار سوء فساد، فقر و تبعیض قلمفرسایی می‌كند.

چوپان زاده و شاگرد را در برابر قانون اسلام با صاحب پول و مقام یكسان می‌شمارد و در نهایت با جوهر قلمش می‌نویسد اسلام فقط مزیت و برتری را در تقوا و پرهیزكاری قلمداد نموده است.

مردم آگاه و آزاداندیش، جوامع بشری از هر نژاد و قوم و رنگ و مذهب كه دارای وجدانی آگاه و بیدار باشند همیشه قلم بدستان مخلص و منصف و حق گو را می‌ستایند، از آنها تقدیر و سپاسگزاری می‌كنند.

اما قلم به دستان مزدور آنان كه جامعه را با نوشته‌های خود به فساد و تباهی می‌كشانند، بی بندوباری را رواج می‌دهند، ظالمان و ستمگران را می‌ستایند و عالماً،عامداً در مسیر زشتی‌ها قلم می‌زنند. با نفرت و زشتی از آنها یاد می‌كنند.

تاریخ مطبوعات ایران در 150 ساله اخیر مطالب اولین شماره « روزنامه اقیانوس» « چاپ طهران» را در ستایش- محمد علی شاه ستمگر و مستبد قاجار و كسی كه مجلس شورای ملی را به توپ بست ضبط نموده است.

«آغاز طبع این جریده« روزنامه اقیانوس» در ایامی اتفاق افتاد كه موسم جشن مولود«روز تولد» عاقبت محمود بندگان اعلیحضرت قوی شوكت اقدس شاهنشاه ایران و پادشاه اسلام بود (شیدالله تعالی اركان ملكه و سلطنته) . . .

. . . زینهار ای عادل دادگر به قصور ما منگر و از این حوادث ناگوار دل تنگ مدار كه فرزندان نجیب اغلب شده بیدار و پرده برون گشته شها غالب اسرار، مكشوف شده نزد همه نیت اشرار.(نویسنده آزادیخواهان زمان را به اشرار تشبیه كرده است)». 5

همچنین تاریخ مطبوعات نیز یاد فرخی‌ها را گرامی می‌دارد. كه به دستور حاكم وقت ستمگر یزد دهانش را دوختند و نوشته‌های او در روزنامه طوفان را كه همانند « طوفان سهمگین خواب خوش زندگی آرام و به ظاهر بی درد سر مفتخوران و ستمگران را بهم ریخت و بیش از 15 بار توقیف شد » می‌ستاید و از وی به نیكی یاد می‌كند.

برای همیشه‌ی ایام، روزگار نه قلم بدستان مبارز و متعهد و دلاور را فراموش می‌كند نه قلم زننان مزدور و وابسته را.


در دفتر زمانه فتد نامش از قلم                          هر ملتی كه مردم صاحب قلم نداشت




آن زمان كه بنهادم سر به پای آزادی                         دست خود زجان شستم از برای آزادی

فرخی زجان و دل می‌كند در این محفل                 دل نثار استقلال، جان فدای آزادی(6)


پی‌نوشت‌ها:

1- ترجمه آیه اول سوره قلم

2- ترجمه آیه دوم سوره قلم

3- «تفسیر نمونه»، جلد 24، صفحه 347

4- «تفسیر پرتوی از قرآن»، چاپ 1348 ه. ش، صفحه 181 – 182

5- روزنامه اقیانوس شماره یكم- تاریخ چاپ 1326 ه ق.نقل از جلد اول تاریخ سانسور در مطبوعات ایران - صفحه 381


6- « دیوان فرخی یزدی»

یزدفردا