زمان : 15 Tir 1389 - 01:05
شناسه : 24134
بازدید : 11172
 استاد مهدی آذر يزدی استاد مهدی آذر يزدی

 

یزدفردا :خبرگزاری قرآنی ایران یکی از خبرگزاریهایی بود که در تکریم و پوشش اخبار مربوط به آذریزدی سنگ تمام گذاشت

ضمن عرض خسته نباشید به همکاران ایکنا  اخبار مرتبط با آذر که در ایکنا منتشر شده است تقدیم می گردد.



انا لله و انا اليه راجعون/ استاد مهدی آذر يزدی، خادم القرآن الكريم به جوار رحمت الهی شتافت - ۱۳۸۸/۰۴/۱۸

انا لله و انا اليه راجعون/ استاد مهدی آذر يزدی، خادم القرآن الكريم به جوار رحمت الهی شتافت (2) - ۱۳۸۸/۰۴/۱۸

 


 

 


 

 


 

 


 

 


 

 


 

 


 

 


 

 


 

 


 

 


 

 


 

 


 

 

 

مشروح گزارش تشييع پيكر «آذريزدی»  سردر دانشگاه تهران

پيكر «مهدی آذريزدی» با
بدرقه‌ دوستدارانش رهسپار يزد شد

گروه ادب: مراسم تشييع پيكر مرحوم «مهدی آذريزدی» از مقابل  خبرگزاری قرانی تا سردر دانشگاه تهران صبح امروز ـ شنبه 20 تير ـ برگزار شد و پيكر آن مرحوم با بدرقه دوستداران و مسئولان فرهنگی رهسپار يزد شد.

 

مراسم تشييع پيكر مرحوم «مهدی آذريزدی» نويسنده فقيد ادبيات كودك و نوجوان و خادم‌القرآن، امروز شنبه 20 تير در مقابل   با حضور «محمدحسين صفارهرندی» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، «علی‌اكبر اشعری» مشاور فرهنگی رئيس جمهور، «غلامعلی حداد‌عادل» رئيس كميسيون فرهنگی مجلش شورای اسلامی و «مصطفی رحماندوست» نويسنده كودك و نوجوان و تنی چند از نويسندگان ادبيات كودك و نوجوان برگزار شد.

اين مراسم با قرائت آياتی چند از قرآن كريم توسط «اكبر توپچی» آغاز شد و «محمدحسين صفارهرندی» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: انتصاب آذريزدی به شهری كه نماينده همه فضيلت‌ها و خوبی‌های اصيل جامعه ايرانی ـ اسلامی است، بسيار مبارك است، اگر اسناد تاريخی هزار ساله در نامه‌های حاكمان يزد را بررسی كنيم، می‌بينيم از شهر يزد با عنوان «دارالعباده» نام برده می‌شود.

مرحوم آذريزدی نماينده روشن جايی به‌نام «دارالعباده» است

وی ادامه داد: «دارالعباده» يعنی مكانی برای بندگی خدا و صفت اصلی مردم يزد همان بندگی برای خداست. مرحوم آذريزدی نماينده روشن جايی به‌نام «دارالعباده» و مردی است كه خصوصيات خوب همه اهالی يزد را در خود جمع كرده بود.

صفارهرندی در اشاره به ويژگی‌های بارز مردم يزد يعنی صرف هزينه‌های كم و بهره‌های زياد گفت: از خصايص مردم يزد و به ويژه مرحوم آذريزدی صرف هزينه‌های كم و بهره‌دهی بسيار است، همان‌طور كه خود مرحوم آذريزدی گفته بود، وی برای آموختن سرمايه زيادی هزينه نكرد، ولی با همين هزينه اندك بهره‌های بسياری برای جامعه داشت، مرحوم آذريزدی به هيچ عنوان با احوال برخی از دانشمندان كه هزينه‌های بسياری برای توليد دانش خود صرف كرده، اما در مقابل بهره‌هايی زيادی نداشتند قابل قياس نيست.

آذریزدی به ما فهماند اينكه زكات علم نشر آن است يعنی چه؟

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی تصريح كرد: مرحوم آذريزدی در حالی كه از دنيا وامی نگرفت و برای نخستين‌بار با همان جرقه‌های اوليه پدرش اندك سوادی كسب كرده بود، به ما فهماند اينكه زكات علم نشر آن است يعنی چه؟ او هرچه از اين دنيا دريافت كرد، چند برابرش را تحويل دنيا داد.

وی افزود: كارنامه مرحوم آذريزدی پر از اشعه‌های نورانی دانش، معرفت و ديانت است برای كسانی كه بيشترين نياز را برای تغيير و تحول دارند. همان‌طور كه مقام معظم رهبری فرموده‌اند، نوشته‌های مرحوم آذريزدی در دورانی كه اندك‌ نورهای درخشانی وجود داشت، خوب درخشيد و مايه آرامش بود.

صفارهرندی با بيان اين مطلب كه خوب قصه گفتن با قصه خوب گفتن متفاوت است، گفت: مرحوم آذريزدی هم خوب قصه‌ می‌گفت، هم قصه‌های خوب می‌نوشت به همين دليل بارها آثار وی تجديد چاپ شد، حتی دغدغه‌ روزهای آخر عمر او نيز آثارش بود. در ديداری كه در روزهای پايانی عمر وی از او داشتم، دغدغه‌اش چاپ كتاب‌هايش به گونه‌ای بود كه برای بچه‌ها ساده فهم‌تر و جذاب‌تر باشد.

وی در پايان سخنان خود گفت: خداوند او را با اوليائش در بهشت مشحور سازد، اگرچه او در همين دنيا هم در بهشت خوبی‌هايی كه خودش ساخته بود، زندگی می‌كرد.

«مصطفی رحماندوست» ديگر سخنرانی اين مراسم نيز گفت: آذريزدی كسی بود كه مدرسه نرفت، اما برای مدرسه رفته‌ها كتاب نوشت، به قول خودش سوادی نياموخت، اما سه نسل پشت سر هم كتاب‌هايش را خواندند و در نمايشگاه كتاب امسال نيز آثار «مهدی آذريزدی» از پرفروش‌ترين كتاب‌ها بود.

آذریزدی اين سعادت را داشت كه به عنوان خادم‌القرآن شناخته شود

وی ادامه داد: آذريزدی تلاشی برای خادم‌القرآن بودن نكرد، اما اين سعادت را داشت كه به عنوان خادم‌القرآن شناخته شود، وی هيچ تلاشی برای نويسنده برتر‌شدن نكرد، اما خداوند به او اين نعمت را هم داد.

رحماندوست تصريح كرد: مرحوم آذريزدی تنها زيست و به تنهايی نوشت و تا يك سال پايان عمر هرگز از پا نيافتاد، جز اين هر سه ماهی كه گرفتار بيماری و بيمارستان شد و اين سعادتی بزرگ برای مرد است. وی هميشه شادمان بود و مايه شادی ديگران و به من اين درس را داد كه اگر قدمی محكم در راهی بگذاری، حتی اگر هيچ كسی را نداشته باشی، برنده خواهی شد.

 صفارهرندی:

كارنامه مرحوم آذريزدی پر از اشعه‌های نورانی دانش، معرفت و ديانت است برای كسانی كه بيشترين نياز را برای تغيير و تحول دارند

رحماندوست در ادامه صحبت‌هايش در بيان خاطره‌ای از مرحوم آذريزدی گفت: حدود 17 سال پيش اولين سمينار ادبيات كودكان و نوجوان را در ايران به وجود آوردم و برای پيام اين سمينار به جست‌وجو بين نويسندگان اين عرصه پرداختيم و كسی را مناسب‌تر از آذريزدی پيدا نكرديم، اين بود كه به سراغ او رفتم، آذريزدی در آن سال‌ها در طبقه بالای كتابفروشی اشراقی زندگی می‌كرد، از وی دعوت كردم به منزل من بيايد، وقتی آمد خانه ما گفت، من 12 سال است به خانه كسی نرفتم و 12 سال است كه خانه‌ای نداشتم تا كسی به ديدن من بيايد.

وی در اشاره به اداره كل ارشاد استان يزد گفت: من از مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد يزد كه كتابخانه‌ و خيابانی به نام «مهدی آذريزدی» نامگذاری كردند و خانه‌ای برای وی در نظر گرفتند؛ اگرچه وی به دليل مناعت طبع قبول نكرد، تشكر می‌كنم.

رحماندوست در پايان گفت: «مهدی آذريزدی» در يزد دفن خواهد شد تا در بارگاهی برای كسانی باشد كه در آن خطه كويری به دنبال راهی برای ادامه دادن راه آذريزدی هستند.

در ادامه مراسم پيكر مرحوم «مهدی آذريزدی» نويسنده فقيد ادبيات كودك و نوجوان در دستان دوستدارانش با ذكر «ياحسين» از مقابل  قرآنی ايران () به سمت دانشگاه تهران تشييع شد.

يادآوری می‌شود، پيكر مرحوم آذريزدی پس از اقامه نماز توسط حجت‌الاسلام والمسلمين «محمود دعايی» برای انتقال به يزد به فرودگاه تهران منتقل شد.




صبح امروز در يزد


«مهدی آذريزدی» در سرای ابدی‌اش آرام گرفت


گروه ادب: «مهدی آذريزدی» نويسنده فقيد ادبيات كودك و نوجوان و خادم‌القرآن صبح امروز ـ يكشنبه 21 تير ـ بر دستان همشهريانش تشييع و در حسينيه خرمشاه يزد آرام گرفت.



مراسم تشييع پيكر «ـمهدی آذريزدی» صبح امروز يكشنبه ـ 21 تير ـ با حضور علاقه‌مندان اين نويسنده فقيد و مسئولان و هنرمندان شهر يزد برگزار شد.


مديركل سياسی استانداری يزد با اعلام اين خبر به گفت: مراسم تشييع پيكر استاد «مهدی آذريزدی» از ساعت 9 صبح امروز از مقابل مسجد حظيره با حضور جمع كثيری از مردم فرهنگ‌دوست استان يزد، نماينده امام جمعه يزد، استاندار و جمع كثيری از هنرمندان اين شهر به سمت آرامگاه وی در حسينيه خرمشاه آغاز شد.


«مهدی تقوايی» ادامه داد: در اين مراسم هم‌چنين نمايندگان مردم شهرستان‌های استان در مجلس، فرماندهان سپاه پاسداران و نيروی انتظامی، شهردار و اعضای شورای شهر يزد، مسئولان آموزش و پرورش و كانون پرورشی كودكان و نوجوانان استان يزد، رئيس و كاركنان حوزه هنری استان يزد نيز حضور داشتند.


تقوايی با بيان اين مطلب كه در مسجد حظيره تشييع كنندگان به اقامت حجت‌‌الاسلام والمسلمين صالحی، مسئول دفتر نماينده ولی‌ فقيه در استان يزد بر پيكر استاد آذريزدی در مسجد نماز گزاردند.


مديركل سياسی استانداری يزد تصريح كرد: هم‌چنين فردا دوشنبه ـ 22 تير ـ نيز مراسم يادبودی برای اين نويسنده فقيد برگزار می‌شود.


وی تأسيس بنياد آذريزدی در يزد، ساخت آرامگاهی در خور شأن اين نويسنده را از اقدامات مسئولان يزد برای زنده‌ نگاه داشتن ياد اين نويسنده عنوان كرد.


به گفته تقوايی به دليل گرمی هوای يزد سخنرانی استاندار و مسئولان فرهنگی در اين مراسم لغو شد.

 

  


مراسم تشييع پيكر «مهدی آذريزدی» آغاز شد

گروه ادب:مراسم تشييع پيكر «مهدی آذريزدی» نويسنده پيشكسوت ادبيات كودك و نوجوان و خادم‌القرآن دقايقی پيش با سخنرانی «مصطفی رحماندوست» و با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل   آغاز شد.

 

مراسم تشييع پيكر نويسنده فقيد و خادم‌القرآن «مهدی آذريزدی» امروز شنبه 20 تير با سخنرانی «مصطفی رحماندوست» در محل   آغاز شد.

پيكر مرحوم آذريزدی پس از اين مراسم احتمالا به يزد برای خاك‌سپاری منتقل خواهد شد.

در اين مراسم «علی اكبر اشعری» رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملی، «محمد‌علی خواجه‌پيری» مشاور قرآنی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، «غلامعلی حداد عادل»، سيد محمود دعايی، «سعيد پورعلی»، «نوش‌آفرين انصاری» و «محسن مومنی شريف» نيز حضور دارند.

«مهدی آذريزدی» نويسنده كودك و نوجوان و خادم قرآن ـ 18 تير ـ در سن 87 سالگی در بيمارستان آتيه تهران درگذشت.

‌اين نويسنده پيشكسوت كودك و نوجوان در سال 1301 در خرمشاه حومه يزد متولد شد. وی در سال 1336 باتوجه به زمينه مطالعات وسيع قبلی‌اش شروع به نوشتن داستان‌های گوناگون برای كودكان كرد. او در اين راه پنج كتاب در مجموعه قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب و پنج كتاب كوچكتر در مجموعه «قصه‌های تازه از كتابهای كهن» انتشار داد.

مرحوم مهدی آذريزدی همچنين ترجمه‌ای به نام «گربه ناقلا» و حكايت منظومی به نام «شعر قند و عسل» و همچنين دو كتاب آموزشی به نام خودآموز عكاسی و خودآموز شطرنج» به رشته تحرير درآورد.

اين نويسنده پيشكسوت كودكان از روز 25 خرداد سال جاری به دليل عمل جراحی برای روی پای چپ در بيمارستان آتيه تهران بستری شد و صبح روز گذشته در اين بيمارستان دارفانی را وداع گفت.

مرحوم آذريزدی در سال 1378 به دليل نگارش قصه های قرآن برای نوجوانان به عنوان خادم قرآن انتخاب شد.

  





تشييع پيكر «مهدی آذريزدی» نويسنده ادبيات كودك و نوجوان و خادم‌القرآن /
۱۳۸۸/۰۴/۲۰

 


 

 


 

 


 

 


 

 


 

 


 

 


 

 


 

 


 

 

 


يادمان خادم كوچ‌كرده قرآن «مهدی آذريزدی»
ديدگاه مقام معظم رهبری درباره مهدی آذريزدی؛

خودم را از جهت
رسيدگی به فرزندانم مديون آذريزدی می‌دانم

گروه ادب: رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی)، طی سفری كه در دی‌ماه سال 86 به شهر يزد داشتند در ديدار با مهدی آذريزدی، نويسنده فقيد كودك و نوجوان، به او فرمودند: من خودم را از جهت رسيدگى به فرزندانم، بخشى مديون اين مرد و كتاب اين مرد می‌دانم.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->

 

به گزارش   پايگاه اينترنتی دفتر حفظ و نشر آثار آيت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب با تجليل از آثار «مهدی آذريزدی» فرمودند كه در زمان طاغوت «براى بچه‏هاى كوچك، دستمان خالى بود، تا اينكه كتاب ايشان را پيدا كردم. نگاه كردم ديدم اين از جهات متعددى، از دو سه جهت، همان چيزى است كه من دنبالش می‌گردم.»

«نكته‏ دوم در مورد آقاى آذر يزدى است كه الان اطلاع دادند ايشان در اين جلسه نشسته‏اند و ظاهراً بيمار هم بودند و با حال بيمارى زحمت كشيده‏اند و آمده‏اند.

من چندى پيش در يك برنامه‏ تلويزيونى ديدم كه از ايشان تجليل كرده بودند. من با اينكه وقتم هم كم است، از وقتى تلويزيون را روشن كردم و ديدم كه از ايشان دارد تجليل می‌شود، پاى آن برنامه نشستم، صحبت‌هاى خود ايشان را هم گوش كردم.

ايشان در آنجا می‌گفتند كه در طول آن سال‌هاى پيش از انقلاب هيچ‌كس كمترين تشكرى، تقديرى از اين مرد زحمتكش و خدوم نكرده است. آن برنامه را كه من ديدم، نكته‏اى در ذهنم بود و دلم خواست كه آن را يك وقتى به ايشان بگويم، فكر می‌كردم ديگر امكان ندارد و عملى نيست؛ كجا حالا ما آقاى آذر يزدى را زيارت كنيم! حالا تصادفاً امشب ايشان اينجا هستند.

آن نكته اين است كه من خودم را از جهت رسيدگى به فرزندانم، بخشى مديون اين مرد و كتاب اين مرد می‌دانم. آن وقتى كه كتاب ايشان درآمد - اول هم به نظرم دو جلد، سه جلد، تا آن وقتى كه من اطلاع پيدا كردم، از اين كتاب درآمده بود؛ «قصه‏هاى خوب براى بچه‏هاى خوب» - من رفتم تورق كردم.

بچه‏هاى ما داشتند به دوران مُراهقى ـ يعنى نزديكى به بلوغ ـ می‌رسيدند، دوره هم دوره‏ طاغوت بود و همه‏ عوامل در جهت گمراه‏سازى ذهن و دل جوان حركت می‌كرد. من دلم می‌خواست چيزى باشد كه جوان‌هاى ما با او هدايت شوند و جاذبه هم داشته باشد. خب، كتاب خوب كه خيلى بود. بنده فهرست پيشنهادى كتاب می‌نوشتم و بين جوان‌هاى دانشجو و دانش‏آموزهاى سطوح بالاى دبيرستان‌ها پخش می‌شد، اما براى بچه‏هاى كوچك، دستمان خالى بود، تا اين كه كتاب ايشان را پيدا كردم. نگاه كردم ديدم اين از جهات متعددى، از دو سه جهت، همان چيزى است كه من دنبالش می‌گردم.

به نظرم دو جلد يا سه جلد آن وقت چاپ شده بود، خريدم. بعد هم دنبالش گشتم تا اين كه جلد پنجم به نظرم يا ششم ـ حالا درست نمی‌دانم، يادم نيست ـ درآمد؛ به تدريج چاپ شد و من رفتم تهيه كردم و براى فرزندانم خريدم.

نه فقط فرزندان، بلكه در سطح شعاع ارتباطات فاميلى و دوستانه، هر جا دستم رسيد و فرزندى داشتند كه مناسب بود با اين قضيه، اين كتاب ايشان را معرفى كردم.

خواستم اين حق‏شناسى را من به نوبه‏ خود كرده باشم. ايشان يك خلأیى را در يك برهه‏ از زمان براى زنجيره‏ طولانى فرهنگى اين كشور پر كردند. اين كار، باارزش است. خداوند از شما - آقاى مهدى آذر يزدى! - اين خدمت را قبول كند و مأجور باشيد. اين ستايش‌هاى زبانى و اينها، اجر كارهائى كه با اخلاص انجام گرفته باشد، نمی‌شود؛ اجر كار مخلصانه را خدا بايد بدهد و خدا هم خواهد داد.»


خداحافظ بابای تنهای قصه گو
«مهدی آذريزدی»، روحی ريشه‌گرفته از رويا/ آذريزدی در نگاه «حسين مسرت»

گروه ادب:‌ «حسين مسرت» پژوهشگر در كتاب «زندگی‌نامه و خدمات علمی و فرهنگی استاد مهدی آذريزدی» يادداشتی با عنوان «روحی ريشه گرفته از رويا» نوشته است.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->

 

«حسين مسرت» پژوهشگر، در اين يادداشت چنين نوشته است: «سال‌ها است كه كودكان و نوباوگان ديروز و امروز ايران با نام استاد مهدی آذريزدی آشنايند. نامی كه با روياها و خاطرات خوش كودكی آن‌ها همراه شده و با نام قصه‌های ايرانی پيوند خورده است.

اين نام همان قدر برای كودكان و نوجوانان آشنا است كه برای بزرگان و اهل قلم؛ زيرا زمانی با قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب و مثنوی بچه خوب او، همگام و صميمی بودند و چون به نوجوانی پا گذاردند و با شعر قند و عسل و قصه‌های تازه از كتاب‌های كهن او دمخور شدند.

در نوجوانی هم با خواندن خودآموز عكاسی و خودآموز شطرنج او به جوانی پا نهادند و در بزرگسالی و ميانسالی با چاپ و تصحيح بسيار وزين مثنوی معنوی مولوی روزگار به سر می‌بردند. بی‌گمان نقشی كه آذريزدی در پی‌ريزی نثر روان و كودكانه در نثر معاصر از لحاظ آشنايی كودكان و نوجوانان با ادب غنی و پربار فارسی داشته انكار‌ناپذير است.

دلبستگی به كتاب، وابستگی به فرزانگی است روحی كه به سحر كلمات مبتلاست، با جادوی هيچ قدرتی طلسم نخواهد شد. مهدی آذريزدی به كمك واژه‌ها، طلسم دروازه روياهای سركوب شده كودكی‌اش را گشود و با بازتوليد ساحرانه آن كودكان ايران زمين را به قلمرو قلب خود فرا خواند، قلبی كه 87سال، ساده و صميمی برای دانايی و اراده به دانستن تپيد و می‌تپد.

البته او نيز می‌توانست چون پدر‌بزگی قصه‌گو محصور ميان حرف‌های هميشه كاهلانه از خاطرات عتيق خويش تغذيه كند و فارغ‌دلانه با تبعيت از حكمت ماقبل مدرن به جا مانده و شديداً رايج كه هيچ ارجاعی جز خود ارجاعی را ‌باز نمی‌شناسد، در هيئت پدربزگی خير‌خواه و نصيحت‌گر كه ديگر كمترين ارتباط حقيقی با امر واقعی دنيای پيرامون خود ندارد و همه چيز در نظرش به شكلی وا‌پس‌گرايانه و تجويزی وانمايی می‌شود، ظاهر شود.

اما آذريزدی چنين نكرد. او به عشق كتاب (كلمات) زنده بود و گويا ميل به هر چه بيش‌تر دانستن، يگانه ميل او به ادامه حيات بود. آذريزدی نيك دريافت كه خلاقيت آن نيست كه پيرمردسالارانه آدم، پيوسته از محفوظات متروك خويش كسب مجهولات كند! برای او خواندن لازمه نوشتن است، چرا كه صرفاً در چرخه‌ اين فرايند خلاق تفكر قوام می‌يابد و می‌بالد.

او همان‌طور كه كارمند كتابفروشی و انتشاراتی نبود، كارمند كتاب بود، لذا با بصيرتی شگرف دريافت كه آگاهی بازنشستگی نمی‌شناسد، پس می‌خواند و می‌نوشت.

 


رئيس‌جمهور:

كارنامه آذريزدی در
قصه‌ پردازی از فرهنگ ايرانی و اسلامی ماندگار خواهد بود

گروه سياسی: رئيس‌جمهور امروز، 20 تيرماه در پيامی به مناسبت درگذشت مهدی آذريزدی، تصريح كرد: بی‌ترديد كارنامه پربار او در قصه‌پردازی از ميراث گران‌سنگ فرهنگ ايرانی و اسلامی در حافظه تاريخی ايرانيان ماندگار خواهد بود.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->

محمود احمدی‌نژاد

 محمود احمدی‌نژاد رئيس جمهور كشورمان امروز، شنبه 20 تيرماه در پيامی درگذشت مهدی آذريزدی را تسليت گفت.

متن پيام رئيس‌جمهور به شرح ذيل است:

بسم الله الرحمن الرحيم

انا لله و انا اليه راجعون

در گذشت قصه‌پرداز نام آشنا و پيشكسوت عرصه حكايت، مهدی آذريزدی، مايه تأثر و تأسف شد.

فقدان او خسارت بزرگی برای اصحاب فرهنگ و قلم، به ويژه نسل‌هايی است كه در سايه‌سار قصه‌های شيرين او و روايت‌های ماندگارش باليدند.

بی‌ترديد كارنامه پربار او در قصه‌پردازی از ميراث گران‌سنگ فرهنگ ايرانی و اسلامی در حافظه تاريخی ايرانيان ماندگار خواهد بود.

خدمات اين نويسنده باورمند در تعليم و تربيت چند نسل پياپی بويژه در خلاء فرهنگی رژيم گذشته بسيار ارزشمند و مغتنم است.

فقدان اين عزيز را به بازماندگان و همه دلبستگان ميراث فرهنگ و ادب فارسی تسليت می‌گويم و اميد دارم حضرت حق، به پاداش نيكی، او را در آغوش رحمت و مغفرت خويش جای دهد.

محمود احمدی‌نژاد

رئيس‌جمهور اسلامی ايران


«مصطفی رحماندوست» در مراسم تشييع پيكر آذريزدی:

«آذريزدی» سعادت عنوان خادم‌القرآن را داشت

گروه ادب: «مصطفی رحماندوست» در مراسم تشييع پيكر مرحوم آذريزدی در مقابل   گفت: آذريزدی تلاشی برای خادم‌القرآن شدن نكرد، اما اين سعادت را داشت كه به عنوان خادم‌القرآن شناخته شود، وی هيچ تلاشی برای نويسنده برتر‌شدن نكرد، اما خداوند به او اين نعمت را هم عطا كرد.

«مصطفی رحماندوست» نويسنده كودك و نوجوان در مراسم تشييع پيكر مرحوم «مهدی آذريزدی» گفت: آذريزدی كسی بود كه مدرسه نرفت، اما برای مدرسه رفته‌ها كتاب نوشت، به قول خودش سوادی نياموخت، اما سه نسل پشت سر هم كتاب‌هايش را خواندند و در نمايشگاه كتاب امسال نيز آثار «مهدی آذريزدی» از پرفروش‌ترين كتاب‌ها بود.

وی ادامه داد: آذريزدی تلاشی برای خادم‌القرآن بودن نكرد، اما اين سعادت را داشت كه به عنوان خادم‌القرآن شناخته شود، وی هيچ تلاشی برای نويسنده برتر‌شدن نكرد، اما خداوند به او اين نعمت را هم داد.

مرحوم آذريزدی تنها زيست و به تنهايی نوشت

رحماندوست تصريح كرد: مرحوم آذريزدی تنها زيست و به تنهايی نوشت و تا يك سال پايان عمر هرگز از پا نيافتاد، جز اين هر سه ماهی كه گرفتار بيماری و بيمارستان شد و اين سعادتی بزرگ برای مرد است. وی هميشه شادمان بود و مايه شادی ديگران و به من اين درس را داد كه اگر قدمی محكم در راهی بگذاری، حتی اگر هيچ كسی را نداشته باشی، برنده خواهی شد.

رحماندوست در ادامه صحبت‌هايش در بيان خاطره‌ای از مرحوم آذريزدی گفت: حدود 17 سال پيش اولين سمينار ادبيات كودكان و نوجوان را در ايران به وجود آوردم و برای پيام اين سمينار به جست‌وجو بين نويسندگان اين عرصه پرداختيم و كسی را مناسب‌تر از آذريزدی پيدا نكرديم، اين بود كه به سراغ او رفتم، آذريزدی در آن سال‌ها در طبقه بالای كتابفروشی اشراقی زندگی می‌كرد، از وی دعوت كردم به منزل من بيايد، وقتی آمد خانه ما گفت، من 12 سال است به خانه كسی نرفتم و 12 سال است كه خانه‌ای نداشتم تا كسی به ديدن من بيايد.

وی در اشاره به اداره كل ارشاد استان يزد گفت: من از مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد يزد كه كتابخانه‌ و خيابانی به نام «مهدی آذريزدی» نامگذاری كردند و خانه‌ای برای وی در نظر گرفتند؛ اگرچه وی به دليل مناعت طبع قبول نكرد، تشكر می‌كنم.

رحماندوست در پايان گفت: «مهدی آذريزدی» در يزد دفن خواهد شد تا در بارگاهی برای كسانی باشد كه در آن خطه كويری به دنبال راهی برای ادامه دادن راه آذريزدی هستند.

  

 


وزيرفرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تشييع پيكر «آذريزدی»:

كارنامه مرحوم
آذريزدی سرشار از اشعه‌های نورانی دانش، معرفت و ديانت است

گروه ادب: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی ساعتی قبل در مراسم تشييع پيكر «مهدی آذريزدی» كه در مقابل  خبرگزاری قرآنی ايران برگزار شد، گفت: كارنامه مرحوم آذريزدی سرشار از اشعه‌های نورانی دانش، معرفت و ديانت است برای كسانی كه بيشترين نياز را برای تغيير و تحول دارند.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->

«محمدحسين صفارهرندی» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی

 «محمدحسين صفارهرندی» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تشييع پيكر مرحوم «مهدی آذريزدی» نويسنده فقيد ادبيات كودك و نوجوان و خادم‌القرآن گفت: انتصاب آذريزدی به شهری كه نماينده همه فضيلت‌ها و خوبی‌های اصيل جامعه ايرانی ـ اسلامی است، بسيار مبارك است، اگر اسناد تاريخی هزار ساله در نامه‌های حاكمان يزد را بررسی كنيم، می‌بينيم از شهر يزد با عنوان «دارالعباده» نام برده می‌شود.

وی ادامه داد: «دارالعباده» يعنی مكانی برای بندگی خدا و صفت اصلی مردم يزد همان بندگی برای خداست. مرحوم آذريزدی نماينده روشن جايی به‌نام «دارالعباده» و مردی است كه خصوصيات خوب همه اهالی يزد را در خود جمع كرده بود.

مرحوم آذريزدی هم خوب قصه‌ می‌گفت، هم قصه‌های خوب می‌نوشت

صفارهرندی در اشاره به ويژگی‌های بارز مردم يزد يعنی صرف هزينه‌های كم و بهره‌های زياد گفت: از خصايص مردم يزد و به ويژه مرحوم آذريزدی صرف هزينه‌های كم و بهره‌دهی بسيار است، همان‌طور كه خود مرحوم آذريزدی گفته بود، وی برای آموختن سرمايه زيادی هزينه نكرد، ولی با همين هزينه اندك بهره‌های بسياری برای جامعه داشت، مرحوم آذريزدی به هيچ عنوان با احوال برخی از دانشمندان كه هزينه‌های بسياری برای توليد دانش خود صرف كرده، اما در مقابل بهره‌هايی زيادی نداشتند قابل قياس نيست.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی تصريح كرد: مرحوم آذريزدی در حالی كه از دنيا وامی نگرفت و برای نخستين‌بار با همان جرقه‌های اوليه پدرش اندك سوادی كسب كرده بود، به ما فهماند اينكه زكات علم نشر آن است يعنی چه؟ او هرچه از اين دنيا دريافت كرد، چند برابرش را تحويل دنيا داد.

خصايص مردم يزد و به ويژه مرحوم آذريزدی صرف هزينه‌های كم و بهره‌دهی بسيار است، همان‌طور كه خود مرحوم آذريزدی گفته بود، وی برای آموختن سرمايه زيادی هزينه نكرد، ولی با همين هزينه اندك بهره‌های بسياری برای جامعه داشت

وی افزود: كارنامه مرحوم آذريزدی پر از اشعه‌های نورانی دانش، معرفت و ديانت است برای كسانی كه بيشترين نياز را برای تغيير و تحول دارند. همان‌طور كه مقام معظم رهبری فرموده‌اند، نوشته‌های مرحوم آذريزدی در دورانی كه اندك‌ نورهای درخشانی وجود داشت، خوب درخشيد و مايه آرامش بود.

صفارهرندی با بيان اين مطلب كه خوب قصه گفتن با قصه خوب گفتن متفاوت است، گفت: مرحوم آذريزدی هم خوب قصه‌ می‌گفت، هم قصه‌های خوب می‌نوشت به همين دليل بارها آثار وی تجديد چاپ شد، حتی دغدغه‌ روزهای آخر عمر او نيز آثارش بود. در ديداری كه در روزهای پايانی عمر وی از او داشتم، دغدغه‌اش چاپ كتاب‌هايش به گونه‌ای بود كه برای بچه‌ها ساده فهم‌تر و جذاب‌تر باشد.

صفارهرندی در پايان گفت: خداوند او را با اوليائش در بهشت مشحور سازد، اگرچه او در همين دنيا هم در بهشت خوبی‌هايی كه خودش ساخته بود، زندگی می‌كرد.


آذريزدی پيشگام آشنايی كودكان و نوجوانان با داستان‌های عبرت‌آموز قرآن بود

گروه خبرنگاران افتخاري / محمد دریابان: يك پژوهشگر و نويسنده دفاع مقدس با تسليت درگذشت مهدی آذريزدی، نويسنده توانا و بزرگ ايران‌زمين، فقدان آن مرحوم را ضايعه‌ای سنگين برای ادبيات كودكان و نوجوانان و ادبيات داستانی كشورمان توصيف كرد.

 در خرمشهر، «نادر دريابان» با اشاره به آثار متعدد اين عالم فرزانه گفت: استاد مهدی آذريزدی پيشگام آشنايی كودكان و نوجوانان ايران‌زمين با داستان‌ها و عبرت‌‌های قرآن ‌مجيد بود و حق بزرگی بر تربيت قرآنی بسياری از كودكان و نوجوانان اين كشور دارد.

وی با اشاره به كتاب «قصه‌های قرآن» مهدی آذريزدی گفت: اين كتاب نه ‌تنها كودكان و نوجوانان را با زندگی پيامبران آشنا می‌كند، بلكه درست در زمانی منتشر شد كه سياست‌های ضد قرآنی و ضد مذهبی رژيم پهلوی در تعارض كامل با اشاعه فرهنگ قرآنی بود.

وی افزود: كتاب‌های مهدی آذريزدی راه درست را با زبان ساده داستان‌نويسی به كودكان و نوجوانان نشان می‌داد و اين درحالی بود كه در دهه چهل و پنجاه، حجمه كتاب‌های ترجمه‌شده‌ خارجی برای كودكان و نوجوانان، شتاب ويژه‌ای به خود گرفته بود.

دريابان با اشاره به جلد هشتم كتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» كه به قصه‌های چهارده‌ معصوم(ع) اختصاص دارد، گفت: انتشار اين كتاب نيز متناسب با روح بزرگ و انس اين نويسنده چيره‌دست با مفاهيم پربار قرآن و اهل بيت عصمت و طهارت(ع) بود كه با زبانی ساده، كودكان و نوجوانان اين سرزمين را در پای درس مكتب قرآن و اهل بيت(ع) قرار می‌داد.

وی با اشاره به ساير آثار استاد، تمامی آن‌ها را در مسير شكل‌دهی تفكر كودكان و نوجوانان برای رسيدن به زندگی بهتر ارزيابی كرد و گفت: در بسياری از قصه‌های ايشان ردپايی از خداشناسی و خودشناسی، تشخيص شر از خير و بد از خوب را می‌توان ديد كه برای هميشه در تاريخ ادبيات كودكان و نوجوانان اين كشور ماندگار خواهد شد.

دريابان مجموعه كتاب‌های «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» و همچنين «داستان‌های تازه از كتاب‌‌های كهن» را نه ‌تنها برای كودكان بلكه برای همه‌ سنين مفيد به فايده دانست و خاطرنشان كرد: تشييع پيكر اين نويسنده چيره‌دست و مهربان از مقابل  قرآنی ايران ()، حق‌شناسی از خدمات قرآنی، انسانی و خداشناسی مرحوم آذريزدی است.


در پيام تسليت «غلامعلی حداد‌عادل» عنوان شد:

آذريزدی كودكان را با
متون اصيل فرهنگ و ادب ايران اسلامی آشنا می‌كرد

گروه ادب: رئيس كميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و رئيس فرهگستان زبان و ادب فارسی در پيامی درگذشت «مهدی آذريزدی» نويسنده كتاب‌های كودكان و نوجوانان را تسليت گفت.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->

 

به گزارش  پايگاه اطلاع‌رسانی خانه ملت، در پيام تسليت «غلامعلی حداد‌عادل» رئيس كميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی آمده است:

«مهدی آذريزدی» نويسنده ارجمندی كه ده‌ها سال با آثار خويش كودكان و نوجوانان ما را با مفاهيم و متون اصيل فرهنگ و ادب ايران اسلامی آشنا می‌كرد، درگذشت.

كميسيون فرهنگی مجلس اين ضايعه را به عموم اهل دانش و فرهنگ و همه بچه‌های خوب ديروز و امروز كه خوانندگان قصه‌های خوب اين نويسنده خوب بودند، تسليت می‌گويد.

«مهدی آذريزدی» كه 87 سال از زندگی وی می‌گذشت، روز سه‌شنبه 26 خرداد، به دليل عمل جراحی بر روی پای چپ وی در يكی از بيمارستان‌های تهران بستری شد و از روز جمعه، 29 خرداد به علت عفونت ريوی در بخش مراقبت‌های ويژه به سر می‌برد.

غلامعلی حداد عادل روز دوشنبه 8 تيرماه درحالی كه «علی افراشته» رئيس سازمان اداری مجلس وی را همراهی می‌كرد، از اين نويسنده كتاب‌های كودكان و نوجوانان در بخش مراقبت‌های ويژه (ICU) بيمارستان آتيه تهران، عيادت كرد.

مهدی آذريزدی در سال 1300 به دنيا آمده و از سال 1320 به طورر جدی به كار نويسندگی پرداخت و تا امروز بالغ بر40 عنوان كتاب از او انتشار يافته است.

مجموعه كتاب‌های «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»، «قصه‌های تازه از كتاب‌های كهن»، «شعر قند و عسل»، «قصه‌‌های پيامبران»، «مثنوی بچه خوب»، مجموعه قصه‌های ساده و تصحيح مثنوی مولوی (برای بزرگسالان) از جمله كتاب‌های اين نويسنده است كه تاكنون بارها به چاپ رسيده و برخی از آنان به زبان‌های عربی، انگليسی و فرانسه ترجمه شده است.

مهدی آذريزدی هم‌چنين به دليل بازنويسی قصه‌های قرآن برای كودكان در سال 1378 به عنوان «خادم‌القرآن» شناخته شد.


 


پيام تسليت سازمان دارالقرآن‌الكريم به مناسبت درگذشت «مهدی آذر‌يزدی»

گروه ادب: سازمان دارالقرآن‌الكريم ضمن تسليت به مناسبت درگذشت مرحوم «مهدی آذريزدی» نويسنده فقيد ادبيات كودك و نوجوان و خادم‌القرآن، علو درجات اين عزيز سفر كرده را از خداوند متعال مسئلت كرد.

 متن پيام تسليت سازمان دارالقرآن‌الكريم به مناسبت درگذشت مرحوم «مهدی آذريزدی» در پی می‌آيد:

«بسم‌الله الرحمن الرحيم

انالله و انا اليه راجعون

مرحوم استاد مهدی آذر يزدی پس از عمری تلاش و كوشش در عرصه خلق آثار ادبی با رويكرد قرآنی در حوزه كودكان و نوجوانان نقش مهمی را در رفع مهجوريت قرآن برداشت و با اندوخته‌های معنوی به ديدار معبود شتافت.

سازمان دارالقرآن الكريم ضمن تسليت به مناسبت درگذشت اين استاد پيشكسوت، علو درجات اين عزيز سفر كرده را از خداوند متعال مسئلت می‌نمايد».

 


«مهدی آذريزدی و قصه‌هايش در نگاه نويسندگان

«قصه‌های قرآن» ارزشمندترين ميراث قصه‌گوی چندين نسل

گروه ادب: اين گزارش ويژگی‌های شخصيت «مهدی آذريزدی» نويسنده پيشكسوت ادبيات كودك و نوجوان و خادم‌القرآن و آثار وی به ويژه مجموعه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» را از نگاه نويسندگان عرصه ادبيات كودك و نوجوان بررسی می‌كند.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->

 

 «مهدی آذريزدی» نامی ديرآشنای در صفحه ادبيات كودك و نوجوان اين مرز و بوم بود، نويسنده‌ای كه نام خود را با نوشتن مجموعه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» در قلب همه كودكان ايرانی از پدرن و مادران گرفته تا جوانان، نوجوانان و حتی كودكانی كه به تازگی الفبای خواندن ونوشتن را آموخته‌اند، حك كند.

«مهدی آذريزدی» پيرمردی بود كه توانست دنيای ساده كودكی‌مان را با سادگی كلام خود و بازنويسی شيرين حكايت‌های كهن به دنيای رنگارنگ و سرشار از آرزوها و روياهای زيبا تبديل كند، اين نويسنده ايرانی از پيشگامان عرصه ادبيات كودك و نوجوان بود كه با وجود اندك سوادی كه داشت توانست به زيبايی با كودكان ارتباط برقرار كند و ادبيات را به دنيای آنان وارد كند.

سرویس ادب از تابستان سال گذشته اقدام به بررسی نوع نگاه آذريزدی در بازنويسی داستان‌های كهن برای كودكان به ويژه «مجموعه قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» از نگاه نويسندگان اين عرصه كرد، كه در قالب ويژه‌نامه به نام «رايحه» در فرودين 88 منتشر شد. بخش از صحبت‌های نويسندگان درباره آذريزدی و قصه‌هايش را با هم می‌خوانيم:

«هوشنگ مرادی كرمانی»

«هوشنگ مرادی كرمانی» نويسنده و خالق مجموعه «قصه‌های مجيد» معتقد است كه «آذريزدی يكی از بهترين برداشت‌ها، اقتباس‌ها و ساده‌نويسی‌هايی را كه برای اين قشر از خوانندگان لازم بود، انجام داد و در اين حوزه جزو نخستين‌ها محسوب می‌شود. «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» آذريزدی يكی از بهترين كتاب‌ها برای نوجوانان است و من خواندن آثار او را به همه پيشنهاد می‌كنم.»

وی در ادامه می‌گويد: «او زمانی به بازنويسی قصه‌های قرآنی پرداخت كه هنوز توجه به اين قصه‌ها رواج نداشت و به‌دليل علاقه‌ای كه به نوجوانان داشت اين جريان را در دست گرفت.»

سيدعلی ‌كاشفی‌‌خوانساری»

«سيدعلی ‌كاشفی‌‌خوانساری» نويسنده نيز می‌گويد: «استاد آذريزدی از بزرگترين قصه‌نويسان ‌ادبيات كودك ‌و نوجوان محسوب می‌شد، اما حق او آن‌طور كه شايسته نام اوست، ادا نشد.»

او ادامه می‌دهد: «آذريزدی در شرايطی كه بازنويسی قصه‌های پادشاهان رواج داشت و هيچ‌كس به فكر قصه‌های قرآنی نبود، براساس يك باور شخصی، قلبی ‌و در نهايت امانت‌داری و رعايت قواعد تاريخ‌نگاری دينی اين اثر را فراهم آورد و همين باعث اقبال عمومی جامعه به او شد.»

«عرفان نظرآهاری»

«عرفان نظرآهاری» نويسنده و شاعر نيز معتقد است: «‌اثری مانند «قصه‌های ‌خوب‌ برای بچه‌های ‌خوب» نسل‌های مختلف مخاطبان را دربرگرفته و به نوجوانان در برقراری ارتباط با ادبيات كلاسيك كمك بسيار كرده است.»

«جعفر ابراهيمی (شاهد)»

اما «جعفر ابراهيمی (شاهد)» نويسنده و شاعر كودك و نوجوان معتقد است كه آذريزدی الگوی نويسندگان ادبيات كودك و نوجوان است و می‌گويد: «استاد آذريزدی در زمانی به بازنويسی قصه‌های قرآن و آثار ادبيات كلاسيك برای نوجوانان پرداخت كه اين كار كمتر رواج داشت و اين كار او سبب شد بسياری از نويسندگان برای بازنويسی آثار، از او الگو بگيرند.»

«محسن هجری»

«محسن هجری» نويسنده كودك و نوجوان نيز ضمن بيان اين مطلب كه آذريزدی الگوی بسياری از نويسندگان كودك و نوجوان است، می‌گويد «استاد «آذريزدی» زمانی شروع به بازآفرينی كرد كه كاركردن بر روی قصه‌های قرآن و متون ادبی چندان رواج نداشت و او توانست دری تازه را به روی بازنويسی اين قصه‌ها باز كند.

«اميرحسين فردی»

«اميرحسين فردی» مديرمسئول نشريه «كيهان بچه‌ها» نيز معتقد است كه در دورانی كه نويسندگان و روشنفكران درصدد محو هويت ايرانی و اسلامی ما بودند، شخصيتی مانند آذريزدی با بازگشت به ريشه‌های دينی و ملی، انگشت روی متونی كه قالب داستان داشت، گذاشت و آثاری به نوجوانان و حتی بزرگسالان ارائه داد كه در جايگاه خود، كارهای بسيار ارزشمندی است.

وی در ادامه چنين اظهار می‌كند: «حسن عملكرد آذريزدی در اين است كه اين نويسنده در دوران فراموشی اين آثار، دست به بازنويسی‌ اين آثار زد؛ در حقيقت شرايط و ظرف زمانی نوعی ارزش افزوده به كار او اضافه كرد كه سبب ماندگاری نام او شده است.»

«اسدا‌لله شعبانی»

«اسدا‌لله شعبانی» نويسنده و شاعر كودك، نيز می‌گويد: «ساده‌نويسی در زمان آذريزدی سبب شد تا كودكان با قرآن و مفاهيم دينی انس بگيرند و آشنا شوند؛ او كودكان را به تكاپو واداشت و طعم شيرين قصه را به آنان چشاند. او با ساده‌نويسی آثار كهن بستری را برای آشنا‌سازی كودكان با قصه‌های قرآن و گذشته تاريخی فراهم آورد، و اين كار در آن زمان كه چندان بهايی به ادبيات كودك داده نمی‌شد، بی‌نظير بود.»

بسياری از نويسندگان ادبيات كودك و نوجوان كه خود از متأثران آذريزدی بوده‌اند، معتقدند كه مرحوم «مهدی آذريزدی» در ادبيات كودك و نوجوان چهره‌ای تأثيرگذار بود و توانست راهی را پيش پای نويسندگان اين عرصه باز كند.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->

 

«مصطفی رحماندوست»

«مصطفی رحماندوست» شاعر و نويسنده كودك و نوجوان، در اين زمينه می‌گويد: «آذريزدی توانست به ديگران بگويد كه با ساده‌نويسی هم می‌‌توان كار بزرگی در ادبيات انجام داد. وی از اولين كسانی بود كه كار ادبيات كودك را شروع كرد و توانست بر همه آثار پس از خود در اين زمينه تأثيرگذار باشد.»

«محسن هجری»

«محسن هجری» نيز معتقد است « آثار آذريزدی می‌تواند چراغ راهی برای كسانی باشد كه می‌خواهند برای كودك و نوجوان بنويسند؛ اين كه به سادگی حرف‌شان را بزنند و به منابع ملی، بومی و دينی كشور خود آگاه باشند.»

هجری در ادامه می‌گويد: «كار ادبی توام با خلاقيت است، هركاری شناسنامه خاص خود را دارد؛ ما منابع فراوانی داريم كه در خلق ادبی و در ارتباط با مخاطب كمكمان می‌كنند و آذريزدی راه استفاده از اين خلاقيت را به بسياری نشان داد.»

«محمدرضا شمس»

«محمدرضا شمس» نويسنده كودك و نوجوان نيز می‌گويد: «استاد «آذريزدی» آغازكننده‌ بازنويسی قصه‌های قرآن، داستان‌ها و افسانه‌های ايرانی برای كودك‌ و‌ نوجوان در سال‌های پيش از انقلاب بود.»

 جعفر ابراهيمی:

استاد آذريزدی در زمانی به بازنويسی قصه‌های قرآن و آثار ادبيات كلاسيك برای نوجوانان پرداخت كه اين كار كمتر رواج داشت و اين كار او سبب شد بسياری از نويسندگان برای بازنويسی آثار، از او الگو بگيرند

جدای از اينكه آثار آذريزدی به صورت جدی آغازگر بازنويسی قصه‌های كهن برای كودكان بود، ويژگی‌های ديگری هم داشت.

«بابك نيك‌طلب»

«بابك نيك‌طلب» نويسنده كودك و نوجوان، درباره ويژ‌گی‌های آثار استاد مهدی آذريزدی چنين بيان می‌كند: «آثار آذريزدی از بهترين كتاب‌ها برای كودكان و تقريباً كامل‌ترين‌ آن‌ها است كه با زبان ساده نوشته شده و آثار او هنوز هم در بازار كتاب مورد توجه بسياری از نوجوانان قرار دارد. كتاب‌های آذريزدی، كتاب‌هايی است كه برای نوجوانان به‌راحتی قابل ارجاع است و نيازی به رجوع به صفحات طولانی و مطالب سخت نيست.»

كاشفی خوانساری نيز با اشاره به مقدمه و مؤخره‌ كتاب «قصه‌های‌ خوب‌ برای بچه‌های ‌خوب» اظهار می‌كند: «بهترين منبعی كه می‌تواند اهميت كار اين پيشكسوت ادبيات كودك و نوجوان را به ما نشان دهد همين دو بخش‌ با نام «چند كلمه بابزرگترها» است‌ كه‌ در آن‌به روش كار و دغدغه‌های خود اشاره كرده است؛ مطالعه‌‌ اين دو نوشته نشان می‌دهد كه او چقدر دقت و وسواس‌ داشته ‌و با چه انگيزه‌ دينی بالا و خلوصی اين كار را انجام داده است.»

همانطور كه از اظهار‌نظرهای نويسندگان مشاهده می‌شود، مرحوم آذريزدی از نخستين كسانی بود كه به كار ساده نويسی و بازنويسی آثار كهن برای كودكان و نوجوانان روی آورد، آذريزدی به دليل حرص و ولعی كه نسبت به كتاب در كودكی خود داشت به خوبی اين نياز مهم كودك را درك كرد و در پی رفع آن برآمد.

آثار آذريزدی به دليل سادگی و صداقتی كه در كلام نويسنده‌اش نهفته بود، در روزگاری كه برای كودكان كتابی چاپ نمی‌شد، توانست با استقبال مناسب مخاطبان روبرو شود و حتی در دوره‌های پس از آن نيز با كودكان زمان‌های متفاوت ارتباط برقرار كرد و كودكی‌های پدران و مادران امروز و فردا را شكل داد.

 


برگزاری دو جشنواره ملی به ياد استاد آذريزدی در يزد

 امیر ترقی‌نژاد: اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان يزد دو جشنواره ملی به مناسبت گراميداشت ياد و خاطره استاد مهدی آذريزدی برگزار می‌كند.

جشنواره تصويرسازی كتاب استاد آذر يزدی و جشنواره تصويرگری كتاب كودك دو جشنواره ملی است كه به همت اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان يزد برگزار می‌شود.

زمان برگزاری اين دو جشنواره نيمه دوم سال جاری اعلام شده است.

همچنين، اين دو جشنواره با همكاری اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان يزد و دبيرخانه بنياد آذريزدی برگزار می‌شود.


 

 

در مراسم يادبود «مهدی آذريزدی» مطرح شد:

ارزش حركت فرهنگی «آذريزدی» در خودجوش بودن آن است

گروه ادب: حجت الاسلام و المسلمين «سيدابوالفتح دعوتی» ـ محقق و پژوهشگر علوم اسلامی ـ در مراسم بزرگداشت هفتمين روز درگذشت مهدی آذريزدی خودجوش بودن نوع فعاليت فرهنگی آذريزدی و نيز توانايی وی در ساده نويسی را به عنوان مهمترين سجايای اخلاقی و علمی او در طول حياتش برشمرد.

، مراسم بزرگداشت هفتمين روز درگذشت، «مهدی آذريزدی» نويسنده كودك و نوجوان و خادم القرآن الكريم به همت مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليتهای قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، شبكه قرآن و معارف سيما و خبرگزاری قرآنی ايران و با حضور جمعی از اهالی قلم و دوستداران اين نويسنده فقيد معاصر، روز گذشته پنج شنبه ـ 25 تير ماه ـ در مسجد نور تهران برگزار شد.

در اين مراسم كه «محمدعلی خواجه پيری» مشاور قرآنی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئيس مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور، «حميدرضا طيبی» رئيس جهاد دانشگاهی، حجت الاسلام و المسلمين «سيد محمود دعايی» مدير موسسه اطلاعات، حجت الاسلام والمسلمين «حسين احمديان» معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه حضور داشتند، پس از تلاوت آياتی از قرآن كريم و مرثيه سرايی مداحان اهل بيت (ع) حجت الاسلام «سيد ابوالفتح دعوتی» محقق و پژوهشگر علوم اسلامی به سخنرانی پرداخت.

دعوتی در سخنان خود درك نوع فعاليتها و شرايطی را كه مرحوم آذريزدی در آن اقدام به تاليف كتابهای خود نمود در زمان كنونی بسيار دشوار دانست و افزود: روزگاری كه آذريزدی قلمش را به خدمت تاليف كتاب برای كودكان و نوجوان در‌آورد، نوشتن اينگونه مطالب و حتی به نوعی نوشتن برای كودكان در داخل كشور باب نبود و بهايی به آن داده نمی‌شد كه شايد اين موضوع امروزه برای ما قابل درك نباشد.

آذریزدی به واسطه مطالعه شخصی قدم در راه سنگین ساده نویسی نهاد

وی افزود: در آن دوران بسياری از مخاطبان ادبيات كودك و نوجوان و حتی بزرگسال در ايران مواجه حجم وسيعی از كتابهای كهن و در عين حال با محتوای مطلوب روبرو بودند كه به دليل نداشتن روانی و شيوايی متن قابليت بهره‌برداری عمومی را نداشتند و مرحوم آذريزدی در چنين شرايطی و به صورت خودجوش و به واسطه وسعت مطالعه شخصی خود قدم در اين راه سنگين نهاد و به ساده‌ نويسی اين داستانها اقدام كرد.

حجت الاسلام دعوتی ادامه داد: كتابهايی مانند «مرزبان نامه» و يا «كليله و دمنه»، گلستان، بوستان و مثنوی معنوی از جمله كتابهای بسيار عظيم و دارای محتوای غنی در ادبيات فارسی هستند كه ساده نويسی قلم آذريزدی آنها را از هزارن سال قبل به زبان مخاطب امروز ادبيات فارسی درآورد و به مخاطبان تقديم كرد.

 آذريزدی قلمش را به خدمت كودكان درآورد

روزگاری كه آذريزدی قلمش را به خدمت تاليف كتاب برای كودكان و نوجوان در‌آورد، نوشتن اينگونه مطالب و حتی به نوعی نوشتن برای كودكان در داخل كشور باب نبود و بهايی به آن داده نمی‌شد

وی در ادامه شهرت مرحوم آذريزدی را نيز به واسطه توانايی او در ساده نويسی متون كهن دانست و گفت: شايد عده‌ای احساس كنند كه ساده نويسی امر پيش پا افتاده‌ای است، در حالی كه رسيدن به اين جايگاه به اين معنی كه فرد نسبت به آنچه كه ساده نويسی آن را به عهده گرفته است در اصطلاح «مُلا» شده و اين جايگاهی نيست كه هر كس به راحتی قادر به دستيابی به آن باشد.

دعوتی در پايان با تشكر از دست اندركارانی كه مراسم گرامی‌داشت آذريزدی را در زمان حيات وی نيز برگزار كردند، افزود: بزرگترين دليلی كه باعث می‌شود برای انسان از دنيا رفته مراسمی مانند بزرگداشت امروز برگزار شود، رحمتی است كه خداوند به واسطه حضور مسلمانان و طلب دعای خير از جانب آنان برای فرد درگذشته، خداوند نصيب او خواهد كرد و اين امر در مورد مرحوم آذريزدی كه در تمام طول حياتش به خاطر نداريم كه فردی از او گله و يا شكايتی داشته باشد، بسيار قابل توجه تر است.

يادآوری می‌شود «مهدی آذريزدی» پس از طی يك دوره بيماری صبح روز پنجشنبه ـ 18 تير ـ در بيمارستان آتيه تهران درگذشت و پيكرش ـ 21 تير ـ در خرمشاه يزد به خاك سپرده شد.

 


 

از سوی انجمن نويسندگان كودك و نوجوان انجام شد

فراخوان جمع‌آوری مقالات تحليلی درباره «مهدی آذريزدی»

گروه ادب: انجمن نويسندگان كودك و نوجوان در قالب فراخوانی از تمامی فعالان عرصه ادبيات دعوت كرد تا مقالات تحليلی خود را برای درج در ويژه‌نامه «مهدی آذريزدی» كه توسط اين انجمن منتشر خواهد شد، ارسال كنند.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->

مرحوم مهدی آذر يزدی

«شهرام اقبال‌زاده» با اعلام اين خبر اعلام كرد: تمامی نويسندگان، محققان و روزنامه‌نگاران علاقه‌مند می‌توانند مقالات تحقيقی و تحليلی خود را با موضوع زندگی و ناگفته‌ها پيرامون آثار مهدی آذريزدی و نيز تحليل آثار و بازتاب شيوه زندگی اين نويسنده در خلق داستان‌هايش برای مخاطبان كودك و نوجوان را حداكثر تا نيمه مردادماه به اين انجمن ارسال كنند.

وی افزود: انجمن نويسندگان كودك و نوجوان نيز به زودی با تشكيل كميته‌های تخصصی اين مقالات را بررسی خواهد كرد و برگزيدگان در كتاب يادنامه آذريزدی به همراه آثاری از نويسندگان معاصر در ارتباط با او و نيز نامه‌های او به انجمن در طول ساليان اخير منتشر خواهد شد.

وی در ادامه از برگزاری مراسم يادبود مهدی آذريزدی توسط اين انجمن در نيمه مردادماه سال جاری خبر داد و افزود: مهدی آذريزدی همچنان كه در گفت‌و‌گو‌هايی كه در ويژه‌نامه‌ «رايحه» منتشر شده در روز تشييع پيكر او از اين نويسنده ذكر شده بود، نويسنده‌ای به شدت مستقل بود و نگاه او دقيقاً متكی بر اين نكته بود كه بدون ساخت حقيقی زندگی دنيايی نمی‌توان به زندگی اخروی مناسب رسيد.

تلاش انجمن نيز در اين است كه يادنامه وی كه به صورت كتاب منتشر می‌شود تمامی درها و مشكلاتی مرحوم آذريزدی در انتشار آثارش را به عنوان يكی از بنيان‌گذاران ادبيات اصيل كودك و نوجوان در ايران عنوان كند و بديهی است كه اين هدف بايد با دقت نظر بالايی در انتخاب آثار توسط انجمن نويسندگان كودك و نوجوان صورت بگيرد.

انجمن نويسندگان كودك نوجوان در خيابان سميه، بين مفتح و فرصت، كوچه پروانه پلاك2 واقع شده است.

يادآوری می‌شود ويژه‌نامه رايحه از سوی گروه ادب  قرآنی ايران () درباره زندگی و آثار «مهدی آذريزدی» منتشر شده است.

 


وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی:

آثار «مهدی آذريزدی» مطابق خواسته او به چاپ می‌‌رسد

گروه ادب: به گفته وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با پيگيری‌هايی كه طی دو سال اخير توسط مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده، كتاب‌های آذريزدی با همان كيفيتی كه مورد علاقه اين نويسنده بود، تجديد چاپ می‌شود.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->

«محمدحسين صفارهرندی»، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی

«محمدحسين صفارهرندی»، روز گذشته در حاشيه مراسم تشييع پيكر «مهدی آذريزدی» ـ خادم القرآن كريم ـ، در پاسخ به چاپ آثار اين نويسنده قرآنی پيشكسوت گفت: برخی ناشران در چاپ آثار وی نوعی بی مهری كردند و وی هميشه از اين موضوع كه فونت آثارش كوچك شده است و تصاوير از كتاب‌هايش حذف شده‌اند، گله می‌كرد.

وی با بيان اين مطلب افزود: خوشبختانه با پيگيری‌هايی كه طی دو سال اخير توسط همكاران مركز توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده است، كتاب‌های وی با همان كيفيتی كه مورد علاقه اين نويسنده بود، در دست تجديد چاپ است و به زودی منتشر خواهند شد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی بر سيراب شدن آذريزدی از مشرب پاك كلام معصومين(ع) اشاره كرد و گفت: اين نويسنده با الهام از گفتار معصومين(ع)، مخاطبان را به علم نافع دعوت كرد كه تاثيری انكارناپذير داشته است.

وی، سيراب شدن نگارنده «قصه‌‌های خوب برای بچه‌های خوب» از مشرب قرآن كريم و ادبيات كهن اين مرز و بوم همانند سعدی، حافظ و مولانا را بسيار حائز اهميت خواند و ياد‌آوری كرد: اين نگارنده با استفاده از ريشه‌های معرفتی كه در قرآن كريم و ائمه معصومين(ع) مندرج بود، بر وجدان‌های و فطرت‌های پاك مردم تاثير گذاشت.

صفارهرندی، با اشاره به اين كه آذريزدی از منابع غنی اسلامی، قرآنی و روايی معصومين(ع) بهره‌مند شده بود، افزود: اگرچه به نظر ‌آموخته‌ها و يافته‌های اكتسابی اين نويسنده به معنای ظاهری بسيار محدود و اندك است، ولی به دليل بهره گرفتن از علم نافع و الهی، بهره فراوانی به جامعه اسلامی ايران رسانده است.


«محمد ميركيانی»  عنوان كرد:

آذريزدی گله‌مند بود كه چرا آثارش نقد نمی‌شود

گروه ادب: «محمد ميركيانی» گفت: آذريزدی نامه‌ای به من نوشت و در آن از اين نوع مديحه‌سرايی برای خود انتقاد كرد و گلايه داشت كه چرا قلم و داستان‌های او را به عرصه نقد وارد نمی‌كنيم.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->

محمد ميركيانی

«محمد ميركيانی»  افزود: چند سال قبل پس از اينكه در مراسمی كه برای بزرگداشت آذريزدی در حوزه هنری و نمايشگاه كتاب تهران برگزار شده بود، سخنرانی كردم، نامه‌ای به من نوشت و در آن از اين نوع مديحه‌سرايی برای خود انتقاد كرد و گلايه داشت كه چرا قلم من و داستان‌های من را به عرصه نقد وارد نمی‌كنيد.

وی با اشاره به نثر دلنشين و اخلاقی آثار آذريزدی اظهار كرد: در تمامی داستان‌های آذريزدی به هيچ شكل از كلام غير اخلاقی و ناسالم برای هر نوع مخاطبی بر نمی‌خوريم و بهره‌برداری صحيح او از مضامين مذهبی و مسائل اخلاقی حتی در بازنويسی‌های او از قصه‌های قرآن كريم و زندگی چهارده معصوم(ع) نيز به چشم می‌خورد.

وی افزود: پيش از آذريزدی افرادی چون شهيد «مرتضی مطهری»، «مصطفی زمانی»، «غلامرضا زمانی» و «محمود حكيمی» نيز به بازنويسی قصه‌های قرآن كريم و چهارده معصوم(ع) پرداخته بودند، اما قصه‌های آذريزدی دارای اين شاخصه بود كه توانست داستان‌های كهن كه شايد دارای بن‌مايه‌های مذهبی نداشتند را در كنار بسياری از تعابير دينی و انسانی در خط سيری مشخص در كنار هم قرار داده و به واسطه آن‌ها به خلق داستان‌هايی كه ويژگی اصلی آن‌ها سلامت فكری و مذهبی و توجه به ارزش‌های دينی است، برسد.

ميركيانی ادامه داد: آذريزدی و قلم او به همه نويسندگان عرصه ادبيات كودك و نوجوان و حتی بزرگسال نشان داد كه توجه به باورهای اعتقادی و دينی در خلق يك اثر داستانی نه تنها از ارزش و اعتبار آن نمی‌كاهد، بلكه آن اثر را به سمت جاودانگی پيش خواهد برد.

 آذريزدی‌وقلم‌اوبرتمام‌نسل‌ها‌تأثيرگذار‌است

آذريزدی و قلم او به همه نويسندگان عرصه ادبيات كودك و نوجوان و حتی بزرگسال نشان داد كه توجه به باورهای اعتقادی و دينی در خلق يك اثر داستانی نه تنها از ارزش و اعتبار آن نمی‌كاهد، بلكه آن اثر را به سمت جاودانگی پيش خواهد برد

نويسنده كتاب «قصه‌های شب چله» با بيان اينكه آذريزدی جدای از نويسندگی حق زيادی را بر گردن نويسندگان امروز ما داشت، افزود: مهمترين كاری كه آذريزدی انجام داد كه از ارزش بالايی نيز برخوردار بود، وارد كردن جدی قصه‌های ايرانی به عرصه ادبيات داستانی در ايران بود، چرا كه در 5 دهه قبل ادبيات كودك و نوجوان تنها شاهد سيل عظيم ترجمه بود و كار آذريزدی تنها در مقياسی محدود پيش از آن در عرصه ادبيات عاميانه و توسط افرادی چون «صميمی مهتدی» و «گويی كرمانی» تجربه شده بود.

وی با اشاره به نوآوری‌های آذريزدی در عرصه داستان‌نويسی گفت: خلاقيت او در انتخاب نام آثارش كه جاودان‌ترين آن‌ها قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب است، باعث مانايی اين اثر شد. چرا كه پيش از او نيز افراد بسياری به بازنوبسی داستان برای كودك و نوجوان اقدام كرده بودند، اما كمتر كسی به اين مرز از خلاقيت برای انتخاب عنوان دست يافته بود و اين نامگذاری شاخص داستان‌های او را برای هميشه در تاريخ ادبيات ايران جاودان كرد.

ميركيانی در پايان با بيان اينكه آذريزدی از بسياری از نويسندگان عرصه ادبيات كودك و نوجوان به دليل عدم نگاه جدی به آثارش گله‌مند بود، گفت: البته به اعتقاد من اين موضوع تنها به دليل موج‌آفرينی و پيشتازی قصه‌های ايشان بوده است كه باعث شد بسياری از دوستان اين عرصه خود را شايسته اين موضوع ندانند و به راه خطای مقايسه قلم او با آنچه امروز در ادبيات كودك ونوجوان در حال خلق شدن است، نروند.


يدالله جلالی‌ پنداری:

همه زندگی آذريزدی در كتاب‌هايش خلاصه می‌شد

«يدالله جلالی پندری»، نويسنده و مدير گروه آموزشی ادبيات فارسی دانشگاه يزد در كتاب «زندگی‌نامه و خدمات علمی و فرهنگی استاد مهدی آذريزدی»، يادداشتی با عنوان «دوست مكاتبه‌ای» نوشته و در آن معتقد است زندگی آذريزدی در كتاب‌هايش خلاصه می‌شود.

«يدالله جلالی پنداری» در اين يادداشت می‌نويسد: «سال‌های كودكی ما با كتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» پيوند خورده بود، ظاهراً بچه‌های خوبی بوديم، اما كتاب‌های آذريزدی برای ناخوب‌ها هم نوشته شده بود تا آن‌ها را خوب و خوب‌تر كند. سال‌های نوجوانی بسياری از نوجوانان با كتاب‌های آذريزدی پيوند خورده است و ما كه يزدی بوديم به سبب پسوند يزدی نام او بيشتر مشتاق بوديم كه كتاب‌هايش را بخوانيم و خوانديم، سال‌ها گذشت و هيچ‌گاه تصور نمی‌كردم كه روزی روزگاری او را در يزد ببينم. اما در 21 مرداد 1372 مراسمی برای او در كنار آلاچيق‌‌خانه صراف‌زاده (موزه قصر آئينه) برگزار كردند و نخست‌بار او را ديدم، كيسه‌ای در دست می‌گفت هم كتابدان است و هم ساك خريد!

استقبال گرم يزدی‌ها از او باعث شد تا صفحه ديگری از سادگی ضمير خود را بگشايد و سال بعد به يزد نقل مكان كند، ابتدا قرار بود در خانه مرحوم وزيری بنيان‌گذار كتابخانه وزيری يزد كه شهرداری تاريخی مشغول مرمت آن بود، مستقر شود، اما كار مرمت آن‌قدر طول كشيد كه سر‌انجام به خانه‌ای در حوالی دبيرستان قديمی ايرانشهر رضايت داد، روزی با آقای مسرت به ديدارش رفتم، شگفت‌زده شدم! ساده‌زيستی بيش آز آنچه درباره قدما خوانده بودم، چراغ نفتی و قابلمه‌ای بر روی آن، چراغی ديگر و كتری و قوری بر آن، در گوشه ديگر انواع قوطی‌های شير خشك حاوی حبوبات و ادويه با برچسب‌هايی كه خودش درست كرده بود و در كنارش كتاب‌هايی كه هنوز از كارتن بيرون نيامده بود، از كارتن‌های كنار هم چيده تختی ساخته بود هم برای خواب و هم برای نشستن! در آن خانه زياد دوام نياورد خانه موقوفه بود و هرسال در محرم می‌خواستند در آن روضه بخوانند و او بايد همه زندگيش را دوباره می‌گسترد و اين برايش عذابی اليم بود، به‌همت ارشاد يزد خانه‌ای در كوی خواجه‌خضر برايش دست و پا كردند و چندين سال در آنجا بود.

در اين مدت با اين كه خيلی كم او را می‌ديدم، اما با هم بسيار مرتبط بوديم، شخصيت كتبی او من را برانگيخته بود تا برايش نامه بنويسم. نامه‌ای می‌رفت و هفته بعد جوابی می‌آمد، ا زصندوق به صندوق؛ هر دو در اداره پست صندوق پستی داشتيم، اما گاهی نيز آذر بزگواری می‌كرد و هم‌چنان كه ا زكوچه ما می‌گذشت نامه را در هشتی خانه می‌انداخت. با اين كه هر دو در مركز شهر ساكن بوديم، اما به جای ديدار و صحبت‌های تلفنی اين نوشتن‌ها ادامه پيدا كرد يك‌بار نيز از او دعوت كردم تا در كلاس درس ادبيات معاصر برای دانشجويان صحبت كند، آمد و گفت و در ميانه كلام گريه در گلويش شكست و همه ما نيز گريستيم، سادگی معصومانه كودك‌وار او همه را متأثر می‌كرد.

همه زندگی‌ آذريزدی در كتابهايش حلاصه می‌شد، دلبستگی او به آن‌ها بيش از دلبستگی عيال‌وار به زن و فرزندبود، اما سرانجام روزی فرا رسيد كه از ترس طماعی كه به كتاب‌هايش چشم طمع دوخته بود، آن‌ها را يك‌جا به ارشاد بخشيد، تا در كتابخانه‌ای به نام خودش نگهداری كنند.


عرفان نظرآهاری:

«مهدی آذريزدی» پلی ميان ادبيات امروز و كلاسيك ايجاد كرد

گروه ادب: به اعتقاد «عرفان نظرآهاری»‌ نقش آذريزدی در ادبيات كودك و نوجوان را بايد بزرگ و درخشان قلمداد كرد؛ زيرا او پلی را بين ادبيات امروز و كلاسيك ايجاد كرد.

«عرفان نظرآهاری» نويسنده و شاعردرباره تأثير آثار «آذريزدی» در ادبيات كودك و نوجوان گفت: ‌اثری مانند «قصه‌های‌خوب‌ برای بچه‌های ‌خوب» نسل‌های مختلف مخاطبان را دربرگرفته و به نوجوانان در برقراری ارتباط با ادبيات كلاسيك كمك بسيار كرده است.

او ادامه داد: متن‌های كلاسيك ادبيات ما حاوی آموزه‌های مختلف فرهنگی، اعتقادی، دينی و اخلاقی است، اما اين متون به زبان روز برگردان نشده بود و استاد آذريزدی با كار خود اين اقدام را برای ديگران آسان كرد.

اين نويسنده به احساس مثبتی كه از خواندن قصه‌های آذريزدی به او و ديگران دست می‌داد، اشاره كرد و گفت: ‌اين آثار سبب شد كه ما به سراغ خواندن منابع اصلی از جمله «كليله و دمنه»، «مثنوی مولوی»، «گلستان و بوستان» و ساير آثار برويم تا با نثر آثار كلاسيك آن دوران آشنا شويم و اصل آن‌ها را جستجو كنيم.

نويسنده كتاب «ليلی نام همه دختران زمين است» با اشاره به سهم و نقش آذريزدی در ادبيات كودك و نوجوان، بيان كرد: نقش آذريزدی در ادبيات كودك و نوجوان را بايد بزرگ و درخشان قلمداد كرد؛ زيرا او پلی را بين ادبيات امروز و كلاسيك ايجاد كرد.

نظرآهاری در ادامه با بيان اين‌كه هنوز در ادبيات نوجوان چيزهايی كه كمبودش را احساس می‌كنيم وجود دارد، افزود: كودك و نوجوان امروز ما به آموزه‌های كهن احتياج دارد و بايد خودش را با بهره‌گيری از اين تعاليم برای زندگی امروز آماده كند؛ تعاليمی كه گذشتگان ما ماحصل خرد بشری خود را كه در كتاب‌های گذشتگان محفوظ است، در اختيارمان گذاشتند.

او ادامه داد: ذخاير معنوی و فكری همانند دريای بزرگ و گسترده‌ای است كه هر چقدر هم شناگران ماهری داشته باشيم بازهم مرواريدهای زيادی كف اين دريا هست كه با خطر كردن بايد به آ‌ن‌ها دست پيدا كرد؛ يا مانند ذخاير نفت می‌ماند كه نويسندگان ما بايد آن را پالايش و هزاران محصول مختلف امروزی را از آن برداشت كنند.

اين نويسنده با تأكيد بر اين‌كه هر نويسنده‌ای آينه زمان خودش است، اظهار كرد: كاری كه آذزيزدی در زمان خود كرد پيشروانه بود.

  

 


جعفر ابراهيمی (شاهد):

آثار آذريزدی با تجديد چاپ و نقد به نوجوانان بيشتر معرفی شود

گروه ادب: آثار آذريزدی با تجديد چاپ و نقد به نوجوانان معرفی و از طريق ترجمه در سطح جهان مطرح شود.

«جعفر ابراهيمی (شاهد)» نويسنده و شاعر كودك و نوجوان  با اشاره به تأثير آذريزدی در بازنويسی متون كهن برای كودكان و نوجوانان تصريح كرد: استاد آذريزدی در زمانی به بازنويسی قصه‌های قرآن و آثار ادبيات كلاسيك برای نوجوانان پرداخت كه اين كار كمتر رواج داشت و اين كار او سبب شد بسياری از نويسندگان برای بازنويسی آثار، از او الگو بگيرند.

نويسنده كتاب «زندگی‌نامه پيامبر (ص)» ادامه داد: متن‌های ادبيات گذشته ما دارای آموزه‌های اعتقادی، دينی و اخلاقی است، اما اين متون تا پيش از انقلاب اسلامی به زبان روز برگردان نشده بود و مرحوم آذريزدی با كار خود، بازنويسی كردن را برای ديگران آسان كرد.

او با بيان اين مطلب كه لازم بود به زندگی افرادی مانند آذريزدی بهای بيشتری داده می شد، گفت: بسياری از نويسندگان ما وضعيتی مشابه با استاد آذريزدی دارند كه اين افراد با گذشت زمان به فراموشی سپرده می‌شوند؛ در حالی‌كه زمانی كه آنان پا به سن كهولت گذاشتند بايد مورد حمايت نهادها و سازمان‌های دولتی قرار بگيرند.

ابراهيمی افزود: استاد آذريزدی برای گروه سنی كودكان و نوجوانان زحمت فراوان كشيد،‌اما در حال حاضر نوجوانان كمتر با شخصيت و قصه‌های او آشنا هستند.

او نقد آثار آذريزدی را يكی ديگر از را‌ه‌های معرفی اين نويسنده پيشكسوت ادبيات كودك و نوجوان به جامعه دانست و بيان كرد:‌ آثار اين نويسنده فقيد بايد با تجديد چاپ و نقد به نوجوانان معرفی و از طريق ترجمه در سطح جهان مطرح شود.

ابراهيمی در پايان با برجسته دانستن نقش آذريزدی در تاريخ ادبيات كودك و نوجوان تصريح كرد: نقش آذريزدی در ادبيات كودك و نوجوان را بايد بزرگ و درخشان قلمداد كرد؛ زيرا او پلی را بين ادبيات امروز و كلاسيك ايجاد كرد.


 

هوشنگ مرادی كرمانی:

«آذريزدی» نثر پيچيده آثار كلاسيك را به بهترين شكل بازنويسی كرد

گروه ادب‌:‌به گفته «هوشنگ مرادی كرمانی» آذريزدی داستان‌های كلاسيكی كه دارای نثر سنگين و پيچيدگی‌های خاص زمانی خودش بود را به زبان ساده برای كودك و نوجوان بازنويسی كرد.

«هوشنگ مرادی كرمانی» نويسنده و خالق مجموعه «قصه‌های مجيد» ضمن ابراز ناراحتی برای درگذشت «مهدی آذريزدی» اظهار كرد: بيان قصه‌های قرآن و ساير آثار ادبی با امانتداری منحصربه‌فرد به‌صورت جذاب و شيرين موجب بالندگی فكری بسياری از نوجوانان امروز و آينده خواهدشد و استاد آذريزدی داستان‌های كلاسيكی كه دارای نثر سنگين و پيچيدگی‌های خاص زمانی خودش بود را به زبان ساده برای كودك و نوجوان بازنويسی كرد.

مرادی كرمانی با اشاره به نقش آذريزدی در اين بازنويسی‌ها اظهار كرد: آذريزدی يكی از بهترين برداشت‌ها، اقتباس‌ها و ساده‌نويسی‌هايی را كه برای اين قشر از خوانندگان لازم بود، انجام داد و در اين حوزه جزء نخستين‌ها محسوب می‌شود.

صاحب كتاب‌های «مهمان مامان» و «مربای شيرين» برقراری ارتباط بين ادبيات كهن و نسل امروز را از ويژگی‌های برجسته‌ آذريزدی برشمرد و تأكيد كرد: در حال حاضر مؤلفان اندكی به بازنويسی متون كهن می‌پردازند و در برقراری ارتباط بين نسل امروز و نثر كلاسيك موفق هستند.

او با اشاره به اين‌كه اهميت اين جريان‌سازی در ادبيات كودك و نوجوان كه سبب رواج ساده‌نويسی در ژانر ادبيات كودك ونوجوان شده است، گفت: «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» آذريزدی يكی از بهترين كتاب‌ها برای نوجوانان است.

مرادی كرمانی در پايان بيان كرد: جوان‌ها بايد به آذريزدی و آثارش احترام بگذارند و هميشه به ياد داشته باشند او زمانی به بازنويسی قصه‌هايی پرداخت كه هنوز توجه به اين قصه‌ها رواج نداشت و به‌دليل علاقه‌ای كه به نوجوانان داشت اين جريان را در دست گرفت.


اميرحسين فردی:

آذريزدی از راه‌گشايان بازنويسی قصه‌های قرآن بود

گروه ادب: ‌استاد آذريزدی از پيشكسوتان و راه‌گشايان قصه‌های قرآن و ادبيات داستانی بود و توانست نام خود را در اين راه ماندگار كند.

«اميرحسين فردی» مديرمسئول نشريه «كيهان بچه‌ها»با بيان مطلب فوق گفت: در دورانی كه نويسندگان و روشنفكران درصدد محو هويت ايرانی و اسلامی ما بودند، شخصيتی مانند آذريزدی با بازگشت به ريشه‌های دينی و ملی، انگشت روی متونی كه قالب داستان داشت، گذاشت و آثاری به نوجوانان و حتی بزرگسالان ارائه داد كه در جايگاه خود، كارهای بسيار ارزشمندی است.

وی ادامه داد: حسن عملكرد آذريزدی در اين است كه اين نويسنده در دوران فراموشی اين آثار، دست به بازنويسی‌ اين آثار زد؛ در حقيقت شرايط و ظرف زمانی نوعی ارزش افزوده به كار او اضافه كرد كه سبب ماندگاری نام او شده است.

نويسنده كتاب «اسماعيل» با اشاره به نگاه نويسندگان امروز به بازنويسی آثار گذشتگان بيان كرد: امروزه نيز نويسندگان زيادی به بازنويسی روی آورده‌اند و پرداخت‌های آنان شكل داستانی‌تر ‌پيدا كرده است، اما كار استاد آذريزدی دلنشينی و حلاوت ديگری دارد و دارای صميمتی است كه حاكی از صداقت، باور، عشق و علاقه او به اين نوع متون است.

فردی صداقت كلام را از ويژگی‌های آثار آذريزدی خواند و بيان كرد: آثار آذريزدی نه‌تنها در دهه‌های قبل مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت، بلكه در زمان ما هم استقبال از او و تأليفاتش وجود داشت كه اين امر نشان می‌دهد كه در اين آثار يك نوع صداقت وجود دارد كه مانايی آثار او را رقم زده است.

مديرمسئول كيهان‌ بچه‌ها در پايان گفت: كودك و نوجوان امروز ما به آموزه‌های كهن احتياج دارد و بايد خودش را با بهره‌گيری از اين تعاليم برای زندگی امروز آماده كند؛ تعاليمی كه گذشتگان در اختيارمان گذاشتند.


مصطفی رحماندوست:

آذريزدی بر همه آثار پس‌ از خود در زمينه ادبيات كودك تأثير‌گذار بود

گروه ادب: به گفته «مصطفی رحماندوست» مهدی آذريزدی از اولين كسانی بود كه كار ادبيات كودك را شروع كرد و توانست بر همه‌ی آثار پس از خود در اين زمينه تأثيرگذار باشد.

«مصطفی رحماندوست» شاعر و نويسنده كودك و نوجوان، ، با بيان اين مطلب گفت: «مهدی آذيزدی» توانست به ديگران بگويد كه با ساده‌نويسی هم می‌‌توان كار بزرگی در ادبيات انجام داد.

او افزود: نوشتن داستان‌های قرآنی و داستان‌های كهن برای آذريزدی يك اتفاق بوده است، او در فكر آن نبود كه با طرح قبلی و يا براساس قواعد و تكنيك‌های ادبی برای كودكان كاری انجام دهد و يا شيوه‌ای خاص در ادبيات كودكان را به ‌وجود آورد.

رحماندوست گفت:‌: آذريزدی بيشتر قصه‌گو است تا قصه‌نويس، او همان چيزی را كه می‌گويد، می‌نويسد و شايد نسبت شخصيت ساده‌ی وی با آثارش در همين باشد.

اين پژوهشگر ادبيات كودك تصريح كرد: تجربه‌های زندگی استاد، بسيار زياد است و ايشان بر اساس اين تجربه‌ها و استعداد ذاتی قصه‌گويی توانست آثاری به اين زيبايی و ماندگاری به‌وجود آورد.

رحماندوست با توجه به سابقه‌ی ديرينه آشنايی با آذريزدی گفت: اگر پای صحبت آذر‌يزدی می نشستيم، گمان می‌كرديم كه همان نوشته‌های كتاب‌هايش با شما حرف می‌زند، زيرا كه شخصيت ساده‌زيست او در آثارش كاملاً نمايان است، او به دنبال يادگيری علم يا فنی به‌نام قوانين ساده‌نويسی نبوده تا براساس اين قواعد آثار خود را به رشته‌ی تحرير درآورد، بلكه ساده‌زيستی او دليل ساده‌نويسی‌اش شده بود.

او گفت: آذريزدی وقتی می‌خواهد، به يك موضوع كوچك و پيش پا‌افتاده بپردازد، اين موضوع را آنقدر قصه‌وار تعريف می‌كند كه می‌توان آن را به‌صورت يك داستان ‌پياده كرد، او همان‌گونه كه حرف می‌زند، قصه می‌گويد.

رحماندوست به نقل از مهدی آذريزدی، گفت: ايشان در هيچ مكتب و مدرسه‌ای درس نخوانده بود و با حروف‌چينی، الفبا را آموخته‌است، او شاگرد كتاب‌فروشی می‌شود تا در آنجا بتواند كتاب بخواند و وقتی برای اولين بار كتاب كليله و دمنه را می‌خواند، به فكر ساده كردن آن و امثال آن می‌افتد، تا ديگران را هم در خواندن و فهم آن شريك كند؛ در نتيجه شروع كرد به برگرداندن اين كتاب‌ها به زبان ساده‌ی نوشتاری، كه چاپ آن‌ها به زبان ساده هم بسيار مورد توجه و استقبال قرار گرفت.


معاون سياسی و استانداری استاندار يزد:

مقبره «آذريزدی» ظرفيت تبديل شدن به يك مجتمع فرهنگی را داراست

گروه ادب: معاون سياسی و استانداری استاندار يزد ضمن تأييد برخی موانع پيش روی ساماندهی مزار و آثار باقی مانده از مهدی آذريزدی، مكان و مقبره اين نويسنده و خادم قرآن كريم را برای تبديل شدن به يك مجتمع فرهنگی دارای شرايط و ظرفيت مناسب دانست.

«عليرضا دشتی»، معاون سياسی امنيتی استاندار يزد، با اشاره به اينكه اين معاونت هم‌اكنون پی‌گير انجام ساماندهی به مزار آذريزدی و نيز برگزاری بزرگداشت‌های پيش رو برای اين نويسنده و خادم قرآن است، اظهار كرد: پس از درگذشت مهدی آذريزدی مكان‌های مختلفی از جمله قطعه هنرمندان و مفاخر استان يزد برای دفن وی در نظر گرفته شد، اما با توجه به بعد مسافت و نيز بازبينی ساير مكان‌ها از اين تصميم منصرف شديم. مكان فعلی دفن او نيز هم به دليل علاقه‌مندی‌ شخصی او به محل زندگی‌اش در يزد و نيز وجود منزل كتابخانه و خيابان نام‌گذاری شده به اسم او، انتخاب شده است.

دشتی ادامه داد: جدای از همه مسائل مطرح، مكان فعلی بر اساس نظر كارشناسان استانداری تعيين و انتخاب شده است و دارای قابليت‌ تبديل شدن به يك مجتمع فرهنگی در سال‌های آينده را داراست. البته در حال حاضر نيز اين مكان برای توسعه با محدوديت‌هايی مواجه است، اما زمينه مساعد برای رشد و توسعه اين مكان نسبت آنچه امروز می‌بينيم فراهم است. آنچه اكنون انجام شده، انتظارات ما را برآورده نمی‌كند، اما به نظر می‌رسد تا يك ماه آينده و پس از اينكه تشكيل بنياد پژوهشی فرهنگی آذريزدی صورتی عملی به خود بگيرد، اين موضوع با جديت بيشتری سازماندهی خواهد شد.

اعضاي هيأت مؤسس بنياد آذريزدي تعيين شده‌اند

وی افزود: اعضای هيأت مؤسس اين بنياد در حال حاضر تعيين شده‌اند و احكام آن‌ها نيز به زودی ارائه خواهد شد. اين هيأت موسس بايد در قدم اول به تهيه يك اساسنامه و نيز ايجاد يك هيأت علمی اقدام كند تا با تصويب اين تأسيس اين بنياد در شورای عالی انقلاب فرهنگی ساير فعاليت‌های او از زاويه همين بنياد قابليت اجرايی پيدا خواهد كرد.

دشتی در ارتباط با منابع تأمين هزينه برای فعاليت بنياد نيز گفت: هزينه فعاليت‌های بنياد از محل بودجه فرهنگی دستگاه‌های دولتی و نيز جذب سرمايه از سوی خيرين سطح استان انجام خواهد گرفت.

معاون سياسی و امنيتی استاندار يزد در بخش ديگری از اين گفت‌وگو به برگزاری بزرگداشت آذريزدی در پايان سال جاری خبر داد و گفت: اين برنامه از سوی بنياد ملی نخبگان يزد و با حضور نخبگان سراسر كشور در پايان سال جاری در سطح استان برگزار خواهد شد و ميهمانان و نخبگانی از سراسر كشور در آن شركت خواهند كرد. همچنين سايت اطلاع‌رسانی آذريزدی در حال حاضر توسط حوزه هنری استان يزد تأسيس شده و در دسترس عموم است.

داستان‌هاي آذريزدي در مدارس يزد بازخواني مي‌شود

به گفته دشتی جدای از اين فعاليت‌ها، برنامه‌ريزی‌هايی نيز برای آموزش پاره‌ای از افراد به منظور قصه‌گويی بر اساس داستان‌های آذريزدی در سطح مدارس استان و حتی در منازل بنا به درخواست والدين، در دست ساماندهی است كه به زودی اجرايی خواهد شد.

وی در پايان تأكيد كرد: با وجود افراد و سازمان‌های متفاوتی كه آذريزدی را به نوعی منتسب به خود می‌دانند، متولی ساماندهی به مجموعه امور منتسب با وی تا زمان تشكيل رسمی بنياد اين نويسنده، مجموعه معاونت سياسی و امنيتی استانداری يزد به شمار می‌آيد.

  


رئيس بنياد ادبيات داستانی:

طرح احيا و بازچاپ تمامی آثار «مهدی آذريزدی» بررسی می‌شود

گروه ادب: رئيس بنياد ادبيات داستانی با اشاره به فعاليت بنياد ادبيات داستانی برای احيا و بازچاپ ادبيات معاصر پس از انقلاب گفت: طرح احيا و بازچاپ آثار مرحوم آذريزدی با طرحی جديد نيز مورد بررسی و در اولويت كار قرار خواهد گرفت.

«محمود سالاری»، رئيس بنياد ادبيات داستانی،  با بيان اين مطلب گفت: اولويت اول ما احيای ادبيات معاصر و بازچاپ و بازتوليد آثاری كه در گذشته‌های پس از انقلاب چاپ و اكنون ناياب شده است، سپس در اولويت بعدی با رجوع به گذشته به سمت احيا و بازچاپ آثار منتشر شده به ويژه آثار مرتبط با حوزه نوجوانان می‌‌پردازيم.

وی ادامه داد: پيشنهاد احيای آثار داستانی آذريزدی و ساير داستان‌های كهن با فيزيك نو و مدرن آثار كودك ونوجوان، بسيار مناسب و قابل بررسی است، اميدواريم اين را هم در اولويت دستور كار قرار دهيم تا روزی كه ما آثار فاخر ادبيات كودكمان را با زبانی زيبا و ظاهری شايسته ارائه كنيم، فرا رسد.

سالاری در ادامه در اشاره به رعايت ويژگی‌های چاپ كتاب در انتشار آثار موجودر در بازار اين حوزه گفت: البته شرايط ايران در حوزه آثار كودك و نوجوان چندان نامناسب نيست و شركت در نمايشگاه‌های مختلف دنيا نشان داده كارهای ما چندان از آثار جهانی عقب نيست و حتی ادبيات كودك و نوجوان ما از برخی آثار مشابه خارجی بر‌تر است.

وی در اشاره به طراحی آثار كودك و نوجوان به ويژه آثار قرآنی و دينی گفت: ما طراحان بسيار خوبی در حوزه كودك و نوجوان داريم، در جايزه «بلونيا» كه تصويرگران كتاب كودك حضور دارند، ايرانيان می‌درخشند، اين نشان می‌دهد ما از وضعيت خوبی برخورداريم در حوزه نويسندگی نيز ادبيات كودك و نوجوان به دليل استقبال در بافت خانوادگی خوش درخشيده است، استقبال از ادبيات داستانی كودك و نوجوان به ويژه داستان‌های دينی و قرآنی در ميان خانواده نويسندگان را تشويق به قلم زدن در اين عرصه كرده است، از اين جهت ما نگرانی نداريم، اما بايد به اين نكته نيز توجه داشت كه راضی بودن به وضعيت موجود شايسته نخواهد بود.

رئيس بنياد ادبيات داستانی افزود: شركت در نمايشگاه فرانكفورت نشان می‌دهد، بسياری از كشورهای حاضر نتوانسته‌اند در حد و اندازه ايران عرض اندام كنند، اين نشان می‌دهد كه شرايط ما شرايط خوبی است، اما ما بايد به وضعيتی دست يابيم كه صادرات كتاب كودك ما به ويژه كتاب‌های دينی كودك در دنيا كم‌نظير شود كه اكنون اين اتفاق متأسفانه رخ نداده است.


آمادگی وزارت ارشاد برای ساماندهی مقبره و آثار به‌جای مانده از آذريزدی

گروه ادب: مشاور قرآنی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئيس مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور ـ با حضور در منزل فرزندخوانده مهدی آذريزدی ـ از آمادگی اين وزارتخانه برای ساماندهی آثار، مقبره و منزل مهدی آذريزدی در شهر يزد خبر داد.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->

ديدار مشاور قرآنی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با فرزندخوانده آذريزدی

به

«محمدعلی خواجه پيری» مشاور قرآنی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئيس مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور به همراه جمعی از مسئولان و خبرنگاران   شب گذشته (دوازدهم مهر) در منزل «محمد صبوری» فرزندخوانده مرحوم مهدی آذريزدی حضور يافتند؛ منزلی كه اگرچه امروز از «آذر» تنها نام و ياد و صندلی‌ خالی او را برای خود برگزيده، اما گويی آذريزدی به قول پسرخوانده‌اش هر آنجايی كه از او نامی باشد، حضوری قابل لمس دارد.

در اين بازديد ـ كه تا پاسی از شامگاه ادامه داشت ـ خواجه‌پيری ضمن اطلاع از نحوه ساماندهی آثار به‌جای‌مانده از آذريزدی توسط خانواده وی، روند فعاليت‌های انجام‌گرفته برای انتشار آثار باقی‌مانده از مرحوم آذريزدی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تشريح كرد.

خواجه‌پيری با انتقاد از حواشی به وجودآمده در مراسم تشييع جنازه آذريزدی اظهار كرد: وضعيت امروز مزار مهدی آذريزدی و نيز روند تبديل خانه و ساير آثار به جامانده از وی به موزه و مركز فرهنگی مورد تأييد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نيست و حتی «سيد محمد حسينی»، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی جديد نيز، اين موضوع را مورد تأكيد قرار داده‌ است.

وی ادامه داد: با هماهنگی‌های انجام شده به مسئولان شهر يزد اعلام شده است كه اگر نسبت به تعيين تكليف وضعيت مزار وی و نيز بنياد «مهدی آذريزدی» و نيز موزه وی در محل خانه‌اش در يزد اقدامی صورت نگيرد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خود نسبت به ساماندهی اين اماكن و تبديل منزل و مقبره وی به يك مركز فرهنگی در شأن مهدی آذريزدی اقدام خواهد كرد.

انتشار «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» مطابق خواسته آذريزدی

خواجه‌پيری همچنين با اشاره به روند انتشار آثار به جای‌مانده از مهدی آذريزدی اظهار كرد: با هماهنگی‌های صورت‌گرفته با مؤسسه انتشارات اميركبير، تصميم گرفته شد كه آثار به جامانده از وی بنا به خواست خود مرحوم با فونت و صفحه‌آرايی پيشين آن تجديد چاپ شده و با حمايت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور در كتابخانه‌های عمومی و نيز كتابخانه‌های مراكز قرآنی كشور توزيع شود.

 محمدعلی خواجه‌پيری:

وضعيت امروز مزار مهدی آذريزدی و نيز روند تبديل خانه و ساير آثار به جامانده از وی به موزه و مركز فرهنگی مورد تأييد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نيست و حتی «سيد محمد حسينی»، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی جديد نيز، اين موضوع را مورد تأكيد قرار داده‌ است

«محمد صبوری»، فرزند خوانده مهدی آذريزدی نيز، در اين ديدار با بيان اينكه آذريزدی به دليل ناملايماتی كه در زمان حيات خود كشيده بوده باور نمی‌كرد كه دو جلد نهايی كتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» را بتواند برای انتشار به اتمام برساند، گفت: آذريزدی در اواخر عمر به دليل اصرار برخی از دوستان و ما برای اتمام اين مجموعه، شروع به جمع‌آوری برخی از آثار و اسناد برای نگارش دو جلد پايانی قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب با موضوع «قصه‌های منظوم» و «داستان‌هايی از پيامبران» كرده بود كه ناتمام ماند.

سرنوشت نامعلوم چاپ آخرين آثار مهدی آذريزدی

وی افزود: با وجود آنكه مسئولان وقت مؤسسه انتشارات اميركبير با وی در ارتباط با تكميل و انتشار اين مجموعه به توافق رسيده‌ بودند، به دليل كهولت سن و بيماری وی نتوانست آن‌ها را تكميل كند و آن را برای تدوين نهايی در اختيار يكی از نويسندگان قرار داد. پس از درگذشت آذريزدی با وجود اينكه بيان شده بود كه اين آثار برای تدوين و گرد‌آوری نهايی در اختيار بازماندگان وی قرار خواهد گرفت، اما اين موضوع تحقق نيافت و داستان‌ها بدون رضايت و تمايل خانواده وی در دست اين فرد و انجمن‌ مرتبط با وی باقی ماند و جدای از اين ادعای مالكيت معنوی بر آن‌ها نيز مطرح شد كه با توجه به صلح‌نامه رسمی موجود كه سرپرستی تمامی آثار و اموال او را در اختيار من قرار داده است، به هيچ وجه نمی‌تواند صحت و سقم داشته باشد.

صبوری ادامه داد: انتظار من اين است كه حداقل در مقام كسی كه بيش از نيمی از عمر خود را با وی گذرانده‌ام، برای انتشار آثار وی مورد مشورت قرار بگيرم تا داستانی به نام او و برخلاف نثر و قلم او منتشر نشود.

وی همچنين از آماده شدن دومين جلد از مجموعه اشعار مهدی آذريزدی به كوشش فرزندش ـ نوه آذريزدی ـ برای انتشار خبر داد.

آذريزدی در اواخر عمر به دليل اصرار برخی از دوستان شروع به جمع‌آوری برخی از آثار و اسناد برای نگارش دو جلد پايانی قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب با موضوع «قصه‌های منظوم» و «داستان‌هايی از پيامبران» كرده بود كه ناتمام ماند

يادآوری می‌شود «محمد ملك‌ثابت»، مسئول حوزه هنری استان يزد، در مرداد ماه سال جاری در گفت‌وگو با  از در دست ساخت بودن مقبره برای مرحوم آذريزدی خبر داد و اظهار كرد: طرح‌ريزی ابتدايی اين موضوع به همراه تشكيل يك تالار و كتابخانه در كنار مزار استاد آذريزدی برنامه‌ريزی شده كه هنوز به مرحله اجرا نرسيده است، اما در حال حاضر سنگ قبر و حريم‌سازی برای مقبره وی شروع شده و تا پايان روز چهارشنبه 28 مرداد سال جاری سنگ مزار وی نصب خواهد شد و علت تأخير آن تا به امروز نيز به دليل تعلل پيمانكار در ايجاد حريم‌سازی برای اين محوطه بوده است.

ملك‌ثابت در ارتباط با طرح بنياد آذريزدی در استان يزد نيز گفت: بر اساس جلسه‌ای كه با جمعی از هنرمندان، معاون فرهنگی استانداری و نيز معاون سياسی و امنيتی استان يزد برگزار شد قرار بر اين شد كه تا پايان ماه رمضان امسال اساسنامه بنياد آذريزدی تهيه شده و اين بنياد در حيطه تخصصی ادبيات كودك و نوجوان شروع به فعاليت كند.

وی تمامی فعاليت‌های اين بنياد را متوجه حوزه ادبيات دانست و گفت: برنامه‌هايی مانند برگزاری جايزه ادبی آذريزدی و نيز تأسيس يك مؤسسه انتشارات با هدف كمك به نشر آثار پيرامون حوزه ادبيات كودك و نوجوان از مهمترين برنامه‌هايی است كه برای اين بنياد برنامه‌ريزی شده است و با افتتاح آن، به تدريج عملی خواهد شد.


 


مشاور قرآنی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی:

تشكيل بنيادی به نام «مهدی آذريزدی» جای بررسی دارد

گروه ادب: مشاور قرآنی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأكيد بر اين‌كه آذريزدی به عنوان يكی از نخستين نگارندگان حوزه ادبيات قرآنی كودك و نوجوان شناخته شده است، افزود: چنانچه تصميمی بر تأسيس بنيادی به نام اين نويسنده و خادم قرآن گرفته شود، اين اقدام جای بررسی دارد.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->

«محمدعلی خواجه پيری»، مدير سازمان فعاليت های قرآنی

«محمدعلی خواجه‌پيری» روز گذشته در حاشيه مراسم تشييع پيكر «مهدی آذريزدی» درباره تشكيل بنياد آذريزدی گفت: نام آذريزدی برای نامگذاری اين بنياد بر ديگران ارجحيت دارد، چراكه اگر قرار باشد چنين بنيادی تأسيس شود، با توجه به اين‌كه وی به عنوان نخستين نگارنده كه از سابقه طولانی در حوزه ادبيات كودكان برخوردار است و تاكنون نگارنده‌ای را در حد و اندازه وی نداشته‌ايم، اين بنياد به نام وی نامگذاری شود.

خواجه‌پيری از علاقه وی به كودكان و اعتقادی كه به فعاليتش در اين حوزه داشت به عنوان دو ويژگی ممتاز اين نويسنده ياد كرد.

وی با اشاره به علاقه اين نويسنده به كودكان گفت: اين احساس سبب شد كه آذريزدی همه زندگی‌اش را برای كودكان بگذارد و برای آنان فعاليت كند.

خواجه‌پيری به خاطره‌ای از عيادت آذريزدی در واپسين روزهای عمر اين نويسنده اشاره كرد و افزود: تمام دغدغه وی در اين ديدار اين بود كه فونت نوشتاری آثارش كوچك شده‌اند و تصاوير و نقاشی‌های كتاب‌هايش حذف شده‌اند و برهمين اساس كودكان نمی‌توانند كتاب‌هايش را بخوانند.

وی ادامه داد: آذريزدی در اين ديدار گفت كه آرزو دارد آثارش يك بار ديگر با ويژگی‌هايی كه دوست دارد و به شكل سابق به چاپ برسد تا بتواند پس از ديدن آنان با خيالی آسوده بميرد.

 در‌تمام‌آثار‌آذريزدی‌اعتقادات‌دينی‌ديده‌می‌شود

در همه آثار وی از جمله قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب و يا دو تاليفی كه هنوز به پايان نرسيده‌اند، قصه‌های قرآنی و اعتقادات ارزشمند دينی و قرآنی به صورت مستقيم و غير مستقيم به چشم می‌خورند

مدير مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حس عجيب اين نويسنده كه حتی در آخرين دقايق زندگی نيز وی را رها نمی‌كرد و علاقه او به كودكان را نشان می‌دهد، گفت: وی در بستر بيماری و در هر بار كه به عيادت وی می‌رفتيم از آثارش سراغ می‌گرفت كه آيا به چاپ رسيده‌اند يا خير؟ اين ميزان علاقه‌مندی سبب شده بود كه وی عمر طولانی خود را صرف گردآوری آثار برای كودكان كند.

وی از دين‌باوری به عنوان خصيصه دوم مرحوم آذريزدی نام برد و با بيان اين كه او از اعتقادات دينی متقنی برخوردار بود، افزود: همين خصوصيت سبب شده بود كه معارف اسلامی و دينی فراوانی در آثار وی مشهود باشد.

خواجه‌پيری ادامه داد: در همه آثار وی از جمله قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب و يا دو تاليفی كه هنوز به پايان نرسيده‌اند، قصه‌های قرآنی و اعتقادات ارزشمند دينی و قرآنی به صورت مستقيم و غير مستقيم به چشم می‌خورند.

مشاور قرآنی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنين از بی‌توجهی اين نويسنده پيشكسوت به دنيا، به عنوان سومين ويژگی ارزنده وی ياد كرد و گفت: آذريزدی هيچ گاه به دنبال ماديات نبود و حتی پيگير دريافت حقوق خود نيز نبود. اين سه ويژگی سبب جای گرفتن آذريزدی در دل مردم و به ويژه كودكان و نوجوانان شده است.


يام تسليت مدير انتشارات اميركبير به مناسبت درگذشت «مهدی آذريزدی»

گروه ادب: مدير انتشارات مؤسسه اميركبير در پيامی درگذشت «مهدی آذريزدی» را تسليت گفت.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->

مرحوم «مهدی آذريزدی»

  روابط عمومی موسسه انتشارات اميركبير، متن پيام به اين شرح است: «مهدی آذريزدی همچون كوير ساده و بی‌آلايش زيست و ساده و بی‌آلايش از جهان رفت. البته او در آثارش زنده است و زنده خواهد ماند؛ چرا كه نسل های زيادی كودكی و نوجوانی خود را با آثار ماندگار آذريزدی سپری كرده‌اند و قطعاً آثار او همچنان تا نسل‌‌ها برای كودكان ايرانی جذاب و مفيد خواهد بود.

ميراث ماندگار آذريزدی تاثيری ژرف بر كودكان نهاد و امروز هر ايرانی خاطری از «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» در ذهن دارد و چنين است كه آذريزدی در خانه و در دل هر ايرانی جای دارد.

او هرگز نخواست كه در جمع يا محفلی مطرح شود و به همين دليل، تنها زيست و هرگز نخواست كه تنهايی خود را با اسم و رسم های مد روز مبادله كند. شايد به همين دليل هم بود كه كم‌تر كسی از او خبری داشت و می‌توانست از او سراغی بگيرد. او در انزوا با جهان وداع گفت، اما می‌دانيم و خود نيز می‌دانست كه اين انزوا خود خواسته بود و فراتر از ديوارهای كاه‌گلی اتاقش در يزد، ميليون‌ها ايرانی او را می‌شناسند و دوست دارند.

انتشارات اميركبير اين افتخار را دارد كه به عنوان ناشر آثار مهدی آذريزدی، حدود 5 دهه كودكان ايرانی را با «قصه‌های خوب، برای بچه‌های خوب» آشنا كند و به همين دليل فقدان اين روايتگر داستان‌های پارسی برای كودكان را كمبودی غير قابل جبران برای خود و جامعه ادبی ايران می‌داند.

در پايان ضمن طلب مغفرت از درگاه الهی برای ايشان و آرزوی آرامش و تسلای خاطر برای دوستان و نزديكان ايشان از دست دادن اين نويسنده بزرگ را به جامعه ادبی و فرهنگی ايران تسليت گفته و اميد داريم كه در سايه عنايت الهی بتوانيم بيش از پيش در چاپ و انتشار مجموعه آثار اين نويسنده بزرگ تلاش كنيم و آن چنان كه در خور شان آثار و جايگاه مهدی آذريزدی است به چاپ آثارش بپردازيم.»


 


پيام تسليت رئيس حوزه هنری به مناسبت درگذشت آذريزدی

گروه ادب: حسن بنيانيان با صدور پيامی درگذشت نويسنده كتاب ماندگار قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب را به خانواده آن مرحوم، هنرمندان و فرهيختگان كشور تسليت گفت.

، بنيانيان در اين پيام آورده است: «قطار زندگی ايستاد و راوی قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب با لبخندی حاكی از رضايت سوار شد. كودكان و نوجوانان ايران عزيز يادش را همواره گرامی می‌دارند.»

در ادامه اين پيام رئيس حوزه هنری ضايعه درگذشت مهدی آذريزدی را به خانواده آن مرحوم، هنرمندان و فرهيختگان ادبی كشور تسليت گفته و برای شادی روح ايشان غفران الهی و برای بازماندگان از درگاه ايزد منان صبر و شكيبايی آرزو كرده است.

  


 


باز همان حكايت هميشگی؛ باز هم زود دير شد

گروه ادب: «مهدی آذريزدی» درگذشت و در اين ميان آنچه پيش روی ماست، همان حسرت هميشگی است كه بايد پس از مرگ يك انسان برای او مرثيه‌سرايی كرد.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->

مرحوم مهدی آذر يزدی

ديگر عادت كرده‌ايم به بودن و نداشتن، عادت كرده‌ايم به هزار كار نكرده، به هزار راه نرفته، عادت كرده‌ايم كه بشينيم و تنها ببينيم كه نبودن‌ها، نداشتن‌ها، گرفتاری‌ها و بی‌تفاوتی‌ها. ما چگونه دلی را كه سال‌ها برای ما، پدران و مادران ما و شايد هم كودكان امروزمان، تپيد، چگونه از فرط همين بودن‌ها و نبودن‌هايمان ديگر نمی‌تپد و ناگهان برای هميشه تنها نظاره‌گر ما می‌شود.

«مهدی آذريزدی» يك نمونه بود. نمونه‌ای از هزاران نويسنده ديده و ناديده در كشورمان كه خود معترف‌اند كه هراسشان از اين است كه عمرشان به ‌پايان برسد و حسرت كتاب‌های نخوانده بر دلشان مانده باشد.

نمونه‌ای ساده از انسان‌های ناديده‌ای كه معترفند: «سرم را كه توی كتاب می‌كنم، مثل يك آدم مست، دنيا روی سرم خراب می‌شود. اين تنها لذتی است كه می‌شناسم».

درد بودن اما بيش از اين است. درد اينكه باشی و گويی سال‌ها مرده انگارانت. درد اينكه سال‌ها عاشق بودن را پشت سر ببينی و شيفتگان امروزی به سادگی انكارت كنند، نه اينكه نبينندت، نه ساده‌تر از اين، می‌خواهند كه نباشی.

آذريزدی به مدرسه نرفت، مثل ما باسواد نبود، مدرك دانشگاهی هم احتمالاً نداشت، الفبا را از پدر آموخت و حتی می‌گويند نيم قرن بعد كه در يك مدرسه حاضر شده بود، يعنی درست همان موقعی كه كتابهايش می‌گفتند تو ديگر برای خودت كسی هستی، درست در همان سال‌ها بود كه گريست. اشك برای هزاران راه نرفته در پيش رويش كه ما هر روز می‌بينيم و انگار كه نمی‌بينيم.

آذريزدی می‌گفت كه الفبا را از پدرم يادگرفتم و دائم با آنها كلنجار می‌رفتم تا بتوانم بخوانم و بنويسم. بعدها از قبل بهره‌برداری از منابر و مجالس وعظ‌گويی به زبان تازه‌ای از روايت داستان‌های كهن پيش چشمانش باز شد. آذريزدی قلمش را بر می‌دارد و در همان كنجی كه سال‌ها با خواندن خود را مشغول كرده بود لب به سخن می‌گشايد و صدايی كه گويی پس از چهل سال هنوز با همان قدرت طنين‌انداز است.

مهدی آذريزدی كه عمرش را برای كتاب گذاشت و كتاب‌هايش را برای بچه‌ها، اين اواخر اما گله‌مند بود نگاهش كه می‌كردی با آنكه بر تخت بيمارستان حتی توان گريستن نيز نداشت، چشم انتظار همان اجتماعی بود كه سال‌ها برای آن‌ها گفت و امروز به اندازه يك ساعت برای او وقت نداشت. می‌گفت كه دوستان غايب زيادی در سراسر ايران دارد كه حتی يك لحظه شنيدن صدايشان می‌تواند مرا از دنيايی به دنيای ديگر ببرد؛ اما الان همه سهم من از آن‌ها همين تنهايی و نداشتن دائمی آن‌هاست.

آذريزدی می‌گفت كه گويا از زندگی طلبكار است: «‌دائم خدمت كردم، هميشه صرفه‌جويی كردم و سوختم. هرگز جز مهمانی و اين‌جا (خانه‌ پسرخوانده‌اش)، غذای خوب نخوردم. لباس خوب نپوشيدم. شايد بگويند خسيس‌ام؛ اما وقتی درآمد ندارم، صرفه‌جويی می‌كنم. ولی بدنام نشدم، بدی نكردم و الهی شكر!»

ديگر عادت كرده‌ايم و بودن و نداشتن، عادت كرده‌ايم به هزار كار نكرده، به هزار راه نرفته. شايد هم كه عادت نيست و اين رسم امروز ما است كه تنها مرثيه بسراييم و مديحه بگوييم كه آنكه نيست چه بود و نمی‌دانستيم و آنكه هست هنوز تا بودن از نگاه ما فاصله‌ای به اندازه سال‌های حياتش دارد.

نويسنده: حميد نورشمسی


بازخوانی زندگی «مهدی آذريزدی»

خداحافظ
بابای قصه گوی تنها/ بچه‌های خوب ديگر قصه‌های خوب ندارند

گروه ادب: «مهدی آذريزدی» نويسنده كودك و نوجوان و خالق مجموعه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» كه عمر خود را به نوشتن مخلصانه برای كودكان اختصاص داد، صبح روز 18 تير ـ در بيمارستان آتيه تهران درگذشت؛ نوشته زير نگاهی به زندگی و آثار اين نويسنده پيشكسوت دارد.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->

 

مرحوم مهدی آذريزدی نويسنده معروف داستان‌های كودكان در ‌سال ۱۳۰۱ در خرمشاه حومه يزد متولد شد.

در ۱۳۲۲ به تهران آمد و مقيم تهران شد. تحصيلات او بيشتر در حوزه‌های علمی و دينی قديم انجام شد. قبل از آن‌كه به كار نگارش داستان‌های كودكان بپردازد، به مشاغل گوناگون و از جمله عكاسی و كتابفروشی اشتغال داشته است.

وی از سال ۱۳۳۶ با توجه به زمينه و مطالعات وسيع قبلی‌اش شروع به نوشتن داستان‌های گوناگون برای كودكان كرد. وی با انتخاب سبك به‌خصوصی در تهيه و نگارش داستان‌هايش به‌صورت يكی از نويسندگان ورزيده و مطلع داستان‌های كودكان در ادبيات معاصر ايران درآمد. پنج كتاب در مجموعه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» و پنج كتاب كوچك‌تر در مجموعه «‌قصه‌های تازه از كتابهای كهن» انتشار داد.

آذريزدی ترجمه‌ای به‌نام «گربه ناقلا» و حكايت منظومی به‌نام «شعر قند و عسل» و همچنين دو كتاب آموزشی به‌نام «خودآموز عكاسی و خودآموز شطرنج» دارد.

يكی از مجموعه داستان‌های او برنده جايزه يونسكو در ايران و ديگری برنده عنوان كتاب برگزيده سال از طرف شورای كتاب كودك شده است.

او در سنين كودكی و نوجوانی خود كتاب نداشت، پاى منبرهاى مذهبى بزرگ مى‌شد و هرچه مى‌شنيد قصه‌هایى تكرارى بود. كليله و دمنه را كه براى انتشارات اميركبير تصحيح مى‌كرد، ديد كه از قصه‌هاى خوبى برخوردار است و به همين دليل كار بازنويسى را براى بچه‌ها شروع كرد تا كتاب و قصه داشته باشند.

آذريزدی در اين باره گفته بود: «آن موقع عرصه خالى بود و هيچ كتابى برای بچه‌ها نبود. اين كار هم تازگى داشت».

دكتر خانلرى درباره كتاب‌های آذريزدی به مدير انتشارات اميركبير گفته بود كه كار خوبى است، بگوييد ادامه دهد و آذريزدى كم‌كم اعتماد به نفس پيدا كرد و كار را ادامه داد. آن‌چه از سخنان آذريزدی مشهود است روزگار كودكى‌اش در سختى و فقر گذشته؛ اصلاً مدرسه نرفته است و رنگ كلاس درس را نديده، تا جایى كه وقتى در پنجاه سالگى براى اولين‌بار يك كلاس درس مى‌بيند نمى‌تواند جلوى گريه خود را بگيرد. الفبا را از پدر ياد گرفته و خود را با كتاب ساخته است.

بيست و يك ساله بود كه راهى تهران شد و اينجا مشغول به كار در چند انتشاراتى و كار تصحيح و ويرايش. كتاب‌هايش را هم مى‌نوشت: قصه‌هاى تازه از كتاب‌هاى كهن، شعر قند و عسل، گربه ناقلا، گربه تنبل، مجموعه قصه‌هاى ساده، مثنوى بچه خوب و تصحيح مثنوى مولوى.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->

 

آذريزدى از جلسه‌هاى سه‌شنبه‌ها كه در انتشارات يزدان واقع در بلوار كشاورز برگزار مى‌شد، به عنوان دوران خوش زندگی‌اش ياد كرده است و دوستى و آشنایى با «محمدعلی اسلامى ندوشن»، «مهدی حميدى شيرازى»، «عبدالحسين زرين‌كوب»، «اقبال»، «مستوفى» و «حسين مكى» را از خوشى‌ها و لذت‌هاى زندگى‌اش مى‌داند كه با بسيارى از اين‌ها در چاپخانه انتشارات علمى و اميركبير آشنا شده بود.

اما سال 1373 آذريزدى دوباره به يزد بازگشت. ديگر پول اجاره‌خانه در تهران را نداشت. به خانه پدرى رفت كه با آرامش بنشيند و بنويسد؛ پشيمان شد، ولى ديگر توان جابه‌جایى نداشت. زندگى در شهرستان را دوست ندارد و مى‌گويد همه چيز براى مركزنشين‌هاست: «هرچه هست در تهران است، نمايشگاه، كتابخانه و ... پل عابر پياده هم كه پله برقى شده. آن وقت مى‌گن تهران شلوغ شده، خوب مردم از ولايات مى‌رن تماشا و ماندگار مى‌شن!»

سرانجام دفتر عمر پيرمرد قصه‌گوی يزدی ـ امروز هيجدهم تير ـ در بيمارستان آتيه تهران بسته شد تا او برای هميشه با نوشتن برای بچه های خوب خداحافظی كند.

آثار آذريزدی

«قصه‌هاى خوب براى بچه‌هاى خوب»، قصه‌هاى كليله و دمنه، قصه‌هاى مرزبان‌نامه، سندبادنامه و قابوسنامه، قصه‌هاى مثنوى مولوى، قصه‌هاى قرآن، قصه‌هاى شيخ عطار، قصه‌هاى گلستان و ملستان، قصه‌هاى چهارده معصوم.

«قصه‌هاى تازه از كتاب‌هاى كهن»: خير و شر، حق و ناحق، ده حكايت، بچه آدم، پنج افسانه، مرد و نامرد، قصه ها و مثل ها، هشت بهشت، بافنده دانا اصل موضوع و دوازده حكايت ديگر‎، فرهنگ يزدى‎، دستور طباخى و خانه دارى‎، لبخند‎، گربه ناقلا، شعر قند و عسل‎، مثنوى بچه خوب‎، خاله گوهر، فالگير‎، مكتبخانه‎، قصه‌هاى ساده‎، گربه تنبل‎ تعدادی از آثار مهدی آذريزدی محسوب می‌شود.

يادآوری می شود   نيز چندی قبل به انتشار مجموعه ای برای اين نويسنده كودك و نوجوان اقدام كرد.


دو هفته نامه قرآنی رايحه - شماره پنجاه و سوم

 

 

 

نگاهی به کتابشناسی آذریزدی و مجموعه قصه های خوب برای بچه های خوب

آذریزدی از نگاه نویسندگان کودک و نوجوان

آذریزدی از نگاه نویسندگان و پژوهشگران

 


مخالفت تنها وارث مهدی آذريزدی از انتشار صوتی آثار وی

گروه ادب: فرزندخوانده مهدی آذريزدی از بازنويسی مجموعه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» و نيز توليد كتاب‌های صوتی از آثار وی ابراز نارضايتی كرد.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->

مرحوم مهدی آذريزدی

، بازنويسی و تجديد انتشار كتاب‌های مهدی آذريزدی از سوی مؤسسه انتشارات اميركبير با انتقاد «محمد صبوری» فرزندخوانده مهدی آذريزدی روبرو شده است.

صبوری در گفت‌و‌گو با  درباره اين موضوع ـ كه به تازگی از سوی ناشر آثار آذريزدی انجام گرفته است ـ به  گفت: من به عنوان وصی قانونی مهدی آذريزدی هيچ خبری از بازنويسی و انتشار مجدد آثار وی نداشته‌ام و به تازگی شنيد‌ه‌ام كه كتاب‌های او بدون اجازه در حال تبديل شدن به سی‌دی نيز هست.

وی افزود: آذر در زمان حيات خود مسئوليت تمامی كتاب‌هايش را كه نزديك به 35 نسخه می‌شده است در قالب يك صلح‌نامه به من واگذار كرده است و جدای از آن در وصيتنامه قانونی خود نيز به اين موضوع اشاره مستقيم كرده و من را مسئول جمع‌آوری حق‌التأليف اين آثار معرفی كرده، اما پس از درگذشت وی از سوی ناشر وی اين مسأله ظاهراً مورد توجه قرار نگرفته است.

صبوری ادامه داد: انتشار سی‌دی كتاب‌های آذر در نخستين گام به ضرر تجديد چاپ كتاب‌های آذر است، چرا كه به دليل نبودن قانون اين سی‌دی می‌تواند به راحتی تكثير شود و جلوی خوانده شدن و فروش كتاب را بگيرد. از سوی ديگر آذر در تمام طول زندگی خود و نيز در تمام كتاب‌هايی كه نوشته است، هدفی جز ترغيب مخاطبانش به كتاب‌خوانی نداشته است و شايد همه هدف او برای نوشتن مجموعه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» در اين موضوع خلاصه شود، اما انتشار لوح فشرده اين آثار تنها به اين خواست قلبی او ضرر می‌رساند.

وی همچنين گفت: با در نظر گرفتن شرايط امروز بازار نشر در كشور ما، تبديل شدن كتاب يك نويسنده به يك مجموعه شنيداری مثل سی‌دی تنها باعث تضعيف حق مولف و ناشر خواهد بود و اثری را كه مولفی سال‌های عمرش را برای خلق آن صرف كرده، به ثمن بخس گذاشته می‌شود.

يادآوری می‌شود مجموعه قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب به تازگی از سوی دو تن از نويسندگان صاحب نام ادبيات كودك و نوجوان و به سفارش ناشر آثار مهدی آذريزدی بازنويسی شده است.

  


انتشار فراخوان عمومی طراحی مزار مهدی آذريزدی

گروه ادب: دبيرخانه دائمی بنياد مهدی آذريزدی با همكاری انجمن معماران يزد فراخوان طراحی مقبره اين نويسنده فقيد را منتشر كرد.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->

 

، در فاصله دوماه مانده تا نخستين سالگرد درگذشت مهدی آذريزدی، فراخوان عمومی مسابقه طراحی مقبره اين نويسنده فقيد از سوی بنياد مهدی آذريزدی منتشر شد.

در اين فراخوان كه از سوی دبيرخانه دائمی بنياد مهدی آذريزدی منتشر شده است، از تمامی طراحان و معماران هنرمند در قالب افراد و شركت‌ها (حقيقی و حقوقی) دعوت به‌عمل آمده‌ است تا با توجه به جايگاه و شخصيت مرحوم آذريزدی در ادبيات كودكان و نوجوانان اين سرزمين در اين مسابقه شركت كنند.

طراحی معماری محدوده‌ تحت نفوذ آرامگاه آذريزدی در قالب بنای يادبود، فضاسازی در مقياس شهری و محدوده‌ قبرستان و حسينيه‌ خرمشاه (با استفاده از قابليت‌های موجود سايت و موقعيت آن در شهر)، جهت انجام مراسم به مناسبت‌های مختلف مذهبی و ادبی، امكان برگزاری نمايشگاه آثار آذريزدی در مساحت محدود طراحی و تأسيس خواهد شد.

اين دبيرخانه از تمامی علاقه‌مندان خواسته است تا طرح خود را به منظور طراحی و ساخت اين مقبره با توجه به ويژگی‌های بومی يزد و نيز ويژگی‌های ادبی و شخصيتی مهدی آذريزدی حداكثر تا بيستم ارديبهشت‌ماه به نشانی دبيرخانه دائمی اين بنياد واقع در يزد، بلوار دانشجو، مجتمع فرهنگی امام علی (ع)، دبيرخانه دائمی بنياد آذر ارسال كنند.

شركت‌كنندگان در مسابقه بايد طرح‌ها و نقشه‌هايی را كه بيان‌كننده ابعاد مختلف پروژه است را، حداكثر در قالب 3 شيت به قطع 70 در 50 و مطالب مندرج در شيت‌ها را به زبان فارسی، همراه با CD حاوی اطلاعات به‌ صورت فايل اصلی ارائه كنند.

دبيرخانه بنياد آذر با همكاری اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان يزد برای نفرات برتر اين مسابقه به ترتيب، 10، 7 و 3 سكه بهار آزادی نيز اهدا خواهد كرد. برگزيدگان اين مسابقه سراسری دو هفته پس از پايان فراخوان از سوی انجمن معماران يزد اعلام خواهد شد.

همچنين نمايشگاهی از آثار منتخب اين مسابقه در سالگرد مرحوم كه به تاريخ 18 تير ماه 1389 در يزد، برگزار خواهد شد.



دبيرخانه دائمی «بنياد مهدی‌آذريزدی» راه‌اندازی شد

گروه ادب: دبيرخانه دائمی «بنياد مهدی آذريزدی» به منظور پيگيری امور مرتبط با تأسيس و ثبت اين بنياد راه‌اندازی شد.

«رضا بردستانی» نويسنده و از دست‌اندركاران بنياد آذريزدی، در گفت‌وگوئی با اعلام اين خبر، اظهار كرد: دبيرخانه دائمی بنياد آذريزدی پيرو واگذاری امور مرتبط با تأسيس اين بنياد به اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی يزد و بر اساس اعلام نياز در اين رابطه تأسيس شد و راه‌اندازی اين دبيرخانه در جلسه شب گذشته (27 بهمن) با حضور جمعی از مسئولان اين اداره كل تصويب و مكان آن نيز در اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان يزد و يا مجتمع فرهنگی امام علی(ع) اين اداره كل خواهد بود.

بردستانی در ارتباط با نوع فعاليت اين دبيرخانه اظهار كرد: با توجه به اينكه شخص استاندار يزد در ارتباط با تشكيل اين بنياد پيگيری‌های مستمری را داشته است، تصميم گرفته شد تا اين دبيرخانه تأسيس و از اين پس پيگيری‌ امور مرتبط با اين بنياد و نيز برنامه‌های جانبی مرتبط با بزرگداشت مقام مهدی آذريزدی و نيز انتشار آثار تأليف شده در ارتباط با او با هماهنگی و پيگيری اين دبيرخانه عملی شود.

وی همچنين از اعلام قطعی فراخوان طرح مزار مهدی آذريزدی در هفته آينده خبر داد و افزود: اواخر اين هفته طرح فراخوان طراحی اين آرامگاه با حضور سه تن از استادان دانشكده معماری دانشگاه يزد و نيز جمعی از فعالان هنرهای تجسمی استان و نيز هنرمندان گرافيست و مجسمه‌ساز استان نهايی و اعلام خواهد شد و بر اساس زمان‌بندی نهايی طرح برگزيده در اوايل ارديبهشت سال آينده معرفی خواهد شد كه علاوه بر اختصاص جايزه‌ای برای طرح برگزيده از طراح آن نيز برای مشاركت در ساخت و عملياتی شدن اين طرح نيز استفاده می‌شود.

  



يادداشت‌های
منتشرنشده آذريزدی به چاپ می‌رسد

گروه ادب: مجموعه يادداشت‌های منتشر نشده مهدی آذريزدی با نام «از تاريخ تا افسانه» همزمان با تأسيس بنياد اين نويسنده و خادم فقيد قرآن منتشر خواهد شد.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->

مرحوم مهدی آذر يزدی

 «از تاريخ تا افسانه» عنوان مجموعه يادداشت‌های منتشر نشده‌ای از مهدی آذريزدی است كه در ماه‌های پايانی حيات وی از سوی مولف در اختيار «محمدهادی محمدی» برای ويرايش و انتشار قرار داده شده است.

به گفته محمدی اين يادداشت‌ها مجموعه‌ای از طرح‌های داستانی است كه صرفاً توسط شخص نويسنده قابليت تبديل شدن به يك اثر داستانی را دارا بوده‌اند و با توجه به تنوع موضوعات تنها می‌تواند به صورت همين طرح‌های داستانی و به منظور حفظ ميراث ادبی اين نويسنده منتشر شود.

اين اثر كه در حال حاضر عنوان از «تاريخ تا افسانه» را بر خود دارد، شامل يادداشت‌های درباره لقمان حكيم، بهلول عاقل، حاتم طايی، بوذرجمهر حكيم، افلاطون، زرتشت، خيام و چند تن ديگر از بزرگان تاريخ است كه در آخرين ماه‌های‌ حيات آذريزدی از سوی وی در دست تدوين بوده است.

اين متن هم اكنون در مؤسسه پژوهشی تاريخ ادبيات كودك نگهداری می‌شود و بنا بر گفته محمدی همزمان با تأسيس بنياد مهدی آذريزدی برای ساماندهی و انتشار در اختيار اين بنياد قرار داده خواهد شد.

يادآوری می‌شود چندی پيش «محمد صبوری» فرزندخوانده مهدی آذريزدی از ناقص شدن اين يادداشت‌ها در مؤسسه پژوهشی تاريخ ادبيات كودك خبر داده بود كه بنا بر اعلام «محمدهادی محمدی» به دليل اينكه اين مؤسسه در تهيه رونوشت اين يادداشت‌ها برگه‌های سفيد آن را كپی‌برداری نكرده است، اين شائبه به وجود آمده است.

مهدی آذريزدی در 18 تيرماه امسال در بيمارستان آتيه تهران درگذشت.


پژوهشكده ادبيات داستانی كودك و نوجوان «آذريزدی» تأسيس می‌شود

گروه ادب: كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان استان يزد، پژوهشكده ادبيات داستانی كودك و نوجوان آذريزدی را تأسيس می‌كند.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->

 

«عليرضا جلالی»، مدير كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان استان يزد،  در ارتباط با اين پژوهشكده اظهار كرد: طرح تأسيس اين پژوهشكده در زمان حيات مرحوم «مهدی آذريزدی» مطرح شد كه در دومين سفر استانی رياست جمهوری به استان يزد نيز به تصويب رسيد.

وی گفت: بر اساس اين مصوبه، اين پژوهشكده در ساختاری مستقل تأسيس خواهد شد و تمامی فعاليت‌های مرتبط تأليف كتاب و نيز پژوهش‌های كاربردی مرتبط با ادبيات كودك و نوجوان و نيز ارائه خدمات به افرادی كه در اين زمينه‌ به فعاليت مشغول خواهند بود را تحت پوشش قرار می‌دهد.

جلالی در ارتباط با چگونگی مراحل راه‌انداری اين پژوهشكده گفت: مصوبه تصويب شده برای اين پژوهشكده به طور دقيق منبع تأمين اعتبار مالی آن را مشخص نكرده است و نوع تخصيص اعتبار استانی و يا ملی در آن مصوبه به طور مشخص معين نشده است و لذا تاكنون استانداری يزد از محل بودجه استانی حاضر به پرداخت بودجه نشده و در بخش بودجه‌های ملی نيز اساساً مؤسسه كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان هيچ‌گونه بودجه‌ای را ندارد.

وی ادامه داد: از محتوای اين مصوبه برداشت می‌شود كه اين بودجه بايد از محل اعتبارات سازمان آموزش و پرورش استان تأمين شود، اما به اين دليل كه كانون مؤسسه مستقلی است، اين مسأله تاكنون مسكوت مانده است كه با هماهنگی‌های انجام شده با استاندار محترم قرار شده تا پيش از سفر سوم رياست جمهوری به استان با نامه‌نگاری به وزير آموزش و پرورش و يا معاون اول رئيس‌جمهور تأمين بودجه آن مورد مساعدت قرار بگيرد.


رئيس حوزه هنری استان يزد خبر داد:

اساسنامه
«بنياد آذريزدی» به زودی نهايی می‌شود

گروه ادب: رئيس حوزه هنری استان يزد، در پاسخ به ابهامات و انتقادات مطرح‌شده درباره روند تأسيس بنياد آذريزدی اعلام كرد: هم‌اكنون اساسنامه بنياد آذريزدی مراحل نهايی را برای تقديم به شورای عالی انقلاب فرهنگی طی می‌كند.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->

محمد ملك ثابت

«محمد ملك‌ثابت» ، در پاسخ به برخی انتقادهای مطرح‌شده در رابطه با روند ساخت آرامگاه مرحوم «مهدی آذريزدی» و نيز تأسيس بنياد آذريزدی اظهار كرد: اين موضوع كه اداره ارشاد استان يزد را از ساير نهادهای اجرايی مسئول در استان، برای ساماندهی مقبره آذريزدی جدا كنيم، مايه تعجب است. هيچ مسئولی و اداره‌ای در سطح استان بيشتر از اداره ارشاد از قدرت رايزنی و نيز امكانات مالی برخوردار نيست. اگر به زعم مسئولان مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور كم‌كاری در زمينه ساماندهی آثار و مقبره مرحوم آذريزدی صورت گرفته، ابتدا بايد مجموعه ارشاد استان يزد نسبت به آن احساس مسئوليت كنند.

مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شخصاً به يزد سفر كنند

وی ادامه داد: در ايام پس از درگذشت مهدی آذريزدی تنها شيوه كسب اطلاع دوستان اين مركز از طريق «محمد صبوری» ـ فرزند خوانده آذريزدی ـ بوده است، در حالی‌كه آذريزدی در سطح استان يزد وابستگان ديگری نيز دارد و بسياری از دوستان و نزديكان او نيز هستند كه به صورت هفتگی در محضر او تلمذ كرده‌اند. من از دوستان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت می‌كنم شخصاً سفری به استان يزد داشته باشند تا از نزديك با حقايق آشنا شوند.

موضوع احداث آرامگاه آذريزدی در شهر يزد از جمله مسائلی است كه از نخستين روز درگذشت وی در استان يزد مطرح شد

رئيس حوزه هنری استان يزد ادامه داد: به نظر می‌رسد به دليل ضعف سيستم اطلاع‌رسانی استان و يا ضعف شيوه‌های اطلاع‌گيری در تهران، متأسفانه گزارش‌های حقيقی و صحيحی از وضعيت رسيدگی به آثار و مقبره مرحوم آذريزدی و نيز روند تأسيس بنياد آن مرحوم كه حاصل فعاليت تمامی دستگاه‌های اجرايی استان بوده، به تهران ارائه نشده است.

ملك‌ثابت افزود: موضوع احداث آرامگاه آذريزدی در شهر يزد از جمله مسائلی است كه از نخستين روز درگذشت وی در استان يزد مطرح و مكان‌يابی محل دفن او نيز با توجه نزديكی به محل زندگی وی در يزد و در خيابانی كه پيش از اين نيز به نام او نام‌گذاری شده بود، انتخاب شد.

احداث آرامگاه آذريزدي با همكاري دانشكده معماري دانشگاه يزد

وی افزود: در حال حاضر سنگ مزار مقبره آذريزدی به شكل مناسبی نصب شده است و بر اساس فراخوانی در دانشكده معماری يزد، طرح‌هايی نيز برای ايجاد مقبره وی فراهم شده، ولی هنوز به تأييد نهايی نرسيده است، اما از هم‌اكنون مكان مقبره را به گونه‌ای ساماندهی كرده‌ايم كه برای ساخت‌وساز با مشكل جدی مواجه نشود.

 نصب‌سنگ‌مزار‌‌درخور‌شأن‌مهدی‌آذريزدی

در حال حاضر سنگ مزار مقبره آذريزدی به شكل مناسبی نصب شده و بر اساس فراخوانی در دانشكده معماری يزد، طرح‌هايی نيز برای ايجاد مقبره وی فراهم شده، ولی هنوز به تأييد نهايی نرسيده است

وی افزود: با توجه به ابعاد ملی و مذهبی شخصيت مرحوم مهدی آذريزدی، مسئولان اداری و فرهنگی استان يزد در زمان حيات وی تصميم به تأسيس بنياد فرهنگی مهدی آذريزدی گرفتند و در اين راه نظر مشورتی وی را نيز اخذ كرده ‌بودند، اما پس از درگذشت او و برپايی مراسم‌های متعدد يادبود، اين موضوع با اندكی بی‌تدبيری همراه شد.

بنياد آذريزدي؛ نهادی علمی، فرهنگی و پژوهشی

وی با اشاره به سفر «غلامعلی حداد عادل» به استان يزد و اعلام نظر مساعد وی و كميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برای تأسيس بنياد مهدی آذريزدی، گفت: اساس‌نامه بنياد مهدی آذريزدی هم‌اكنون تقريبا آماده شده است و اين بنياد به صورت نهادی علمی، فرهنگی و پژوهشی در صورت تصويب در شورای عالی انقلاب فرهنگی، رسماً افتتاح خواهد شد.

رئيس حوزه هنری استان يزد همچنين جمعی از استادان دانشگاه، هنرمندان، نمايندگان سازمان‌های اجرايی استان و نيز نماينده‌ای از خانواده وی را به عنوان اعضای هيأت مؤسس اين بنياد برشمرد.

رئيس حوزه هنری استان يزد در پايان تأكيد كرد: شخصيت و جايگاه فرهنگی آذريزدی به گونه‌ای است كه قابليت سرمايه‌گذاری را در خود داراست و من نيز نه از جايگاه مسئوليت كه به عنوان يك فرد با تمام توان در اين راه تلاش می‌كنم و در همين راستا روز گذشته به توافقات نهايی با معاونت سياسی و امنيتی استانداری يزد در خصوص اين موارد دست يافتيم و اميدوارم با تصويب نهايی اساس‌نامه بنياد، بتوانيم در سال جاری شاهد افتتاح آن باشيم.


سرپرست مؤسسه اطلاعات:

آذريزدی با توجه به
ادبيات غنی ايران و قرآن ماندگار شد

گروه ادب: حجت‌الاسلام والمسلمين «سيدمحمود دعايی»، در مراسم تشييع پيكر «مهدی آذريزدی» ـ كه صبح امروز (20 تيرماه) از مقابل خبرگزاری  قرآنی ايران برگزار شد، گفت: آذريزدی با توجه به ادبيات غنی ايران و مفاهيم قرآن در آثارش جاودانه شد.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->

«سيدمحمود دعايی»، مديرمسئول روزنامه اطلاعات

حجت‌الاسلام والمسلمين «سيدمحمود دعايی» با حضور در مراسم تشييع پيكر استاد «مهدی آذريزدی»  اظهار كرد: خودساختگی، توجه به ادبيات كهن ايران‌زمين و اصرار به خدمت فرهنگی موثر در حوزه نوجوانان و جوانان، از مهم‌ترين ويژگی‌های اين خادم قرآن كريم به شمار می‌آيند.

وی با بيان اين مطلب افزود: آذريزدی با اعتقاد به ادبيات كهن ايران اسلامی اقدام به تهيه آثار می‌كرد و همين امر سبب ماندگاری آثار وی شد.

نماينده پيشين مجلس شورای اسلامی، تاكيد كرد: زبان شيوا و موثر اين نويسنده پيشكسوت، كه تلاش می‌كرد با لحنی كودكانه داستان‌هايش را برای كودكان به نگارش درآورد نيز از ديگر ويژگی‌های آثار وی محسوب می‌شوند.

به گفته وی، آذريزدی توانست با ارائه آثار منحصرش، كودكان را از همان دوره آغازين رشد با مفاهيم اخلاقی، ادبی و اسلامی آشنا و زمينه موثر واقع شدن كودكان اين مرز و بوم در آينده را فراهم كند.

حجت‌الاسلام و المسلمين دعايی در پايان، به ادامه راه اين خادم قرآن و روشی كه در پيش گرفته بود تاكيد كرد.




نويسندگان
كودك و نوجوان به ياد «مهدی آذريزدی» گرد هم می‌آيند

گروه ادب: دبير انجمن نويسندگان كودك و نوجوان از برگزاری مراسم بزرگداشت «مهدی آذريزدی» توسط اين انجمن خبر داد.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->

شهرام اقبال زاده

«شهرام اقبال‌زاده»، ضمن تسليت به مناسبت درگذشت مهدی آذريزدی گفت: انجمن در راستای برنامه خود برای تجليل از مقام پيشكسوتان عرصه ادبيات كودك و نوجوان از سال گذشته اقدام به برگزاری چند مراسم بزرگداشت داشت كه مراسم مرتبط با يادبود مرحوم «حسين حداد» در بهمن ماه سال گذشته از جمله آن‌ها بود.

وی افزود: بزرگداشت مرحوم آذريزدی پيش از اين قرار بود در بهار امسال برگزار شود كه به در خواست وی با تماس تلفنی به انجمن ـ كه در اين اواخر از معدود مكان‌هايی بود كه ارتباط خود را با آن حفظ كرده بود ـ ضمن تشكر از برگزاركنندگان به دليل بيماری و كسالت خواستار لغو آن شد.

اقبال‌زاده افزود: انجمن به مناسبت درگذشت اين نويسنده پيشكسوت، به زودی اين مراسم بزرگداشت را برگزار می‌كند و در نظر دارد كه در صورت تأمين منابع مالی يادنامه‌ای را نيز برای اين منظور منتشر كند.

اقبال‌زاده تاكيد كرد: زمان و مكان برگزاری اين مراسم را انجمن روز شنبه و در جلسه اعضای هيات مديره تعيين خواهد كرد.


خداحافظ بابای تنهای قصه‌گو/
تصميم فرزندخوانده
آذريزدی برای انتشار دو جلد ديگر از «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»

گروه ادب: «محمد صبوری» فرزند‌خوانده مرحوم آذريزدی از تصميم خود برای انتشار دو جلد ناتمام مجموعه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» با عنوان «جنگل مولا» و «قصه‌های لقمان» خبر داد.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->

 

«محمد صبوری» ـ فرزند‌خوانده مرحوم «مهدی آذريزدی» ـ  درباره اين كتاب گفت: مرحوم آذريزدی در سال‌های پايانی عمر خود اقدام به نگارش دو جلد ديگر از مجموعه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» با عنوان «جنگل مولا» و «قصه‌های لقمان» كرد.

وی ادامه داد: اما در انتها به دليل دلتنگی‌های كه از روزگار داشت، نگارش اين دو جلد ناتمام ماند و هم‌اينك در دست يكی از دوستان نويسنده‌اش است.

صبوری گفت: من سندی رسمی مبنی بر اجازه انتشار اين آثار از مرحوم آذريزدی دارم كه بر طبق آن تلاش خواهم داشت، تا با همكاری دوستان نويسنده‌اش اين آثار را به نام «مهدی آذريزدی» منتشر و در اختيار كودكان علاقه‌مند قرار دهم و نام آذريزدی را بيش از پيش زنده نگاه دارم.

‌«مهدی آذريزدی» نويسنده پيشكسوت كودك و نوجوان در سال 1301 در خرمشاه حومه يزد متولد شد.

وی در سال 1336 باتوجه به زمينه مطالعات وسيع قبلی‌اش شروع به نوشتن داستان‌های گوناگون برای كودكان كرد. او در اين راه پنج كتاب در مجموعه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» و پنج كتاب كوچكتر در مجموعه «قصه‌های تازه از كتاب‌های كهن» انتشار داد.

مرحوم مهدی آذريزدی هم‌چنين ترجمه‌ای به نام «گربه ناقلا» و حكايت منظومی به نام «شعر قند و عسل» و هم‌چنين دو كتاب آموزشی به نام «خودآموز عكاسی» و «خودآموز شطرنج» به رشته تحرير درآورد.

اين نويسنده پيشكسوت كودكان از روز ـ 25 خرداد سال جاری ـ به دليل عمل جراحی برای روی پای چپ در بيمارستان آتيه تهران بستری شد و صبح امروز در اين بيمارستان دارفانی را وداع گفت.

مرحوم آذريزدی در سال 1378 به دليل نگارش قصه‌های قرآن برای نوجوانان به عنوان خادم قرآن انتخاب شد.


انجمن نويسندگان كودك و نوجوان درگذشت «مهدی آذريزدی» را تسليت گفت

گروه ادب: انجمن نويسندگان كودك و نوجوان با صدور بيانيه‌ای درگذشت «مهدی آذريزدی» را تسليت گفت.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->

مرحوم مهدی آذر يزدی

 متن اين بيانيه به شرح زير است:

«به نام زنده بيدار

مرد خوب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» از ميان ما رفت.

مهدی آذريزدی از پيشكسوتان ادبيات كودك ايران كه عمر خود را در تنهايی و انزوا به خدمت بی‌دريغ و بی‌چشم داشت ادبيات كودك اختصاص داد، با تنی رنجور و دلی شكسته، جهان را وداع گفت.

آذريزدی به عنوان يكی از پيشگامان راهگشای ادبيات كودك ايران با سخت‌كوشی و اندوخته فردی و تجربه گرانبار، كار بازنويسی و راه بازآفرينی از متون ادبی كهن را با نثری روان و خوش خوان برای نويسندگان نسل بعدی گشود و موی در اين راه سپيد كرد تا ادبيات كودك ايران سپيد روی و سر بلند باشد.

انجمن نويسندگان كودك و نوجوان، فقدان اين نويسنده فداكار، ساده‌زيست و سخت‌كوش را به همه اهالی فرهنگ و ادبيات، به ويژه همكاران ادبيات كودك و نوجوان تسليت می‌گويد.

او با بازنگاری خلاق، آثار متعدد، تاكنون بيش از چهار دهه لذت خواندن را به كودكان ايران چشانده، از همين روی بی گمان نام او به عنوان يكی از تثبيت‌كنندگان نهاد ادبيات كودك و عضو پيشكسوت انجمن نويسندگان، بر تارك تاريخ ايران خواهد درخشيد.

برای علو روح بزرگ اين جاودانه مرد ادبيات كودك، از يزدان پاك، طلب اجر عظيم می‌نماييم و برای بستگان و دوستدارانش شكيبايی ، سلامت و سر بلندی آرزو داريم».

 

 


داوری 38 طرح در مرحله نهايی طراحی مقبره آذريزدی

گروه ادب: مسئول دبيرخانه بنياد مهدی آذريزدی از راه‌يابی 38 طرح به مرحله نهايی داوری مسابقه طراحی مقبره مهدی آذريزدی خبر داد.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->

 

، بنا بر اعلام دبيرخانه دائمی بنياد مهدی آذريزدی نخستين مرحله از داوری آثار رسيده در قالب طرح فراخوان طراحی مقبره مهدی آذريزدی به پايان رسيد و در اين مرحله 38 اثر برگزيده برای اعلام نهايی به دوره دوم داوری‌ها راه پيدا كرد.

رضا بردستانی، مسئول اين دبيرخانه، با اعلام اين خبر به  اعلام كرد: در نخستين مرحله از فراخوان اين طرح كه با استقبال قابل توجهی از سوی مخاطبان روبرو شد، 79 نفر برای شركت در اين طرح ثبت نام كردند كه از اين ميان 68 اثر به دبيرخانه رسيد و پس از برگزاری دوره اول داوری‌ها كه توسط داورانی از انجمن معماران يزد انجام شد، 38 اثر نهايی شده و به مرحله دوم راه پيدا كردند.

وی ادامه داد: در دور دوم اين طرح سه اثر به عنوان آثار برگزيده معرفی خواهند شد كه به ترتيب 10، 7 و 3 سكه طلا به عنوان جايزه دريافت خواهند كرد و برای ارائه تصميم نهايی جهت ساخت و ساز به بخش‌های عمرانی استان ارائه خواهند شد.

بردستانی تأكيد كرد: در دوره دوم داوری‌ها علاوه بر داورانی از سطح استان يزد، دو داور غير بومی نيز برای بررسی نهايی اين آثار فرستاده خواهند شد.

نتيجه نهايی اين رقابت 18 تير همزمان با سالگرد درگذشت مهدی آذريزدی معرفی خواهد شد.


مصطفی رحماندوست خبر داد:

بازنويسی آثار
«آذريزدی» با تصويرگری تازه/ محفوظ ماندن سبك كلاسيك در بازنويسی قصه‌ها

گروه ادب: «مصطفی رحماندوست» از بازنويسی آثار مهدی آذريزدی و افزوده شدن تصويرگری‌های تازه به متن كتاب در كنار حفظ سبك كلاسيك داستان‌های آذريزدی خبر داد.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->

 

«مصطفی رحماندوست»، نويسنده و مسئول طرح بازنويسی مجموعه آثار مهدی آذريزدی،  با اشاره به اينكه انجام اين فعاليت از سوی مؤسسه انتشارات اميركبير بنا برخواست شخص مهدی آذريزدی بوده است، اظهار كرد: آذريزدی در زمان حيات خود نامه‌ای به من نوشت و در آن نامه از نحوه انتشار آثار خود گلايه كرد كه متن اين نامه در ابتدای مجموعه جديدی كه منتشر خواهد شد، خواهد آمد.

وی افزود: با پيگيری‌های كه به عمل آمده، مشخص شد كه در زمان نگارش نامه امكان برآورده شدن خواست وی فراهم نبوده است، اما در زمان بستری شدن او در بيمارستان كه با اتفاق مديرعامل اميركبير به عيادت او رفتيم اين نويد را به او داديم كه اين فعاليت در حال عملی شدن است. آنچه امروز از سوی مؤسسه انتشارات اميركبير در حال رخ دادن است به معنی اين نيست كه بر روی آثار آذريزدی كار جديدی در حال انجام است، بلكه يك آدم خبره‌ای چون «محمد ميركيانی» در حال تلاش است با كمترين تغييرات ممكن اين داستان‌ها را امروزی تر كند و 45 سال پس از تأليف آن‌ها برای مخاطبان امروزيشان آن‌ها را خواندنی‌تر كند.

رحماندوست در ارتباط با شيوه انجام اين كار نيز گفت: اين بازنويسی به اين صورت در حال انجام است كه برای برخی از كلمات توضيح بيشتری داده‌ايم و برخی از آن‌ها را نيز كه قابل درك نبوده است را حذف كرده ايم. اگر اين كار توسط يك ويراستار حرفه ای انجام می‌گرفت به دليل وجه تكنيكی آن ديگر اثر توليد شده متعلق به آذريزدی نبود، اما اين شيوه اصل روايت را ثابت نگاه می‌دارد.

وی در ارتباط با نوع تصويرگری اين آثار نيز افزود: طرح جلد اين كتاب‌ها به طور قطع تغيير خواهد كرد، اما در ارتباط با تصويرگری چون تصويرگری سابق اين آثار از سوی افراد برجسته‌ای چون «مرتضی مميز» انجام شده است، از كتاب‌ها حذف می‌شود، اما در ساير كتاب‌ها تلاش می‌كنيم با همان حال و هوا به تصويرگری تازه‌ای بپردازيم كه هم وجه كلاسيك كار او حفظ شود و در عين حال خواننده بيشتری نيز به خود جلب كند.

يادآوری می‌شود «مهدی آذريزدی»، نويسنده و خادم‌ القرآن، روز هجدهم تيرماه سال جاری دار فانی را وداع گفت.


مروری دوباره بر مجموعه «قصه‌های قرآن» مرحوم آذريزدی

گروه خبرنگاران افتخاري / محمد دریابان: سرگذشت و رسالت 14 پيامبر الهی در مجموعه قصه‌های قرآن مرحوم آذريزدی با حفظ اصالت قرآنی برای كودكان و نوجوانان بيان شده است.

«نادر دريابان» از پژوهشگران دفاع مقدس با بازخوانی انديشه‌های قرآنی استاد مهدی آذريزدی در خرمشهر گفت: دو ويژگی مهم در جلد پنجم كتاب قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب كه به قصه‌های قرآنی اختصاص يافته است ديده می‌شود؛ اول آنكه مهم‌ترين منبع اخبار رسالت پيامبران يعنی قرآن مجيد، منبع اصلی نگارش آن بوده است و با زبانی بسيار ساده كه قابل درك برای اين گروه سنی است نگارش يافته است، دوم اينكه اين كتاب در زمانی تأليف و نوشته شده است كه رژيم پهلوی سياست‌های ضددينی و قرآنی خود را به شدت اعمال می‌كرد.

وی افزود: در ماجرای بازگويی رسالت اين پيامبران آذريزدی نه تنها شمايی از روزگاران تمدن‌ها و سرزمين‌های مختلف را بيان می‌نمايد و اطلاعات تاريخی مهمی را در اختيار خوانندگان كودك و نوجوان خود می‌گذارد، بلكه مقام انبياء را با عنوان معلمان راهگشای سعادت بشری به گروه سنی كودك و نوجوان عرضه می‌دارد.

دريابان با بيان اين مطلب كه آذريزدی در ماجرای نوشتن كتاب قصه‌های قرآن كاری بزر‌‌‌گ‌تر و والاتر با مسئوليت و دشواری بيشتر پيش رو داشته است، گفت: اين استاد بی‌بديل ادبيات كودكان و نوجوانان با مراجعه به منابع مختلف اسلامی و دينی و مشورت با اهل علم و با وسواس تمام اين عبرت‌های بزرگ قرآنی را در حد حكايت‌سازی به لباس بچه‌گانه آراسته و انسان‌هايی را كه در ابتدای راه زندگی خود بودند را با بينشی عظيم مواجه داده است.

اين پژوهشگر دفاع مقدس گفت: مرحوم آذريزدی در نگارش قصه‌های قرآن توكلی خاص به پروردگار داشته و همواره آماده شنيدن اهل نقد برای رفع نواقص كتاب خود بود.

دريابان اضافه كرد: خود ايشان اذعان داشتند مهم‌ترين هدف در نگارش ان كتاب پبدا كردن عبرت از سرگذشت انسان‌ها و شناخت راه درست بوده است.

وی به يادداشتی از استاد كه در تاريخ 25 بهمن‌ماه 1345 هجری شمسی مرهون فرموده‌اند اشاره می‌كند و می‌گويد: يقين دارم كه مطالعه چنين كتابی برای كودكان ايرانی از هر كتابی لازم‌تر است و اگر كسی يك كتاب برای فرزند خود برگزيند شايد كه آن يكی از همين قصه‌های قرآن باشد و اگر هزار كتاب را فراهم كند بايد كه اين يكی بر صدر آن فهرست بنشيند، اين دست‌نوشته خود نشان می‌دهد كه آذريزدی بر بهره‌گيری از تعاليم قرآن توسط كودكان و نوجوانان توجه ويژه داشته و اهتمام والدين را برای فرزندان اين مرز و بوم خواستار بوده است.

  


جايزه كتاب سال كودك و نوجوان «آذريزدی» اهدا می‌شود

گروه ادب: مسئول دبيرخانه «بنياد مهدی آذريزدی» از برگزاری جايزه كتاب سال كودك و نوجوان مهدی آذريزدی با رويكرد آثار فاخر ايرانی و اسلامی در حوزه ادبيات كودك و نوجوان خبر داد.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->

مرحوم مهدی آذريزدی

رضا بردستانی، مسئول دبيرخانه «بنياد مهدی آذريزدی»،  با اعلام اين خبر اظهار كرد: يكی از آرزوهای مهدی آذريزدی در زمان حيات خود اين مسأله بود كه آثار وی بتواند مورد نقد و بررسی جدی قرار بگيرد و همچنين در كنار آثار او، آثار جديد و تازه‌ای با همين رويكرد در حوزه ادبيات كودك و نوجوان پديد بيايد. در همين راستا بنياد مهدی آذريزدی تصميم گرفت فراخوان نخستين جايزه كتاب سال كودك و نوجوان با عنوان جايزه مهدی آذريزدی را در كنار مسابقه سراسری نقد آثار وی برگزار كند.

وی افزود: جايزه كتاب سال مهدی آذريزدی كه برنامه‌ها و فراخوان آن تا چندماه آينده اعلام خواهد شد، به انتخاب آثار برتر در حوزه ادبيات كودك و نوجوان با توجه به معيارهای ملی و دينی كشور خواهد پرداخت. همچنين جشنواره سراسری نقد آثار مهدی آذريزدی نيز با موضوع نقد و بررسی آثار منتشر شده مهدی آذريزدی به صورت كشوری و در ميان تمامی منتقدين و فعالان عرصه ادبيات كودك و نوجوان در كشور برگزار خواهد شد.

بردستانی در بخش ديگری از اين گفت‌و‌گو با اشاره به دريافت نزديك به 70 اثر برای طراحی مزار مهدی آذريزدی از سوی دبيرخانه اين بنياد، اظهار كرد: تاريخ دريافت آثار توسط اين فراخوان به اتمام رسيده است و بنياد تصميم دارد همزمان با سالگرد مهدی آذريزدی نمايشگاهی از اين طرح‌ها را در سطح شهر يزد برگزار كند.

همچنين در ايام سالگرد درگذشت مهدی آذريزدی از كتاب «پسر شهرزاد» كه با موضوع آذريزدی به تازگی منتشر شده نيز، نيز رونمايی به عمل خواهد آمد. در كنار اين بنياد نشست فرهنگی، هنری پژوهشی يك‌روزه‌ای را نيز در نخستين سالگرد درگذشت مهدی آذريزدی با حضور مسئولين استانی و كشوری برگزار خواهد كرد و همچنين نمايشگاهی از كتب كودك و نوجوان نيز در همان ايام در شهر يزد برپا خواهد شد.

بردستانی همچنين از تدوين برنا‌مه‌هايی برای جمع‌آوری و خريد اسناد و نامه‌های بر جای مانده از بنياد مهدی آذريزدی به منظور تدوين و انتشار متمركز آن‌ها خبر داد.


ابهام در تأسيس بنياد آذريزدی در يزد!

گروه ادب: ده‌ماه پس از درگذشت «مهدی آذريزی» مسئول دبيرخانه دائمی بنياد آذريزدی اعلام كرد كه با وجود اينكه استان يزد بهترين مكان برای تأسيس بنياد آذريزدی است، اما در پتانسيل اين استان برای تأسيس و شكل‌دهی به اين بنياد ترديد وجود دارد.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->

رضا بردستانی

 10 ماه پس از درگذشت «مهدی آذريزدی»، نويسنده برجسته حوزه كودك و نوجوان و خادم القرآن‌الكريم و انتشار خبری مبنی بر شكل‌گيری بنيادی فرهنگی به نام وی، به نظر می‌رسد كه فعاليت‌های عملی در ارتباط با تأسيس اين بنياد با مشكلاتی روبرو شده است كه پيگيری اين مسأله، موضوع گفت‌و‌گوی  با «رضا بردستانی» مسئول دبيرخانه تازه‌تأسيس اين بنياد است.

بردستانی در تشريح علت به تعويق افتادن شكل‌گيری نهاد بنياد فرهنگی مهدی آذريزدی به  گفت: واقعيت اين است كه پس از درگذشت آذريزدی، بسياری از افراد كه در پست‌ها و مقام‌های مختلفی قرار داشتند، سعی كردند به نوعی از موضوع خود به قدرت‌نمايی در اين رابطه بپردازند و به دليل اينكه نام آذريزدی، نام بزرگی است، از آن به نفع خود سوء استفاده كنند. شما اگر به حجم اخبار منتشرشده پيرامون وی در اين مدت ده‌ماه توجه كنيد متوجه می‌شويد كه پس از جريانات سياسی كشور، هيچ جريانی مثل آذريزدی و بنياد وی خبرساز نبوده است.

وی ادامه داد: از همان موقع وفات آذر هم من اعلام كردم كه بايد از وعده دادن‌ها و اظهار نظر‌هايی كه تنها كاركرد چهره‌شدن به كمك شخصيت آذر را دارد دوری كرد، اما متأسفانه اين ميل قدرت‌نمايی مانع از اين مسأله شد. ولی با اين حال و با حمايت‌هايی كه شخص استاندار يزد از اين بنياد به عمل آورده‌اند تلاش ما اين است كه اين موضوع درگير و اسير تبصره‌ها و لوايح دولتی نشود.

اگر ترديدی در تأسيس بنياد نبود، تا به امروز اين اتفاق عملی شده بود

بردستانی در ادامه با اشاره به ضرروت شكل‌گيری اين بنياد در يزد، اظهار كرد: در اينكه بنياد آذر در يزد بخواهد شكل بگيرد، ترديدی نيست، اما اينكه اين استان پتانسيل شكل‌دهی اين بنياد را در خود داشته باشد، محل ترديد است. اين ترديد البته دليل و توجيه دارد كه ساده‌ترين آن هم اين است كه اگر اين‌گونه ترديد‌ها وجود نداشت تا به امروز اين مسأله به خود شكل وجودی گرفته بود. البته من اعتقاد دارم كه اگر بنياد بايد در استان ديگری غير از يزد هم شكل می‌گرفت، امكان نگاه ترديدآميز و فراموش شدن نام آذر در حاشيه شكل‌گيری اين بنياد وجود داشت.

مسئول دبيرخانه بنياد مهدی آذريزدی افزود: اينكه بگوييم تا هم‌اكنون هيچ كاری صورت نگرفته است به نوعی بی‌انصافی است، اما می‌پذيرم كه مجموعه فعاليت‌ها به صورتی نبوده است كه قابل رويت باشد. من با واقعيت می‌گويم كه بازی‌های رسانه‌ای و مطبوعاتی را بلد نيستم، هم‌اكنون هم كه اينجا نشسته‌ام تنها برای بيان حقايق است. می‌گوييم كه در توانايی استان برای شكل‌دهی به اين بنياد ترديد وجود دارد، اما اين ترديد مانع از فعاليت برای شكل‌دهی به آن نيست.

اساسنامه بنياد در دست بررسی حقوقی است

وی در پاسخ به اينكه احكام هيأت مؤسس اين بنياد تا به امروز چرا به آن‌ها ابلاغ نشده است، گفت: اين هيأت مؤسس قرار بود به تأسيس بنياد اقدام كنند و در نهايت نيز كار بنياد پس از تأسيس برای مديريت به كارشناسان و اهالی فن سپرده شود، اما روشن شد كه با حكم دادن و هيأت ايجاد كردن، بنيادی درست نمی‌شود. بنياد اساسنامه می‌خواهد و بايد از طريق مجاری قانونی كشور به ثبت بريد. اين شد كه مجموعه استان به اين نتيجه رسيد كه به سمت شكل‌دهی يك مؤسسه فرهنگی تك‌منظوره حركت كند. در نتيجه در نهايت تصميم بر اين گرفته شد كه دبيرخانه بنياد برای پيگيری امور مربوط به تأسيس آن شكل بگيرد.

وی ادامه داد: در آخرين تصميمات گرفته‌شده به اين نتيجه رسيديم كه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان موضوع تشكيل بنياد را از طرق دبيرخانه پيگيری كند. در حال حاضر نيز اساسنامه نوشته شده برای بنياد توسط مشاور حقوقی بنياد در دست بررسی است و فراخوانی نيز برای طراحی مزار آذريزدی آماده شده است كه روز سه‌شنبه (24 فروردين) از طريق رسانه‌‌های عمومی اعلام شد.

پيگيری‌های مداوم استانداری يزد برای ساماندهی بنياد مهدی آذريزدی

يادآوری می‌شود «غلامحسين دشتی» معاون سياسی و امنيتی استاندار يزد در همين رابطه و در گفت‌و‌گو با  در ارتباط با ساماندهی مزار مهدی آذريزدی و نيز تشكيل بنياد وی با اشاره به پيگيری‌های مداوم استانداری يزد به منظور ساماندهی بنياد مهدی آذريزدی و نيز مقبره وی اظهار داشت: جدای از همه مسائل مطرح، مكان فعلی بر اساس نظر كارشناسان استانداری تعيين و انتخاب شده است و دارای قابليت‌ تبديل شدن به يك مجتمع فرهنگی در سال‌های آينده را داراست. البته در حال حاضر نيز اين مكان برای توسعه با محدوديت‌هايی مواجه است، اما زمينه مساعد برای رشد و توسعه اين مكان نسبت آنچه امروز می‌بينيم فراهم است. آنچه اكنون انجام شده، انتظارات ما را برآورده نمی‌كند، اما به نظر می‌رسد پس از اينكه تشكيل بنياد پژوهشی فرهنگی آذريزدی صورتی عملی به خود بگيرد، اين موضوع با جديت بيشتری سازماندهی خواهد شد.

يادآوری می‌شود در حال حاضر مسائل مرتبط با پيگيری و ساماندهی بنياد مهدی آذريزدی از سوی استانداری و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی در دبيرخانه دائمی اين بنياد متمركز شده است.


اختصاصی

دبيرخانه دائمی «بنياد مهدی‌آذريزدی» راه‌اندازی شد

گروه ادب: دبيرخانه دائمی «بنياد مهدی آذريزدی» به منظور پيگيری امور مرتبط با تأسيس و ثبت اين بنياد راه‌اندازی شد.

«رضا بردستانی» نويسنده و از دست‌اندركاران بنياد آذريزدی، با اعلام اين خبر، اظهار كرد: دبيرخانه دائمی بنياد آذريزدی پيرو واگذاری امور مرتبط با تأسيس اين بنياد به اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی يزد و بر اساس اعلام نياز در اين رابطه تأسيس شد و راه‌اندازی اين دبيرخانه در جلسه شب گذشته (27 بهمن) با حضور جمعی از مسئولان اين اداره كل تصويب و مكان آن نيز در اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان يزد و يا مجتمع فرهنگی امام علی(ع) اين اداره كل خواهد بود.

بردستانی در ارتباط با نوع فعاليت اين دبيرخانه اظهار كرد: با توجه به اينكه شخص استاندار يزد در ارتباط با تشكيل اين بنياد پيگيری‌های مستمری را داشته است، تصميم گرفته شد تا اين دبيرخانه تأسيس و از اين پس پيگيری‌ امور مرتبط با اين بنياد و نيز برنامه‌های جانبی مرتبط با بزرگداشت مقام مهدی آذريزدی و نيز انتشار آثار تأليف شده در ارتباط با او با هماهنگی و پيگيری اين دبيرخانه عملی شود.

وی همچنين از اعلام قطعی فراخوان طرح مزار مهدی آذريزدی در هفته آينده خبر داد و افزود: اواخر اين هفته طرح فراخوان طراحی اين آرامگاه با حضور سه تن از استادان دانشكده معماری دانشگاه يزد و نيز جمعی از فعالان هنرهای تجسمی استان و نيز هنرمندان گرافيست و مجسمه‌ساز استان نهايی و اعلام خواهد شد و بر اساس زمان‌بندی نهايی طرح برگزيده در اوايل ارديبهشت سال آينده معرفی خواهد شد كه علاوه بر اختصاص جايزه‌ای برای طرح برگزيده از طراح آن نيز برای مشاركت در ساخت و عملياتی شدن اين طرح نيز استفاده می‌شود.

  


«مصطفی رحماندوست» در پاسخ به :

در صورت تعلل مسئولان
يزد، مردم خود مزار «آذريزدی» را سامان‌دهی می‌كنند

گروه ادب: به گفته «مصطفی رحماندوست» در صورت تعلل مسئولان استانی در ساخت مزاری درخور توجه برای مرحوم مهدی آذريزدی، به زودی علاقه‌مندان وی به صورت خودجوش اين مقبره را سامان‌دهی می‌كنند.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->

 

«مصطفی رحماندوست»، نويسنده و پژوهشگر حوزه ادبيات كودك و نوجوان، با اشاره به اينكه بهترين مكان برای به خاكسپاری مرحوم مهدی آذريزدی شهرستان محل سكونت خود او بود، تأكيد كرد: به هر شكل اين مسئولان استان يزد هستند كه بايد حس كنند وجود آذريزدی و مزارش در اين شهر به معنی سرپا نگاه داشتن مقوله علم، فرهنگ و هنر در اين شهر است و به معنی مورد توجه قرار گرفتن موضوعات فرهنگی در كشور ما است. اما اينكه اين مزار تاكنون سامان مناسبی نيافته است نيز چندان نگران‌كننده نيست. مردم ايران در طول ساليان گذشته نشان داده‌اند برای مشاهير خود ارزش قائلند و در صورت كوتاهی دست‌اندركاران مسئول خود به ايجاد مزاری درخور توجه برای آن‌ها اقدام می‌كنند. ترديدی نيست كه مقبره آذريزدی در هر صورت به زودی به يك مركز فرهنگی متفاوت تبديل می‌شود؛ خواه چه از سوی نهادی دولتی و چه از سوی مردمی كه به او علاقه دارند.

رحماندوست در پاسخ به اين سوال كه آيا وضعيت فعلی مقبره مهدی آذريزدی در خور شأن وی هست و يا خير؟ اظهار كرد: قطعه‌ای به نام قطعه‌ هنرمندان با ورود و خروج مردم به آن است كه به خود رنگ و معنايی متفاوت می‌گيرد. هنرمندی كه از دنيا برود ديگر دست او از دنيا كوتاه است و چندان برای او تفاوت نمی‌كند كه چگونه مزاری داشته باشد، اما مسئولان فرهنگی آن كشور‌ هستند كه با درك درست از موقعيت او قادر خواهند بود حتی از فوت آن فرد نيز بهره‌برداری فرهنگی بكنند.

جايگاه اهالي علم و هنر را فراموش نكنيم

وی ادامه داد: اگر ما به عنوان مثال مزار فردی مانند قيصر امين‌پور را آباد كنيم به شخص او چيزی نمی‌رسد، اما در ميان نسل‌های جوانتر در آن كشور اين حس به وجود می‌آيد كه ادبيات، علم و هنر هم جايگاهی دارد. از همين منظر در ارتباط با شخص مرحوم مهدی آذريزدی نيز به نظرم اين موضوع چندان قابل اهميت نيست كه چه نهادی و چگونه درصدد آباد كردن اين مقبره افتاده باشد، بلكه آنچه در اين ميان اهميت دارد افزايش سطح فرهنگ عمومی كشور با اين موضوع است.

مسئولان فرهنگی آن كشور‌ هستند كه با درك درست از موقعيت او قادر خواهند بود حتی از فوت آن فرد نيز بهره‌برداری فرهنگی بكنند

وی در ادامه با اشاره به اينكه پراكنده بودن مزار مفاخر فرهنگی مشهور در سطح كشور باعث می‌شود كه هزينه‌های استفاده بردن از اين مراكز كاهش يابد، اظهار كرد: اگر به اين موضوع قائل باشيم كه هر فردی می‌تواند با حضور بر مزار يكی از درگذشتگان عرصه فرهنگ از او تأثير بپذيرد، اين عمل با پراكنده بودن مزار اين افراد و در نتيجه هزينه بری پايين‌تر اين موضوع می‌تواند موجب بهره‌بری بيشتر در اين مورد شود كه اين امر به ويژه در شهرستان‌ها می‌تواند از اهميت بالايی برخوردار شود.

مكان فعلی دفن آذريزدي به دليل علاقه‌مندی‌ شخصی او به محل زندگی‌اش است

«عليرضا دشتی»، معاون سياسی امنيتی استاندار يزد،   ، با اشاره به اينكه اين معاونت هم‌اكنون پی‌گير انجام ساماندهی به مزار آذريزدی و نيز برگزاری بزرگداشت‌های پيش رو برای اين نويسنده و خادم قرآن است، اظهار كرد: پس از درگذشت مهدی آذريزدی مكان‌های مختلفی از جمله قطعه هنرمندان و مفاخر استان يزد برای دفن وی در نظر گرفته شد، اما با توجه به بعد مسافت و نيز بازبينی ساير مكان‌ها از اين تصميم منصرف شديم. مكان فعلی دفن او نيز هم به دليل علاقه‌مندی‌ شخصی او به محل زندگی‌اش در يزد و نيز وجود منزل كتابخانه و خيابان نام‌گذاری شده به اسم او، انتخاب شده است.

دشتی ادامه داد: جدای از همه مسائل مطرح، مكان فعلی بر اساس نظر كارشناسان استانداری تعيين و انتخاب شده است و دارای قابليت‌ تبديل شدن به يك مجتمع فرهنگی در سال‌های آينده را داراست. البته در حال حاضر نيز اين مكان برای توسعه با محدوديت‌هايی مواجه است، اما زمينه مساعد برای رشد و توسعه اين مكان نسبت آنچه امروز می‌بينيم فراهم است. آنچه اكنون انجام شده، انتظارات ما را برآورده نمی‌كند، اما به نظر می‌رسد تا يك ماه آينده و پس از اينكه تشكيل بنياد پژوهشی فرهنگی آذريزدی صورتی عملی به خود بگيرد، اين موضوع با جديت بيشتری سازماندهی خواهد شد.


مشاور فرهنگی رييس جمهور:

«آذريزدی» در حوزه ادبيات داستانی قرآنی يك استثنا بود

گروه ادب: مشاور فرهنگی رييس جمهور ضمن ياد كردن از مهدی آذريزدی به عنوان استثنای ادبيات داستانی كودك و نوجوان، تأسيس بنيادی به نام «آذريزدی» را در زنده نگاه داشتن ياد و خاطره اين نويسنده پيشكسوت و خادم قرآن، مناسب توصيف كرد.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->

«علی اكبر اشعری»، مدير كتابخانه ملی

«علی‌اكبر اشعری»، مشاور فرهنگی رييس جمهور و رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملی ايران، با تصريح بر اين‌كه تشكيل بنيادی به نام آذريزدی در راستای زنده نگه داشتن ياد و خاطره اين نويسنده اقدامی مناسب است، افزود: با اين اقدام می‌توانيم بيش از گذشته روی آثار وی فعاليت كنيم و از او الگويی در حوزه نويسندگی به نسل‌های جديد ارائه و معرفی كنيم.

وی با بيان اين كه انقطاع «مهدی آذريزدی» از دنيا از خصوصيات بارز وی بود و وی در نحوه زندگی، ورود به حوزه ادبيات و حتی مرگش يك استثنا بود، افزود: آذريزدی نه تنها به ماديات فكر نمی‌كرد، بلكه صرفاً به فكر خدمت به حوزه فرهنگ بود.

اشعری به داستان زندگی و نحوه ورود آذريزدی به حوزه فرهنگ اشاره كرد و گفت: تلاش وی در سال‌های گذشته، انتخاب نام مناسب برای آثارشان در طول سال‌های گذشته و تلاش برای احيای ادبيات قرآنی سرزمين ما، همه دست به دست هم داد تا چهره نام آشنای اين نويسنده برای مدت زمانی طولانی در اذهان باقی بماند.

وی تاكيد كرد: آذريزدی به‌رغم بسياری از نويسندگان كه برای مدت زمانی ظهور و سپس افول می‌كنند، با فراهم كردن خوراك فكری برای چند نسل، توانسته است هنوز هم در اذهان مردم زنده بماند و آثارش مورد مطالعه كودكان و حتی بزرگسالان قرار بگيرد.

رييس كتابخانه ملی با اشاره به سخنانش در زمان درگذشت مرحوم «طاهره صفارزاده» ادامه داد: همان گونه كه درباره اين بانوی فرهيخته گفتم، الان نيز می‌گويم كه بايد پيش از اين كه يك نويسنده از دنيا رود، بايد در دوره حيات برايش كاری انجام دهيم، نه اين كه پس از فوتش به فكر ماندگاری وی باشيم.

اشعری با تاكيد بر اين كه اين نويسنده بر گردن ملت، حوزه كودك و نوجوان و ادبيات داستانی ايران حق بزرگی دارد، يادآوری كرد: روا نبود كه آذريزدی در نهايت غربت و مظلوميت دنيا را ترك كند و به تنهايی در بيمارستان به سر برد.

اشعری به زندگی سراسر ساده اين نويسنده فقيد اشاره كرد و افزود: بسياری از آسيب‌های جسمانی كه به وی وارد شد به دليل نحوه زندگی و خانه محقرش بود.


مروری دوباره بر مجموعه «قصه‌های قرآن» مرحوم آذريزدی

گروه خبرنگاران افتخاري / محمد دریابان: سرگذشت و رسالت 14 پيامبر الهی در مجموعه قصه‌های قرآن مرحوم آذريزدی با حفظ اصالت قرآنی برای كودكان و نوجوانان بيان شده است.

«نادر دريابان» از پژوهشگران دفاع مقدس با بازخوانی انديشه‌های قرآنی استاد مهدی آذريزدی به خبرنگار افتخاری  قرآنی ايران() در خرمشهر گفت: دو ويژگی مهم در جلد پنجم كتاب قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب كه به قصه‌های قرآنی اختصاص يافته است ديده می‌شود؛ اول آنكه مهم‌ترين منبع اخبار رسالت پيامبران يعنی قرآن مجيد، منبع اصلی نگارش آن بوده است و با زبانی بسيار ساده كه قابل درك برای اين گروه سنی است نگارش يافته است، دوم اينكه اين كتاب در زمانی تأليف و نوشته شده است كه رژيم پهلوی سياست‌های ضددينی و قرآنی خود را به شدت اعمال می‌كرد.

وی افزود: در ماجرای بازگويی رسالت اين پيامبران آذريزدی نه تنها شمايی از روزگاران تمدن‌ها و سرزمين‌های مختلف را بيان می‌نمايد و اطلاعات تاريخی مهمی را در اختيار خوانندگان كودك و نوجوان خود می‌گذارد، بلكه مقام انبياء را با عنوان معلمان راهگشای سعادت بشری به گروه سنی كودك و نوجوان عرضه می‌دارد.

دريابان با بيان اين مطلب كه آذريزدی در ماجرای نوشتن كتاب قصه‌های قرآن كاری بزر‌‌‌گ‌تر و والاتر با مسئوليت و دشواری بيشتر پيش رو داشته است، گفت: اين استاد بی‌بديل ادبيات كودكان و نوجوانان با مراجعه به منابع مختلف اسلامی و دينی و مشورت با اهل علم و با وسواس تمام اين عبرت‌های بزرگ قرآنی را در حد حكايت‌سازی به لباس بچه‌گانه آراسته و انسان‌هايی را كه در ابتدای راه زندگی خود بودند را با بينشی عظيم مواجه داده است.

اين پژوهشگر دفاع مقدس گفت: مرحوم آذريزدی در نگارش قصه‌های قرآن توكلی خاص به پروردگار داشته و همواره آماده شنيدن اهل نقد برای رفع نواقص كتاب خود بود.

دريابان اضافه كرد: خود ايشان اذعان داشتند مهم‌ترين هدف در نگارش ان كتاب پبدا كردن عبرت از سرگذشت انسان‌ها و شناخت راه درست بوده است.

وی به يادداشتی از استاد كه در تاريخ 25 بهمن‌ماه 1345 هجری شمسی مرهون فرموده‌اند اشاره می‌كند و می‌گويد: يقين دارم كه مطالعه چنين كتابی برای كودكان ايرانی از هر كتابی لازم‌تر است و اگر كسی يك كتاب برای فرزند خود برگزيند شايد كه آن يكی از همين قصه‌های قرآن باشد و اگر هزار كتاب را فراهم كند بايد كه اين يكی بر صدر آن فهرست بنشيند، اين دست‌نوشته خود نشان می‌دهد كه آذريزدی بر بهره‌گيری از تعاليم قرآن توسط كودكان و نوجوانان توجه ويژه داشته و اهتمام والدين را برای فرزندان اين مرز و بوم خواستار بوده است.


جويبار آثار آذريزدی سرشار از مفاهيم اسلامی و ايرانی است

گروه ادب: «غلامعلی حداد عادل» آثار مهدی آذريزدی را جويباری ناميد كه ساليان متمادی ذهن فرزندان ايران را با مفاهيم زلال اسلامی و ايرانی آبياری كرد.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->

غلامعلی حداد عادل

«غلامعلی حداد عادل» ـ رييس كميسيون فرهنگی مجلس و رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ـ   ، با بيان اينكه مهدی آذريزدی حق بزرگی بر گردن نسل متدين امروز ايران دارد، اظهار كرد: نسلی كه امروز در صحنه انقلاب اسلامی حاضر است، نسلی است كه در كودكی و نوجوانی آثار او را خوانده و از آن‌ها تأثير پذيرفته و مرحوم آذريزدی از اين حيث حق بزرگی را بر گردن انقلاب اسلامی دارد.

وی افزود: در زمينه ادبيات به ويژه ادبيات كودك و نوجوان آنچه ‌‌پيش از انقلاب وجود داشت، نوعاً ترجمه آثار بزرگ ادبيات دنيا را شامل می‌شد و مانند صنعت در آن روزگار، تنها متكی به واردات بود. در اين ميان تنها چند نفر متوجه اين نقص شدند و تاثير مخرب فرهنگ غربی در ادبيات كودك و نوجوان را بر نتابيدند كه در اين ميان استاد شهيد «مرتضی مطهری»، «مرحوم صبحی» و از همه ‌پركارتر «مهدی آذريزدی» كه حق بيشتری را بر گردن مخاطبان خود دارد.

رييس كميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تأكيد كرد: آذريزدی با تكيه بر منابع اصيل فرهنگ ايرانی و اسلامی در ادبيات فارسی مانند گلستان و بوستان سعدی، مثنوی معنوی، كليله و دمنه و نيز با انتخاب نام زيبای قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب برای ساليان متمادی ذهن فرزندان ايران را با جويبار زلال مفاهيم اسلامی و ايرانی آبياری كرد و نتيجه هم گرفت.

حداد عادل در انتها گفت: من به عنوان نماينده كميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و فرهنگستان زبان و ادب فارسی ضايعه درگذشت اين نويسنده بزرگ را تسليت عرض می‌كنم و از تمامی مسئولانی كه دست‌اندركار فرهنگ در ايران هستند تقاضا داريم كه شرايطی را فراهم كنند تا اهالی قلم جدای از امكان يك زندگی آسوده در نشر آثارشان نيز كمترين مشكل را پيش رو داشته باشند كه برای اهالی دانش و فرهنگ هيچ خواسته‌ای بزرگتر از اين نيست.


كليت داستان‌های آذريزدی در بازنويسی آن تغيير نخواهد كرد

گروه ادب: مدير انتشارات اميركبير بازنويسی مجموعه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» را تنها شامل ويرايش متن داستان‌ها دانست و بيان كرد كليات اثر در اين بازنويسی تغيير نخواهد كرد.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->

مرحوم مهدی آذريزدی

«محمد نثاری»، مدير مؤسسه انتشارات اميركبير، در گفت‌و‌گو با  قرآنی ايران () با اشاره به انتشار لوح فشرده داستان‌های مهدی آذريزدی و نيز بازنويسی آثار اين نويسنده فقيد در اين مؤسسه، اظهار كرد: بازنويسی اين مجموعه به هيچ عنوان شأن آن را پايين نمی‌آورد. ما قرار نيست در كليات اين اثر دخل و تصرفی انجام دهيم و تنها تلاش می‌كنيم يك ويرايش جديد از آن را منتشر و ارائه كنيم.

وی ادامه داد: بايد پذيرفت كه ادبيات امروز ما با ادبيات بيست سال گذشته متفاوت است، به ويژه در حوزه كودك و نوجوان. ممكن است 20 سال قبل نوع ويرايش يك كتاب سبك و سياقی داشته باشد كه امروز تغيير كرده است و ما نيز در ارتباط با اين اثر تنها می‌خواهيم ادبيات جاری و ساری در جامعه را به متن اين داستان‌ها وارد كنيم و اصلاً نمی‌خواهيم در اصل متن دخل و تصرف كنيم.

نثاری افزود: با توجه به اينكه، اين بازنويسی با نظر مستقيم «مصطفی رحماندوست» و توسط «محمد ميركيانی» در دست اجراست، مؤسسه به نوعی خيالش از اين بابت راحت است و از انجام آن اطمينان دارد.

مدير مؤسسه انتشارات اميركبير در ادامه با اشاره به ملاقات خود با مهدی آذريزدی در زمان حياتش اظهار كرد: من در ملاقاتی كه با مرحوم آذريزدی در زمان حياتشان داشتم اين وعده را به ايشان دادم كه اين بازنويسی انجام می‌شود و اين كار ما در واقع نوعی ادای دين به او است و كار ما نيز با همين نيت ساماندهی شده است.

نثاری تأكيد كرد: به همه مخاطبان آثار آذريزدی اين نويد را می‌دهيم كه به اندازه سر سوزنی در اصل ماجرای داستان‌های او دخل و تصرف نداريم و فقط برای ويراستاری آن مطابق با ادبيات روز كار می‌كنيم و البته تصاوير كتاب نيز مطابق با ذوق و سليقه جامعه روزآمد شده و در مجموعه جديد گنجانده خواهد شد.

يادآوری می‌شود محمد ميركيانی پيش از اين در گفت‌و‌گو با  از پايان بازنويسی 5جلد از اين مجموعه و بازنويسی سه جلد آن توسط مصطفی رحماندوست خبر داده بود.


ملاقات مشاور قرآنی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی و همكاران  با خانواده فرزندخوانده مرحوم استاد آذر يزدی - ۱۳۸۸/۰۷/۱۳

 


 

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->
از سمت راست: «صبوری» فرزند خوانده مرحوم استاد آذريزدی، «محمد‌علی خواجه‌پيری»مشاور قرآنی وزير ارشاد و رئيس مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور

 


 

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->
«صبوری» فرزند خوانده مرحوم استاد آذريزدی

 


 

 


 

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->
از سمت راست: «محمد‌علی خواجه‌پيری»مشاور قرآنی وزير ارشاد و رئيس مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور، «مرتضی رضايی زاده» معاون  قرآنی ايران

 


 

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->
از سمت راست: «صبوری» فرزند خوانده مرحوم استاد آذريزدی، «محمد‌علی خواجه‌پيری»مشاور قرآنی وزير ارشاد و رئيس مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور

 


 

 


 

 


 

 


 

 


 

 


 

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->
«صبوری» فرزند خوانده مرحوم استاد آذريزدی

 


 

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->
از سمت راست: «محمد‌علی خواجه‌پيری»مشاور قرآنی وزير ارشاد و رئيس مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور، «مرتضی رضايی زاده» معاون  قرآنی ايران

 


 

 


 

 

 

 

 


 

مجموعه آرامگاه «مهدی آذريزدی» در دست ساخت است

گروه ادب: «محمد ملك‌ثابت» ـ رئيس حوزه هنری استان يزد ـ در پی انتشار تصاويری از وضعيت نامطلوب مقبره آذريزدی از سوی  ، از ايجاد مجموعه آرامگاه آذريزدی شامل كتابخانه و تالار آمفی‌تئأتر در حسينيه خرمشاه يزد خبر داد.

«محمد ملك‌ثابت» ـ رئيس حوزه هنری استان يزد ـ    در واكنش به اخبار منتشر شده پيرامون وضعيت مقبره مرحوم «مهدی آذريزدی» در حسينيه خرمشاه يزد اظهار كرد: در جلسه‌ای كه روز چهارشنبه (18 مرداد) در اين خصوص برگزار شد، قرار بر اين شد كه يك طرح‌ريزی كلی برای مقبره و بنای يادبود آذريزدی در حسينيه خرمشاه صورت بگيرد كه در همين راستا با هيأت امنای حسينيه نيز مذاكراتی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: طرح‌ريزی ابتدايی اين موضوع به همراه تشكيل يك تالار و كتابخانه در كنار مزار وی گرفته شده كه هنوز به مرحله اجرا نرسيده است، اما در حال حاضر سنگ قبر و حريم‌سازی برای مقبره وی شروع شده و تا پايان روز چهارشنبه سنگ مزار وی نصب خواهد شد و علت تأخير آن تا به امروز نيز به دليل تعلل پيمانكار در ايجاد حريم‌سازی برای اين محوطه بوده است.

ملك‌ثابت در ارتباط با طرح بنياد آذريزدی در استان يزد نيز گفت: بر اساس جلسه‌ای كه روز گذشته با جمعی از هنرمندان، معاون فرهنگی استانداری و نيز معاون سياسی و امنيتی استان يزد برگزار شد قرار بر اين شد كه تا پايان ماه رمضان امسال اساسنامه بنياد آذريزدی تهيه شده و اين بنياد در حيطه تخصصی ادبيات كودك و نوجوان شروع به فعاليت كند.

وی تمامی فعاليت‌های اين بنياد را متوجه حوزه ادبيات دانست و گفت: برنامه‌هايی مانند برگزاری جايزه ادبی آذريزدی و نيز تأسيس يك مؤسسه انتشارات با هدف كمك به نشر آثار پيرامون حوزه ادبيات كودك و نوجوان از مهمترين برنامه‌هايی است كه برای اين بنياد برنامه‌ريزی شده است و با افتتاح آن، به تدريج عملی خواهد شد.

وی همچنين از رونمايی از تمبر يادبود آذريزدی در مراسم بزرگداشت چهلمين روز درگذشت وی در يزد خبر داد.


آرمگاه «مهدی آذريزدی» در زادگاهش

آفتاب هميشه ايستاده می‌ميرد

گروه ادب: در آستانه چهلمين روز درگذشت «مهدی آذريزدی»، گروه ادب   سفری به يزد و زادگاه اين نويسنده و خادم قرآن كريم داشته است و آذريزدی را چهل روز پس از وفاتش در آرامگاهش و در ميان كوچه‌های يزد به نظاره نشسته.

آفتاب كوير هميشه تنهاست. در مسيری ثابت. می‌آيد و می‌تابد و می‌رود. صبح و عصرش اگرچه كمی تمايل به اعتدال دارد، اما آفتاب هميشه تنهاست. مثل كوير و يا دقيق‌تر كه بخواهی ببينی مثل مردمان خفته در دل كوير.

يزد شهر بزرگی نيست، در قلب ايران، ميان دست‌های گرم كوير لوت. خيابان باهنر هم در مركز شهر يزد قرار دارد. نزديك به انتهای آن دو عمارت روبروی هم سال‌هاست كه سر بلند كرده‌اند، دو بنا با يك نام، دو حسينيه به نام خرمشاه.

حسينيه دست چپ اكنون مسجدی شده است برای اهالی محل كه با نام خرمشاه هر روز جان مردم خداجو را ميزبان است و حسينيه دست راست گورستانی است كه تن مردمان اين ديار را در خود جای داده و در ميان اين قبرستان، درست در ميانش، جايی كه به نظر جدای از ديگران به شمار می‌آيد، تابوتی می‌بينی و پارچه سياهی بر رويش و چند گلدان خشكيده، جلوتر كه بروی يك عكس هم هست، عكسی به پيری خاك خرمشاه، به پيری جان رفته از ديار كوير و به تازگی قصه‌های خوب برای مردمان خوب و يا به تازگی «مهدی آذريزدی».

به مسجد خرمشاه كه می‌روی دو پيرمرد خادم در كنار ستون‌ها و سماور بزرگ حسينيه كه سنت مردمان كوير است، ميزبان تو می‌شوند. مسجدی كه خادمانش قدمت آن را منتسب به صدر اسلام می‌دانند.

«غلامحسين ابرو بالا»، يكی از اين خادمان است. می‌گويد: آذريزدی را گاهی اوقات می‌ديدم، سر همين خيابان می‌آمد، مختصر خريدی می‌كرد. آخرين بار كه ديدمش سه هفته قبل از اين بود كه برود تهران و فوت كند. به من گفت: «آقا حسين من هفته ديگه خلاصم و رفت هفته بعد ديدمش و سلامی كردم. جواب داد: آقا حسين هفته قبل كه نشد، اما دو هفته ديگر تمام است. مطمئنم»

و غلامحسين می‌گويد كه هنوز دو هفته نشده بود كه شنيدم در تهران بستری است.

«سيد يحيی آهنگری» يكی ديگر از خادمين مسجد است.

سيد يحيی می‌گويد: يادم هست كه پدر آذريزدی در اين اطراف زمين‌های زيادی داشت، كشاورز بود ولی اولادش كه به تهران رفت، او همه زمين‌ها را وقف كرد كه هنوز هم بعد از پنجاه سال درآمد اين اوقاف صرف خيرات می‌شود. خود آذريزدی را گاهی می‌ديدم كه خريد مختصری كرده بود، چند عدد خيار يا گوجه. به او می‌گفتيم: حاجی آقا برسانيمتان منزل با ماشين. جواب می‌داد: نه خودم پياده می‌روم و اصرار كه می‌كرديم در نهايت راضی می‌شد كه كيسه خريدش و يا زنبيلش را تا منزل ببريم.

سيد يحيی می‌گويد: هيچ وقت نفهميديم كه چرا نرفت دنبال وقفيات پدرش، چون به مسجد محل نمی‌آمد، كسی هم زياد جويای حالش نبود اما وقتی مُرد، تازه مردم شناختنش، به جرأت بگويم كه كمتر از مراسم تشييع آقای صدوقی اينجا آدم نيامد و مسئولان همه همه بودند. اين محل(حسينيه خرمشاه) را هم با اجازه استانداری انتخاب شد و كمی هم عقب رفت كه بعدها با بزرگ شدن خيابان خراب نشود. مردم هم در اين مدت برايش خيلی پرسه (مراسم بزرگداشت) گذاشتند، ولی هنوز متولی ندارد. يعنی اگر كسی هم بيايد و شخصاً بخواهد برايش كاری بكند ممكن است بعدها مدعی پيدا شود. نمی دانم چه كسی ولی بايد از درآمد وقفيات پدرش حداقل برايش يك مقبره بسازند.

«حاج علی‌اكبر سروی» از پيرمردان محله خرمشاه است. گرد پيری و گرمای چهره‌اش ما را به سوی او كشاند. حاج علی اكبر بسيار خوش رو است و پدر و مادر مهدی آذريزدی را به ياد می‌آورد.

حاج علی‌اكبر می‌گويد: پدر آذريزدی را يادم هست، رعيت بود، زمين داشت و كشاورزی می‌كرد، آدم بسيار خوبی بود، بهترين شاعر يزد، از همه يزد می‌آمدند و می‌خواستند كه نوحه برای هيأت‌های مذهبی بگويد و او هم اشعاری می‌نوشت كه خيلی هم معروف می‌شد. آن‌ها را به نام پدرشان می‌شناختيم، يعنی با نام پدر بزرگ آذريزدی، اينجا به پدرش می‌گفتند: «حاج علی‌اكبر حاج رشيد». الان پنجاه سالی هست كه مرده و قبرش هم گوشه‌ای از همين حسينيه است.

پيرمرد ادامه می‌دهد: پدرش خيلی با مردم می‌جوشد، مادرش هم خيلی آدم خوبی بود و خواهرهاشان. پدرش كه مرد مادرش در همين خانه كاه‌گلی قديمی زندگی كرد تاز مانی كه افتاده شد و رفت خانه دامادش كه او هم ،خدا بيامرزدش، آدم خوبی بود. آذر هم سالی يكبار می‌آمد و به مادرش سر می‌زد دوست داشت تنها باشد، كاری نمی‌شود كرد، خصلت بعضی آدم‌ها همين است.

كوچه‌های كاهگلی خرمشاه را طی می‌كنيم، پيچ در پيچ، سر گذر كه پيچ درخت انجير كوچه را ميهمان كرده، خانه آذريزدی را می‌بينيم، كوچه‌ای به سادگی روزهای پيرمرد و خانه‌ای به سادگی قصه‌هايش. در خانه بسته است، انگار سال‌هاست كه بسته است. صدايی نيست.

«علی پوربقايی» كه همبازی دوران كودكی آذر است. سال‌ها او را از نزديك ديده است و به گفته خودش در كوچه‌ها هم بازی هم بوده‌اند. علی آقا به ما می‌گويد: بچه‌هايم زياد می‌رفتند خانه آذر و او هميشه به آنها كتاب امانت می‌داد، اما يك چيز خيلی عجيب اين بود كه بدون اينكه من چيزی بگويم خودش هفته‌ای يكبار برای آن‌ها مجله می‌آورد، هر چه مجله می‌خريد و می‌خواند را می‌آورد برای بچه‌ها و من هم نمی‌پرسيدم چرا؟

نديدم كسی به خانه‌اش بيايد فقط گاهی نويسنده‌های جوان می‌آمدند و يا از استانداری و ارشاد يزد برای مصاحبه و گزارش.

ديگر غروب است كه از خرمشاه ميروی بيرون، از ميان همه اين ديوارهای كاه‌گلی، ديوارهای به سادگی مردمان كوير، صاف و گرم و اندكی پر پيچ و تاب.

صدای اذان كه می‌آيد از در قبرستان خرمشاه مردمی را می‌بينی كه به اين سوی خيابان و به مسجد می‌روند و تو ايستاده‌ای به تماشای غروب خورشيد و باز به ياد می‌آوری آفتاب كوير هميشه تنهاست. در مسيری ثابت. می‌آيد و می‌تابد و می‌رود. صبح و عصرش اگر چه كمی تمايل به اعتدال دارد اما آفتاب هميشه تنهاست. آفتاب همواره ايستاده می‌ميرد.


آرامگاه مهدی آذزيزدی در زادگاهش / يزد - ۱۳۸۸/۰۵/۲۷



<!--[if !vml]--><!--[endif]-->
آرامگاه مهدی آذزيزدی در زادگاهش






 یزدفردا