زمان : 20 Khordad 1389 - 18:06
شناسه : 23621
بازدید : 78208
شیرین عبادی کیست؟ شیرین عبادی کیست؟

شیرین عبادی کیست؟

یزدفردا :شیرین عبادی (متولد ۳۱ خرداد ۱۳۲۶ همدان) حقوقدان، قاضی سابق دادگاه، نویسنده و مدرس ايرانی بود. او از نخستین قاضیان زن در ایران و مدتی قبل  جایزه صلح نوبل را دریافت کردو کمیته جایزه صلح نوبل علت اتنخاب خود را، تلاش  عبادی برای ترویج مردم‌سالاری!! و رعایت حقوق بشر در ایران!! به ویژه در مورد حقوق زنان و کودکان!!! در سال ۲۰۰۳ ميلادی اعلام نمود!

زندگینامه
شیرین عبادی درسال ۱۳۲۶ در شهر همدان به دنیا آمد. پدرش محمد علی عبادی، از اساتید حقوق تجارت بود. هنگام تولد ، پدرش ریاست اداره ثبت شهر همدان را بر عهده داشت.

خانواده عبادی هنگامی که او یک سال داشت به تهران نقل مکان نمودند. دورهٔ دبیرستان را در دبیرستان های تهران  به اتمام رسانید و در سال ۱۳۴۴ وارد دانشکده حقوق شد. پس از اخذ مدرک لیسانس و قبولی در کنکور دادگستری و شش ماه کارآموزی قضاوت، در اسفند ۱۳۴۸ به عنوان قاضی رسماً کار خود را شروع کرد.  عبادی به موازات قضاوت در دادگاه به ادامهٔ تحصیل پرداخت و در رشتهٔ حقوق خصوصی در سال ۱۳۵۰ از دانشگاه تهران  به مدرک فوق لیسانس دست پیدا کرد. پس از کار در سطوح مختلف دادگستری، در سال ۱۳۵۴ به ریاست شعبه ۲۴ دادگاه شهرستان نائل آمد.و در بین سالهای ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۹ میلادی در این سمت فعالیت داشته است.
 پس از سقوط حکومت ستم شاهنشاهی در بهمن ۱۳۵۷ عبادی  به کارهای اداری مشغول شد . پس از آن، شیرین عبادی منشی دادگاهی شد که پیشتر رئیس آن بود. بعد از آن به عنوان کارشناس در دادگستری به خدمت ادامه داد. وبا تقاضای بازنشستگی قبل از موعود بازنشسته شد
بعد از بازنشستگی  به تألیف چند کتاب و انتشار مقالات متعددی در نشریات ایران پرداخت تا این که در سال ۱۳۷۱ موفق به اخذ پروانهٔ وکالت شد و دفتر وکالت خود را تأسیس نمود.

شیرین عبادی پس از اخذ پروانهٔ وکالت،  وکالت خانوادهٔ مقتولین قتل‌های زنجیره‌ای ، کوی دانشگاه  و زهرا کاظمی را عهده دار شد .
 عبادی وکیل تعدادی از چهره‌های سرشناس مسئله دار  از جمله دکتر حبیب‌الله پیمان، عباس معروفی، سردبیر ماهنامهٔ گردون و فرج سرکوهی (سردبیر ماهنامهٔ آدینه).
نیز بود

در سال ۲۰۰۳ کمیتهٔ جایزه نوبل در نروژ به شیرین عبادی جایزهٔ صلح نوبل را اعطا کرد.
خبرساز تزین خبر در مورد وی دادگاه حسین شریعتمداری است که مدیرمسئول روزنامه کیهان در دفاعیات خود با استناد به سخنان و گفته های عبادی و ارائه برخی اسناد دیگر، به اثبات اخبار منتشره شده در این روزنامه درباره وی پرداخته است.

شریعتمداری در سخنانش، به دفاع عبادی از "رژیم طاغوت"، "همجنس بازی" و "فرقه ضاله بهائیت" اشاره کرده است.

به دنبال این موضوع، شیرین عبادی در مصاحبه با سایت ضدانقلابی "جرس" درباره پخش دفاعیات حسین شریعتمداری در دادگاه از رسانه ملی، ضمن "بازجوی کهنه‌کار" خواندن مدیرمسئول کیهان، مدعی شده است که پخش تصاویر دادگاه، "تلاشی مضاعف است برای آنکه فعالیت‌های حقوق‌بشرخواهان را در ایران متوقف کنند"! 

وی ازدواج کرده‌است و دارای دو دختر می‌باشد.

 

یزدفردا