زمان : 18 Khordad 1389 - 23:41
شناسه : 23598
بازدید : 7142
گفتگو با محمدرضا ابراهیمی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان میبد  اهم فعالیت‏های‏جهاد کشاورزی‏‏میبد در سال زراعی 89-88 گفتگو با محمدرضا ابراهیمی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان میبد اهم فعالیت‏های‏جهاد کشاورزی‏‏میبد در سال زراعی 89-88

گفتگو با محمدرضا ابراهیمی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان میبد

 اهم فعالیت‏های‏جهاد کشاورزی‏‏میبد در سال زراعی 89-88


انعکاس مطبوعات دریزدفردا "ماهنامه جامع میبد :با توجه به ظرفیت های بالقوه بخش کشاورزی و توانمندی‏های آن می‏توان گفت بخش کشاورزی ایران یکی از مهم‏ترین و تواناترین بخش های اقتصادی کشور است که تأمین‏کننده بیش از یک چهارم تولید ناخالص داخلی کشور ، یک چهارم اشتغال و 85 درصد نیاز غذایی کشور ، 27 درصد صادرات غیرنفتی و بیش از 90 درصد مواد خام صنایع مرتبط با بخش کشاورزی می‏باشد. در استان یزد علیرغم مشکلات زیستی همچون کویری بودن منطقه ، ناچیز بودن نزولات آسمانی ، کمبود شدید و تبخیر بسیار بالای آب ، وجود خشکسالی‏ها ، نقصان تولیدات گیاهی و حیوانی، کشاورزان عزیز توانسته‏اند رتبه های خوبی در زمینه تولیدات زراعی ، باغی و دامی در کشور بدست آورند.
بدون شک شهرستان میبد نیز نقش و جایگاه غیر قابل انکاری در بخش دامداری و کشاورزی استان دارد که جهت اطلاع از جزئیات بیشتر، گفتگویی با آقای ابراهیمی مدیریت محترم جهاد کشاورزی میبد ترتیب داده ایم که از نظر شما می گذرد:


- آقای ابراهیمی لطفا ً در ابتدا وضعیت کشاورزی شهرستان میبد را برای خوانندگان تشریح نمایید.

در شهرستان میبد شغل غالب مردم‏‏‏خصوصا ً روستاییان پرتلاش، کشاورزی و در کنار آن دامداری است و اکثر کشاورزان به دلیل کمبود آب و زمین زراعی مناسب به صورت خرده مالکی و سنتی به امر کشاورزی اشتغال دارند.


- محصولات تولیدی شهرستان میبد شامل چه نوع محصولاتی می شود و عمده تولیدات کشاورزی میبد چیست؟

محصولات کشاورزی در بخش زراعی گندم و جو و تا حدودی علوفه و صیفی‏جات می‏باشد.همچنیــن ‏در بــخش ‏باغبـانی محصولات انار و پسته عمده ترین محصول را تشکیل می دهند.


- در مورد اراضی قابل کشت در شهرستان میبد آماری دارید؟

در شهرستان میبد بالغ بر 7000 هکتار اراضی زراعی و باغی و آیش وجود دارد که در محدوده جغرافیایی شهرستان و در حاشیه شهر و روستا واقع شده است.


- شهرستان میبد در زمینه تولیدات کشاورزی و دامی در چه جایگاهی قرار دارد و سهم شهرستان در بخش کشاورزی استان یزد چه اندازه است؟
در زمینه تولید محصولات کشاورزی آمار و جایگاه دقیق شهرستان مشخص نیست امـّا در زمینه تولیدات دامی 7 درصد دام استان ، 11 درصد طیور گوشتی و 50 درصد گوشت بلدرچین کشور در شهرستان میبد تولید می شود و در زمینه گوشت بلدرچین شهرستان میبد رتبه اول در استان یزد را دارا می باشد.
- آیا مدیریت جهاد کشاورزی میبد برای دامداران یا کشاورزان تسهیلاتی در نظر گرفته است ؟ بله . در این مورد می توانم به موارد زیر اشاره کنم:
-1 توزیع وام سرمایه در گردش بین واحدهای گاوداری به مبلغ 4687 میلیون ریال
-2 توزیع وام سرمایه در گردش بین واحدهای پرواربندی گوسفند و گوساله به مبلغ 1520 میلیون ریال
-3 توزیع وام سرمایه در گردش بین واحدهای مرغداری به مبلغ 4450 میلیون ریال
-4 توزیع وام از محل بنگاه های کوچک اقتصادی زود بازده بین متقاضیان جهت احداث واحدهای دامداری‏به‏مبلغ‏7699میلیون ریال
-5 اختصاص و توزیع وام از محل اعتبارات بند 11 تبصره 2 بین دامداری‏هابه‏مبلغ250میلیون‏ریال


- بفرمایید برای ارتقای بخش کشاورزی و دامپروری شهرستان چه برنامه ها و تدارکاتی در نظر گرفته اید؟

برای ارتقای بخش دامپروری میبد اقداماتی صورت داده ایم که از آن ‏میان می‏توان به بهره‏برداری از دو مجتمع گاو شیری و استقرار 160 واحد گاو شیری به ظرفیت 3250 رأس گاو شیری مولد ، تولید بیش از 70 تن شیر و تولید بالغ بر 1000 تن گوشت قرمز اشاره کرد. همچنین در دیگر بخش‏ها نیز اقداماتی توسط همکاران‏مان در جهاد کشاورزی میبد صورت گرفته است که به برخی از آنها اشاره می کنم.
در بخش آب و خاک: انتقال آب و لوله گذاری با لوله پلی اتیلن به میزان 28000 متر - احداث کانال آبیاری عمومی به میزان 7500 متر و احیا و مرمت 20 رشته قنات.
در بخش امور دام و آبزیان: آبرسانی به مراتع به تعداد 230 تانکر بیست‏هزار لیتری-لوله‏کشی آب جــهت آبشـخور دامــی در مراتع 300 متر - تخلیه و مرمت چاه آب مالداری دامداران مرتعی در دو مورد - توزیع 120 تن خوراک یارانه ای جهت دام های مرتعی - طرح اصلاح نژاد برّه اصیل ندوشنی یک گله به ظرفیت یکصد رأس - آبشخور سازی در مرتع یک مورد- برق‏رسانی به مجتمع گاوداریهای مزرعه کلانتر 460 متر و نصب یک دستگاه ترانسفورماتور 160 کیلووات - تأمین برق و نصب یکدستگاه ترانسفورماتور 25 کیلو وات در دفتر مجتمع مرغداری های جاده ندوشن - انعقاد قرارداد تأمین برق چاه مجتمع شماره 2 بفروییه - توزیع ‏بچه ‏ماهی بین استخرداران به تعداد 10.000 قطعه - توزیع خوراک یارانه‏ای بین پرورش دهندگان ماهی به مقدار دو تن - آمارگیری از زنبورستان‏ها به تعداد 1777 کندو و ...
در بخش زراعت و باغانی و حفظ نباتات نیز اقداماتی‏ صورت‏داده‏ایم که عبارتند از : مبارزه با علف‏های هرز مزارع گندم در سطح 450 هکتار - مبارزه با پوره سن گندم در سطح 150 هکتار - مبارزه با موش صحرایی در سطح 155 هکتار- مبارزه ‏با آفات ‏و بیماری‏های پسته در سطح 230 هکتار - مبارزه مکانیکی با کرم گلوگاه انار در سطح 100 هکتار - نظارت بر هرس و اصلاح باغات انار و پسته جمعا در سطح 1550 هکتار- توزیع نهال یارانه ای انار و زیتون به تعداد 17500 اصله و ...


- سطح کشاورزی گلخانه ای در شهرستان میبد چه قدر است؟

متأسفانه در شهرستان میبد به علـّت EC بالای آب برخی از چاه های منطقه و همچنین قرار گرفتن اراضی مناسب کشت گلخانه ای در معرض طوفان ، از این نوع کشاورزی استقبال خوبی نشده است . امیدواریم با احداث مجتمع های گلخانه‏ای در مکان‏های مناسب، سطح یک هکتار کشت ‏گلخانه‏ای ‏فعال کنونی را به‏ حد قابل ‏توجهی‏افزایش دهیم.


- در پایان اگر صحبت خاصی دارید ، بفرمایید؟

با توجه به اینکه شهرستان میبد قطب صنعت سرامیک کشور محسوب می شود و کارخانجات کاشی و سرامیک شهرستان آلودگی زیادی تولید می کنند ، می طلبد کلیه مسئولین ، کشاورزان و دامداران به هر نحو ممکن سطح کشاورزی موجود را حفظ نمایند تا بتوانیم در کنار صنعت، هوای نسبتا ً مناسبی نیز داشته باشیم.

یزدفردا