زمان : 16 Mordad 1385 - 08:33
شناسه : 2352
بازدید : 841
اولين جلسه انجمن كتابخانه‌هاي استان يزد در سال 85 ، با حضور استاندار يزد، اولين جلسه انجمن كتابخانه‌هاي استان يزد در سال 85 ، با حضور استاندار يزد،

اولين جلسه انجمن كتابخانه‌هاي استان يزد در سال 85 ، با حضور استاندار يزد، ‌مدير كل فرهنگ ارشاد اسلامي، ‌رئيس سازمان مديرت و برنامه ريزي، مدير كل سازمان بهزيستي، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، فرماندار و شهردار يزد و مدير امور كتابخانه‌هاي استان يزد تشكيل شد.

به گزارش خبرنگار ايسنا-، اين جلسه با محوريت امور كتابخانه‌هاي استان يزد، به بررسي مشكل مربوط به پرداخت حقوق معوقه كتابداران اين نهاد پرداخته شد.

گفتني است، طي بررسي‌هاي لازم از سوي اداره كل ارشاد و نيز سازمان مديريت، از سوي استاندار، كميته‌اي با عضويت ارشد و سازمان مديريت با محوريت امور كتابخانه‌ها تشكيل گرديد تا به بررسي وضعيت مربوط به پرداخت حقوق 45 پرسنل رسمي و پيماني اين نهاد رسيدگي شود.

در ادامه جلسه مبحث مربوط به اعتبارات كتابخانه تخصصي نابينايان مطرح گرديد كه رنجبر، موسس و متصدي كتابخانه تخصصي نابينايان استان يزد عنوان كرد: هم اكنون 500 نفر عضو اين كتابخانه مي‌باشند و اين در حالي است كه تنها 4850 حلقه نوار كاست با 340 عنوان كتاب گويا با عناوين مختلف عمومي و يك هزار و 400 جلد كتاب به خطر بريل، تحت 265 عنوان مي‌باشد.

استاندار يزد بررسي مسائل مربوط به اعتبارات كتابخانه مركزي را منوط به ايجاد كميته متشكل از بهزيستي و امور كتابخانه‌ها عنوان كرد و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان يزد تامين كتاب‌هاي مباحث گردشگري، ميراث فرهنگي و صنايع دستي و همچنين بروشورها در اين زمينه را به خط بريل براي كتابخانه تخصصي متعهد شد.

مدير امور كتابخانه‌هاي استان يزد دراعلام گزارش دو ماهه خود عنوان داشت: هم اكنون 800 هزار جلد كتاب در 69 كتابخانه استان يزد در دسترس عموم قرار گرفته است در صورتي كه نياز استان 2 ميليون جلد برآورد شده است و تنها 79 دستگاه رايانه در مراكز كتابخانه‌ها وجود دارد و كار شبكه تنها در 11 كتابخانه صورت گرفته است.

وي در ادامه افزود: يكي از اساسي‌ترين مبحث كتابخانه‌هاي استان يزد مبحث مكانيزاسيون است كه برآورد حدود 500 ميليون توماني جهت تجهيز كتابخانه برآورد شده است كه اگر اين بودجه تامين شود، حداكثر يكسال آينده تمامي كتابخانه‌هاي استان يزد مكانيزه مي شوند.

وي متمركز خريده شدن كتاب‌ها را در كشورازمعضلات كتابخانه‌ها عنوان كرد و گفت: علاوه بر اين، جايگاه كتابخانه‌ها در برنامه‌هاي كشوري و استاني مشخص نشده است تا اعتبارات خاص خود را طلب كند.

وي عنوان كرد: نيم درصد از درآمد شهرداري به كتابخانه‌ها تعلق دارد، در سال‌جاري پرداختي به ما صورت نگرفته است و اين در حالي است كه از سوي رئيس كتابخانه‌هاي كشور به جهت اهميت پروژه هاي فرهنگي و هنري، 10 درصد اعتبارات استاني به توسعه فرهنگي تعلق گيرد.

مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز به رفع تبعيض در پرداخت حقوق و مزاياي بين كاركنان ارشاد و امور كتابخانه‌ها تاكيد كرد و گفت:‌ طبق مصوبه هيات وزيران، پرداخت حقوق كاركنان امور كتابخانه‌ها به عهده وزارت مي‌باشد و از عهده اداره كل ارشاد اسلامي خارج است.

در ادامه مباحث عنوان شده، رئيس سازمان بهزيستي استان يزد با تاكيد بر عدم مسئوليت اين سازمان در مبحث كتابخانه تخصصي نابينايان، هرگونه همكاري در اين خصوص را اعلام داشت و گفت: در جهت انتخاب مكاني مناسب، جهت اسكان اين بخش برمي‌آئيم.

استاندار يزد در پايان بر لزوم بكارگيري افكار علاقه‌مند به گسترش فرهنگ كتاب و كتابخواني تاكيد كرد و افزود: بايد جلسات پيوسته و به طور منظم برگزار شود و از جلسات بعدي مبحث كتابخانه‌هاي استان يزد به صورت زيربنايي مطرح خواهد شد

                           يزدفردا