زمان : 16 Mordad 1385 - 07:31
شناسه : 2342
بازدید : 759
تابش:مشروطيت،‌ آغاز تحولي بزرگ در تاريخ استبداد زده ايران بود تابش:مشروطيت،‌ آغاز تحولي بزرگ در تاريخ استبداد زده ايران بود

دبير كل فراكسيون اقليت مجلس شوراي اسلامي :

مشروطيت،‌ آغاز تحولي بزرگ در تاريخ استبداد زده ايران بود



به گزارش واحد تامين خبر يزدفردا، محمد رضا تابش، نماينده مردم اردكان در مجلس شوراي اسلامي با گراميداشت يكصدمين سالگرد نهضت مشروطيت در جمع مردم حوزه انتخابيه خود، اظهار داشت: نهضت مشروطيت ايران،‌ آغاز مرحله مبارزه با استبداد و نفي استبداد زدگي بود كه در آن، نويد دست يافتن شهروندان به كليه حقوق مسلم و طبيعي‌شان را تجلي مي‌بخشيد.

تابش تاكيد كرد:‌ گفتمان آزاديخواهي و دموكراسي و نفي سلطه خارجي و دستيابي مردم به حقوق خود، همپايي با اين نهضت در كشور شكل گرفت و با ملي شدن صنعت نفت و در تداوم آن، پيروزي انقلاب اسلامي، وارد دور جديد شد.

وي همچنين مشروطيت را مرحله‌اي از جنبش مردمي براي استيفاي حقوق سياسي و دگرگون سازي نظام هزاران ساله استبداد خواند.

نماينده مردم اردكان در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: ‌اين حركت، بايستي درمدار جمهوريت و اسلاميت، ‌استمرار يابد.

تابش در بخش ديگري از سخنان خود، ‌ضديت با استبداد را موجب مقابله با استعمار و رهايي از سلطه بيگانگان دانست و افزود:‌ برخي از بنيان‌هاي مسلم حقوق انساني كه در مشروطيت به آنها تاكيد شده، عدالت، ‌برابري،‌ استيفاي حقوق زنان، كودكان، حق آموزش و پرورش و بهداشت و مسكن است.

نماينده مردم اردكان در مجلس هفتم شوراي اسلامي، با اشاره به نظريات مرحوم علامه ناييني، ‌در خصوص بنيان گذاري حكومتي مردم تا برپايي جمهوري اسلامي تاكيد كرد.

دبير كل فراكسيون اقليت مجلس افزود: براي شناخت مشروطيت، بايد حركت يكصد ساله اخير را در جهات مختلف مورد بررسي قرار دهيم ، حركتي كه در آن مردم خواستار مردم سالاري و شركت در تعيين سرنوشت خويش هستند.

عضو مجمع نمايندگان استان يزد، نسبت به جايگزيني استعدد مدرن و نظامي به جاي استبداد موروثي و سنتي هشدار داد و خواستار مراقبت و مواظبت همه نهاد ها از اين نهال نوپا در راستاي نفي استبداد داخلي و سلطه خارجي شد.

منبع:ايسنا

يزدفردا