زمان : 29 Ordibehesht 1389 - 18:32
شناسه : 23262
بازدید : 5002
به بهانه  اردیبهشت تئاتر ایران به بهانه اردیبهشت تئاتر ایران

به بهانه  اردیبهشت تئاتر ایران


محمود عالیشوندی

مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد

همیشه دوست داشتم کسی جایی منتظرم باشد! جایی نزدیک نزدیک یک سالن اجرای نمایش ، برای رفتن به تئاتر و تماشای کهن ترین الگوی انتقال پیام ، چرا کسی منتظرم باشد؟ زیرا به دیدن تلاش عاشقانی می روم که برای بهتر دیده شدن هنر نمایشی با یکدیگر همداستان شده تا روایتی خلق نمایند ، پس چندان شرط انصاف نیست که تئاتر را به تنهایی به نظاره بنشینم ، چرا تئاتر ؟! ارزش هر هنر ، به رازهایی است که درون آن نهفته است و همچنین سختی هایی که هنرمند به عشق مردم متحمل می شود تا خدمتی به مخاطب خود نماید و از این منظر هنر تئاتر یکی از پررمز و رازترین و سخت ترین هنرها است .
این سوال پیش می آید که چرا تئاتر سخت ترین است ؟ به درستی می توان گفت که کشتی ها در ساحل و بنادر از امنیت کافی برخوردارند اما می دانیم کشتی ها برای این ساخته نمی شوند ، تئاتر مانند کشتی در اقیانوس پرتلاطم جامعه به حرکت در می آید ، مخاطرات بسیار زیادی را پشت سر می گذارد ، تقریبا می توان گفت که با کمترین امکانات تمامی هستی خود را در اختیار بیننده قرار می دهد و تماشاچی را پایاپای خود به صحنه تئاتر و بهتر می توان گفت صحنه زندگی می کشاند.
پس کار بس دشوار است که از هر کسی بر نمی آید جز هنرمند عاشق !
چرا هنرمند تئاتر عاشق است ؟ در اغلب جوامع می توان گفت که بیشتر افراد می خواهند فرد مهمی باشند ولی کمتر کسی است که بخواهند انسان موثر و مفیدی باشد.
اما هنرمند عاشق تئاتر در تمامی شرایط سخت محیطی و با تلاش خستگی ناپذیر سعی در مفید بودن دارد چرا که می خواهد به بهترین وجه مخاطب خود را برای لحظاتی هم که شده در دنیای دیگر با واقعیت و یا لحظه های ناب آشنا کند و کدام دلیل برای عاشق بودن محکمتر از موثر و مفید بودن و این به درستی جای تبریک دارد! به چه بهانه ای ؟ بهانه نمی خواهد ولی برای خالی نبودن عریضه به بهانه روز خوب تئاتر به بهانه اردیبهشت تئاتر ، به عنوان عضو کوچکی از این خانواده این روز را به خانواده بزرگ تئاتری تبریک می گویم و دوست دارم باز هم کسی جایی منتظرم باشد.

یزدفردا