زمان : 23 Ordibehesht 1389 - 00:29
شناسه : 23127
بازدید : 4034
فوتبال استقلال بر بلنداي امواج ؟!! فوتبال استقلال بر بلنداي امواج ؟!!

فوتبال استقلال بر بلندای امواج ؟!!


یزدفردا:محسن اختیاری:بدون تردید همگی ما در پیرامون خود افرادی را دیده ایم كه گاه با خوردن تقی به توقی در موقعیتی قرار گرفته اند كه نه جایگاهشان بوده است و نه اصلا خودشان فكرش را می كرده اند ؛ بعضا اسم اینرا شانس می گذارند ؛ اما در شاكله اصولی مدیریتی این موضوع صرفا میتواند از وجود اشكال در روند سیستم و عدم وجود ضوابط و معیارهای مشخص و مستحكم در مسیر تعیین جایگاه افراد بسته به میزان توانایی ودانش و قابلیتشان باشد ؛ نگارنده شخصا بسیار مواردی را دیده است كه افرادی در موقعیتی نه چندان مهم مانند دستیاری ، مشاوری ، مباشری و.... بوده اند و لیكن با خالی شدن جایگاه مافوق كه بعضا می تواند مهم و حساس هم باشد به همان دلیل نبودن سیستم تصمیم گیری درست و منطقی و اصولی وصرفا به دلیل نزدیك بودن افراد به آن جایگاه در آن موقعیت قرار گرفته اند در حالیكه تواناییهایشان فرسنگها باآن جایگاه فاصله دارد و اگر می خواستند در روال اصولی و منطقی به آن جایگاه برسند ، شاید هیچگاه چنین امكانی برایشان مهیا نمی شد .نگارنده بون هیچ قصد اهانت و جسارتی معتقد است " كوچكی آدمها در صندلیهای بزرگ بیشتر نمودار می شود ؛! "

باشگاه استقلال كه دراینجا منظورتیم فوتبال استقلال است، به اعتقاد نگارنده در این فصل از لیگ مثلا حرفه ای كشور بهترین مهره های كل سالهای حضور در لیگ برتر فوتبال ایران را در اختیار دارد و هر چند با بروز مشكل برای یكی از كار آمد ترین بازیكنان حال حاضر فوتبال ایران یعنی مجتبی جباری كه از تیم جدا افتاد ، اما باز هم این سنگینی و كار آمدی كاملا در تیم مشهود بود .
با وجود این تیم پر مهره و منسجم كه كادر فنی تیم دراختیار داشتند درآغاز فصل كسب كلیه جامهای داخلی و آسیایی بسیار محتمل و ممكن به نظر می رسید ، و با گذشتن چند هفته از آغاز فصل و نتیجه گیری بسیار عالی كه همه تیمها را با پنج گل و شش گل بدرقه می كرد ، این توانایی حد اقل برای نگارنده كاملا اثبات شد هر چند نگرانی كه از كادر فنی حتی از قبل از آغاز لیگ بطور ناخود آگاه آزار دهنده بود كم كم نمود پیدا كرد و در هفته های پایانی نیم فصل با همه قدرت بالقوه تیم با ایجاد مشكلات روانی بخصوص برای مجموعه كلی تیم و بخصوص از دست رفتن كامل شخصیت تیمی باشگاه ، نتایج بسیار شرم آور و دور از انتظار آنهم برای تیمی كه فصل را چنان آغاز كرده بود رقم خورد ، كه نگارنده تمامی علل ناقصه و تامه آنرا فقط بدلیل وجود كادر فنی كه بهیچوجه در حد شخصیت تیمی باشگاهی به بزرگی استقلال نبوده و نیستند ، می داند، كه اگر راست میگویند بروند و با یك تیم معمولی مانند استقلال اهواز كار بكنند ببینیم چه می كنند ؛ هر چند با مشاهده این اوضاع اسف بار و فشار هواداران به مدیران باشگاه كه اینبار بدلیل مثلا حمایت از سرمربی كه كاملا غیر منطقی و خارج از عرف و اصول شده بود ، دیگر داشتند از آنطرف بام به پایین می افتادند ؛ نه به آن عدم حمایتهای سرد و نه به این حمایت چند صد درجه داغ ؛! كه باعث سوختن باشگاه شد ؛! ناچار به كمی عقب نشینی و تعیین چند بار ضرب العجل كه در آن شرایط حد اقل برای ایجاد شك روانی به تیم هم بیشتر از آن ضروری به نظر می رسید ؛ شدند .

بنابراین تیم دوباره اندكی شخصیت و انسجام تیمی از دست رفته را بازیافت و اوج گیری اندك و رده های سوم و چهارم و پنجم و دوم و .... و دوباره تكرار دوباره همان فراز و فرودها و ناگهان ضربه كاملا محسوس حذف از جام حذفی و سپس نتیجه گیری نسبتا قابل قبول در جام باشگاهها برای دلخوشی هواداران كه نگارنده آنرا صرفا نتیجه همان قدرت ذاتی و بالقوه تیم می داند ؛ نه كادر فنی ؛! بهیچوجه ؛! و بعد در آخرسر با خت از ضعیفترین تیم در همان گروه كه آنرا تاكتیك خوانده اند ؛! ما كه باور نكردیم ؛! شمارا نمی دانم ؛!
از آنطرف هواداران ، در ابتدای فصل راضی ؛ در آخر نیم فصل ناراضی ؛ و دوباره آغاز نیم فصل دوم راضی ؛ حذف از جام حذفی ناراضی ؛ و این فراز و فرودها فقط سرگرمی هواداران را به دنبال داشت كه گاه امیدوار و گاه كاملا ناامید و سپس توفیقات اندكی كور سوی امیدی را در دلشان روشن نگه می داشت ؛ و این چراغ نه خاموش می شود و نه نورانی و نتیجه آن سرگرمی هواداران و ادامه همین روند غیر ثابت و غیر منطقی كه اگر به لیگهای معتبر و حرفه ای بزرگ دنیا نگاه كنیم هیچ جایی شاهد چنین روندی نخواهیم بود ؛.

اما سرانجام آنچه مقصود اصلی نگارنده است اینستكه همچنان این روند فراز و فرود ادامه خواهد داشت كه فراز آن بدلیل جوهره ذاتی استقلال است و فرود آن كاملا به كادر فنی كه بهیچوجه در حد شان باشگاه ریشه داری مانند استقلال نیستند كه این امر علاوه بر مسائل فنی كاملا از مصاحبه ها،نحوه برخوردها ، (كه یك موردش را اخیرا با كاپیتان تیم كه ازعوامل اصلی موفقیتهای این فصل بوده دیدیم )؛ ژستها ؛ نحوه صحبت كردنها و ... مشهود است ؛ مرتبط است . و حاصل این بالا و پایین شدنها فقط و فقط گذر زمان و سرگرمی هوادارن با همین شرایط خواهد بود ؛
تیم همینطور شكسته و بسته پیش خواهد رفت ؛ گاهی ضربات سنگین مانند حذف از جام حذفی و گاه هم توفیقات كمرنگ و سبكی مانند جام باشگاهها خواهد بود ؛ و حتی ممكن است در لیگ هم دوم شود و سهمیه آسیایی هم بگیرد ؛ در حالیكه امسال با این تیم باید بدون چون وچرا همه جامهای داخلی و آسیایی را به كلكسیون افتخاراتش اضافه می كرد ؛
اما سخن اصلی نگارنده اینستكه با همه این توفیقات كمرنگ " اگر تا ده سال دیگر هم باشد با این سر مربی هیچ جامی نخواهد گرفت ؛ " . ( ببینید كی گفتیم ؛! )
هرچند قلبا آرزو می كنیم این پیش بینی درست از آب در نیاید و حد اقل حالا كه جامهای داخلی را از دست داده ایم ، حد اقل جام ارزشمند باشگاههای آسیا را به ملت عزیزمان هدیه بدهند ؛ اما.... خدا كند ؛! ......

یزدفردا