زمان : 20 Ordibehesht 1389 - 19:49
شناسه : 23081
بازدید : 7091
سید عیسی حسینی مزاری رئیس خبرگزاری صدای افغان (آوا) تلویزیون فارسی بی بی سی را ناکام گذاشت: وضعیتی که مهاجرین ما امروز درجمهوری اسلامی ایران دارند از هر نظر، بالاتر از وضعیت زندگی مردم ما در داخل افغانستان است سید عیسی حسینی مزاری رئیس خبرگزاری صدای افغان (آوا) تلویزیون فارسی بی بی سی را ناکام گذاشت: وضعیتی که مهاجرین ما امروز درجمهوری اسلامی ایران دارند از هر نظر، بالاتر از وضعیت زندگی مردم ما در داخل افغانستان است

سید عیسی حسینی مزاری رئیس خبرگزاری صدای افغان (آوا) تلویزیون فارسی بی بی سی را ناکام گذاشت:

وضعیتی که مهاجرین ما امروز درجمهوری اسلامی ایران دارند از هر نظر، بالاتر از وضعیت زندگی مردم ما در داخل افغانستان است


یزدفردا "برنامه گفتگوی بی بی سی  ، که برای ارزیابی تجمعات اعتراض آمیزی دایر گردیده بود كه علیه ایران و به نفع آن حول محور اعدام مهاجرین افغانی در این كشور، در شهر كابل صورت گرفته بود .با اظهارات منطقی ومنطبق با حقایق سید عیسی حسینی مزاری رئیس خبرگزاری صدای افغان (آوا) باعث عقیم ماندن توطئه" بی بی سی "شد .

به گزارش یزدفردا "  این گفتگو در استودیوی بی بی سی در كابل در برنامه زنده"60 دقیقه باشما" صورت گرفت. در استودیوی لندن هم،  محمد فهیم وردک، مسئول کمیته حزب افغان ملت حضور داشت كه به صورت میز گرد زنده، همراه با  مزاری به سوالات مجری تلویزیون بی بی سی فارسی پاسخ می گفتند.


بعید به نظر می رسد کسانیکه در ایران زندگی کرده باشند و از آن موهبتها و نعمتهای انجا استفاده کرده باشند و بعد بیایند اینجا، در برابر جمهوری اسلامی تظاهرات کنند و مرگ ودرد و نفرین علیه جمهوری اسلامی بفرستند

موضوع اعدام مهاجرین افغانی درایران، علاوه براینكه رسانه های افغانستان را درگیر خود نموده است، سوژه جذاب خبری برای رسانه های خارجی بین المللی نیز شده است. تلویزیون بی بی سی فارسی یكی از این رسانه هاست كه به این موضوع پرداخته است. این تلویزیون شنبه شب در برنامه"60 دقیقه باشما" گزارشی از تظاهرات دانشجویان كابل داشت كه دسته ای علیه ایران وبرخی دیگر هم به نفع آن شعار می دادند و در انتهای گزارش، جهت بررسی موضوع، برنامه گفتگوی زنده ای را ترتیب داد با آقایان حسینی مزاری رئیس خبرگزاری صدای افغان(آوا) و آقای محمد فهیم وردک، مسئول کمیته حزب افغان ملت.
سید عیسی حسینی مزاری در پاسخ به سوال مجری تلویزیون كه از وی پرسید: می بینیم برای سومین بار است که مردم معترض در کابل به تظاهرات و تجمع برای مخالفت با اعدام افغانها در ایران می پردازند، آیا موضوع دیگری هم هست اینجا که افغانها را به این حد خشمگین می کند، چون به هر حال مامی بینیم که در ایران شش تبعه ایرانی به خاطر همین جرم اعدام می شوند؟ عنوان داشت:
بسم الله الرحمن الرحیم : بسیار مشخص است که اینجا تنها موضوع مهاجرین مطرح نیست به خاطری که عده ای از مهاجرین که در ایران اعدام شده اند مسلما بر اساس جرائمی است که از طرف محکمه ی جمهوری اسلامی ایران قانونا مورد بررسی قرار گرفته است و به مجازات رسیدند. متاسفانه قضیه مهاجرین فعلا کمی سیاسی شده و انگیزه های سیاسی، پشت این قضیه وجود دارد، در راستای تخریب روابط دو کشور همسایه ای که از سالها این دو طرف رابطه بسیار خوب داشته، به خصوص جمهوری اسلامی ایران که از زمان جهاد تا حالا در کنار مردم ما بوده و حضورش در افغانستان در راستای تامین امنیت می تواند خیلی مو ثر باشد. این چیزی است که نه من، نه مردم افغانستان، که خیلی از مجامع جهانی هم معتقد به این موضوع هستند که اگر جمهوری اسلامی ایران در موضوع افغانستان حضور موثر نداشته باشد بسیار بعید است که در افغانستان تامین امنیت و ثبات، به صورت جدی به وجود بیاید. البته این به خاطر نقش مثبت جمهوری اسلامی ایران است و مردم افغانستان قطعا به این نقش متوجه هستند، ولی متاسفانه دستهایی در این جا در کار است که این رابطه مثبت را به هم بزنند.

رئیس خبرگزاری صدای افغان (آوا) در پاسخ به سوال دیگر كه پرسیده شد: یعنی شما می گویید دانشجویانی که رفتند به تظاهرات، بعضی ها شون ممکنه از ایران آمده باشند واز سیاست های دولت ایران خاطره خوشی نداشته باشند، همه اونها فقط به خاطر دست هایی که پشت پرده کار می کنند اومدند و این اعتراض را می کنند ؟ گفت:
اصلا نفس خود مهاجرت توأم با ناراحتی است و اصولا مهاجر وقتی که از خانه خود دور می شود، یک سلسله ناراحتی هایی دارد ولی اگر ما انصافاً بسنجیم، وضعیتی که مهاجرین ما امروز درجمهوری اسلامی ایران دارند از هر نظر چه از نظر اقتصادی ، چه از نظر سیاسی و فرهنگی مسلما بالاتر از وضعیت زندگی مردم ما در داخل افغانستان است و بعید به نظر می رسد کسانیکه در ایران زندگی کرده باشند و از آن موهبتها و نعمتهای انجا استفاده کرده باشند و بعد بیایند اینجا، در برابر جمهوری اسلامی تظاهرات کنند و مرگ ودرد و نفرین علیه جمهوری اسلامی بفرستند .
مدیر مسول هفته نامه انصاف در جواب این سوال كه، خود ایران هم از این قضیه ابراز نگرانی کرده و همانطورکه شما گفتید ایران هم فکر می کند که این قضیه سیاسی هست و دستهایی پشت پرده ، فکر می کنید پاسخ مناسبی که ایران می تواند به این قضیه بدهد، حالا که وزیر خارجه افغانستان دارد به ایران سفر می کند چه خواهد بود؟ گفت:
طبیعی است که راه حل موضوع بر فرض اگر مشکلی وجود داشته باشد دیپلماتیک و از طریق وزارت خارجه جمهوری اسلامی افغانستان است، کاری که فعلا تصمیم گرفته شده و قرار است آقای زلمی رسول به ایران برود. به هر حال بسیار طبیعی است که جمهوری اسلامی، همان پاسخی را که محکمه ی آنها ارائه می کند همان پاسخ را برای مقامات جمهوری اسلامی افغانستان خواهد داد و مطمئنا پاسخ محکمه ی ایران یک پاسخ قانع کننده خواهد بود. به خاطر اینکه افغانی هایی که در آنجا مرتکب جرم شده اند، در محل ارتکاب جرم مورد محاکمه قرار می گیرد و این در کل دنیا رسم است مگر اینکه ما قانون کاپیتالاسیون را اجرا کنیم.


یزدفردا