زمان : 23 Farvardin 1389 - 17:50
شناسه : 22430
بازدید : 4392
نظر آيت الله مصباح يزدي در باره ايجاد انگيزه براي همت مضاعف و كار مضاعف نظر آيت الله مصباح يزدي در باره ايجاد انگيزه براي همت مضاعف و كار مضاعف

نظر آيت الله مصباح يزدي در باره ايجاد انگيزه براي همت مضاعف و كار مضاعف


یزدفردا:علامه مصباح يزدي گفت: همت بلند همتي است كه حتي عالم ماده در نظر فرد كوچك باشد، از مرز عالم مادي فراتر برود، و فرد راضي نباشد مگر اين‌كه در راه خدا فدا شود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر حضرت آيت الله مصباح يزدي ، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در ديدار با جمعي از اعضاي اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل سراسر كشور بهترين راه ايجاد انگيزه و تقويت انگيزه براي همت و كار مضاعف را ترويج روحيه ديني دانست.

وي پس از شنيدن سخنان نمايندگان دانشجويان گفت: اگر تنها ثمره انقلاب، پرورش چنين جواناني بوده، كافي بود.
وي با توجه به سخنان و انتقادات آنها نسبت به وضع كشور و كم كاري‌ها گفت: داشتن اعتراض و جرأت بيان آن بدون ترس از لطمه خوردن به مقام اجتماعي امري پسنديده است كه چه بسا بسياري از دست اندركاران به خاطر مشكلات و گرفتاري‌هايي كه دارند، از آن برخوردار نيستند.
علامه مصباح يزدي با اشاره به نامگذاري امسال از سوي مقام معظم رهبري به "سال همت مضاعف و كار مضاعف" گفت: گرچه ارزش همت و كار بر همگان روشن است، اما عده اي هستند كه در اين زمينه خوب عمل نمي‌كنند.
آيت الله مصباح يزدي كساني كه تنها براي رفع تكليف كاري انجام مي‌دهند را پست همت ناميد و ادامه داد: عده اي هستند كه هرچند همتي بلندتر دارند، به كم قانع نمي‌شوند و همواره به دنبال رشد و ترقي هستند، اما حاضر به انجام كار زياد براي ترقي نيستند، بلكه دوست دارند، با رابطه بازي، رانت خواري، زمين خواري و به قول خودشان زرنگي، رشد کنند.
وي ادامه داد: اينگونه افراد همواره به دنبال منافع شخصي خود هستند و براي رسيدن به اين منافع گاهي حرام و حلال خداوند هم در نظرشان اهميتي ندارد؛ اين گروه هرچند همتشان بلند است، اما براي جامعه سودي ندارند، بلکه ضررشان بيش از فايده شان است.
وي با بيان اينكه همت بلند انساني و الهي در گرو كار مضاعف است، گفت: همت بلند همتي است كه حتي عالم ماده در نظر فرد كوچك باشد.
علامه مصباح يزدي با اشاره به اينكه ميزان همت فرد، به جهان بيني و فرهنگ او بستگي دارد، گفت: همه انسان‌ها به دنبال لذت هستند، اما لذت برخي افراد خوردن و سير شدن است و لذت عده‌ايديگر انس با خداست.
وي ادامه داد: فردي براي جامعه مفيد است كه همواره به دنبال تكامل مادي و معنوي باشد و با قدم نهادن در كارهاي پر زحمت و دشوار حاضر به فداكاري باشد؛ همه كساني كه تحولات اساسي در جوامع ايجاد كردند، از جمله انبياء، چنين افرادي بوده‌اند.
آيت الله مصباح يزدي با اشاره به فعاليت‌‌هاي دانشمندان جواني كه براي دستيابي به انرژي صلح آميز هسته اي كشورمان منافع شخصي را كنار گذاشته و با همت بلند به فعاليت پرداخته و در حقيقت به ميليون‌ها انسان در جهان سوم خدمت كرده اند، ادامه داد: اينچنين توفيقاتي در گروه همت و كار است و اگر بخواهيم جامعه ترقي كند، بايد افرادي بلند همت داشته باشيم .
استاد اخلاق حوزه علميه قم افزود: تقويت حس ناسيوناليستي و وطن پرستي يكي از راهكارهايي است که همواره كشورها در طول تاريخ با ترويج آن سعي در ايجاد هويت جمعي در افراد مي‌کنند تا افراد نسبت به كشورشان احساس مسئوليت كنند و براي موفقيت كشورشان بي وقفه تلاش كنند و به اين وسيله، افراد پست همت را بلند همت نموده، افراد بلندهمتي كه به فكر منافع شخصي هستند را به كار مضاعف وادارند.
وي با اشاره به اين نکته که اين روحية كودكانه‌اي است که در بسياري از مردم وجود دارد و براي رشد اين تفكر، عناويني مانند ملت برتر يا نژاد برتر مطرح شده است؛ به طرح اين سؤال پرداخت که آيا اين روش بهترين روش است و آيا مورد قبول اسلام است؟ آيا دستاورد انقلابي كه صدها هزار شهيد براي آن فدا شده اند، همين بوده است؟
علامه مصباح يزدي با بيان اينكه حتي بسياري از شخصيت‌ها و مسئولين كشور اسلامي ما نيز چنين ايده‌ايدارند ادامه داد: با چنين ديدگاهي است که برخي خيال مي‌کنند كمك به مردم مظلوم غزه و فلسطين امري ناپسند و نامطلوب است، زيرا اين کمک‌ها را مي‌توانيم براي آباداني كشورخودمان خرج كنيم!
وي ترويج فرهنگ ديني را راهكار صحيح براي ايجاد انگيزه و همت مضاعف و كار مضاعف دانست و گفت: حتي براي پيشرفت دنيوي يك جامعه، جهان بيني اسلامي بهترين روش به شمار مي‌رود، چرا كه اگر افراد تلاش و فعاليت را وظيفه شرعي خود بدانند، هرگز كم‌كاري نخواهند كرد و با تلاشي مضاعف به جامعه اسلامي خدمت خواهند كرد.
وي فداكاري‌هاي رزمندگان اسلام در 8 سال دفاع مقدس را نمونه‌اي از اين حقيقت شمرد چرا که آنان براي پول يا حفظ خاك به ميدان نرفتند، بلکه شهادت در راه خدا را براي خود افتخار دانسته و آن را برابر با همنشيني با سيدالشهدا(ع) مي‌دانستند. در واقع روحيه اسلامي رزمندگان و عشق الهي آنانرا به جبهه كشاند و باعث شد، ايران تسليم نشده، شكست نخورد.
عضو مجلس خبرگان رهبري با تأكيد بر ترويج فرهنگ ديني ادامه داد: همت بلند اين است كه از مرز عالم مادي فراتر رفته و فرد راضي نباشد، مگر اين‌كه در راه خدا فدا شود، چرا كه ارزش هر فرد به ميزان چيزي است كه در راه آن فدا شده است، پس فداي آب و خاك شدن كجا و فداي خالق آنها شدن كجا؟
علامه مصباح يزدي ادامه داد: متأسفانه پس از گذشت 31 سال از انقلاب اسلامي ، حركت اصيل به سوي خدا را نشناخته‌ايم و در برخي برهه‌ها منحرف شده، و حتي گاهي عقبگرد كرده‌ايم.
وي خطاب به جوانان توصيه كرد: تا زماني كه پست و مقام دنيوي شما را گرفتار نكرده است، سعي داشته باشيد، دل به دنيا نبنديد تا ارزشتان بي نهايت شود. اگر خداشناس باشيد، خواهيد فهميد كه خداوند دوست داشتني است و به جايي خواهيد رسيد كه چيزي جز رضاي خدا را نخواهيد خواست.


یزدفردا