زمان : 11 Farvardin 1389 - 23:14
شناسه : 22219
بازدید : 4858
در استان يزد در حال حاضر 17 موزه فعال وجود دارد در استان يزد در حال حاضر 17 موزه فعال وجود دارد

در استان يزد در حال حاضر 17 موزه فعال وجود دارد .

یزدفردا : عزيز ا... سيفي مديركل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري با اعلام اين خبر افزود : از اين 17 موزه 10 مورد تخصصي و بقيه موزه هاي مردم شناسي هستند كه برخي وابسته به اين اداره كل وبرخی دیگر وابسته به ساير سازمانها و يا بخش خصوصي مي باشند. از موزه هاي تخصصي استان مي توان به موزه آئينه و روشنايي ، موزه اسناد و مدارك، سكه و مردم شناسي حيدرزاده، موزه آب و موزه اسناد و نسخ خطي ميرزا محمد كاظميني ، موزه علوم و موزه تاریخ طبیعی مرکز مطالعات زیست محیطی در یزد وموزه زيلو و پلاس ، موزه سفال و سراميك، و موزه پست در میبد اشاره كرد .
به گزارش روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي،‌صنايع دستي و گردشگري استان يزد:سيفي در ادامه خاطرنشان ساخت : موزه آئینه و روشنایی تنها موزه تخصصي آئينه و انواع وسايل روشنايي در سطح كشور مي باشد و در موزه سكه و مردم شناسي حيدرزاده نيز سكه هاي قديمي مربوط به 42 دوره تاريخي نگهداري مي شود كه متعلق به دوره هخامنشي تا عصر حاضر مي باشد . همچنين مجموعه اي از اسكناس هاي قديمي از زمان ناصرالدين شاه تا عصر حاضر نيز در آن به چشم مي خورد .
سيفي در ادامه افزود : از ديگر موزه هاي مهم استان مي توان به موزه زيلو و پلاس ميبد اشاره كرد كه در محل كاروانسراي شاه عباسي ميبد قرار دارد . اين موزه در سال 81 افتتاح شده و زيلوهاي موجود در آن به دو گروه قديمي و جديد تقسيم شده است . تعداد زيلوهاي قديمي آن به 50 تخته مي رسد و از جمله قديمي ترين آنها زيلويي متعلق به سال 808 هجري قمري است .
وي در ادامه اضافه كرد : به غير از موزه هاي تخصصي در استان در شهرستانهاي ابركوه ، مهريز ، اردكان و ميبد ، موزه هاي مردم شناسي وجود دارد كه به نوعي جلوه هايي از زندگي مردم را در گذشته هاي دور به تصوير مي كشند . از جمله اشياء موجود در اين موزه ها اسناد و قباله هاي قديمي ، لباس هاي سنتي ، ابزار و ادوات كشاورزي و جنگي و ... مي باشد .
سيفي در پايان خاطرنشان ساخت : در كل موزه هاي استان حدود 53 هزار شيء نگهداري مي شود و هرساله اين اشياء قديمي و زيبا گردشگران زيادي را به خود فرا مي خواند .
در نوروز امسال نيز موزه آب و آئينه و روشنايي بيشترين بازديد كنندگان را به خود اختصاص داده اند .

یزدفردا