زمان : 09 Farvardin 1389 - 22:48
شناسه : 22198
بازدید : 5191
آقای ضرغامی هنوز هم سطحی می نگرد! آقای ضرغامی هنوز هم سطحی می نگرد!

آقای ضرغامی هنوز هم سطحی می نگرد!

سید محمد علی علوی

امشب به طور اتفاقی هنگام مشاهده شبکه های تلویزیونی نگاهم به فیلم تلویزیونی "از کوچه های آسمان" به کارگردانی "سيدمجيد موسويان" افتاد.

در نگاه اول زیاد علاقه ای به تماشای این فیلم پیدا نکردم چون جذابیت لازم و یا هیجان مورد انتظاری در آن ندیدم و علاوه بر آن هم با توجه به سابقه طولانی مدتی که فیلم های تلویزیونی در ذهن بنده نگاشته است انتظاری هم نداشتم در این وقت از ساعت شبکه 3 سیما آنهم در ایام نوروز اقدام به پخش اینگونه فیلم معناگرایی نماید!!

دیدن این فیلم که در جشنواره فیلم فجر هم برنده جایزه شده بود ،بهانه ای شد تا چند خطی انتقادی از سطحی نگری ها و کم توجهی های تلویزیون در این چند ساله بنویسم

سالهاست که در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران آنهم در شبکه 3 شبکه جوان جای این قبیل فیلم ها خیلی خالی است .

در کل اینگونه می شود گفت که تلویزیون جمهوری اسلامی ایران سالهای سال است که رغبتی به نمایش فیلم ها و سریال های پرمغز و مفهوم ، با رویکرد مبانی فکری و عقیدتی ایران اسلامی ندارد اگر هم در این میان فیلم یا سریالی پخش شده اغلب برای خالی نبودن عریضه و تنها برای ارائه گزارش نمایش داده شده . معمولا اینگونه فیلمها در کم بیننده ترین زمان ها یا در زمانی به نمایش گذاشته می شوند که نوعی موازی کاری را القا می نمایند به نحوی که به عنوان مثال سینما و ماورای شبکه 4 سیما اقدام به نمایش یک فیلم بسیار خوب در لابلای مزخرفیات خود می نماید که صد البته در حالت عادی خیلی ها به سبب سابقه سینما و ماورا توجه و یا رغبتی به دیدن آن نمی کنند و از طرفی هم با احتمال بسیار بالا یک فیلم یا سریال پر مخاطب- توجه کنید فقط پر مخاطب و سرشار از رویکردهای نادرست مصرف گرایانه، غرب محور و ... – در شبکه ای دیگر به طور همزمان در حال اکران است...! با این حساب دیگر چه انتظاری برای القای رویکردهای خود و مقابله در این جنگ نرم می باشد؟ لازم است البته در همین جا گله آبداری هم از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران علی الخصوص مدیر شبکه 4 سیما و مسئول سینما و ماورا داشته باشم

مجموعه سینما و ماورای شبکه 4 که فیلم پسامدرن با رویکرد کاملا تبلیغی نحله های شیطان پرستی را با پر رویی تمام به نمایش گذاشت!!سینما و ماورایی که ابتدا با هدف دیگری شروع به کار نموده بود اما رسالت خود را با ضعف تمام در اکران فیلم های دست دهم قدیمی چینی و کره ای محدود نمود و در راستای همین رسالت بود که بارها نام خود را عوض نمود... باز هم صد رحمت به سینما یک!

بگذریم

خیلی وقت بود که بنده شخصا فقط تفریحی به تماشای تلویزیون می پرداختم و معمولا بیشتر از نیم ساعت با آن ور نمی رفتم ؛ بیشتر اوقات هم در خانه بحثم می شد که چرا این تلویزیون با مصرف بالای برق بی جهت روشن است؟ چرا که اصولا در بسیاری از خانه ها تلویزیون فقط بر حسب عادت خانواده بایستی روشن باشد و کسی بدان توجه چندانی نمی کند....(معمولا)

در هر حال ما که به کل از تلویزیون بریدیم و به این نتیجه رسیدیم به جای صرف هزینه اضافی برق تلویزیون، در تماشای آن صرفه جویی نموده و با کاهش وقت و مبلغ ، فیلم مورد نظرمان را از کلوپ تهیه کنیم انصافا تو این دو سال هم در مجموع زیاد ضرر که نکردم سودی هم کردم

با همه این نقدهای موجود شروع دور دوم ریاست جناب آقای عزت الله ضرغامی بر صدا و سیما همراه بود با خطاب رهبر معظم انقلاب اسلامی اسلامی مبنی بر اینکه در یک سال اول ریاست آقای ضرغامی بایستی تحول را در صدا و سیما مشاهده نمود...، الحمدلله شاهدیم صدا و سیما هم دارد به خود تکانی می دهد اما متاسفانه علیرغم رضایت خاطر نسبی که اخیرا نسبت به آقای ضرغامی داریم ، هنوز هم مدیریت ایشان را همراه با نوعی برداشت های سطحی البته در عمل می دانیم...جناب آقای ضرغامی معرفی امسال با عنوان سال همت مضاعف و کار مضاعف بدین مضمون نیست که مرتب تکه فیلم هایی از رهبر انقلاب در مشهد مقدس را در تلویزیون نمایش دهی این یعنی سطحی دیدن کار مضاعف ... بلکه مضمون عمق این نامگذاری است، اینکه مجموعه هایی همچون دیروز-امروز –فردا را با رویکرد شناخت مبانی و اصول انقلابگسترش دهید، فحوای کلام رهبر را برای مردم بشناسانید و مقوله های خردی که از همین جمله کوتاه قابل برداشت است را برای مردم مقوله بندی کنید والا بیانات کلی رهبری با عدم ایجاد ظرفیت و زمینه بازشناخت عمق کلام و معانی، همان ثمری را برای مخاطب خواهد داشت که پخش اذان خواهد داشت.

لازم می بینم کمی موضوع را برای ممانعت از برداشت نادرست باز نمایم:

متاسفانه رویکرد صدا و سیما در این 30 ساله براساس همین سطحی نگری های بی تاثیر بوده است، مثلا پخش اذان در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بطور همزمان در تمامی شبکه ها،در واقع یک لازمی است که به تنهایی هیچ اثری بر روی مخاطب نخواهد گذاشت جز اینکه 1- تلویزیون را خاموش می کند 2- تلویزیون روشن است و تاثیری بر وی ندارد3 – احتمالا برخی هم اقدام به خواندن نماز می کنند.

در مجموع جز اندکی از مخاطبان اکثر آنها این رزومه از تلویزیون را همچون یک امر عادی و غیر قابل توجه تلقی می کنند، اما چرا نمی توان با پخش یکسری از کلیپ ها و مستند ها یا موسیقی های عرفانی و .... قبل از نماز اقدام به تهییج احساسات و پس از آن جهتدار نمودن و تاثیر گذاری بر فکر و علایق افراد نمود؟

پخش بیانات رهبری هم همینطور است توجهی که در پی آن برای مدت مدیدی تاثیر لازم را دارا باشد،حاصل نمی شود.

بحث بر این مطلب زیاد دارم و عریضه کم

خلاصه در مجموع عملکرد تلویزیون این اواخر مناسب تر شده و سری فیلم های معنا گرای با رویکرد مثبت و منطبق با مبانی این نظام بیشتر مورد توجه قرار گرفته ... ما محتاج فیلم هایی چون روز واقعه و امام علی هستیم و حاشا که ....

بهر حال ضمن تشکر از جناب آقای ضرغامی خاضعانه تقاضا مندم همت مضاعف و کار مضاعف خود را در راستای آن مقوله هایی قرار بدهند که امثال شهید بهشتی بر پای آن رسالت جان خود را در طبق اخلاص تقدیم نمودند.

پی نوشت:

۱- شبکه ۴ سیما در راستای سیاست گذاری های غلط و روبه اضمحلال خود در مجموعه سینما و ماورا اقدام به پخش فیلم سینمایی کنستانتین نمود،یک فیلم پسامدرنی متعلق به نحله های شیطان پرستی که در آن فیلم لوسیفر، یکی از مظاهر شیطان در تفکرات غربی در نقش منجی ظاهر می شود ،در این فیلم به تمام مقوله های دینی با رویکردی بالعکس نگاه می شود و جایگاه خدا  در حد بسیار زیادی تنزل می کند.

۲- فیلم " از کوچه های باران "  در مجموع فیلم خوبی بود،البته عدم هیجان و جذابیت لازم،مصنوعی باازی کردن بازیگران،نماهای نامناسب دوربین و زیادی شور کردن بعضی تصویربرداری های هنری برخی از نقاط ضعفی بود که بنده دیدم.اما در کل فیلم مناسبی بود و جای اینگونه فیلم ها در تلویزیون ایران خالی است اگر هم باشد در ساعات پایانی شب یا بگونه ای است که بیننده زیادی آن را نبیند.... انشالله بعدها اگر فرصتی فراهم شد برای صحبت از این فیلم ها بیشتر خواهم نوشت

۳- این را هم بخوانید: اینجا

وبلاک نویسنده :http://barjaste.blogfa.com/

یزدفردا