زمان : 07 Esfand 1388 - 23:57
شناسه : 21807
بازدید : 18862
ریگی هفته پیش دستگیر شد یا بامداد سه شنبه؟ریگی چگونه در آسمان ایران به دام افتاد؟ / هنگام دستگیری شوکه شده بود ریگی هفته پیش دستگیر شد یا بامداد سه شنبه؟ریگی چگونه در آسمان ایران به دام افتاد؟ / هنگام دستگیری شوکه شده بود

ریگی چگونه در آسمان ایران به دام افتاد؟ / هنگام دستگیری شوکه شده بود


یک منبع مطلع از جزئیات دستگیری عبدالمالک ریگی در فضای ایران خبر داد.

وی در گفت و گو ، با اشاره به برنامه ریزی های دقیق و چند ماهه وزارت اطلاعات برای به دام انداختن سردسته گروهک تروریستی ریگی گفت: ریگی ، از جمله افرادی بود که در ازای گرفتن پول از منابع اطلاعاتی و جاسوسی، دست به اقدامات تروریستی می زد و در همان ساعات اولیه دستگیری نیز به ارتباطات گسترده خود با آمریکایی ها اعتراف کرده است کما این که ریگی روز قبل از دستگیری در مقر آمریکایی ها در افغانستان بود که سرویس های اطلاعاتی ایران ، عکس این حضور را در اختیار دارند.



وی افزود: سربازان گمنام امام زمان(عج) در پی یک عملیات اطلاعاتی پیچیده ، مطلع شدند که ریگی برای یک قرار کاری که گویا در راستای انجام یک اقدام تروریستی جدید بود، از یکی از کشورهای عربی منطقه، پروازی به آسیای میانه خواهد داشت، بنابراین ، وقتی هواپیمای شرکت هوایی عربی در حال عبور از آسمان ایران بوده ، با توجه به حضور یک تروریست تحت تعقیب بین المللی ، طی عملیاتی به وسیله دو جنگنده ایرانی ، هواپیمای اماراتی را ناگزیر از فرود در خاک ایران (فرودگاه بندرعباس) می کنند و ریگی و تعدادی از همراهانش را از هواپیما پیاده و به بقیه اجازه ادامه سفر می دهند.

این منبع مطلع ، عملیات مذکور را در نوع خود بی سابقه توصیف کرد و گفت: ریگی و همدستانش که در زمین دم به تله نداده بودند ، هرگز گمان نمی کردند که در آسمان مورد شناسایی قرار گیرند و دستگیر شوند ولی به همت ماموران اطلاعاتی توانمند کشورمان ، این اتفاق رخ داد به گونه ای که ریگی در هنگام دستگیری شوکه شده بود و باور نداشت که در محاصره ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران است.


ریگی هفته پیش دستگیر شد یا بامداد سه شنبه؟

عبدالمالک ریگی را وزارت اطلاعات ایران دستگیر نکرده ، بلکه او توسط مأموران امنیتی پاکستان بازداشت و یک هفته پیش به ایران مسترد شده است." ؛ این اولین واکنش رسانه های ضد ایرانی به خبر دستگیری تروریست شرور شرق ایران بود.



البته در همه منازعات ، هر طرفی تمایل دارد موفقیت های طرف مقابل را زیر سؤال ببرد و آن را انکار کند و این فرمول در ماجرای دستگیری ریگی نیز رخ داد تا نگذارند افتخار این عملیات پیچیده و بزرگ که در تاریخ اقدامات ضدتروریستی ثبت خواهد شد ، به نام ایران و مأموران امنیتی آن ثبت شود.

در خصوص رد نظریه دستگیری ریگی توسط پاکستان ، چند نکته قابل ذکر است:

1 - گروهک ریگی بلافاصله بعد از دستگیری سرکرده خود ، بیانیه ای داد و طی آن با دردناک توصیف کردن این رویداد ، چنین نوشت: «بامداد امروز سه شنبه حادثه ای تلخ و دردناک رخ داد... و آن اینکه رهبر بزرگوار جنبش مقاومت در یک عملیات تروریستی و با همکاری سرویسهای اطلاعاتی غرب از جمله سیا و اطلاعات افغانستان و اطلاعات پاکستان دستگیر شد.»

جالب اینجاست در شرایطی که گروه ریگی در بیانیه رسمی خود علناً اعلام کرده است که وی بامداد سه شنبه دستگیر شده ، برخی رسانه های عربی مانند العربیه و برخی چهره های اپوزیسیون مثل علیرضا نوری زاده - که استاد داستان سرایی است و ای کاش رمان نویس می شد - اصرار دارند ریگی یک هفته پیش دستگیر شده است!
این مساله ، یادآور ضرب المثل "شاه می بخشد ، شاهقلی نمی بخشد" است: خود ریگی ها می گویند که رئیس شان سه شنبه دستگیر شده و تا روز قبل با او بوده اند ولی این ها دو پایشان را کرده اند در یک کفش که الا و بلا رئیس تان را قبلاً گرفته اند!

2 - در بخش دیگری از همین بیانیه ، به این که ریگی توسط ایران دستگیر شده ، اعتراف کرده اند و البته مدعی شده اند که دیگر کشورها به ایران کمک رسانده اند.

3 - خبرگزاری قرقیزستان نیز ماجرای عبور هواپیمای قرقیزی از فراز خاک ایران ، اخطار دو جنگنده ایرانی به آن و فرونشاندن آن در یکی از فرودگاه های جنوبی کشورمان را به تفصیل شرح داده و نوشته است که بامداد سه شنبه و پس از این فرود ناگزیر ، ماموران امنیتی ایران وارد هواپیما شده و دو مسافر ، که قرقیزی نبودند را با خود بردند.
ضمن این که این اتفاق ، یعنی فرود اجباری هواپیمای مسافربری در سازمان بین المللی "ایکائو" نیز ثبت شده است.

4 - اگر ریگی یک هفته پیش دستگیر شده بود ، چرا رسانه هایی که مدعی اند از همه چیز خبر دارند ، همان موقع خبرش را منتشر نکردند؟ مگر این ، خبر مهمی نبود؟!
وانگهی دستگیری هر تروریست معروفی برای هر کشور ، یک امتیاز مثبت به شمار می رود و دلیلی ندارد که پاکستان این اقدام بزرگ را انجام دهد ولی او را مخفیانه به ایران بدهد و خود را از مانور تبلیغی بر روی این مساله محروم کند.

البته دلایل بسیاری در این باب می توان شمرد ، از جمله این که خود پاکستان در ماجرای ریگی متهم است و اگر به فرض معامله ای بین ایران و پاکستان درباره ریگی می شد ، پاکستانی ها ، حداکثر به تحویل جنازه او راضی می شدند نه این که او را زنده تحویل دهند تا در بازجویی ها ، اسرار خود پاکستانی ها و از جمله سازمان اطلاعات این کشور (ISI) بر ملا شود.
با این حال وقتی خود گروه ریگی به زمان دستگیری طبق آنچه ایران اعلام کرده اعتراف می کند و قرقیزستان نیز موضوع را تایید می نماید ، دیگر جایی برای شایعه سازی های ناشیانه باقی نمی مانند.

ریگی ، دیگر روی آزادی و بازگشت را نخواهد دید ولی این گونه خبرسازی های ضد ایرانی ، لااقل این حسن را دارد که درد مصیبت زدگان دستگیری این تروریست را تا حدودی تسکین دهد!

حیرت بازماندگان گروهک ریگی

 
گروهک تروریستی جندالله با صدور اطلاعیه ای ضمن ادعای "تسلیم شدن در برابر قدر الهی مبنی بر قربانی شدن رهبرشان" تاکید کردند : بازداشت عبدالمالک ریگی کار عظیمی بود و ایران نمی توانست آن را انجام دهد.

در بیانیه جدید گروهک تروریستی ریگی ادعا شده است سازمان سیا با همکاری استخبارات افغانستان واستخبارات پاکستان در بازداشت ریگی دست داشته اند.

همچنین این گروهک در تکمیل این ادعای مضحک عنوان کرده است: طبق اطلاعاتی که شاخه اطلاعاتی جنبش بدان دست یافته است سرویسهای اطلاعاتی غرب در دستگیری رهبر جنبش همکاری بسیار زیادی از جمله کنترل خط های ماهواره ای و همچنین استفاده از هواپیماهای جاسوسی و ... داشته اند که نشان می دهد امریکا و غرب نزدیک ترین ارتباط ها را با ایران دارند.

این گروهک انگلیس را هم به دست داشتن در دستگیری ریگی متهم کرده است.

این گروهک تروریستی در مطلب مضحک دیگری ضمن دعوت طرفداران خود به صبر گفتنه است:مشکلاتی بس از این بزرگتر بر پیامبران و بزرگان و مجاهدان آمده است ، اما هرگز سبب خاموش شدن حق نشده است بلکه این مصیبت بزرگ عزم ما را برای مبارزه و جهاد راسخ تر نموده است!!



جلسه اضطراری دراستخبارات عربستان برای ریگی

در پی دستگیری عبدالمالک ریگی در هواپیمای دوبی - بیشکک ، طی جلسه ای اضطراری در ریاض ، مقامات سازمان استخبارات عربستان و یک مقام سفارت پاکستان ، به بررسی این موضوع پرداخته اند.

یک منبع دیپلماتیک با اعلام این مطلب به خبرنگار عصرایران گفت: هر چند از آنچه در این نشست گذشته ، به دلیل محرمانه بودن آن اطلاعی در دست نیست اما تشکیل این جلسه ، آن هم در ساعات اولیه صبح دیروز ، نشان می دهد که سیستم های اطلاعاتی عربستان و پاکستان از عملیات دستگیری ریگی ، شوکه شده اند.

وی افزود: معمولاً در چنین نشست هایی ، آنچه به عنوان اولین موضوع مورد بررسی قرار می گیرد ، اتخاذ تدابیری برای کاستن از تبعات اعترافات فرد دستگیر شده و اسناد و مدارکی است که به دست نیروهای اطلاعاتی طرف مقابل می افتد.
در ماجرای ریگی ، سعودی ها در چهار - پنج سال گذشته ساپورت سیاسی و مالی گروه تروریستی موسوم به جندالله را انجام می دادند و بخش مهمی از سازمان اطلاعاتی پاکستان (ISI) نیز پوشش های امنیتی برای ریگی و گروهش را تدارک می دید و لذا طبیعی است که آنها از دستگیری غافلگیر کننده رهبر این گروه ، شوکه شده باشند و به فکر سوخت کردن اطلاعاتی باشند که در اختیار ریگی است و طبیعتاً به ماموران ایرانی منتقل می شود ، مانند اسامی و مشخصات اعضا ، رابط ها ، مدارک ، مکان های استقرار افراد و اسناد و سرپل های اطلاعاتی و ... .

وی افزود: خبر دستگیری ریگی ، چند ساعت بعد از انجام عملیات نیروهای اطلاعاتی ایران رسماً منتشر شد ولی سعودی ها از همان ساعت نخست و از طریق امارات در جریان قرار گرفتند و بلافاصله "امیر مقرن بن عبدالعزیز" رئیس سازمان اطلاعاتی عربستان ،با آن که در ابتدا فکر می کرد حتماً اشتباهی شده است ، دستور بررسی ابعاد این عملیات را به بخش های برون مرزی استخبارات عربستان صادر کرد.

وی همچنین از جو یأس و سرخوردگی در سازمان اطلاعات عربستان خبر داد و گفت: اگر می خواهید بدانید الان آنها از نظر روحی در چه وضعیتی هستند ، حالت معکوس خوشحالی ایرانی ها در پی دستگیری ریگی را در نظر بگیرید تا متوجه شوید چه افسردگی و استرسی در میان سران سعودی پدید آمده است ؛ همان افرادی که در پی هر جنایت گروه ریگی ، با خوشحالی و از طرق مختلف مانند شبکه العربیه ، به ایران پیام های تهدید آمیز و مبتنی بر قدرت نمایی می فرستادند.

این منبع مطلع با اشاره به اسناد و مدارک و نیز اعترافات اعضای گروه ریگی که پیشتر دستگیر شده بودند اظهار داشت: در این که گروه تروریستی ریگی تحت حمایت عربستان بوده ، تردیدی نیست ولی هنوز نمی دانیم تا کنون چه مقدار کمک مالی در اختیار ریگی قرار گرفته است ولی قدر مسلم می توان از صدها میلیون دلار سخن گفت.

وی با بیان این که بعد از ترور شهید المبحوح در دوبی ، برخی دشمنان ایران ، گفتند که این ترور ، پیامی برای ایران بود ، اظهار داشت: حالا ما هم می گوییم که عملیات پیچیده دستگیری بن لادن ایرانی (ریگی) هم پیام ما به آنهاست و امیدواریم این پیام را درست درک کنند.

وی با بیان این که در حال حاضر سعودی ها مانند گرگ زخم خورده هستند گفت:امکان دارد تندروهای سعودی بخواهند با اقدامات ضد امنیتی توسط وابستگان خود در منطقه عقده گشایی کنند که این موضوع هوشیاری بیش از پیش نیروهای امنیتی را می طلبد که خوشبختانه با عملیات اخیر ثابت شد آنها به همه جوانب کار اشراف کامل دارند و از این پس انشاء الله ، شاهد ثبات امنیتی بیشتری در شرق کشور خواهیم شد.

دستگیری ریگی فیلم سینمایی میشود

 
سوره سينما اعلام كرد؛ در پي توافق مديران مؤسسه سينمايي سوره با معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با توجه به دستگيري "عبدالمالك ريگي " سركرده گروهك تروريستي جندالله توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) و پيچيدگي و ابعاد مختلف بازداشت اين جنايتكار تروريست، مؤسسه سوره داستان دستگيري و نقش دستگاه هاي جاسوسي برخي كشورها در حمايت و هدايت وي و گروهك تروريستي جندالله را در قالب يك فيلم بلند سينمايي به تصوير خواهد كشيد.
اين گزارش حاكيست، توافق اوليه درخصوص توليد اين فيلم صورت گرفته و طي روزهاي آتي عوامل آن مشخص و فهرست اسامي آنان به تدريج اعلام خواهد شد.



شايان ذكر است، "عبدالمالك ريگي " روز گذشته سه شنبه 14 اسفندماه سال جاري پس از انجام كشتار و جنايات بسيار نسبت به مردم بي گناه و نيز برخي از پرسنل نيروي انتظامي و نظامي جمهوري اسلامي ايران طي يك برنامه ريزي اطلاعات و امنيتي پيچيده طي عملياتي غافلگيرانه سرانجام به دام نيروهاي امنيتي ايران افتاد.

اعترافات عبدالمالک ریگی

شبکه پرس تی وی اقدام به پخش اعترافات عبدالمالک ریگی، سرکرده گروهک تروریستی شرق کشور کرد.

در این اعترافات که با دوبله انگلیسی پخش می شد، ریگی اعتراف کرد که چگونه با نیروهای آمریکایی همکاری کرده است و چگونه از سوی آن ها هدایت و تغذیه می شده است.



در این اعترافات که هم اینک به صورت اختصاصی شبکه پرس تی وی در حال پخش است، ریگی همچنین به نحوه دستگیری و برنامه های خود اشاره داشته است.

عبدالمالک ریگی، سرکرده گروهک تروریستی جندالله، در اعترافاتی به حمایت سازمان اطلاعات جاسوسی آمریکا سیا از شخص وی و گروه تحت امرش اشاره کرد.

به گزارش خبرآنلاین عبدالمالک ریگی در بخشی از اعترافاتش که از شبکه پرس تی وی پخش شد گفت که در دیدار با عوامل سازمان جاسوسی سیا در دوبی به وی قول حمایت همه جانبه و در اختیار گذاردن پایگاهی با تسلیحات نظامی در نزدیک منطقه داده شده بود.

ریگی گفت این پایگاه قرار بود در «مناس» در نزدیکی بیشکک برپا شود.

ریگی در ادامه این اعتراف افزود: عوامل آمریکایی در دوبی به صراحت به وی گفته اند اکنون موضوع، موضوع ایران است.

ریگی گفت آمریکایی ها به وی گفته اند اکنون موضوع بر سر طالبان و شبکه القاعده نیست، چرا که ایران راه خود را می رود.

ریگی اعتراف کرد عوامل آمریکایی به وی گفته اند سران سیا در نظر دارند از تمامی سازمان های مخالف با ایران البته نه از هر سازمانی حمایت کنند. وی گفت منظور آمریکا سازمان هایی بود که توانایی به چالش کشیدن ایران را داشته باشند، چرا که حمله نظامی آمریکا به ایران دشوار است.

ریگی گفت: سیا گروه جندالله را مستعد چنین حمایتی شناخته است.

یگی در هواپیما متوجه شد می‌خواهند دستگیرش کنند/خلبان دستور برج کنترل را اجرا نکرد وبه سمت دبی دورزد

 
یک سایت اینترنتی که مدعی است اطلاعات تازه تری از نحوه دستگیری تروریست شرور، عبدالمالک ریگی به دست آورده است آن را منتشر کرد.

سایت رهوا نوشت:



زمانی که ماموران امنیتی ایران مطمئن شدند که عبدالمالک ریگی به همراه معاونش در فرودگاه دبی سوار بر هواپیما به مقصد تاشکند (منظور بیشکک است که ظاهرا سایت مزبور اشتباه کرده)شدند خیلی سریع موضوع را به داخل کشور اطلاع دادند و ماموران هم گذاشتند که هواپیما کاملا به داخل فضای جمهوری اسلامی وارد شود و حدودا نزدیک شیراز از طریق برج کنترل به خلبان هواپیما اعلام نمودند که یک تروریست بین المللی و تحت تعقیب اینترپل در داخل هواپیما و جزو مسافران است و شما برای حفظ جان دیگر سرنشینان هواپیما در نزدیک ترین فرودگاه ایران فرود بیائید.

ولی خلبان به این قضیه توجه نمیکند و براه خود ادامه میدهد و هر چه ماموران برج کنترل به وی اخطار میکنند که طبق معاهدات بین المللی شما موظف به انجام این خواسته هستید اما خلبان توجه ای نمیکند و در نهایت تصمیم به برگشت به دبی میکند که سریعا چند فروند از هواپیماهای جنگی ایران به پرواز در می ایند و هواپیمای مسافربری را مجبور به نشستن میکنند که خلبان تا نزدیک مرز و ابهای خلیج فارس به پرواز ادامه میدهد ولی در نهایت با سماجت خلبانان تیرپرواز کشورمان مجبور به فرود در فرودگاه بندرعباس میشود و اگر حدودا ده دقیقه بیشتر طول میکشید این هواپیما از مرز خارج میشد و عملیات شکست میخورد.

البته طبق نقل قول یکی از مسافران هواپیما که اهل افغانستان میباشد میگوید زمانی که عبدالمالک متوجه میشود که هواپیما توسط جنگنده های ایران اسکورت میشود به سرمهماندار هواپیما اعتراض کرده و اظهار میدارد که بنده تبعه افغانستان میباشم و احتمالا اشتباهی صورت گرفته و اگر شما من را تحویل بدهید برایتان گران تمام میشود و در نهایت زمانی که میبیند هواپیما در حال نزدیک شدن به بندرعباس است شروع به تهدید میکند و میگوید که من تحت حمایت آمریکا هستم و اگر شما اینکار را بکنید ناوهای آمریکایی مستقر در منطقه شما را هدف قرار میدهند تا من بدست ایرانیها نیافتم ولی از شانس بد وی سرمهماندار زبان فارسی بلد نبود و....

نوری‌زاده: این اواخر ریگی به من قول داده بود دیگر سر نبُـرّد!

چهارشنبه شب علیرضا نوری‌زاده در یکی از شبکه‌های اپوزیسیون ظاهر شد و درباره عبد‌المالک ریگی ونحوه دستگیری او سخن گفت.



نوری‌زاده ضد انقلاب که یکی از حامیان عبدالمالک ریگی به شمار می آید قبل از هر چیز به دنبال دفاع از خودش و توجیه حمایت‌هایش از ریگی بود. او ابتدا سعی کرد تا چهره‌ای اصلاح شده از عبدالمالک ارائه دهد.

نوری‌زاده ضد انقلاب که بارها طی سال‌های گذشته در برنامه‌هایش با ریگی مصاحبه تلفنی انجام داده و او را «مبارز» خوانده بود، گفت ریگی به او قول داده بود که «دیگر کسی را سر نبرد[!] و بی‌گناهان را هدف قرار ندهد».

او مدعی شد ریگی پس از گفت‌وگو با او راضی شد تا 4 تن از گروگان‌های خود را آزاد کند و به یکی دیگر از گروگان‌ها هم اجازه داده تلفنی با مادرش صحبت کند.

اما سیر تحولات روحی ریگی در نتیجه نصایح نوری‌زاده به اینجا ختم نمی‌شود؛ نوری‌زاده در ادامه گفت:«ریگی به من قول داد که تا به او حمله نشود دست به اسلحه نبرد».

تحلیلگر تلویزیون صدای آمریکا گفت: این اواخر کار به جایی رسیده بود که ریگی به من گفت «جنبش سبز در من چنان تاثیری گذاشته که مایلم در شیوه مبارزه خود تجدید نظر کنم».

اما گام دوم نوری‌زاده برای توجیه دفاع خود از ریگی از این هم عجیب‌تر بود. او در مقایسه‌ای حیرت انگیز ریگی و گروهک تروریستی‌اش را با جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس، حزب‌الله لبنان و شهید عماد مغنیه و مقاومت مشروع آنان در مقابل رژیم درنده‌خوی صهیونیست مقایسه کرد.

نوری‌زاده تلویحا و با بیانی پوشیده حمایت خود از ریگی و گروهش را چنین توجیه کرد و مدعی شد که «مگر نظام ایران از مقتدا صدر و حکمت‌یار حمایت نمی‌کند!؟» و افزود: خوب، من هم از ریگی حمایت کردم!؟»

نوری‌زاده در ادامه پس از توجیه رابطه خود با ریگی به سراغ جزئیات دستگیری این شرور رفت و گفت که مقامات سیاسی و امنیتی ایران از چند ماه پیش از دو مسیر دیپلماتیک و اطلاعاتی برای دستگیری ریگی تلاش می‌کردند.

نوری‌زاده افزود: نیروهای اطلاعاتی ایران موفق شدند از طریق رابط‌هایی که برادر ریگی معرفی کرده بود به عبدالمالک پیغام دهند که می‌خواهند با او مذاکره کنند. آن مذاکرات به ادعای نوری‌زاده دو ماه پیش بدون نتیجه پایان یافت، «اما ظاهرا طی آن نیروهای امنیتی موفق شدند در وسایل یکی از همراهان ریگی ردیاب کار بگذارند».