عبور فروش شرکتهای پارک علم و فناوری یزد از مرز ۱۵ همت؛ چشمانداز ۶۰ همتی تا سال ۱۴۰۷ / نمایشگاه هفته پژوهش با رویکردی ترکیبی برگزار میشود
در نشست خبری به مناسبت هفته پژوهش، مجید شخصینیایی، رئیس پارک علم و فناوری یزد، از ثبت بیش از ۱۵ همت فروش توسط شرکتهای فناور و دانشبنیان استان از ابتدای سال جاری خبر داد؛ رقمی که به گفته او فراتر از اهداف پیشبینیشده سال ۱۴۰۳ بوده و مسیر حرکت پارک را برای دستیابی به چشمانداز ۶۰ همتی تا پایان سال ۱۴۰۷ هموار کرده است.
شخصینیایی با اشاره به برنامهریزی چهارساله پارک گفت: «در ابتدای دوره جدید تعهد کردیم فروش شرکتهای فناور از ۶ همت در سال ۱۴۰۲ به ۶۰ همت در سال ۱۴۰۷ برسد. هدف امسال ۱۰.۲ همت بود که خوشبختانه با عبور از ۱۵ همت، رشد قابلتوجهی محقق شد.»
وی این جهش را نشانه ظرفیت بالای زیستبوم نوآوری یزد دانست و نقش ورود شرکتها به حل مسائل واقعی جامعه را در پایداری آنها بسیار مؤثر توصیف کرد. به گفته او، اکنون بیش از ۶۲۰ شرکت فناور زیرمجموعه پارک فعالیت میکنند و کارگروههای تخصصی متعددی در حوزههایی چون محیطزیست، انرژیهای نو، تصفیه آب، سلامت و کشاورزی هوشمند در حال پاسخدهی به نیازهای استان هستند.
نمایشگاه هفته پژوهش؛ ترکیب پژوهش و تجاریسازی
رئیس پارک علم و فناوری یزد همچنین از برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش از ۱۸ تا ۲۱ آذر در محل نمایشگاههای بینالمللی یزد خبر داد و گفت که امسال این رویداد با شعار «سرمایهگذاری در تولید با پشتوانه پژوهش و فناوری» و با رویکردی جدید برگزار میشود.
به گفته وی، نمایشگاه امسال نسخهای تلفیقی از ارائه دستاوردهای پژوهشی و حمایت از تجاریسازی محصولات فناورانه خواهد بود. در این دوره، علاوه بر شرکتهای فناور و دانشبنیان، صنایع بزرگ دارای طرحهای تحقیق و توسعه، دستگاههای اجرایی، دانشگاهها، اتاق بازرگانی، خانه صنعت و معدن، سازمان نصر و گروههای نوآور نیز حضور فعال خواهند داشت.
شخصینیایی با اشاره به فعالسازی فنبازار در این دوره گفت: «فنبازار بستر مهمی برای مذاکرههای تخصصی، جذب سرمایه و تکمیل زنجیره تجاریسازی فناوری است. امیدواریم حضور صنایع بزرگ استان به شکلگیری همکاریهای جدید و قراردادهای مشترک منجر شود.»
نقش رسانهها و اهمیت مشارکت مردمی
روحالله غفارزاده، معاون فناوری و نوآوری پارک نیز در این نشست، نمایشگاه هفته پژوهش را فرصتی برای شبکهسازی و افزایش سرعت تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی خواند و بر نقش رسانهها در ترویج این رویداد تأکید کرد.
وی گفت: «اگر مردم در جریان این دستاوردها قرار نگیرند و مشارکت عمومی شکل نگیرد، هدف اصلی ما که نزدیککردن پژوهش به زندگی مردم است محقق نخواهد شد.»
غفارزاده همچنین از برنامههای ویژه برای ترویج نوآوری در میان جوانان و نوجوانان خبر داد.